..: Z Drážďan do Budapešti lodí - railjety nebudou, ale bude kanál :..

1116.235, Landeck-Zams - St. Anton am Arlberg, foto: Tomáš Kubovec Komentář — Kroutíte hlavou nad titulkem, že se vám to nezdá? Nedivte se! Po vládě rozpočtové odpovědnosti se do díla pustila vládu odborníků a jejich práce zasáhla mimo jiné do dlouhodobé koncepce dopravní infrastruktury. Česká republika ani po dvaceti letech nedokázala zrekonstruovat svou páteřní železniční síť tak, aby vlaky po ní mohly bez omezení jezdit rychlostí alespoň 160 km/h. Zatím to nejde ani mezi Prahou a Českou Třebovou. A některé koridorové úseky ve směru na Cheb pro jistotu na tuto rychlost nejsou ani projektovány. Že za našimi hranicemi začíná být rychlost 160 km/h pro dálkovou osobní dopravu již překonaná? To nám přece nevadí. Dodnes není hotov jediný koridor, který nás propojuje se zahraničím, kde by bylo možno jet bez rychlostních omezení. Dálková doprava se nám začne pomalu, ale jistě vyhýbat – ti kteří budou pro dopravu z Německa do Rakouska chtít využít železnici, to už začínají mít rychlejší mimo naše území.

Dálnice D1, exit 2, foto: cs:ŠJů Teď se ozvou ti, kteří neschopnost příslušných ministerstev a ředitelství budou připisovat tomu, že pomalé práce na železniční infrastruktuře nahrávají gumokolistům. Není to pravda. Jediným napojením dálnice na panevropskou dálniční síť byla donedávna D5 u Rozvadova. Teprve vloni u Bohumína D1 překročila česko-polskou hranici. (Napojení D2 u Břeclavi na slovenskou síť nepočítám. Čtyřproudovka mezi Ostravu a Žilinou, slibovaná při výstavbě automobilky v Nošovicích, se vypařila spolu se slibujícími politiky.) Trošku tristní stav po více než dvaceti letech – chybí spojení Prahy s Berlínem, Prahy přes České Budějovice (když my ještě pořád nevíme kudy, že?) s Lincem, není kapacitní silnice mezi Brnem a Vídní, D11 zamrzla 3 km před Hradcem Králové a směrem na Polsko je to pořád spíše sci-fi. Alternativa k D1 – tah Olomouc/Brno – Svitavy – Hradec Králové byl odsunut do nedohledna, místo toho se začala zachraňovat rozpadající se D1. Jen opravovat, místo aby se už konečně udělala v profilu 3+3, v okolí Prahy a Brna pak 4+4. Když vyrazím jako gumokolista z Ostravy do Českých Budějovic, tak to mám pohodlnější a příjemnější přes Znojmo a dále přes Rakousko. Je to sice o pár kilometrů delší, ale v Rakousku jsou lepší cesty – nerozbité, s dobrým značením. Podobně to řeším při cestě do Náchoda (přes Polsko) nebo do Ústí nad Labem (přes Polsko a Německo). Ještě že v zahraničí jsou rozumnější ministři dopravy, kteří více dbají na tamější dopravní infrastrukturu.

Kolega, který ještě minulý týden psal o nekončícím příběhu při nákupu railjetů, má teď jistě hlavu v dlaních – příběh končí. Nová dozorčí rada vystavila konečnou stopku tomuto nákupu s obligátním zdůvodněním – nejsou peníze. „Ano, generální ředitel dostal úkol opci na nákup nevyužít,“ potvrdil deníku E15 předseda rady Zdeněk Žemlička. (Pokud některá sázková kancelář vypsala sázky na to, zda railjety budou, tak jeden náš jihočeský čtenář se může radovat, pokud si vsadil, protože už před časem prorokoval, že railjety nebudou, protože se doc. Žemličkovi nelíbí.) Opce na pořízení railjetů je sice prodloužena do 6. září, ale i přesto, že současný ministr financí (v demisi) zvládne různá kouzla s chybějícími penězi, v této záležitosti budu pesimista.

Kristallschiff na Dunaji v Linci, foto: LepoRello Ale nebojte se, že se pohodlně nedostanete z Drážďan třeba do Budapešti nebo Bělehradu. Na Hradě bylo vymyšleno, že se přeci jen zřídí plavební kanál Dunaj – Odra – Labe a současný ministr dopravy (už zase v demisi) je pro. Určitě stihne ještě zadat alespoň zpracování studie proveditelnosti. (Po kolikáté už?) Jen si to představte, jaké to bude krásné za pár let. V Praze u Karlova mostu nastoupíte na loď pravidelné dálkové linky Praha – Magdeburg – Hamburk. Ta vyčká zpožděného lodního spoje z Českých Budějovic maximálně 5 minut. Lodě budou odplouvat v pravidelném dvacetiminutovém intervalu (v páteční špičce i častěji) a v Mělníku můžete přestoupit na lodě jiných dopravců na linkách Vídeň – Magdeburg. Bude možnost si zvolit i přímou loď mezi Prahou a Budapeští. Někteří možná přestoupí i jinde než v Mělníku, třeba na lodě Wroclaw – Opole – Přerov – Vídeň – Passau. V té době babitron bude nabízet i sledování lodí a protože České dráhy nebudou mít railjety, místo nich budou provozovat vlastní lodní flotilu. A na ŽelPage bude samozřejmě v „řazení“ možnost se podívat i na rozmístění kajut (a mnozí si budou vybírat lodě tak, jak si dnes vybírají vagony). Je docela možné, že se zmenšujícím se počtem vlaků nebude v naší galerii co vystavovat a z ŽelPage se stane LoďPage. Když se totiž podíváte na mapu, jak by měl kanál vést: Mělník – Choceň – Zábřeh na Moravě – Olomouc – Přerov – Ostrava, tak potom bude zbytečné provozovat v souběhu pendolina na trati do Ostravy. A i žlutý s černozlatým budou muset přesunout své vlaky na jiné destinace. Jestli railjety měly být nejmodernější vlaky Českých drah, tak shipjety budou nejmodernější lodě Labské plavební, nebo jiné z plavebních společností.

Raketa na řece Moskvě, foto: Ctac Že bude cestování pomalejší, než vlakem? Sami přece nevěříte, že by si vláda odborníků neporadila s takovou drobností. Existují přece rychlé lodě – už v Sovětském svazu se v loňském století vyráběly pod označením „raketa“, „kometa“ nebo „meteor“ – a od té doby šla technika kupředu. Nové typy, které pro nás chystá současný ministr dopravy, budou určitě nejen rychlé, ale ani za sebou při rychlé plavbě v kanálech nevytvoří vlny (což se nesmí). Možná ale přijdou ke slovu vznášedla – zdymadla místo zdržování jen „obletí“. Vznášedla navíc nepotřebují tolik vody, jako lodě, odpadly by problémy se zanášením řečišť po povodních. Takže nebuďte smutní, že u nás nebudou railjety (možná ani ty, co mají být nasazeny už příští rok mezi Prahou a Grazem, protože nějaká firma s neznámými a nedohledatelnými vlastníky se snaží soudně o zrušení celé smlouvy), budeme mít něco lepšího. A kdybyste se jimi přeci jen chtěli svézt, tak do Vídně to je kousek.

Lze jen doufat, že pár příznivců vlaků se nedomluví a nekoupí si několik, byť jen úzkých, pásů pozemků v místech, kudy by měl v budoucnu vést plavební kanál. Mohli by na těchto pozemcích vykonávat nějakou zemědělskou činnost nebo na nich dokonce vysadit nějaké vzácné dřeviny či na tyto pozemky zavléct nějaké chráněné živočichy (stačí nějaké malé). Tím by se mohla výstavba vodní cesty výrazně zkomplikovat a plavba lodí mezi Prahou a Budapeští o hodně oddálit. Ale možná přijdou pozdě a předběhnou je někteří poslanci, kteří s podobnými transakcemi mají už zkušenosti.

810.165-1, Mikulášovice dolní nádraží - Mikulášovice střed, foto: NIcKON O mnoha rozhodnutích politiků se dá psát s nadhledem, s úsměvem, lehkým perem. Ale Viaggio Comfort je již osvědčený produkt, který vyrábí přední německá společnost. České dráhy jsou akciová společnost ve 100% vlastnictví České republiky. A rozhodování Ano – Ne – Ano – Ne jen dle politického a nikoliv odborného náhledu je – těžko se mně hledají slova – směšné. Svědčí to o naprosté absenci koncepce, která by měla trvání delší, než právě vládnoucí politická reprezentace. Takto se stát řídit nedá. Jak vypadá Česká republika v očích obchodních partnerů? Siemensu, který odkládá plnění? Zahraničních železničních správ, se kterými bylo předjednáno nasazení railjetů? Jaký to bude mít dopad na rating Českých drah? Snažil jsem se informace o tom, co se posledních dnech děje kolem naší železnice, pojmout v úsměvném stylu. Ale je mi z toho spíše smutno.

Zdroje: Wikimedia Commons [1], [2], [3]

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.


Vlad Poslat mail autorovi | 24.8.2013 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Komentáře

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
27.08.2013 (18:41)  
kobros, Dusanh: Drobna vada na krase clanku je, ze zesmesnuje osobni dopravu na kanale, i kdyz s ni nikdo nepocita (vyjma vyletni samozrejme).
Ale souhlasim s tim, ze neni nic, co by se tim mohlo vozit (a co by stalo za rec). Alespon to nikdo nerekl.
Registered user Dusanh 
27.08.2013 (14:11)  
kobros: ono to zase není tak jednoznačné. Německý kanál MDK si nevydělá ani na svoje provozní náklady (konkrétně jsou příjmy z poplatků jen 20% provozních nákladů!!). Koukněte se na statistiky, kolik zboží se přepravuje. Tolik kontejnerů, kolik proplulo po MDK za rok 2012 přijede vlakem do Uhříněvse asi tak za den...

Položme si otázku: co prakticky nám zajistí DOL v porovnání s tím, co tu už máme? Mně z toho vychází tak akorát přeprava nadrozměrných nákladů. Kolik jich ale je? Fakt se vyplatí vozit je za 350MILIARD? A to je oficiálně udávaný odhad. Jak se tento oficiální odhad bude vyvíjet v reálu, to snad není třeba nikomu v ČR vysvětlovat.
Jsme střecha Evropy - fakt považujete za nejefektivnější investici vyčerpávat vodu nahoru a nechat ji odtéct dolů?

Ve velké části Francie (anebo třeba v celé severní polovině Německa) mají tak nějak od přírody vhodné podmínky - třeba mimo jiné VELKÉ řeky, které nebylo nutno nějak ZÁSADNĚ upravovat, rovinatý terén, kde se nemusí stavět moc zdymadel apod. Samozřejmě je to téma k diskusi. Ale k diskusi s reálnými argumenty a fakty. Argument uvedený na stránkách zastánců DOLu, že "... jsme jediná země v Evropě, která nemá vhodné podmínky pro lodní dopravu..." považuji za stejně hodnotný, jako povzdech holandských příznivců alpského lyžování nad omezenou nabídkou holandských skiareálů...

Mimochodem ten německý MDK má nejvyšší bod "jen" 68m nad úrovní Dunaje, odkud se čerpá voda pro zásobování kanálu. DOL (bráno z Bratislavy) má tento rozdíl 160m (Moravská brána), resp. 250m (Třebovice). Zkuste si zkusmo vypočítat spotřebu el. energie na vyčerpávání vody takhle vysoko. A protože kanál není řeka, ale soustava "bazénů" od zdymadla ke zdymadlu, rychlost proudu se blíží nule. Takže ta loď "dolů" jede na plný kotel stejně jako nahoru, na rozdíl od vlaku, který jede dolů s výrazně menší spotřebou energie (dá se to spočítat ;-) , ale stačí se zeptat třeba pana Šimrala). A zatímco vlak se s čelní plochou cca 6m2 pohybuje v prostředí s hustotou asi 1,2kg/m3, tak loď s čelní plochou cca 22m2 jede v prostředí 800x hustějším. Atd. atd...

Prosím o informaci, co ten kanál přinese, že to ospravedlní megainvestici a provozní meganáklady. Máte pocit, že v tomhle státě máme dálnice, železnice, školství apod. v takovém stavu, že si můžeme dovolit stavbu DOL?

Za případné racionální argumenty a reakce formou SZ děkuji...
Registered user stoupa  mail  
27.08.2013 (10:35)  
ad EC172

Bln. - Wien - zatím to vychází na avion. Bln - Hamburg, to je jednoznačně ICE (Auto, nebo éro včetně odbavení nemá šanci), Bln. - Mnichov je na hraně, trend vlak (po dokončení "obchvatu ČR"), Bln. - Hannover = vlak, Bln. - Frankfurt (M) je to na hraně, ale vlak určitě lepší, než auto.
Registered user EC 172  mail  
27.08.2013 (10:15)  
Z Vídně do Berlína nebo Hamburku je vždy lepší jet přes Norinberk.
Registered user kobros 
27.08.2013 (9:27)  
Mno, nevim, v tom pripade jsou Francouzi asi pekni pitomci, kdyz si prokopavaji sve uzemi vodnimi cestami. A Nemci taktez s kanalem Dunaj - Mohan - Ryn. Ja jen, ze narozdil od vyse jmenovanych je CR na rozvodi 3 mori a je jednoznacne tranzitni zemi v prve rade pro nakladni dopravu. Uvaha mimo to neni.
26.08.2013 (18:42)  
Robert-Antonio : nemyslím si, že by tyhle "fašistické řečičky" byly nám nevlastní (obrození, legie, první republika). Pokud národ nedrží při sobě není to národ. A vzhledem k tomu, že v Evropě jsou národní státy zvykem těžko se divit, že to pak tak vypadá.
PS : úplně stejné "fašistické řečičky" používali kromě fašistů i komunisti, nacisti atd. a neřekl bych, že proto je pospolitost něco zakázanýho, nežádoucího nebo dokonce nevhodnýho.
26.08.2013 (16:32)  
Hezký článek. Aneb jak to dopadne, když o dopravě rozhodují politici a nikoliv podnikatelé. Tak si tady svorně zanadáváme a zítra půjdeme opět diskutovat, že doprava je něco magicky specifického, kde nemůžeme nechat řádit trh, ale musíme to řídit, kontrolovat a regulovat tatíčkem státem.
Jsem zvědavý, jak zareaguje Jančura, až railjety definitivně padnou :-)

Jsme prostě národ, kde totálně chybí nějaká pospolitost, cíl a směřování
Pospolitostí a společným směřováním se zaklínali Mussolini, Horthy, Tiso i Franco. Zaplaťpánbu, že Češi tyhle fašistické řečičky nikdy moc nežrali.
26.08.2013 (14:57)  
bugear: Ten DOL mi od Žáka spíš přijde jako anální speleologie do Zemanova pozadí

Ano, toho se bohužel taky obávám. Přijde mi, že se hradní pán snaží stát jakýmsi novodobým Karlem IV., aby se ještě za 500 let děcka ve školách učily, co nechal pro blaho jejich domoviny vybudovat.

Jen s tím rozdílem, že kdežto Karlovo počínání českým zemím něco hmatatelného přineslo, z tohohle kouká akorát ostuda a dluhy...
Registered user stoupa  mail  
26.08.2013 (13:24)  
Pro ceskolipak>

Hezky pojato. Dovolím si doplnit:
o splavnění Labe nemají Němci nejmenší zájem. Ale ano, leč hlas "ochránců přírody" je (bohužel) velice silný. Sasové si letos libovali, jak jsme uregulovali kaskádu. Braniboři a dál dál směrem k Hamburgu zase lkali...
do toho Berlína se docela dobře dá vlakem EC dostat
Ano. A už dnes ze samotného centra to vlak může stihnout rychleji, než gumokol, za předpokladu že dodržuje pravidla a neblbne moc.

A tu "železniční železnou oponu" směr München a Brenner si "hýčkáme" sami. (pak by se mohla trať i hájvej na ČB ponechat jako skanzen a ušetřit). :-)
Registered user ceskolipak  mail  
26.08.2013 (11:55)  
To mi nedělejte, vážená redakce. :-) Zrovna jsem se vrátil z dovolené, kde už asi 30 let jezdí TGV.. a teď tohle...

* Studií kolem plavebních kanálů bylo už několik
* Údajně o splavnění Labe nemají Němci nejmenší zájem.
* Hladina vody na Labi je kolísavá a mnoho dní je řeka nesplavná
* Stavy podobného typu jsou zásah do životního prostředí.
* Údajně nás čeká období klimatických extrémů...

Myslím, že ČR potřebuje VRT a za všeho nejvíce bych upřednostnil Praha-Plzeň-Bavorsko.

Nemáme totiž žádné použitelné spojení se západem.

Praha-Dresden není sice žádná packa, ale do toho Berlína se docela dobře dá vlakem EC dostat. Němci průběžně modernizují úseky Dresden-Berlín a v plánu je Berlín-Stralsund.

Zatímco cestovat směr Mnichov, Milano... a vůbec tímto směrem je katastrofa.

Jestli se dokončí 4. koridor Praha-ČB a do Lince se bude jezdit 3.5-4 hodiny, což je také mimo mísu.... Obnoví se nějaké dálkové spoje jako Praha-Rimini..Benátky...???

Do Vídně je to sice pomalé, ale dá se, ale ten západ.. železná opona evidentně neskončila..
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko