..: Uvažuje se o nové trati Valencie – Alicante po pobřeží :..

Estació Nord València, foto: Felivet Valencie — Valencijské společenství na pobřeží Středozemního moře láká každoročně tisíce turistů na své písečné pláže – Costa del Azahar, Costa de Valencia či Costa Blanca nejsou pro operátory cestovních kanceláří neznámými pojmy. Přesto dvě největší města společenství – Valencie (s 814 tisíci obyvateli) a Alicante (Alacant, 335 tisíc obyvatel) – nejsou spojena železnicí, která by vedla po pobřeží a mohla tak nabídnout pohodlné a rychlé spojení návštěvníkům a obyvatelům pobřeží s oběma velkými městy. K dispozici jsou pouze dva nepropojené úseky: Valencie – Silla – Cullera – Gaudia a úzkorozchodná trať (nebo spíše tramvajová linka) Alicante – El Campello – Benidorm – Dénia. Železnicí existuje pouze cesta vnitrozemím přes La Encina. Ministerstvo veřejných prací uvažuje o změně.

Je připraveno zadání na zpracování studie proveditelnosti, která by posoudila reálné možnosti realizace – od prověření dostatečné poptávky po přepravě a ekonomických propočtů od odhadu stavebních nákladů až po provozní náklady, což nelze bez předběžného návrhu trasy (případně jejích variant). Spojnice by v žádném případě neměla minout přímořské letovisko Benidorm (71 tisíc obyvatel). Španělé jsou si dobře vědomi skutečnosti, že až teprve když jsou stavby projekčně připraveny, je možno požádat o dotace z unijního rozpočtu.

Zdroje: Comunitat Valenciana, Global Rail News, Railways Through Europe, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 16.9.2013 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from Španělsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
17.09.2013 (21:39)  
Nedalo mi to a šel jsem se "proletět":
http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/iberian-peninsula/iberian-peninsula.gif
Předně - železniční trojúhelník ve vnitrozemí je s přimhouřením i jen jednoho oka zrcadlovým obrazem pobřeží.

Valencie – Silla – Cullera – Gaudia:
Začneme na nádraží Valencia Nord. Nádraží má 2 dlouhá ostrovní nástupiště (přes 400m), 3 kratší (asi poloviční) ostrovy a jednu ještě kratší kolej. Celkem tedy 11 nástupních hran. Nádraží je hlavové a tušíte správně, je v centru.
Po asi kilometru jízdy jižním směrem odbočuje vpravo VRT do Madridu a vlevo trať do Barcelony. Ta objíždí centrum města obloukem. Před rozvětvením je 6 souběžných kolejí. Od rozvětvení vede kousek dojkolejka třetí kolej přiběhne zleva od pobřezí a kousek vedou vedle sebe koleje tři. Trať jě rovná jak napnutý špagát (tak dobře: za větru) a po cca 23 klimetrech jízdy osídlením, místy přerušovaným, se trať znova větví.
Silla. Jižně (paradoxně) vede směr La Encina a do Albacete, kde zatím končí VRT od Madridu. Z La Enciny (z Madridu) do Alicante je ve výstavbě VRT. Ale vraťme s k rozvětvení - to je mimoúrovňové a jiho-jihovýchodním směrem vede dvoukolejka směr Cullera. Mezi tratěmi je Fordova fabrika (máte auto Focuse?) s vlastní universitou, uvnitř fabriky je nákladní nádraží.
Trať do Cullery se stáčí více k východu a až do Cullery je to dvojkolejka, která má velkorysé směrové parametry. Cestou míjíme městečko Sollana a město Suecca (30.000 obyvatel).
V Culleře jsou z obou stran nádraží prudší oblouky - po dlouhé cestě nějaké, co stojí za řeč. Pokud si pamatujete na novinový článek o obrovském prázdném sídlišti ve Španělsku, tak je to tady.
Dál trať pokračuje mírným obloukem (tady by ono Talgo nevyletělo) na jih rovnoběžně s pobřežím. Nebýt esíčka přes řeku a jednoho zvláštného, zřejmě sopečného, skalního útvaru vedla by jako když střelí ... konečná stanice Gandia. Nádraží na mapě fotomapě najít nejde - je v podzemí pod autobusákem.

Dá se říct, že až sem je trať z Valencie do Alicante v podstatě hotová, to je téměř polovina úseku.
Jízdní řád na lince délky 62 km (51 minut -> cestovní rychlost 73 km/h):
http://en.redtransporte.com/img/transporte/valencia/cercanias-renfe/horario-ida-linea-c-1-cercanias-renfe.jpg
Mapa příměstkých vlaků:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Red_de_Cercanias_Valencia.png
PS: Na odbočné lince k pobřeží vlak projíždí silnicí a dvěma kruhovými objezdy.

Gaudia-Dénia:
Tady vede něco. To něco je sice cyklostezkou i silnicí a na konci městským bulvárem, ale: Je to až podezřele přímé a ten bulvár končí podivně trojůleníkově seříznutými domy, snad jakoby to kdysi byl oblouk trati.
https://maps.google.com/?ll=38.840575,0.111709&spn=0.006128,0.007585&t=h&z=18
Mějte mi to za zlé nebo ne, takovou stopu může zanechat pouze kůň železný, ohrožený a chráněný to druh.

Alicante – El Campello – Benidorm – Dénia.
Vezmeme to proti srti. Dénia je konečná o 4 kolejích pro krátká kloubová vozidla. Tramvaj? Klidně, bratislavská KT8 by tam klidně jezdit mohla, 750 V z troleje její výzbroj umí. Trať je jednokolejná a vede městskou zástavbou.
Stáčí se na západ a pak zase k jihovýchodu. Za městečkem Gata de Gordos (Tlustá Kočka, vybafnul na mě překladač...) následuje horská pasáž s mnoha tunely po příkrém úbočí, vysokém asi 300 metrů. Přejde do zvlněné kraniny a z ní zase do kopců a tunelů. (Kerý pajtáš mlél o placatém Španělsku?!). Oblouky mají poloměr až snad jenom 100 metrů. Posuďte sami, tady trať z jihu míjí pohoří Sierra del Bernia y Ferrer cestou z východního na jižní na pobřeží:
https://maps.google.com/?ll=38.636492,0.006486&spn=0.004345,0.007585&t=h&z=18
Dále jde po pobřeží do přímořského města Altea. Trať prochází městem ve dvou následujících tunelech. Mezi místním nádražím a pláží se nachází dvě řady domů a tři ulice.
Od nádraží z Altey dál vede trať podél hlavní silnice a hned první kruháč kříží po mostě, který už je postaven jako dvoukolejný. Tady už má trať parametry "velké železnice" a ona bratislavská KT8 by zde už byla pomalá.
Nádraží města Benidorm je na okraji, samotné město je mezi železnicí a pobřežím na 2 km úzkém pásu. Železnice (teď už ano) je až do mesta Villajoyosa. Před ním se přiblíží k hlavní silnici ne nepodobné c.k. silnicím známým z Čech a Moravy.
Pozor, tady už jsou koleje dvě. Ale jenom kousek jenom ke tříkolejnému nádraží (Brňák by řekl, že to je "rola" http://goo.gl/G7R5il ), ve městě je málo místa a tak od nádraží je zase jen jedna kolej.
Dál už je to zase vyprahlou krajinou kolem silnic s občasným výhledem na moře, mezi skály do tunelu a za ním dvou galerií. (rovina?!)
Rozvětvení do dvou kolejí, teď už téměř definitivní, a následuje několik zastávek ve městě El Campello. Přes kruhoé objezy? Ale ano, jenom ten první je spíš tlamový než kruhový a druhým projede pro jistotu pod silnicí v tunelu.
Za El Campello se trať dostane nad pláž. Doslova a do písmene vyjede na most. Pláž, dvě koleje, dva jízdní pruhy a pak až domy - toto uspořádání má délku snad 3 km. Mys a na něm město Cabó las Huertas trať objíždí vnitrozením aby se vrátila na pobřeží, zcvrkla se kousek do jedné koleje a zmizela do tunelu pod silnici, co vede mezi hotely. Po prudkém úbočí vyprahlého kopce k výhybkám.
Dvě koleje, tři koleje, ta úplně vlevo vede rovně do zastávky a kolem depa. Dvě koleje odbočují vpravo aby mimoúrovňově vykřížily jednu ze dvou kolejí dvojkolejky a napojily se na ni uprostřed. Vykřížená dvoukolejka mizí dozadu do tunelu ... Vepředu trať míjí kruháče, jeden po mostě, druhý kruháč je pro změnu na stropě železníčního tunelu.
Zpět na k depu a na pláž http://goo.gl/dnV7qe - to je ta pískově zbarvená budova úplně dole u pláže, po prostředních dvou kolejích jsme přijeli. Jsme v Alicante. Jednokolejka po pár stech metrech končí dvoukolejným terminálem přímo na pláži.
Registered user Nechic  mail  
17.09.2013 (14:59)  
Karel Kovařík: Šumperk - Kouty nad Desnou?

Pikehead: Napsal jste to výstižně, je tu ještě hodně práce.
Registered user Kakov 
17.09.2013 (14:10)  
Nechic:

kde se prosím prosadila elektirfikace lokálky???
17.09.2013 (11:07)  
Zdeněk Štěpánek: jestli se Vám to líbilo, doporučuju Kraľovany - Trstená v ranní špičce. Provoz i se spoustou křižování je srovnatelý a šukafony věrnější originálu. :)
17.09.2013 (10:12)  
Bizarní lokálka Praha-Kladno je ubercool. Jel jsem tam poprvé teď o víkendu a nebýt světěelných návestidel, je to tam jak za první republiky. Všude dřevěný sloupy s historickými lampami. Od pantáty nade vraty vedou dráty...
17.09.2013 (9:49)  
Ehm, pánové, jsem rád, že z toho tu děláte novinky.cz nebo nádražku v Kyšperku... :)

Studie na Liberec (kde se bavíme o v ČR bezprecedentní novostavbě v řádu desítek km!) se aktuálně dělá a navzdory vašemu dojmu je z postkomunistických zemí v rekonstrukci železnic dál jen DDR (s radikálně odlišnými podmínkami). Bizarnější nápady typu zmíněného v tomto článku tu taky máme, viz šumavské električky nebo plán na vlak do Pece, nebo mnohem méně bizarní a chybějící spojení jihozápadním směrem do Německa.

Co se týče VRT, asi není od věci o tom diskutovat, ale můj názor je ten, že nemá smysl do toho dávat ani korunu, dokud nebudou dokončeny všechny zásadní koridorové a příměstské stavby sloužící prokazatelně velkému množství lidí. V Praze jsou na koridoru mechanická návěstidla, stotisícové Kladno je napojeno bizarní lokálkou obsluhovanou deriváty šukafonu, každý umí dodat další příklady ze svého okolí...

Takže neremcat, pracovat, až bude jedna věc slušně hotová, začínáme druhou.
Registered user Nechic  mail  
16.09.2013 (23:00)  
Deadeye: Myslím, že tu jde o dost laxní až flákačský přístup státu k této problematice, studie se dělají na něco, co by nikdo se zdravým rozumem nepřijal, jen at jsou prachy za studii a snaha o nějakou koncepci je nulová. Podívejte se na pár starostů co si prosadili elektrifikaci lokálky z evrospkých peněz, to je ukázkový příklad jak na to stát kašle a neprosazuje se u větších projektů (tak např. "liberecká aglomerace" od Hrádku až po Harrachov je posetá početnými obcemi a dvěma velkými městy a několika menšími a jde o turisticky oblíbenou lokalitu, kterou železniční spojení totálně shazuje). Španělsko si asi říkat umí dobře a to ještě prožrali obrovské sumy a do jejich bank se musely lít miliardy.
16.09.2013 (20:53)  
u nás se stačí podívat jak se stát staví k výstavbě vysokorychlostních tratí a jak je mu jedno, že na ně nevyčerpá ani Euro. Na konferenci na brněnském výstavišti minulý čtvrtek se ze SŽDC zase předvedli, musel jsem okomentovat na https://www.facebook.com/VysokorychlostniZeleznice
16.09.2013 (18:50)  
to Nechic: A jak si myslíte, že se to u nás dělá. Jenže kolik je u nás měst s 8000 a více jak 300 tisíc lidí a mezi nimi sedmdesátitisícové město a to vše v turisticky zajímavé lokalitě. Navíc kolik je ve Španělsku železnic, jaká hustota infrastruktury a osídlení a u nás. Vždyť u nás se také dělají různé studie proveditelnosti. To, že u poloviny vyjde, že nové trasy jsou ekonomicky nesmyslné (přínosy zdaleka nevyváží náklady), je prostě "osud". Takže se udělá studie, zjistí se, že se nevejdeme do dotačních programů unie, stát na to nemá a samo se to neuživí.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko