Göteborg — Elektrické jednotky FLIRT od Stadleru se již potřetí v relativně krátké době stávají symbolem otevřené konkurence na evropských železnicích. Po českém LEO Expressu a estonském Lux Expressu včera plány na zahájení vlastního provozu oznámil švédský dopravce MTR Nordic. Dceřiná společnost hongkongské MTR Corp. chce nejpozději za rok nasadit šest elektrických FLIRTů na trať Stockholm – Göteborg, jako přímou konkurenci státních drah Statens Järnvägar (SJ). Výsledný plán počítá s až 110 odjezdy týdně, což znamená devět párů vlaků v pracovní dny a pět párů o víkendech. Červené stadlery MTR budou konkurovat zejména jednotkám X2000 SJ, které dnes zajišťují spojení dvou největších švédských měst v hodinovém intervalu s jízdní dobou kolem tří hodin. Pětivozové elektrické jednotky budou stavěny na provozní rychlost 200 km/h a podle výrobce mají nabídnout také výrazně nadprůměrný komfort cestování, včetně palubního bistra. První švédské cestující by MTR Express měl svézt na podzim příštího roku.
MTR Nordic není ve Švédsku prvním soukromým železničním dopravcem – v dálkové dopravě na open-access bázi vedle státních drah již od roku 2011 podniká třeba společnost Skandinaviska Jernbanor, jež ve vybraných dnech provozuje komerční dálkové spojení Göteborg – Stockholm (– Uppsala) pod značkou Blå Tåget (Modrý vlak). V tomto případě se ale nejedná o zcela plnohodnotného konkurenta – modrá souprava, složená z rekonstruovaných vozů řady A2 ze 60. let, se vydává na svou cestu Švédskem pouze jednou denně, a to jen od čtvrtka do neděle. Cestující láká především na výrazně nižší cenu jízdného, které je oproti expresům X2000 mnohdy až o dvě třetiny levnější. Schválený plán kapacity dopravní cesty počítá příští rok ve Švédsku ještě s jedním hráčem: lokomotivní pool Hector Rail rovněž plánuje zavést vlastní komerční expresy ze Stockholmu, tentokrát ovšem opačným směrem, do přibližně 370 km vzdáleného města Sundsvall na severovýchodě země. Posloužit k tomu má 42 ojetých vozů ICK (původní řada Bm235 DB, r.v. 1963), které dopravce v březnu letošního roku odkoupil od nizozemských železnic NS. Po dokončení probíhající, v pořadí už druhé velké modernizace by vagony měly být opět schopny provozu rychlostí 200 km/h a nabízet odpovídající kvalitativní standard.
Ani samotná společnost MTR není ve Švédsku absolutním nováčkem. Ač původem z Hong Kongu, již od listopadu 2009 provozovuje síť stockholmského metra. Kontrakt na osm let s možným prodloužením o dalších šest získala skupina MTR na základě výběrového řízení, v němž porazila pět dalších uchazečů včetně původního provozovatele, skupiny Veolia. Ze stockholmského podzemí teď dopravce vyzývá na souboj státní železnice a hledá partnery pro rozběhnutí vlastních dálkových vlaků. Toho nejdůležitějšího – výrobce Stadler Rail – oznámil dopravce teprve 13. listopadu, ačkoliv výroba šesti objednaných jednotek již probíhá. Od ledna by chtěl dopravce najmout prvních 70 zaměstnanců a začít pracovat na palubních službách, včetně občerstvení a elektronické zábavy.
„Věříme, že i dosavadní monopoly mohou díky novým výzvám jedině získat. Jakožto nový hráč na trhu chceme cestujícím přinést atraktivnější nabídky a postavit se do role inovátora,“ píše se v oficiální prezentaci MTR Express k plánované expresní lince se zastávkami v pěti nejvýznamnějších destinacích – Flemingsberg, Södertälje, Hallsberg, Herrljunga a Falköping. Dopravce přitom uvádí, že se od samého počátku bude snažit spolupracovat s provozovali regionální dopravy, aby k jeho spojům existovaly odpovídající přípoje pro cestující z menších měst. „Naší strategií je přinést rychlé spojení vyšší kvality pro cestující dálkových spojů,“ komentuje záměr Jay Walder, ředitel skupiny MTR Corp. „Jsme přesvědčeni, že naše vlaky přitáhnou nejen stávající železniční zákazníky, ale osloví také nové klienty, aby pro své pracovní i soukromé cesty mezi východním a západním pobřežím Švédska zvolili raději vlak místo jiných druhů dopravy,“ dodává Walder.
Hlavní konkurenci pro nového dopravce na 455 km dlouhé lince budou představovat expresy X2000 státního dopravce SJ. Ty jsou provozovány vysokorychlostními jednotkami řady X2 z roku 1990 a kromě pravidelných spojů v hodinovém intervalu nabízí také posilové zrychlené spoje ve špičkách, s jízdní dobou pod tři hodiny. Rychlost a relativní komfort jsou ovšem vyváženy na české poměry astronomickými cenami jízdného, jež v mnoha případech dosahují částky 1300 SEK (4000 Kč) za nejlevnější jízdenku 2. třídy. Rezervace místa je sice obsažená v ceně, ne už však připojení k bezdrátovému internetu, za které si cestující doplatí extra.
Pro švýcarského výrobce Stadler Rail znamená objednávka od MTR vůbec první průnik na švédský trh, ačkoli v sousedním Norsku a Finsku již různé verze jednotek FLIRT jezdí. Verze FLIRT Intercity pro vlaky MTR Express bude mít svým provedením blíže k norské řadě BM74, kterou od roku 2012 provozují NSB na středně dlouhých linkách. Jednotky ne nepodobné české řadě 480 se od souprav LEO Expressu budou odlišovat zejména specifickými úpravami pro severské klimatické podmínky, včetně podlahového vytápění, dvojité izolace a úprav podvozků. Jednosystémové pětivozové jednotky jsou přizpůsobeny pro cestovní rychlost 200 km/h pod trakčním systémem 15 kV/16⅔ Hz a budou vybaveny vlakovým zabezpečovačem L10 000. Celková hodnota zakázky činí 85 milionů švýcarských franků, tedy přibližně 1,7 miliardy Kč (před listopadovou korekcí kurzu). Výroba souprav probíhá ve švýcarském závodu v Bussnangu.
Není bez zajímavosti, že skupina MTR Corp., jež v uplynulých letech významně expandovala z domovského Hong Kongu a dnes provozuje část veřejné dopravy v Londýně, Melbourne, Pekingu nebo právě Stockholmu, zaplatí za každý nový FLIRT cenu srovnatelnou nebo nižší, než kolik do svých vlaků investoval český LEO Express. Zatímco vybavení souprav ř. 480 LE komentoval výrobce spíše jako „nízkonákladové“, v případě půl tuctu švédských vlaků slibuje nadstandardně komfortní interiér, nabízející některé prvky z norské řady BM74. Dodání první soupravy je plánováno na podzim 2014, přičemž dopravce chce svůj první komerční spoj vypravit ihned po dokončení schvalovacího procesu. Kapacitu dopravní cesty mají MTR Expressy ostatně rezervovanou již od 25. srpna příštího roku.
Zdroje: Railway Gazette [1] [2] [3], International Railway Journal, MTR Express, Stadler Rail
Z Umea do Stockholmu byly lístky o vánocích na 14 dní dopředu i přes 800 SEK, zároveň ovšem v únoru v málo vytížený čas, šly sehnat i za 180 SEK až do Kodaně...
Navíc vybavení vlaku, které u LE výrazně nízkonákladové opravdu je*, asi netvoří zásadní část jeho ceny.
*Například neexistence oddělené kuchyňky, nebo vůbec nějaké kuchyňky, a vcelku objektivní nedostatek záchodů při více obsazeném vlaku. Třeba ta kuchyňka je tristní, to co dostanu v LE a Pendolinu když si objednám jakékoliv jídlo, to je obrovský rozdíl.
Co se mi ale líbí: Zatímco vybavení souprav ř. 480 LE komentoval výrobce spíše jako „nízkonákladové“, - netvrdil nám tady někdo něco o tom, jak na zakázku staví něco extra? Nebo ta prezentace LEOexpresu na innotransu byla myšlená jako ukázka co se stane, když do tramvaje dáte křesla a koberec?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.