Praha — Společnosti AWT se podařilo připravit ČD Cargo o dva význačné zákazníky. V první řadě o ucelené vlaky s uhlím z Třebušic na Mostecku do chvaletické elektrárny. Novým majitelem Elektráren Chvaletice se stala Severní energetická (předsedou dozorčí rady je Jan Dienstl) a generálním ředitelem elektrárny jmenovala Luboše Pavlase. Následně Severní energetická vypsala výběrové řízení na nového dopravce a sedm třicetivozových souprav denně bude převážet AWT. „Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,“ potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Uvádí se, že kontrakt je uzavřen do konce roku 2013 a má hodnotu 700 milionů korun. Ve smlouvě je i opce na prodloužení na rok 2014.
Jen připomeňme, že otázka nových trendů dopravy uhlí (ucelenek) byla nastolena v roce 1993. Některé elektrárny a teplárny nejsou „na páse“ ze šachty, resp. úpravny u lomu a po skokových změnách důsledku úprav zákona o cenách (1991) bylo nezbytné vyjednat nové, pokud možno ne pouze roční smlouvy na dodávku a dovoz paliva. Není žádným tajemstvím, že se ČD chovaly v té době jako monopolista a zprvu za ucelenky dokonce chtěly více, než za kusovky. Odlehlí velkospotřebitelé fosilních paliv, kteří hráli a hrají roli při vyjednání ceny paliva byli a jsou: elektrárny Chvaletice (ECH), Mělník (EMĚ), Hodonín (EHO), Dětmarovice (EDĚ), Trutnov – Poříčí (EPO) a téměř všechny teplárny. Elektrárny Počerady (EPOČ) a Prunéřov jsou zásobovány vnitropodnikovou kolejovou dopravou důlních společností, dnešní SD KD a.s. Obdobná situace byla na Ostravsku, kde historicky působila Doprava OKD (nyní AWT). Zájmem ČEZu i „nezávislých výrobců“ (IPP = Independent Power Plant) bylo nakupovat palivo včetně dopravy.
Druhým význačným klientem, kterého AWT v poslední době získalo, je mladoboleslavská Škoda Auto. Ta dosud využívala pro transport 25 tisíc aut za rok na polský trh služeb DB Schenker, a německá společnost si na tyto služby najímala ČD Cargo. I zde ale zvítězilo AWT ve výběrovém řízení. Ucelené vlaky s auty na trati přes Liberec a Frýdlant se tak stávají minulostí, AWT upřednostní trasu přes Lichkov.
Situace se tak ČD Cargo komplikuje. „Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky,“ řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený. Nové vedení carga v čele s Oldřichem Mazánkem, který už ve společnosti působil jako provozní ředitel v dobách, kdy v čele stál Jiří Bazala, dostane velmi obtížný úkol vrátit společnost zpět do „černých čísel“.
Zdroje: aktuálně.cz, Český rozhlas, iDNES, IHNED, IHNED/Logistika, Týden
CD Cargo nikdy nebude konurence schopne pokud bude vozit ztratove vozove zasilky, soukromnik moc dobre vi jak na to.
nestátní firmy se sídly v jiných státech
A to je špatně? Pro koho?
Jediné, co vidím částečně negativního, je, že pravděpodobně nebudou rozprodáni i všichni zaměstnanci, respektive o některé nebude zájem... Ale soukromníci si snad budou schopni vybrat ty schopné. Tedy nikoli stylem "potřebujeme snížit stavy o 10%, tak kdo chcete, tak jděte", což je taková dost zvláštní selekce zaměstnanců - mnozí schopní odejdou, všichni neschopní zůstanou...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.