..: Železniční boom v Saúdské Arábii – 2. část :..

Mekka, Kaaba, foto: Mohamed Mahdi Karim Rijád — Království Saúdská Arábie zažívá rozvoj železniční infrastruktury v takové míře, že je velmi těžko srovnatelný i s budováním železnice u nás před sto lety. Během 30 let by mělo být vybudováno 10 tisíc kilometrů nových tratí, tedy ještě o něco více, než dnes spravuje česká SŽDC. V první části jsme představili Severojižní projekt a projekt Landbridge. Nyní se podívejme na výstavbu vysokorychlostní tratě, která spojí dvě nejvýznamnější poutní místa v království.

Každý rok se milióny muslimských poutníků vypravují do Mekky provádět rituál Hadždž. Mnozí také navštíví Medínu, druhé nedůležitější místo islámu. Prognózy ukazují, že počet poutníků se rok od roku zvyšuje – jestliže jich bylo na počátku tohoto tisíciletí 20 miliónů, v roce 2010 to již bylo 30 miliónů. Prognóza dalšího vývoje vedla Saúdskou Arábii k myšlence vybudovat mezi oběma poutními místy a mezinárodním letištěm vysokorychlostní železnici, neboť se předpokládá, že by vlakem mohlo cestovat až 50 % poutníků. Systém by měl být navržen tak, aby zajistil propustnost tratě s vlaky v pětiminutových intervalech. Železnice by měla přispět ke snížení silniční dopravy mezi městy, omezení jak dopravních zácp, tak i snížení počtu nehod. Tím pádem dojde i ke snížení emisí z výfuků vozidel.

Medína, Al-Masjid al-Nabawi, Mohammedova hrobka, foto: Noumenon Mekka a Medína budou spojeny vysokorychlostní tratí – Haramain High Speed Rail (HHSR), která bude mít zastávky také ve městě Džidda a na King Abdul Aziz International Airport. Délka dvojkolejné tratě bude 444 km, soupravy budou napájené střídavým systémem 25 kV. Rychlost vlaků má být 300 km/h, předpokládá se prozatím 6 vlaků během hodiny v jednom směru.

Nejvyšší místo na trati bude ve výšce 700 m nad mořem, nejstrmější spád bude 35 ‰. Navrhovaný minimální poloměr oblouků bude 4500 m nebo 5000 m, pouze v zastavěných oblastech měst Džidda a Rabigh jsou povoleny oblouky o poloměru 500 m. Zhruba 18 km bude vedeno v tunelech, 15 km na mostech a viaduktech.

V roce 2006 proběhlo předkvalifikační řízení, kterého se zúčastnilo sedm sdružení dodavatelů. Šest z nich bylo v červnu 2007 vybráno do užšího výběru a čtyři z nich byly v březnu 2008 vyzvány k předložení finální nabídky na návrh, stavbu a provoz vysokorychlostní trati.

  • Saúdsko-japonské konsorcium, ve kterém jsou sdruženy společnosti Saudi Archirodon, Mitsubishi, Hitachi a Veolia;
  • Al Rajhi Alliance vedená Mada Group, ve spolupráci s Bouygues, Alstom, Eurostar a China Railway Engineering Corp.;
  • Saudi Binladen Group ve spolupráci s DB AG, Siemens, Ircon and Yapi Merkem;
  • OHL International společně s CAF, Thales, ADIF a dalšími španělskými stavebními společnostmi.

Mapa vysoorychlopstní tratě mezi Mekkou a Medínou, foto: Saudi Railway Company Zakázku na stavební práce získala Al Rajhi Alliance. Zakázku na výstavbu železniční trati včetně elektrifikace a vybudování provozního střediska řízení, v hodnotě 6,74 miliardy amerických dolarů, získalo v říjnu 2011 konsorcium Al-Shoula dvou saúdských společností (Al-Shoula, Al-Rosan) a dvanácti španělských (ADIF, Cobra, Consultrans, Copasa, Dimetronic, Imathia, Inabensa, Indra, Ineco, OHL, RENFE a Talgo). Součásti dodávky je i zabezpečení a telekomunikace – ETSC úrovně 2, LED optická návěstidla, systém detekce vlaků… Stavba by měla být dokončena do 3 let od podpisu smlouvy. Konsorcium bude zajišťovat provoz po dobu 12 let. Rovněž bude dodáno 35 souprav Talgo 350 pro rychlost 320 km/h (vycházejících z typů Talgo/Bombardier Class 102 a 112). Součástí smlouvy je i opce na dalších 23 vlakových souprav. Španělé budu spolupracovat i s Bombardier Transportation, který dodá např. podvozky pro nové jednotky.

60 tisíc tun vysoce kvalitní oceli dodá Tata Steel ze svých železáren v Scunthorpe ve Spojeném království a Hayange v severní Francii.

Železniční stanice projektovali Foster & Partners a Buro Happold. Kromě nezbytných komunikačních prostorů pro cestující, obchodů, restaurací, kaváren a VIP salonků nebudou chybět mešity s kapacitou minimálně 600 míst, zázemí pro civilní obranu stanice a přistávací plochy pro vrtulníky. Stanice v Mekce a Medíně budou postaveny „v souladu s náboženskou dimenzí“ svatých měst. S ohledem na krátkou dobu výstavby se sice počítá s modularitou a vysokým stupněm prefabrikace, přesto každá stanice bude mít svůj osobitý design.

Vizualizace stanice Mekka, foto: Foster + Partners Vizualizace stanice Mekka, foto: Foster + Partners Vizualizace stanice Mekka, foto: Foster + Partners

Když si vezmete dohromady stanice v Mekce, King Abdullah Economic City (KAEC), Džiddě a Medíně, bude jejich rozloha 30krát větší než plocha Trafalgarského náměstí v Londýně. Zpočátku by nádraží měly obsloužit asi 60 milionů cestujících za rok, tedy zhruba šestinásobek v porovnání s cestujícími vlaků Eurostar na londýnském nádraží St Pancras. Stanice jsou dimenzovány s určitou rezervou, neboť se předpokládá nárůst poutníků, kteří budou využívat služeb železnice – v roce 2022 až 80 milionů a v roce 2042 až 135 milionů ročně.

Stanice jsou koncipovány jako brány do každého z měst a poskytnou i místa pro setkávání, nakupování, stravování a úkryt před sluncem. Modulární přístup moderního designu stanic je doplněn barevnou paletou, jinými barvami pro každou ze stanic. Stanice Mekka odkazuje na zlatý list na Kab'ah a podtrhuje význam města jako svatého místa. Zelené barvy v Medíně čerpají inspiraci v mešitě Proroka. Džidda má odstíny fialové, která má rezonanci s centrem města. Futuristická stanice KAEC, jako zástupce nového moderního města, je navržena v kombinaci modré a stříbrné. Základním jednotícím prvkem všech stanic jsou 25metrové oblouky stoupající z volného prostranství. Nad nástupišti se pak klenou oblouky devítimetrové. Oblouky jsou připojeny ke struktuře „stromů“ a tak jsou vytvářeny rozsáhlé čtvercové sítě.

Vizualizace stanice Džidda, foto: Buro Happold Vizualizace stanice Džidda, foto: Buro Happold

Každá stanice využívá kombinací různých fasád podle jejich orientace – pevné fasády se použijí tam, kde viditelnost vně nebude nezbytně nutná, aby se snížilo solární zatížení. Prosklené vchody do haly a plošiny jsou skryty za kombinaci externí mašarbíje a hlubokých převisů markýzy střechy, které poskytují další stín. Každá stanice je orientovaná podle dráhy slunce, například Medína směřuje na východ, Mekka na sever. Jejich měnící se orientace akcentují otvory ve střeše, kterými lze čerpat denní světlo až po úroveň veřejných prostranství a animovat prostor. V noci budou reflektory mezi perforací navozovat dojem hvězd v noční obloze. Kulové lustry, zavěšené mezi oblouky, poskytnou cílené osvětlení, budou prostředníkem mezi rozsáhlou střechou a prostranstvím a podtrhnou rytmus architektury.

Dodavatelem nejmodernějšího zastřešení z kompozitů byla zvolena dubajská společnost Premier Composite Technologies. Současně pro stanici Medína bude dodávat i obložení. Jen medínská stanice zaujímá plochu 26 tisíc metrů čtverečních. Bude pokryta opakovaným islámským vzorem, který je vyroben z panelů ve tvaru kosočtverce, které do sebe zapadají, aby se mohl sestavit jeden souvislý čtvercový modul. Každý panel musí být strukturální, lehký, ohni odolný, odolný vůči extrémním teplotám a negativním povětrnostním podmínkám, ale přitom se musí snadno instalovat.

Vizualizace stanice Medína, foto: Foster + Partners Vizualizace stanice Medína, foto: Foster + Partners Vizualizace stanice Medína, foto: Foster + Partners

Před projekčním týmem z Buro Happold stál nelehký úkol – vytvořit model, který by umožnil přirozené větrání a ochlazování nástupišť bez nutnosti instalace klimatizačních jednotek. „Nepotřebnost“ klimatizace v pouštní oblasti vede k výrazným provozním energetickým úsporám. Projekční tým také optimalizoval množství světlíků, aby stanice mohly být nasvětleny přirozeným světlem tak dlouho, jak to jen bude možné, ale přitom bylo eliminováno přehřívání vnitřních prostor.

Zajímavé je řešení stanice King Abdul Aziz International Airport, která je postavena jako hlavová, vlaky nebudou přes letiště projíždět. Jedná se o třetí největší letiště v království a musí být dimenzováno na nárazové navýšení cestujících - jen během hadždž v roce 2005 odbavilo 5,5 miliónů osob. Ročně průměrně vzrůstá počet odbavených osob o 5,8 %. V roce 2020 by letiště mohlo odbavit až 23 milionů pasažérů. Většina z nich asi dá přednost pro cestování do poutních míst vlaku – vždyť v Mekce i Medíně mohou být za pouhých několik desítek minut. Návrh nového nádraží je proto velkorysý a počítá se zvyšujícím se množstvím cestujících v dohledné budoucnosti.

Saudi Bin Ladin Group získal zakázku na výstavbu stanic v Mekce a Medíně a Saudi Oger postaví také dvě nádraží: King Abdullah Economic City v Rabighu a v Džiddě.

Malá rekapitulace projektů v realizaci:

Projekt Náklady (USD) Termín dokončení
Haramain High-Speed Rail (celkem) 29.100.000.000 1. čtvrtletí 2017
Haramain High-Speed Rail – fáze 1 21.100.000.000 leden 2014
Haramain High-Speed Rail – fáze 1 – 1. část 18.700.000.000 leden 2014
Haramain High-Speed Rail – fáze 1 – 2. část 2.400.000.000 leden 2014
Haramain High-Speed Rail – fáze 2 8.000.000.000 1. čtvrtletí 2017

Saúdské ministerstvo dopravy potvrdilo, že zprovoznění vysokorychlostní tratě mezi Mekkou a Medínou, jakož i návazné spojení mezi Rijádem a Džiddou by mělo zahájit pravidelný provoz počátkem roku 2014.

Asi ještě dlouho by se dalo psát o stavbách dopravní infrastruktury v Království Saúdská Arábie – od luxusně navržených stanic pro rijádské metro, kde nebude chybět ani zlacení, přes stavby metra v dalších městech království, o propojení nádraží s centry měst i tramvajovou dopravou

Zdroje: adpi, Airport Technology, Allurentis, Buro Happold, E15, e-architect, Encyklopedia Britannica, Kuwait Finance House, MENA Rail News [1], [2], Premier Composite Technologies [1], [2], Railway Bulletin, Railway Gezette [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7], [8], [9], [10], [11], [12], [13], [14], [15], [16], [17], [18], [19], [20], [21], [22], [23], [24], [25], Railway Technology [1], [2], [3], Saudi Railways Organization, Saúdská železniční společnost, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4], [5], [6], [7]


jk , Vlad Poslat mail autorovi | 6.10.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Vozidla

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel rpet  mail  
06.10.2013 (13:03)  
tak to je narez teda ;) ja kdyz davam dohromady neco, kde je vic, jak tri - pet zdroju, jsem na nervy. predstava, ze se rochnam v tomhle - neuveritelny :D

hezky udelane. ale pro predstaveni KAEC bych asi radeji pouzil jejich ofiko video, nez minutovej zasek s ingotem:

http://www.youtube.com/watch?v=05DYba3WprU
06.10.2013 (9:53)  
Díky za zajímavé čtení. Velmi pěkná rešerše - seznam užitých zdrojů je úctyhodný :) . Smím-li se zeptat: kolik času jste na přípravě dvojčlánku asi tak strávili?

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko