..: AWT připravilo ČD Cargo o význačné zákazníky :..

ES64F4-150, Ostrava hlavní nádraží, foto: Payus Praha — Společnosti AWT se podařilo připravit ČD Cargo o dva význačné zákazníky. V první řadě o ucelené vlaky s uhlím z Třebušic na Mostecku do chvaletické elektrárny. Novým majitelem Elektráren Chvaletice se stala Severní energetická (předsedou dozorčí rady je Jan Dienstl) a generálním ředitelem elektrárny jmenovala Luboše Pavlase. Následně Severní energetická vypsala výběrové řízení na nového dopravce a sedm třicetivozových souprav denně bude převážet AWT. „Kromě dopravy zajistíme i operace na vlečce tepelné elektrárny Chvaletice,“ potvrdil manažer vnějších vztahů AWT Petr Špetlák. Uvádí se, že kontrakt je uzavřen do konce roku 2013 a má hodnotu 700 milionů korun. Ve smlouvě je i opce na prodloužení na rok 2014.

130.047-4, Želenice nad Bílinou - Odb. České Zlatníky odbočka, foto: DeltaCZE Jen připomeňme, že otázka nových trendů dopravy uhlí (ucelenek) byla nastolena v roce 1993. Některé elektrárny a teplárny nejsou „na páse“ ze šachty, resp. úpravny u lomu a po skokových změnách důsledku úprav zákona o cenách (1991) bylo nezbytné vyjednat nové, pokud možno ne pouze roční smlouvy na dodávku a dovoz paliva. Není žádným tajemstvím, že se ČD chovaly v té době jako monopolista a zprvu za ucelenky dokonce chtěly více, než za kusovky. Odlehlí velkospotřebitelé fosilních paliv, kteří hráli a hrají roli při vyjednání ceny paliva byli a jsou: elektrárny Chvaletice (ECH), Mělník (EMĚ), Hodonín (EHO), Dětmarovice (EDĚ), Trutnov – Poříčí (EPO) a téměř všechny teplárny. Elektrárny Počerady (EPOČ) a Prunéřov jsou zásobovány vnitropodnikovou kolejovou dopravou důlních společností, dnešní SD KD a.s. Obdobná situace byla na Ostravsku, kde historicky působila Doprava OKD (nyní AWT). Zájmem ČEZu i „nezávislých výrobců“ (IPP = Independent Power Plant) bylo nakupovat palivo včetně dopravy.

742.073-0 + 742.215-7, Kropáčova Vrutice - Košátky, foto: redbird Druhým význačným klientem, kterého AWT v poslední době získalo, je mladoboleslavská Škoda Auto. Ta dosud využívala pro transport 25 tisíc aut za rok na polský trh služeb DB Schenker, a německá společnost si na tyto služby najímala ČD Cargo. I zde ale zvítězilo AWT ve výběrovém řízení. Ucelené vlaky s auty na trati přes Liberec a Frýdlant se tak stávají minulostí, AWT upřednostní trasu přes Lichkov.

Situace se tak ČD Cargo komplikuje. „Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky,“ řekl generální ředitel drah Dalibor Zelený. Nové vedení carga v čele s Oldřichem Mazánkem, který už ve společnosti působil jako provozní ředitel v dobách, kdy v čele stál Jiří Bazala, dostane velmi obtížný úkol vrátit společnost zpět do „černých čísel“.

Zdroje: aktuálně.cz, Český rozhlas, iDNES, IHNED, IHNED/Logistika, Týden


stoupa Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 5.9.2013 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


registrovaný uživatel Mi5 
14.09.2013 (0:13)  
Jistě to bylo v průzračně čisté soutěži/tak,že bylo vidět do obálek?/,pod trolejí budou smrdět zdvojené či ztrojené Bangle /původem ČSD/,ČD draze vyškolené strjvůdce propustí a AWT přijme...Prostě idilka..
registrovaný uživatel Martin Michl  mail  
09.09.2013 (12:41)  
pripadnym prodejem CD CArga stat moc miliard neziska. pokud prodat tak hned. za par let CD Cargo nikdo nekoupi... proc? kdyz nebude mit zadne zakazky.
CD Cargo nikdy nebude konurence schopne pokud bude vozit ztratove vozove zasilky, soukromnik moc dobre vi jak na to.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
07.09.2013 (1:00)  
lucky_24, Red Bul: Vzhledem k dlouhodobým hospodářským výsledkům ČDC se zdá, že skutečně nejrozumnější je ho rozprodat, bez ohledu na strany. Jednak to přinese okamžitý zisk a druhak to přestane přinášet trvalou ztrátu. Nákladní železniční doprava v Česku asi bude nějak fungovat i bez něj, a naopak, nevypadá to, že právě Cargo by se chystalo ji nějak extra pozvednout.
nestátní firmy se sídly v jiných státech
A to je špatně? Pro koho?
Jediné, co vidím částečně negativního, je, že pravděpodobně nebudou rozprodáni i všichni zaměstnanci, respektive o některé nebude zájem... Ale soukromníci si snad budou schopni vybrat ty schopné. Tedy nikoli stylem "potřebujeme snížit stavy o 10%, tak kdo chcete, tak jděte", což je taková dost zvláštní selekce zaměstnanců - mnozí schopní odejdou, všichni neschopní zůstanou...
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
06.09.2013 (20:24)  
„Předchozí vedení si počínalo defenzivně. Když ztratili zakázku, zrušili pracovní místa, ale neudělali nic, aby získali nové zakázky,“ Minulé vedení si naopak počínalo "tržně", skoro jako nějaká charita, velmi bystrým prodejem x wapek (kolik jich vlastně bylo?) do "šrotu". Nezištně, nepřímo a určitě v mezích zákona tak podpořili "trh" po vzoru rozkrádacích devadesátých let. On si s kargem přechytralý docent Žemlička jistě nějak poradí - stále je co rušit, likvidovat, "řešit levnější cestou"...
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
06.09.2013 (19:47)  
No kéž by oscilovaly kolem nuly - to by bylo veselejší, než současný stav v "červených číslech".
06.09.2013 (18:49)  
Mám na mysli jednorázový výnos z prodeje Carga, ne cargovácké výnosy, které nyní balancují na hodnotě -0-.
06.09.2013 (18:18)  
Red Bul: no pokud stát přijde o to co mu ČD Cargo přináší, tak to zrovna o moc nepřijde.
06.09.2013 (12:30)  
Pokud se do vlády dostane jedna, velmi často jmenovaná strana, tak patrně dojde k rozprodeji mnoha státních firem, včetně ČD-Carga, tím bude nová vláda sanovat své nadměrné výdaje a důležitou nákladní dopravu na kolejích převezmou nestátní firmy se sídly v jiných státech. Tím sice stát získá nemalou částku, ale ta nebude tvořit další zisk. Takže budoucnost ČD-Carga nevidím růžově.
06.09.2013 (11:34)  
Tuto situaci sleduji dlouhodobě. Každá organizace, ale i člověk prochází během svého života změnami. Někteří jdou pomalu, ale jistě do kopru, jiní z této situace těží, protože jsou akčnější.
06.09.2013 (8:11)  
No uvidíme.....

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko