..: Z Drážďan do Budapešti lodí - railjety nebudou, ale bude kanál :..

1116.235, Landeck-Zams - St. Anton am Arlberg, foto: Tomáš Kubovec Komentář — Kroutíte hlavou nad titulkem, že se vám to nezdá? Nedivte se! Po vládě rozpočtové odpovědnosti se do díla pustila vládu odborníků a jejich práce zasáhla mimo jiné do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury. Česká republika ani po dvaceti letech nedokázala zrekonstruovat svou páteřní železniční síť tak, aby vlaky po ní mohly bez omezení jezdit rychlostí alespoň 160 km/h. Zatím to nejde ani mezi Prahou a Českou Třebovou. A některé koridorové úseky ve směru na Cheb pro jistotu na tuto rychlost nejsou ani projektovány. Že za našimi hranicemi začíná být rychlost 160 km/h pro dálkovou osobní dopravu již překonaná? To nám přece nevadí. Dodnes není hotov jediný koridor, který nás propojuje se zahraničím, kde by bylo možno jet bez rychlostních omezení. Dálková doprava se nám začne pomalu, ale jistě vyhýbat – ti kteří budou pro dopravu z Německa do Rakouska chtít využít železnici, to už začínají mít rychlejší mimo naše území.

Dálnice D1, exit 2, foto: cs:ŠJů Teď se ozvou ti, kteří neschopnost příslušných ministerstev a ředitelství budou připisovat tomu, že pomalé práce na železniční infrastruktuře nahrávají gumokolistům. Není to pravda. Jediným napojením dálnice na panevropskou dálniční síť byla donedávna D5 u Rozvadova. Teprve vloni u Bohumína D1 překročila česko-polskou hranici. (Napojení D2 u Břeclavi na slovenskou síť nepočítám. Čtyřproudovka mezi Ostravu a Žilinou, slibovaná při výstavbě automobilky v Nošovicích, se vypařila spolu se slibujícími politiky.) Trošku tristní stav po více než dvaceti letech – chybí spojení Prahy s Berlínem, Prahy přes České Budějovice (když my ještě pořád nevíme kudy, že?) s Lincem, není kapacitní silnice mezi Brnem a Vídní, D11 zamrzla 3 km před Hradcem Králové a směrem na Polsko je to pořád spíše sci-fi. Alternativa k D1 – tah Olomouc/Brno – Svitavy – Hradec Králové byl odsunut do nedohledna, místo toho se začala zachraňovat rozpadající se D1. Jen opravovat, místo aby se už konečně udělala v profilu 3+3, v okolí Prahy a Brna pak 4+4. Když vyrazím jako gumokolista z Ostravy do Českých Budějovic, tak to mám pohodlnější a příjemnější přes Znojmo a dále přes Rakousko. Je to sice o pár kilometrů delší, ale v Rakousku jsou lepší cesty – nerozbité, s dobrým značením. Podobně to řeším při cestě do Náchoda (přes Polsko) nebo do Ústí nad Labem (přes Polsko a Německo). Ještě že v zahraničí jsou rozumnější ministři dopravy, kteří více dbají na tamější dopravní infrastrukturu.

Kolega, který ještě minulý týden psal o nekončícím příběhu při nákupu railjetů, má teď jistě hlavu v dlaních – příběh končí. Nová dozorčí rada vystavila konečnou stopku tomuto nákupu s obligátním zdůvodněním – nejsou peníze. „Ano, generální ředitel dostal úkol opci na nákup nevyužít,“ potvrdil deníku E15 předseda rady Zdeněk Žemlička. (Pokud některá sázková kancelář vypsala sázky na to, zda railjety budou, tak jeden náš jihočeský čtenář se může radovat, pokud si vsadil, protože už před časem prorokoval, že railjety nebudou, protože se doc. Žemličkovi nelíbí.) Opce na pořízení railjetů je sice prodloužena do 6. září, ale i přesto, že současný ministr financí (v demisi) zvládne různá kouzla s chybějícími penězi, v této záležitosti budu pesimista.

Kristallschiff na Dunaji v Linci, foto: LepoRello Ale nebojte se, že se pohodlně nedostanete z Drážďan třeba do Budapešti nebo Bělehradu. Na Hradě bylo vymyšleno, že se přeci jen zřídí plavební kanál Dunaj – Odra – Labe a současný ministr dopravy (už zase v demisi) je pro. Určitě stihne ještě zadat alespoň zpracování studie proveditelnosti. (Po kolikáté už?) Jen si to představte, jaké to bude krásné za pár let. V Praze u Karlova mostu nastoupíte na loď pravidelné dálkové linky Praha – Magdeburg – Hamburk. Ta vyčká zpožděného lodního spoje z Českých Budějovic maximálně 5 minut. Lodě budou odplouvat v pravidelném dvacetiminutovém intervalu (v páteční špičce i častěji) a v Mělníku můžete přestoupit na lodě jiných dopravců na linkách Vídeň – Magdeburg. Bude možnost si zvolit i přímou loď mezi Prahou a Budapeští. Někteří možná přestoupí i jinde než v Mělníku, třeba na lodě Wroclaw – Opole – Přerov – Vídeň – Passau. V té době babitron bude nabízet i sledování lodí a protože České dráhy nebudou mít railjety, místo nich budou provozovat vlastní lodní flotilu. A na ŽelPage bude samozřejmě v „řazení“ možnost se podívat i na rozmístění kajut (a mnozí si budou vybírat lodě tak, jak si dnes vybírají vagony). Je docela možné, že se zmenšujícím se počtem vlaků nebude v naší galerii co vystavovat a z ŽelPage se stane LoďPage. Když se totiž podíváte na mapu, jak by měl kanál vést: Mělník – Choceň – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Přerov – Ostrava, tak potom bude zbytečné provozovat v souběhu pendolina na trati do Ostravy. A i žlutý s černozlatým budou muset přesunout své vlaky na jiné destinace. Jestli railjety měly být nejmodernější vlaky Českých drah, tak shipjety budou nejmodernější lodě Labské plavební, nebo jiné z plavebních společností.

Raketa na řece Moskvě, foto: Ctac Že bude cestování pomalejší, než vlakem? Sami přece nevěříte, že by si vláda odborníků neporadila s takovou drobností. Existují přece rychlé lodě – už v Sovětském svazu se v loňském století vyráběly pod označením „raketa“, „kometa“ nebo „meteor“ – a od té doby šla technika kupředu. Nové typy, které pro nás chystá současný ministr dopravy, budou určitě nejen rychlé, ale ani za sebou při rychlé plavbě v kanálech nevytvoří vlny (což se nesmí). Možná ale přijdou ke slovu vznášedla – zdymadla místo zdržování jen „obletí“. Vznášedla navíc nepotřebují tolik vody, jako lodě, odpadly by problémy se zanášením řečišť po povodních. Takže nebuďte smutní, že u nás nebudou railjety (možná ani ty, co mají být nasazeny už příští rok mezi Prahou a Grazem, protože nějaká firma s neznámými a nedohledatelnými vlastníky se snaží soudně o zrušení celé smlouvy), budeme mít něco lepšího. A kdybyste se jimi přeci jen chtěli svézt, tak do Vídně to je kousek.

Lze jen doufat, že pár příznivců vlaků se nedomluví a nekoupí si několik, byť jen úzkých, pásů pozemků v místech, kudy by měl v budoucnu vést plavební kanál. Mohli by na těchto pozemcích vykonávat nějakou zemědělskou činnost nebo na nich dokonce vysadit nějaké vzácné dřeviny či na tyto pozemky zavléct nějaké chráněné živočichy (stačí nějaké malé). Tím by se mohla výstavba vodní cesty výrazně zkomplikovat a plavba lodí mezi Prahou a Budapeští o hodně oddálit. Ale možná přijdou pozdě a předběhnou je někteří poslanci, kteří s podobnými transakcemi mají už zkušenosti.

810.165-1, Mikulášovice dolní nádraží - Mikulášovice střed, foto: NIcKON O mnoha rozhodnutích politiků se dá psát s nadhledem, s úsměvem, lehkým perem. Ale Viaggio Comfort je již osvědčený produkt, který vyrábí přední německá společnost. České dráhy jsou akciová společnost ve 100% vlastnictví České republiky. A rozhodování Ano – Ne – Ano – Ne jen dle politického a nikoliv odborného náhledu je – těžko se mně hledají slova – směšné. Svědčí to o naprosté absenci koncepce, která by měla trvání delší, než právě vládnoucí politická reprezentace. Takto se stát řídit nedá. Jak vypadá Česká republika v očích obchodních partnerů? Siemensu, který odkládá plnění? Zahraničních železničních správ, se kterými bylo předjednáno nasazení railjetů? Jaký to bude mít dopad na rating Českých drah? Snažil jsem se informace o tom, co se posledních dnech děje kolem naší železnice, pojmout v úsměvném stylu. Ale je mi z toho spíše smutno.

Zdroje: Wikimedia Commons [1], [2], [3]

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.


Vlad Poslat mail autorovi | 24.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
25.08.2013 (0:18)  
To je zase řečí... Obávám se, že takto podobně dnes funguje velká část světa, ostatně jsme jenom lidi. Divím se, že ze stokrát opakovaných vizí dělá někdo závěry. Vždyť to už tu bylo mnohokrát - zrušíme železnice, postavíme dálnice a vodní kanály. A co se stalo? Postavili jsme spoustu malých kousků dálnic, které sice k ničemu moc nejsou, ale ony kolikrát stačí vylepšené silnice I. třídy k tomu, aby auto v pohodě předehnalo vlak. Viz například spojení ze Slaného do Loun, kde také není žádná dálnice, ale auta rozhodně neživoří. Motivem mnohých projektů je pouze prolévání železa a betonu a malé, byť účinné stavby nejsou brány v potaz, to je asi ten hlavní problém. Zaměření na výkon a nikoli na jeho poměr k příkonu. Nové soupravy sice mohly zlepšit kvalitu pobytu ve vlaku, ale těžko už předhánět auta a letadla na naší síti. Takže sice to není dobře, ale také to samo o sobě není tragédií. Je to jen jeden z mnoha střípků té neutěšené mozaiky současné impotentní dopravní politiky. Možná nejen té české, byť se to nezdá. Ovšem stále je tu naděje, že než se do kanálu vůbec stačí kopnut, loutky se zase vymění, a toho bych se držel :). Dobrou noc.
registrovaný uživatel Basis55  mail  
24.08.2013 (23:45)  
Výborný článek, vystihuje situaci nejen na železnici, ale v celém státě. Jsme prostě národ, kde totálně chybí nějaká pospolitost, cíl a směřování. Jsme jen banda šašků, kde jeden bojuje proti druhému. Nejsme schopni si vládnout. Tečka, konec!
24.08.2013 (23:44)  
Zase jsem se nechal unést a popřel svou zásadu č. 1: Nenechat se nas...
Tohle prostě jednou musí skončit. Mám ovšem obavu, že v lepším případ občanskou válkou...
registrovaný uživatel jadla  mail  
24.08.2013 (23:28)  
Kéž by tento článek v tomto státě seděl tak trefně jen na železnici. Bohužel to vystihuje skutečný stav ...fšeho?
24.08.2013 (21:09)  
Jediným napojením dálnice na panevropskou dálniční síť byla donedávna D5 u Rozvadova. Teprve vloni u Bohumína D1 překročila česko-polskou hranici.

A dálnice D8 u Ústí je co? Je tam napsáno napojení na dálniční síť, to že to nikam ve vnitrozemí nevede už je jedno.
registrovaný uživatel igisek  mail  
24.08.2013 (21:08)  
Musíme si zvykat...brzy nás v železnici předběhne Ukrajina,Slovensko a další východní státy a my stále budeme na svou "přestárlou" železnici hrdí.To,že se nám tady budou provozovat tuny šrotu ,jako třeba u Brna,de jezdí skoro 50 let staré řady 560,to že naše tratě budou více a více nebezpečné,protože se budou renovovat pomalu stylem max.10km/rok,ještě k tomu s předraženými zakázkami,to už bude brzy všem jedno.Hlavně aby se nezapomnělo,díky ministerstvu dopravy,do 5let zase zdražovat,za tu "kvalitní" naši železniční kultůůru....:(
24.08.2013 (20:23)  
Neprozřetelné rozhodnutí většinu Railjetů nekoupit může zkazit vztahy s OBB, které příště nabídnou zakázku raději někomu názorově pevnějšímu třeba z Asie, dále výrobce Siemens, který nebude chtít příště ztrácet tolik času, potom ZSSK a MÁV, kteří se příště nebudou na nějakou spolupráci spoléhat, a navíc všechny cestující, kteří se na tyto supervlaky těšili. Otázka je i nakolik by Railjety mohly přeci jen zvrátit rozhodnutí DB provozovat vlaky EC raději s růžovým. Vše z důvodu, že ministrem dopravy se stal člověk, jenž byl z onoho ministerstva již jednou vyhozen, opět je v demisi, ale i tak stihl obměnit rozhodující posty u ČD. přijde mi, že ti, kterým na budoucnosti ČD opravdu záleží, naznačují, že ČD by Railjety tolik chtěly, ale prostě nesmí.
Jsem zvědav, jestli se ještě někdy někdo splete, a objedná si jako OBB o téměř 20 kusů vlaků nejvyšší kvality v zemi více, než potřebuje. Určitě si někdy třeba SNCF nechají udělat o desítky TGV víc, než potřebují, a pak to příhrají zrovna nám...
24.08.2013 (16:51)  
K otázce koho volit: Na Ministerstvu informatiky (už roky) žádná korupce neprobíhá, Ministerstvo informatiky totiž bylo (před léty) zrušeno. Počítače (ne)fungují i bez něj. :D
Takový malý návod pro skutečné, nikoliv jenom slibované, omezení korupce. A přebujelé byrokracie.
24.08.2013 (16:16)  
M 474 003: No budto muzete volit stary zavedeny strany a lidi (tj ty ktery se uz "predvedli"), nebo proste zkusite neco novyho. Zkratka sou na vyber bud "urcite hovada" nebo "mozna hovada"...

lucky_24: Stale slycham o letenkach za par stovek. Opravdu obcas na takove nabidky narazim. Ale vzdycky je to stylem: Presny datum presnej cas mnoho mesicu dopredu. Kdyz si budu chtit koupit letenku na den a cas ktery potrebuju, treba 2 mesice dopredu, tak to bude nasobne drazsi.
24.08.2013 (15:15)  
lucky_24 - a proto v Metropolu potkávám stále dostatek rakušáků, kteří tvrdí opak - že vlak je levnější než letadlo na trase Vídeň-Berlín
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko