..: Kubánské železnice koupí po desetiletích nové motorové jednotky :..

Muromteplovoz SV-10 + VS-5, foto: MuromteplovozHavana — Unie kubánských železnic, zastřešující aktivity státního dopravce Ferrocariles de Cuba (FFCC), podepsala s ruským výrobcem Muromteplovoz smlouvu na dodávku 300 dvouvozových dieselových jednotek s cílem výrazněji obnovit stávající vozový park osobní dopravy na „Ostrově svobody“. Jedná se o kombinaci motorových vozů typu SV-10 a přípojných typu VS-5. Jedno vozidlo je složeno ze dvou dvounápravových vozů. Hnací díl váží 22 tun a disponuje 45 místy k sezení v uspořádání 2+3, přípojný vůz nabídne při 15 tunách 48 míst. O pohon se stará dieselový motor Yamz-238M5 o síle 176 kW a mechanickým přenosem výkonu, který uděluje soupravě maximální rychlost až 100 km/h. První z motorových jednotek již byla doručena lodí na Kubu a v dohledné době by ji mělo následovat dalších šestnáct. Zbývajících 283 souprav by pak mělo být montováno přímo na Kubě. Tyto vlaky představují po desetiletích první nové osobní soupravy pro kubánské dráhy, jež naposledy nová vozidla pořizovaly v roce 1997. Tehdy Havana odkoupila 6 kusů motorových vozů řady Dm11 od španělského konsorcia GEC-Alsthom, původně určených pro finské železnice VR. Původní zákazník však od obchodu odstoupil a místo toho pořídil sérii motorových vozů Dm12 z produkce někdejší Vagónky ve Studénce, nyní Škoda Transportation. Právě nejrozšířenější produkt někdejší moravskoslezské Vagonky – motorové vozy řady 810 a jejich deriváty – teď svou koncepcí nejvíc připomínají nové jednotky pro Kubu. Na druhou stranu, určitá primitivnost vozů z Muromteplovozu může být v kubánských podmínkách spíše výhodou.

Ferrocariles de Cuba jsou historicky jediným skutečně síťovým železničním systémem v celé karibské oblasti. Od dob kubánské revoluce v roce 1959 se ovšem potýkají s celou řadou problémů, které ještě více prohloubilo mezinárodní embargo v důsledku kubánské raketové krize. V kombinaci s ekonomickým úpadkem, jenž ostrov pocítil zejména po rozpadu někdejšího východního bloku, čelí místní dráhy často katastrofálním provozním nedostatkům, které si postupem času vyžádaly zásadní redukci dopravních výkonů. Mezinárodní ekonomická izolace ostrova způsobila, že zdejší státní dopravce dlouhodobě není schopen nakupovat západní vozidla. Ani u více či méně spřízněných dodavatelů však situace nejsou zrovna snadná. Ačkoliv vláda v Havaně se železnou pravidelností oznamuje plánované nákupy lokomotiv a vozů v řádu stovek kusů, každodenní realita za ambiciózními plány politiků, bohužel, zaostává. Občas sice dochází k akvizicím od partnerů z Číny, Ruska nebo Íránu, avšak tyto dodávky spíše udržují původní stav vozového parku, decimovaného nedostatkem náhradních dílů.

Hlavní nádraží v Havaně je jako muzeum starých evropských vozů, foto: Juraj Kováč Pohled z okna vlaku na identickou soupravu (Havana Central), foto: Juraj Kováč Vozy z NDR dále slouží regionální dopravě kolem Havany, foto: Juraj Kováč Hlavní trať: rychlost u vozidel není nejdůležitější parametr, foto: Juraj Kováč

S nemalými problémy se navíc potýká také železniční infrastruktura na ostrově. Ani na hlavních koridorech cestovní rychlost zpravidla nepřekračuje 50 km/h, zatímco stav zabezpečovací techniky už i místní média označují za "zoufalý". Například náhlá jarní povodeň v roce 2010 zanesla část lokální železnice ve východní části Havany do takové míry, že místní železnice kvůli nedostatku financí raději linku zkrátily o několik kilometrů. Poslední velkou ranou pro kubánskou železnici byla vlna masivní státní podpory pro dálkového autobusové autobusové dopravce Viazul a Astro, kteří tak na turisticky atraktivních trasách mohou nasazovat moderní klimatizované autobusy čínské značky Yutong. Neznamená to přitom, že by dálkové železniční spoje neměly vůbec co nabídnout; jejich nízká rychlost, nepravidelná frekvence a nízké standardy kvality ovšem cestování vlakem značně znevýhodňují.

Dálkový vůz východního střihu, čeká na svou 24hodinovou jízdu, foto: Juraj Kováč Interiér dálkového vozu - velkoprostor, koženka a horko, foto: Juraj Kováč Kuba má i lepší, ale cestující si ne vždy vybere, foto: Juraj Kováč Destinace: Guantánamo. Celou noc a skoro celý den, foto: Juraj Kováč
Dálková linka Havana - Guantánamo. Povinné rezervace, leč poslední roky bez 1. třídy

Při pohledu na vozový park FFCC je těžké nevybavit si ihned výraz second-hand. V uplynulých pěti desetiletích postupně na Kubě vznikala unikátní sbírka vyřazených vozidel z celého světa, jež zde nacházejí své druhé uplatnění. Kupříkladu vlajková loď kubánských rychlíků – povinně místenkový spoj 1/2 z Havany do Santiago de Cuba – je dnes provozován soupravou původně francouzských vagonů, určených pro spoje Trans Europ Express (TEE). Poté, co byly z Beneluxu vytlačeny vlaky Thalys, našly klimatizované vozy TEE uplatnění právě na třináctihodinové lince napříč Kubou pod všeříkajícím označením tren francés ("francouzský vlak"). Zbytek flotily tvoří osobní vozy různé stavby a stáří z Británie, Německa, Kanady, USA nebo zemí východního bloku. Dálkové vlaky obvykle jezdí pouze v některé dny v týdnu, a i tehdy jsou náchylné na časté nepravidelnosti nebo mnohahodinová zpoždění.

Na spojích regionálních naopak až donedávna bylo možné potkat třeba motorové vozy VT 2.09 „Ferkeltaxe“, později řada 171, původem z východoněmeckého Bautzenu. Po sjednocení Německa a sloučení DR a DB byly přeznačeny na řadu 771 a některé i modernizovány, aby lépe odpovídaly rostoucím standardům na lokálních tratích. Část z nich však byla po roce 2002 odprodána na Kubu, do Španělska a Rumunska kvůli nadbytečnosti. Právě vozidla pro FFCC nebyla nijak upravována, ponechala si dokonce původní německé nápisy. Z 30 motorových vozů a dalších vozů přívěsných je však dnes už bohužel většina mimo provoz pro nedostatečnou údržbu.

Nádraží Havana-Casablanca. Koleje i trolejové vedení zde pořád jsou, kvůli nánosu bahna se ale nejezdí (červenec 2010), foto: Juraj Kováč Neplánované zastavení - výpadek napájení, foto: Juraj Kováč Žádné měchy, žádné můstky - i průvodčí musí přeskakovat, foto: Juraj Kováč Křížení na Hersheyho elektrické dráze se nekoná - nejde proud, foto: Juraj Kováč Dlouhá čekání a mimořádnosti nejsou zas tak mimořádná, foto: Juraj Kováč Zdejší technika něco pamatuje, náhrady se ale jen tak nedočká, foto: Juraj Kováč Provoz stojí a tropická bouře na obzoru, foto: Juraj Kováč
Hersheyho elektrická dráha – jediná elektrická železnice na Kubě, pozůstatek americké čokoládovny Hershey's – dnes provozuje cca 4 vlaky denně. Soupravy zdědila po katalánských Ferrocarils de Catalunya.

Přesto všechno je železniční doprava na Kubě, víc než cokoliv, uměním možného. Už samotné překonání technických potíží a chronického nedostatku paliva lze vidět jako úspěch zdejších železničářů, byť i nadále zůstává otázkou, jak moc velké plány skutečně zlepší kvalitu a provozuschopnost zdejších osobních vlaků.

Zdroje: railjournal.com, International Herald Tribune, BahnSpass ŽelPage


JiříK. , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.10.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Svět


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
17.10.2013 (22:34)  
Tak já myslím, že to je pro jejich potřeby dobrá volba.

1) Z ruska lze nakupovat.

2) Je to jistě nejlevnější vozidlo na světě.

3) Je to tak jednoduchý, že se tam nemá co rozbít.

4) A kdyby přece, půjde to opravit kladivem.

Ale jinak souhlasím s názorem, že to je spíš zamýšlený jako doprovodný vozidlo k těm pracovním strojům. Mimochodem velmi specifický design :-)
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.10.2013 (22:24)  
Pro Juraj Kováč
:-) .. a taky se hodí při vysoké sněhové pokrývce, že ... :-)
17.10.2013 (22:04)  
Vysokopodlažnosť - a vôbec výška vozidla - nie sú absolútne žiadny problém. Keď sa zameriate na fotku č. 10 (alebo sem: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hershey_Electric_Railway.JPG), uvidíte improvizované nástupné schody, aby sa ľudia vôbec mali do toho Interurbanu ako dostať. Podobný postup sa asi zvolí aj tu.
17.10.2013 (20:27)  
Jak píše bartik09, záleží kolik to bude stát. Jinak řečeno: když mám sotva na Dacii, nekupuju Mercedes.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.10.2013 (19:34)  
Pro Karel Kovářík: (v 19:13)

:-) žebřík? dveře? Třeba uvědomělí soudruzi cestující (co neflákají docházku na školení) ocení, že vozidla s ohledem na výrobce nemají místo dveří tankové průlezy horem. A na větratelnost si holt budou muset zvyknout.

To jim vadilo nejvíc u Ferkltaxe, původně z NDR. Málo otvíratelná okénka, vedro, (o klimošce mluvili jen neuvědomělí), hřály se motory.
registrovaný uživatel Kakov 
17.10.2013 (19:13)  
Jiří z Adamova: no mě přijde, že se do toho poleze po žebříku, když vidím kde a jaké to má dveře
registrovaný uživatel JOKR 
17.10.2013 (15:43)  
Pěkný článek - dobře načasovaný, abychom nezapomněli, že jsme byli na nejlepší cestě k obdobnému blahobytu a technické špičce :-)nejen v oblasti kolejové dopravy. Ovšem smutné je, že strana dodnes obdivující výdobytky kubánské revoluce a veřejně se hlásící k tamnímu režimu se cítí na to převzít vládu i v naší zemi..............
17.10.2013 (13:52)  
No tak nez se pustime do hodnoceni, tak by taky stalo za to zjistiT, kolik to bude stat...

A k ty rychlosti: Co proboha resite? Je tu snad nekdo, kdo nechape co znamena pojem maximalni rychlost vozidla?
Dobre, obcas to nakej novinarskej diletant interpretuje vselijak, ale to prece neni duvod takovou informaci zatajovat.
registrovaný uživatel VencaM 
17.10.2013 (13:40)  
-> Karel Kovářík
Jeee :D Musel jsem to mit pustene bez zvuku a mozna ze to bylo lepsi. Moc dobre jsem se bavil, kdyz jsem si predstavoval, jak popisuji vybaveni ty kolejovy maringotky.
To je desnej pekac. V.
17.10.2013 (13:28)  
Tak konečně vím, kdo vyrábí všechny ty obludné žluté pracovní mechanizmy pro síť post-sovětských železnic. Když se tak dívám na nabídku výrobce, zdá se mně, že souprava SV-10+VS-5 je určena pro ubytování zaměstnanců a doprovod mechanizmů z potfolia, když rekonstruují trať daleko od odmova, nikoliv pro přepravu cestujících!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko