..: Další evropský open-access: FLIRTy zamíří do Švédska :..

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express, foto: Stadler RailGöteborg — Elektrické jednotky FLIRT od Stadleru se již potřetí v relativně krátké době stávají symbolem otevřené konkurence na evropských železnicích. Po českém LEO Expressu a estonském Lux Expressu včera plány na zahájení vlastního provozu oznámil švédský dopravce MTR Nordic. Dceřiná společnost hongkongské MTR Corp. chce nejpozději za rok nasadit šest elektrických FLIRTů na trať Stockholm – Göteborg, jako přímou konkurenci státních drah Statens Järnvägar (SJ). Výsledný plán počítá s až 110 odjezdy týdně, což znamená devět párů vlaků v pracovní dny a pět párů o víkendech. Červené stadlery MTR budou konkurovat zejména jednotkám X2000 SJ, které dnes zajišťují spojení dvou největších švédských měst v hodinovém intervalu s jízdní dobou kolem tří hodin. Pětivozové elektrické jednotky budou stavěny na provozní rychlost 200 km/h a podle výrobce mají nabídnout také výrazně nadprůměrný komfort cestování, včetně palubního bistra. První švédské cestující by MTR Express měl svézt na podzim příštího roku.

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express, foto: Stadler RailMTR Nordic není ve Švédsku prvním soukromým železničním dopravcem – v dálkové dopravě na open-access bázi vedle státních drah již od roku 2011 podniká třeba společnost Skandinaviska Jernbanor, jež ve vybraných dnech provozuje komerční dálkové spojení Göteborg – Stockholm (– Uppsala) pod značkou Blå Tåget (Modrý vlak). V tomto případě se ale nejedná o zcela plnohodnotného konkurenta – modrá souprava, složená z rekonstruovaných vozů řady A2 ze 60. let, se vydává na svou cestu Švédskem pouze jednou denně, a to jen od čtvrtka do neděle. Cestující láká především na výrazně nižší cenu jízdného, které je oproti expresům X2000 mnohdy až o dvě třetiny levnější. Schválený plán kapacity dopravní cesty počítá příští rok ve Švédsku ještě s jedním hráčem: lokomotivní pool Hector Rail rovněž plánuje zavést vlastní komerční expresy ze Stockholmu, tentokrát ovšem opačným směrem, do přibližně 370 km vzdáleného města Sundsvall na severovýchodě země. Posloužit k tomu má 42 ojetých vozů ICK (původní řada Bm235 DB, r.v. 1963), které dopravce v březnu letošního roku odkoupil od nizozemských železnic NS. Po dokončení probíhající, v pořadí už druhé velké modernizace by vagony měly být opět schopny provozu rychlostí 200 km/h a nabízet odpovídající kvalitativní standard.

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express, foto: Stadler RailAni samotná společnost MTR není ve Švédsku absolutním nováčkem. Ač původem z Hong Kongu, již od listopadu 2009 provozovuje síť stockholmského metra. Kontrakt na osm let s možným prodloužením o dalších šest získala skupina MTR na základě výběrového řízení, v němž porazila pět dalších uchazečů včetně původního provozovatele, skupiny Veolia. Ze stockholmského podzemí teď dopravce vyzývá na souboj státní železnice a hledá partnery pro rozběhnutí vlastních dálkových vlaků. Toho nejdůležitějšího – výrobce Stadler Rail – oznámil dopravce teprve 13. listopadu, ačkoliv výroba šesti objednaných jednotek již probíhá. Od ledna by chtěl dopravce najmout prvních 70 zaměstnanců a začít pracovat na palubních službách, včetně občerstvení a elektronické zábavy.

„Věříme, že i dosavadní monopoly mohou díky novým výzvám jedině získat. Jakožto nový hráč na trhu chceme cestujícím přinést atraktivnější nabídky a postavit se do role inovátora,“ píše se v oficiální prezentaci MTR Express k plánované expresní lince se zastávkami v pěti nejvýznamnějších destinacích – Flemingsberg, Södertälje, Hallsberg, Herrljunga a Falköping. Dopravce přitom uvádí, že se od samého počátku bude snažit spolupracovat s provozovali regionální dopravy, aby k jeho spojům existovaly odpovídající přípoje pro cestující z menších měst. „Naší strategií je přinést rychlé spojení vyšší kvality pro cestující dálkových spojů,“ komentuje záměr Jay Walder, ředitel skupiny MTR Corp. „Jsme přesvědčeni, že naše vlaky přitáhnou nejen stávající železniční zákazníky, ale osloví také nové klienty, aby pro své pracovní i soukromé cesty mezi východním a západním pobřežím Švédska zvolili raději vlak místo jiných druhů dopravy,“ dodává Walder.

Jednotka X2000 SJ ve stanici Stockholm Centralstation, foto: Juraj KováčHlavní konkurenci pro nového dopravce na 455 km dlouhé lince budou představovat expresy X2000 státního dopravce SJ. Ty jsou provozovány vysokorychlostními jednotkami řady X2 z roku 1990 a kromě pravidelných spojů v hodinovém intervalu nabízí také posilové zrychlené spoje ve špičkách, s jízdní dobou pod tři hodiny. Rychlost a relativní komfort jsou ovšem vyváženy na české poměry astronomickými cenami jízdného, jež v mnoha případech dosahují částky 1300 SEK (4000 Kč) za nejlevnější jízdenku 2. třídy. Rezervace místa je sice obsažená v ceně, ne už však připojení k bezdrátovému internetu, za které si cestující doplatí extra.

Pro švýcarského výrobce Stadler Rail znamená objednávka od MTR vůbec první průnik na švédský trh, ačkoli v sousedním Norsku a Finsku již různé verze jednotek FLIRT jezdí. Verze FLIRT Intercity pro vlaky MTR Express bude mít svým provedením blíže k norské řadě BM74, kterou od roku 2012 provozují NSB na středně dlouhých linkách. Jednotky ne nepodobné české řadě 480 se od souprav LEO Expressu budou odlišovat zejména specifickými úpravami pro severské klimatické podmínky, včetně podlahového vytápění, dvojité izolace a úprav podvozků. Jednosystémové pětivozové jednotky jsou přizpůsobeny pro cestovní rychlost 200 km/h pod trakčním systémem 15 kV/16⅔ Hz a budou vybaveny vlakovým zabezpečovačem L10 000. Celková hodnota zakázky činí 85 milionů švýcarských franků, tedy přibližně 1,7 miliardy Kč (před listopadovou korekcí kurzu). Výroba souprav probíhá ve švýcarském závodu v Bussnangu.

Vizualizace jednotky Stadler FLIRT Intercity pro spoje MTR Express, foto: Stadler RailNení bez zajímavosti, že skupina MTR Corp., jež v uplynulých letech významně expandovala z domovského Hong Kongu a dnes provozuje část veřejné dopravy v Londýně, Melbourne, Pekingu nebo právě Stockholmu, zaplatí za každý nový FLIRT cenu srovnatelnou nebo nižší, než kolik do svých vlaků investoval český LEO Express. Zatímco vybavení souprav ř. 480 LE komentoval výrobce spíše jako „nízkonákladové“, v případě půl tuctu švédských vlaků slibuje nadstandardně komfortní interiér, nabízející některé prvky z norské řady BM74. Dodání první soupravy je plánováno na podzim 2014, přičemž dopravce chce svůj první komerční spoj vypravit ihned po dokončení schvalovacího procesu. Kapacitu dopravní cesty mají MTR Expressy ostatně rezervovanou již od 25. srpna příštího roku.

Zdroje: Railway Gazette [1] [2] [3], International Railway Journal, MTR Express, Stadler Rail


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 14.11.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Jízdní řád

More from Švédsko


Registered user Pazzy 
15.11.2013 (17:53)  
Ta cena za lístky je přehnaná. Letecký tarif s kontingenty nabízí výrazně nižší ceny, i když zrovna Goteborg stojí za starou belu.
Z Umea do Stockholmu byly lístky o vánocích na 14 dní dopředu i přes 800 SEK, zároveň ovšem v únoru v málo vytížený čas, šly sehnat i za 180 SEK až do Kodaně...
15.11.2013 (9:21)  
Docela mne překvapil obchodní model Blå tåget. Nechápu, jak se jim může vyplatit držet tři dny v týdnu odstavenou soupravu. To sehnaly ty rekovagóny tak levně?
Registered user thingie  mail  
15.11.2013 (6:42)  
IvaA: LE ale zase taky platí svým lidem několikrát méně, než kolik musí platit dopravci ve Švédsku. (Porovnáním hrubých mezd by to mohlo být zhruba 3 nebo 4krát méně.)

Navíc vybavení vlaku, které u LE výrazně nízkonákladové opravdu je*, asi netvoří zásadní část jeho ceny.

*Například neexistence oddělené kuchyňky, nebo vůbec nějaké kuchyňky, a vcelku objektivní nedostatek záchodů při více obsazeném vlaku. Třeba ta kuchyňka je tristní, to co dostanu v LE a Pendolinu když si objednám jakékoliv jídlo, to je obrovský rozdíl.
Registered user JOHNZ 
15.11.2013 (1:01)  
JiříK.: No takto. Vychádzame z ceny kontraktu 1,5mld za 5 súprav (to by malo byť aj s údržbovým kontraktom) http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/leo-express-chce-dalsich-13-vlaku-747593 a u Westbahn cca. 2,75 mld za 7 súprav http://www.zelpage.cz/zpravy/8379 (na Innotranse mi bolo povedané, že to bolo za veľmi podobných podmienok). Tak cena za KISS aj s údržbou je len o tretinu vyššia ako cena Flirtu s údržbou. Takže buď tomu KISSu veria vyše ako Flirtu, alebo je cena údržby fakt porovnateľná, alebo niekto pekne kecal...
Registered user IvaA 
14.11.2013 (23:20)  
Zlámalík> Stane se to, že po letech zanedbáváni příměstských spojů (zrušená tramvaj do Klimkovic, lokálka do Bohumína...) můžu jet najednou tramvají až do Prahy. Pohodlněji, než vlakem. A po dojezdu můžu normálně mluvit (nevím jestli to je obsluhou, technickým řešením, nebo osobní alergií, ale jízda Pinďou na této trase mi vždy na cca půlden odrovná hlasivky). Ale plně si uvědomuji, že jsem podjatá - mě prostě toto řešení paštikářovým synem provozované vyhovuje. Tento článek navíc potvrzuje, že sáhl po jednotce, po které sahají společnosti obdobné té jeho, pokud chtějí uspět vůči dominantnímu monopolu. A ke skuhrání nad vybavením: paštikářův syn musel postavit řešení proti cca 8x nižší ceně jízdného, v porovnání se Švédskem. Takže tu nebyl nejspíš prostor na nic víc, než na ten koberec a křesla. Ale uvažte prosím, že křesla s uchem a trochu dál od sebe (leošova jednička - jen pro udržení terminologie) už stačila na to, aby ČD kus jedničky v pinďovi zrušila (Jančurák je k tomu nedonutil, zásah přišel až od Lea a IMO tohle ČD opravdu bolí - a paštikář junior už možná přemýšlí na přestavbou vagonu C na další křesla s uchama).
14.11.2013 (22:14)  
JOHNZ: Za kolik byl jeden vlak WESTu? Nedávno LE potvrdil v jedné zprávě pro investory, že jeden Flirt stál něco málo přes 170 milonů.
Registered user JOHNZ 
14.11.2013 (20:00)  
Zlámalík: Ja si skôr len myslím, že Leoša chlapci od Stadlera pekne ošklbali. Keď si zoberieme, že taký Westbahn mal za cenu len snáď o tretinu vyššiu raz tak dlhý poschodový KISS...
14.11.2013 (18:54)  
Jednotky to jsou pěkné, to ano, ale do ČR se jich vyjma LEO Expressu moc nedostane.
14.11.2013 (10:16)  
Krásný příklad, kdy konkurence trhu prospěje, a hlavně cestujícím, kteří se dočkají důstojného přístupu. Cena pujde určitě dolů, internet bude zdarma, a určitě budou i další benefity. Ale zastánci státních molochů budou stejně zase vyřvávat.
Correspondent or Member of ŽelPage Zlámalík  mail  
14.11.2013 (9:50)  
Tak to může být zajímavé. Větší trh určitě usnadňuje expanzi nových firem, když "je kde brát".

Co se mi ale líbí: Zatímco vybavení souprav ř. 480 LE komentoval výrobce spíše jako „nízkonákladové“, - netvrdil nám tady někdo něco o tom, jak na zakázku staví něco extra? Nebo ta prezentace LEOexpresu na innotransu byla myšlená jako ukázka co se stane, když do tramvaje dáte křesla a koberec?

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2020 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko