..: Nové dvousystémové tramvaje pro Karlsruhe :..

Flexity Swift ET 2010, foto: Bombardier Transportation Karlsruhe — 8. července se ve vozovně Ost v Karlsruhe konalo slavnostní představení nové generace dvousystémových tramvají, určených pro provoz na tramvajové síti v Karlsruhe a na železničních tratích kolem tohoto města. Dopravci VBK a AVG si v roce 2009 objednali celkem 30 nových vozidel, za něž zaplatili celkem 129 milionů eur.

Jedná se o dvousystémová vozidla Flexity Swift, která vyrábí společnost Bombardier Transportation, konkrétně její závody v Budyšíně, v Mannheimu a ve Vídni. Tramvaje jsou na první pohled výrazně větší než je obvyklé: tříčlánková skříň je 37 metrů dlouhá, 2,65 metru široká a 4 metry vysoká. Tramvaj může být napájena buď stejnosměrným napětím 750 V pro jízdu po městských tramvajových sítích nebo střídavým napětím 15 kV 16,7 Hz pro jízdu na elektrizovaných železničních tratích. Oba krajní podvozky jsou hnací, jsou v nich uloženy dva asynchronní motory, každý o výkonu 150 kW. Dva podvozky pod středním článkem jsou běžné. Všechny podvozky jsou vybaveny pryžokovovým primárním vypružením a pneumatickým vypružením sekundárním; na tlumení hluku se podílí i pryží odpružené obruče kol. Vozidlo má maximální konstrukční rychlost 100 km/h a je schopno provozu na stoupání max. 60 ‰. Hmotnost prázdného vozidla je 62,5 tuny. Interiér vozidla je klimatizovaný, stejně jako kabina řidiče. Kapacita vozidla činí 93 sedících (včetně devíti sklopných sedadel) a 151 stojících cestujících (4 os./m²). Tramvaje jsou vybaveny samočinnými spřáhly a vícenásobným řízením, umožňujícím provoz ve spřažených soupravách.

Interiér - střední článek, foto: AD KAMezižlánkový přechod a informační displej, foto: AD KAStanoviště řidiče, foto: AD KA

Vozidla byla vyrobena již v roce 2012, následoval zkušební provoz a náročný schvalovací proces – vozidlo musí odpovídat jak předpisům pro tramvaje (BOStrab), tak předpisům pro železniční vozidla (EBA), samozřejmě s přihlédnutím k lehké konstrukci hrubé stavby. Na základě zkušebního provozu byly posléze prováděny úpravy, např. seřízení času zavírání dveří, úpravy v systému klimatizace, ladění softwaru atp. Vozidla budou nasazována především na trase S2 Stutensee – Karlsruhe – Rheinstetten.

Zdroje: newstix.de, Stadtwiki Karlsruhe


Jiří Bajer | 11.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
11.07.2013 (9:36)  
Raquac: A kde máš to vozidlo, na které se přestoupí? To jsou snad další náklady. Čili jestli šalinu za 70 a vlak za 160, nebo šalivlak za 100, pořád šetříš, ne?
registrovaný uživatel Raquac 
11.07.2013 (9:36)  
Jiri Bajer: Do urcite miry podobny system ma Nordhausen, kde tramvaje vybavene diselagregatem zajizdi asi 10 km mimo mesto po trati HSB do Ilfeldu. Na oplatku motorove vozy HSB zajizdi pred budovu nadrazi k nastupisti tramvaje, kde je tak pod strechou prestup hrana-hrana (cestujicim to usetri asi 70 m chuze, presto to nekomu stalo za to).
registrovaný uživatel Raquac 
11.07.2013 (9:31)  
Farkac Karel + TTtrain: Ten system je super, ale je to opravdovy luxus. Jedno vozidlo stalo pres 100 milionu Kc! 15T oproti tomu prijde na zhruba 70 milionu - sikovny prestup hrana-hrana tedy vychazi mnohem levneji.
registrovaný uživatel Raquac 
11.07.2013 (9:27)  
Jiri Bajer: ...tak předpisům pro železniční vozidla (EBA)...

EBA znamena Eisenbahn-Bundesamt. Soubor predpisu pro zeleznici ma zkratko EBO - Eisenbahn-Bau- und Betriebsordnung (pro zajimavost, jeho prvni verze je z roku 1904).
11.07.2013 (9:26)  
K těm "obojživelným" systémům v ČR: Sám jsem kdysi (ještě na VŠ) pracoval na studii takového vozidla právě pro Plzeň, řešilo se všchno možné od samotné koncepce přes obrysy a profily kol až po úpravy infrastruktury (nástupišť). Další velmi smělý plán měl Liberec, který chtěl přejít mezi Libercem a Jabloncem na železnici (byla by to tak první zadrátovaná trať v Libereckém kraji). A úplně ideální situace je v Olomouci, kde "Hanácké Pacifik" vede docela pěkný kus přes město, čehož by se dalo krásně využít. Jenže jak tu již padlo - stojí to peníze, které jako vždy chybí.

V Německu tento systém jako první zavedlo právě Karlsruhe, pak následoval po delší pauze Kassel a Saarbrücken. Ve Zwickau to vyřešili obráceně - tam Vogtlandbahn zajíždí se svými RegioSprintery do centra města po tramvajové trati (je tam splítka, podobně jako v Liberci).
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
11.07.2013 (8:42)  
I u nás by se jistě našla řada míst, kde by šel aplikovat obojživelný systém, nicméně by to znamenalo vybudovat napojení mezi jednotlivými sítěmi, což by v našich podmínkách znamenalo ceny, za které by do toho nikdo nešel.
11.07.2013 (8:39)  
Dobrý systém. Je škoda, že to u nás není. Například v Plzni by mohly vlakové tramvaje jezdit jak po městě, tak na příměstských železničních tratích místo 814/914 a bez přestupů.
registrovaný uživatel TTtrain  mail  
11.07.2013 (8:37)  
To by byl ale parádní kousek na "Bechyňku", jenže .....
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko