..: Ukrajina postupně elektrifikuje své tratě :..

ČS4-155, Kyjev, foto: Strnda Kyjev — Ukrajina se pustila do další vlny elektrifikace svých tratí. V roce 2012 jich bylo „pod dráty“ 10 265 km, což představovalo 47,3 % celkové délky sítě. Podle plánu by to do roku 2016 mělo být 53 až 55 %. V roce 2012 byl kompletně elektrifikován hlavní tah Lvov – Kyjev – Doněck, kde byly před zahájením fotbalových zápasů mistrovství Evropy nasazeny soupravy Hyundai. Finišují také práce na projektové dokumentaci dalších úseků: Dolinska – Mikolajev (148 km), Mikolajev – Kolosivka (105 km), Volnovacha – Komiš - Zorja – Záporoží (240 km) a Vorožba – Sumi – Ljubotin (225 km). V letech 2013 až 2016 by do staveb železniční infrastruktury mělo být investováno zhruba 16 miliard amerických dolarů.

2T?10M.3108 + 2M62.1247 , Korosten, foto: Michal Kupsa Elektrifikace je pro ukrajinské železnice důležitá z několika důvodů. Jedním z nich je výrazné snížení provozních nákladů, neboť ekonomické studie ukazují, že provoz vlaků v nezávislé trakci je až o 55 – 60 % nákladnější než s elektrickými lokomotivami. Návratnost investic – při současných cenách energií – vychází ukrajinským ekonomům velmi zajímavě: např. pro úsek Dolinska – Mikolajev na pouhých 3,8 roku. Nejhůře dopadl úsek Volnovacha – Komiš – Zorja – Kijev s návratností 9,8 roku. Nasazení elektrických lokomotiv navíc přináší možnost sestavovat delší vlaky (může být převezeno najednou více zboží) a dosahovat vyšších rychlost s osobními vlaky.

Vláda mezi priority dopravních staveb pro budoucí období zařadila následující železniční projekty:

  • zavedení vysokorychlostních osobních vlaků – dokončení zdvojkolejnění tunelu Beskyd;
  • elektrifikace úseku Dolinska – Mikolajev – Kolosivka;
  • elektrifikace úseku Volnovacha - Kamiš – Zorja – Záporoží;
  • elektrifikace úseku Vorožba – Ljubotin;
  • zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Krosteň – Novograd Volinskij – Šepetivka;
  • výstavba stanice Darnica v Kyjevě (2. etapa);
  • zvýšení propustnosti trati pro vysokorychlostní osobní vlaky v úseku Grebinka – Poltava – Krasnograd – Lozova.

Úsek Dolinska – Mikolajev – Kolosivka je součástí druhého elektrifikovaného koridoru na Krym. Tím se zvýší přepravní kapacita a zrychlí osobní dálková přeprava.

Tunel Beskid mezi stanicemi Beskid a Skotarskoje (v Karpatech, nedaleko Lvova) je dlouhý 1750 m a vznikl v roce 1886. Za druhé světové války byl sice poškozen, ale následně opraven. Dnes je úzkým hrdlem pro vlaky tranzitující na západ ve směru V. panevropského dopravního koridoru Lvov – Užhorod – Bratislava / Budapešť – Lublaň – Terst. Od roku 2009 se proto buduje nový dvojkolejný tunel o délce 1,82 km.

Ukrajina zastaví dovoz kolejových vozidel

225.002-5 pro Ukrajinu, ŽZO Cerhenice, foto: Louis Armstrong Boris Viktorovič Kolesnikov, ministr infrastruktury Ukrajiny, ohlásil, že Ukrajina přestane dovážet železniční vozidla vyrobená v zahraničí. Do budoucna bude preferovat pouze vozidla vyrobená nebo zkompletovaná na Ukrajině, a to jak v domácích strojírenských závodech, které by ale měly projít výraznou modernizací, tak vyrobená na Ukrajině v kooperaci s předními světovými výrobci, jako například Siemens nebo Hyundai. Ukrajina vytvoří podmínky pro vznik těchto závodů v zemi. Omezení se dotkne v první řadě nákupu elektrických lokomotiv, které jsou dnes na hranici své životnosti a je nutné je obměnit.

Zdroje: forUm, Interfax, Jurliga, Kabinet ministrů Ukrajiny, Railway Bulletin [1], [2], [3], Urjadovij portal, UZ


Vlad Poslat mail autorovi | 17.9.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Ukrajina


  1 2      Zpráv na stránku:   
17.09.2013 (15:38)  
Byl jsem tam letos v srpnu a Ukrajinci opravdu válí. Díky tomu, že jsou ve vývoji pozadu, nemají v rozvoji železnic mnohá legislativní omezení, která brzdí rozvoj u nás. A ta nádraží, to jim můžeme jen závidět. Pro přehlednost doplňuji odkaz na mapu s vyznačenou elektrifikací: http://www.bueker.net/trainspotting/map.php?file=maps/ukraine/ukraine.gif
registrovaný uživatel Etienne  mail  
17.09.2013 (14:54)  
Spíše by mě zajímalo, co si ukrajinští náčalnici představují pod pojmem "vysokorychlostní", zejména při překonávání karpatského hřebene. Asi 160 km/h to nepřetáhne. Současný ukrajinský železniční průmysl sice existuje, ale ty ingoty z "vlnitého" plechu, co produkuje... no uvidíme.
17.09.2013 (14:32)  
No když se podívám na tu druhou fotku a uvědomím si jak je sergej velkej, tak ta mašina vedle je hotový monstrum!
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.09.2013 (13:24)  
Pro SYN:

ad "Avionem jsem předtím do Záporoží z Mockby cestovali hodin 32 Aha, zase to spletli a vzali to "druhou stranou okolo zeměkoule" co? :).

Óh nikoliv. Normální doba přímeho letu Mockba-Vnukovo s Tu 134 trvá (jen) 1,5 hod. Ale jak již řečeno, byl "tuman = mlha". Odlet opožděn - ale oběd jsme dostali. Když jsme po více než hodině v přízemním letu našli k neplánovanému mezipřistání letiště Kijev- Borispol, setrvali jsme tam více než 30 hodin, za stálého upozorňování "Sedněte si, nevzrušujte si, odpočiňte si, za hodinu poletíme. Se soumrakem se Ťuman rozplynul. Po soumraku přistavili autobus a odvezli nás do Transit hotelu Inturist (Posádka jela rovněž, neb náhradní nebyla). Společnost v hotelu nám dělala obligátní děžurná na chodbě a tarakáni v koupelně. Leč restaurace byla již zavřená. Nicméně jsme navázali družbu s piloty NVA (NDR)v Uniformách, kteří si letěli pro fungl nové MIGiny a zástupci TRO Berlin. Ti jeli prodávat a my nakupovat trafa (a i ND) do obrovské fabriky Zaporožtransformátor. (Ze Záporoží se tam jezdilo přes Dněproges - fakt veliké, monumentální).
Druhý den bylo jasno, ale osádka musela ukončit odpočinek. Po obědě pokyn k nástupu, silné sněžení, ale piloti (když už jsme byli na palubě) se hodně hlasitě pohádali s letištěm a odstartovali se souvislou pokrývkou asi 4 cm sněhu na éru ... Přiblížení přízemním letem k Záporoží trvalo asi 20 minut. Zdá se, že to éro oni letci ovládali ...

Facit: Té živé huse, co s námi cestovala na paubě, to zjevně nevadilo.
registrovaný uživatel SYN 
17.09.2013 (12:31)  
Avionem jsem předtím do Záporoží z Mockby cestovali hodin 32
Aha, zase to spletli a vzali to "druhou stranou okolo zeměkoule" co? :)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.09.2013 (10:35)  
To se křásně čte: "Záporoží je "cílová" stanice po současný krok elektrifikace"! 1984 mně ze Záporoží (od Dněprogesu) táhla nočním vlakem do Mockby ČS2. Táhla dlouho a plynule a bylo leden, přetopeno a táhla těch 1.100 km asi 15 hodin. Vzali jsme vlak, neb byl "tuman" a létalo se tak nějak divně. Avionem jsem předtím do Záporoží z Mockby cestovali hodin 32 ... :-) Obojí nevšední zážitek ...
registrovaný uživatel Keprt 
17.09.2013 (9:21)  
Tam by ji nehrozil osud Bombardieru v Nemecku.

Mohu poprosit o vysvětlení?

Autorovi díky za zajímavý článek, ale uvedená trať Volnovacha - Kyjev se mi nezdá. nemá být spíše Volnovacha - Záporoží?
registrovaný uživatel kobros 
17.09.2013 (9:00)  
Hm, a co Skodovka? Proc se nezajima o vystavbu nejakeho sveho zavodu ci koprodukci na Ukrajine?
Tam by ji nehrozil osud Bombardieru v Nemecku.
registrovaný uživatel str 
17.09.2013 (8:35)  
a u nas na zapade postavime kanal...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko