..: WESTbahn připravena na start za 40 dní :..

jednotka Stadler Kiss WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH Salzburg — Neděle 11. prosince 2011 se zcela jistě zapíše do dějin železniční dopravy v Rakousku. Pravidelný provoz zde totiž zahájí první soukromý dopravce v dálkové železniční dopravě. Společnost WESTbahn, která je od dubna certifikovaným dopravcem, začne za 40 dní na trati Vídeň – Salzburg nabízet své služby na komerční bázi. Jízdní řád i tarif byl již zveřejněn; k dispozici je denně celkem jedenáct párů vlaků, které při cestě obslouží stanice Wien Hütteldorf, St. Pölten, Amstetten, Linz, Wels a Attnang-Puchheim. Jízdní doba je 2 hodiny a 59 minut při dosažení průměrné rychlosti 106 km/h na 317 kilometrů dlouhé trati. Na stejné relaci nabízí státem vlastněné Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) takřka trojnásobný počet spojů, na něž nasazuje mj. komfortní soupravy railjet (Siemens Viaggio Comfort).

Vlaky WESTbahnu odjíždí ze stanice Wien Westbahnhof vždy ve 32. minutu sudé hodiny, ve špičce však vlaky vyjíždí i v lichou hodinu. V opačném směru jsou odjezdy stanoveny na 26. minutu liché hodiny, v nejvytíženější časy rovněž posílené o odjezd v sudou hodinu.

Tarifní nabídky WESTbahn jsou založeny na možnosti zakoupení jednorázové jízdenky nebo určitého množství kilometrů prostřednictvím kilometrické banky, kterou nabízí i České dráhy. Rakouský protějšek ale kilometrický účet vede v elektronické podobě, nikoliv formou knihy. Jednorázová jízdenka z Vídně do Salzburgu stojí 23,80 eur (asi 595 korun). Kilometr vás vyjde na zhruba 1,88 Kč. To přesně odpovídá polovině obyčejného jízdného ÖBB. Stejné nabídky, jako zákazníci WESTbahnu, dosáhnou pouze držitelé Vorteilscard (rakouská obdoba In-karty za částku 100 eur ročně). Nejlevnější jízdenka ÖBB, zakoupená předem, je k dostání za 19 eur (přibližně 475 korun).

Kilometrickou banku si lze zakoupit na 1 000, 5 000 nebo 10 000 km, jeden kilometr poté stojí od 0,069 do 0,073 eur. Jízdenky se dají zakoupit ve vlaku nebo na internetu. Do vlaku je možné nastoupit bez rezervace místa. Rezervační systém bude spuštěn později, za rezervaci místa bude vybírán dodatečný poplatek. V přípravě jsou další nabídky. Zajímavou možností je nabídka WESTclub – za příplatek si zajistíte, že sedadlo vedle vás či proti vám nikdo neobsadí.

Majitelem 100 % akcií provozní společnosti WESTbahn je firma RAIL Holding AG s následující majetkovou strukturou:

  • 26 % SNCF
  • 26 % Stefan Wehinger
  • 26 % Hans Peter Haselsteiner
  • 22 % švýcarský finanční investor Augusta

SNCF do projektu WESTbahn vstoupila až 22. srpna 2011 a rozhodně nepatří mezi iniciátory a zakladatele projektu. Touto osobou je jednoznačně bývalý šéf osobní dopravy ÖBB Stefan Wehinger, který se po odchodu od státních drah v roce 2008 rozhodl založit vlastní společnost. Na svou stranu se mu podařilo získat průmyslníka Hanse Petera Haselsteinera, předsedu představenstva stavebního koncernu STRABAG.

WESTbahn nakoupila u společnosti Stadler sedm kusů dvoupodlažních jednotek Stadler KISS, které technicky odpovídají jednotkám SBB RABe 511. Na rozdíl od nich mají kapacitu 501 cestujících v jedné vozové třídě a maximální rychlost 200 km/h. Pravděpodobná kupní cena byla celkem 110 milionů eur (2,75 miliardy korun). Údržbu jednotek převezme společnost LogServ (dceřiná společnost voestalpine Stahl GmbH), která pro tento účel připravila nové prostory v Linci. Údržba bude probíhat pouze v nočních hodinách, protože všech sedm jednotek je denně využito na pravidelných vlacích. Do Lince jsou proto v okrajových polohách dne vedeny ještě další vlaky – v úseku z Vídně jich jede třináct denně a v úseku do Salzburku dvanáct denně.

Společnost tvrdí, že nechce rozpoutat cenovou válku; cílem je konkurovat zásadně kvalitou služeb. Jednotky nabízí pouze jednu vozovou třídu. V celém vlaku je k dispozici bezplatný internet, každý vůz obsluhuje z bistra jeden stevard, instalovány jsou oddělené záchody pro muže a ženy a k dispozici je i kuřácký oddíl.

V souvislosti se zahájením provozu spojů WESTbahn se v Rakousku objevují naprosto stejné kritické komentáře o vyzobávání rozinek, jaké dobře známe z České republiky. V této souvislosti je třeba uvést, že Rakousko je – co se týče otevírání osobního železničního trhu dalším dopravcům – ještě mnohem pomalejší, než Česká republika. Dosud nemají jasno například ani v tom, zda dálkovou dopravu bude objednávat stát, spolkové země nebo si na sebe musí vydělat sama. To se ukazuje nyní stále jasněji, nejen v souvislosti s WESTbahn, ale i s plánovaným omezením IC vlaků mezi Salzburgem a Grazem od prosince 2011.

2.patro vloženého vozu WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH2.patro vozu WESTbahn-křesla, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn stoly, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHhorní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHbistro spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHWC spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHspodní patro WC dámy WESTBAHN, foto: oficiální foto WESTbahn GmbHpřebalovací pult spodní patro WESTbahn, foto: oficiální foto WESTbahn GmbH

Zdroj: bahnforum.info,ÖBB, WESTbahn, Der Standard,Wiener Zeitung


konca | 31.10.2011 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rakousko


  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   
17.11.2011 (21:20)  
Nebo přijedete do Německa a zjistíte, že nemáte ani jejich proprietální EC-platební kartu, ani dostatečně malou bankovku/dostatek mincí, takže z automatu lístek nekoupíte. Pak vám pokladna přijde vhod.
03.11.2011 (13:47)  
Miroslav Zikmund: no, nemám sice čerstvou zkušenost, ale například si pamatuju, že linecké ÖBB automaty na přelomu 2008/2009 neuměly Donau-Moldau Ticket, což mne kdysi donutilo k tomu, že jsem půlku cesty musel jet načerno, neb jsem víc prostě neměl. Čili ne vždy to je jedno, zda mám pokladnu nebo automat.
registrovaný uživatel Sim 
03.11.2011 (9:31)  
Ja bych si jeste dovolil upozornit na drobnosti, ktere k oblibe velkoprostoru pro dopravce muzou taky prispet;
- prehlednost interieru pro obsluhu vlaku, ktera souvisi i s prevenci vandalismu
- moznost umistit sedacky bez ohledu na okna (coz muze pri reko vagonu bud snizit cenu, nebo zvysit kapacitu)
- moznost "rozumejsiho" rozmisteni zasuvek (pokud se pod stolek daji dve dvouzasuvky, ma kazdy uzivatel svou a nemusi se delat rozvod do relativne tenke steny kupe; navic v pripade, ze jsou zasuvky jen dve pro ctyrku neni problem natahnout kabel "od souseda")
- pri vhodne koncipovanych sedackach je pod nimi prostor pro vetsi zavazadla, takze neni nutne budovat "regaly" jako v nasem Pendolinu u vchodu do vozu
- hypoteticky i moznost otacecich sedadel tak, aby byla po smeru

Jasne, ve srovnani s moznym navysenim kapacity zhruba o tretinu to jsou malichernosti ... ale nejakou vahu to mit taky bude.

Tusim ze pred cca rokem jsme se tu bavili o tom, jak by mohl vypadat "optimalni dalkovy vlak" ... a vcelku jsme se shodli, ze by to klidne mohlo byt tak, ze dvojka bude pouze velkoprostor 2+2 a jednicka bude resena ve stylu soucasneho Bee272 co se konfigurace sedacek tyka, pricemz rozdil v cene jednicky a dvojky by zhruba odpovidal poctu sedacek ve voze. Chces mit vic mista nez je "dostacujici"? Priplat si :-)
02.11.2011 (23:01)  
Miroslav Zikmund: To je sice pravda, automat umí hodně jazyků, ne jak ty české, kde se dá platit skoro všude jenom in-kartou, ale někdy je ten automat málo, viz mezinárodní jízdenky. I když je Innsbruck nechutné maloměsto, tak otevírací doba do 20:45 je trošku málo. Ale jo, je to fakt, v Rakousku si každý koupí vnitrostátní lístek v automatu, oproti ČR, kde všichni stojí poctivě frontu. Mimochodem, za kursbuch se platí? Já si kdysi nabral jízdní řády S-Bahnu zadarmo (tedy zadarmo, zaplatí se to na jízdném, že).

Ještě k WestBahnu... ty kuřácké oddíly (ačkoliv nekouřím) jsou mi také sympatické. Aspoň se tato činnost neprovozuje na WC. I když to v praxi většinou funguje tak, že kuřáci narychlo vystoupí a dají jednu v kuřácké zóně na nástupišti.
02.11.2011 (22:26)  
Vlastíček : a k čemu potřebujete mít v Innsbrucku (jinde) otevřenou kasu, když vám jízdenkový automat vydá přesně to, co si můžete koupit u přepážky. Navíc ten automat většinou umí i "cesky", což od zaměstnance u přepážky očekávat nemůžete ... Otevřenou pokladnu potřebujete více méně jen na nákup kursbuchu nebo nafasování změnového vydání nebo na nákup mezistátní jízdenky.

Joska Holibajda : osmimístná kupata (bez posuvných dveří) najdete i ve Francii ...
02.11.2011 (20:32)  
M:
A proto mají dopravci rádi ten velkoprostor. Narvat čtyři místa vedle sebe do kupé, to je celkem brutální (viz naše B), to už si dneska málokdo dovolí. Ale ve velkoprostoru při uspořádání 2+2 je to celkem v pohodě. Takže velkoprostor umožňuje dopravci zvýšit kapacitu o 33%. Když se to ještě zkombinuje s leteckým uspořádáním, může to být i o víc.
registrovaný uživatel M 
02.11.2011 (19:44)  
Jsou nekde v Evrope bezne velkoprostory s usporadanim 2+1 (nebo jinak 3 sedadla v rade)? Tedy krome ceskeho pendolina...

Tohle totiz bude asi podstata te obliby. V kupe vsichni (?) maji jen 3 sedacky v rade, zatimco velkoprostorove vsichni (?) 4. Plus asi vic materialu na ty pricky, dvere atd. Pozn.: nechci tohle prohlasit za nejaky objev, to urcite ne:-)
02.11.2011 (18:22)  
No fyzikálně snad jedině váha a nutnost nějakýho ukotvení do nosný skříně, což u "hotovýho" vozidla nemusí bejt taky jednoduchý. Ale dopravci maj velkoprostory zjevně rádi, že je to pro dálkový cestující trochu pruda /zejména ve skupinách/ to už je moc nezajímá. Jestli by mohly bejt i "nefyzikální" problémy ve smyslu homologace, to netušim. Spíš že by taková stavba na zakázku přišla o něco dráž.

S těma dveřma máte pravdu, Leoš má mít jen čtvery o šířce 920, většinou maj i interregio aspoň jedny na článek se šířkou 1300, a regionály u vložáků dvoje, u Leoše prostřední vůz úplně bez dveří zřejmě pro maximalizaci kapacity. Tři hajzlíky na 240 sedadel může bejt pro dálkovku taky trochu slabina, kor když se nějakej ucpe ..

Maj tam ty modifikace ale zpracovaný pěkně, do pdf: http://www.stadlerrail.com/de/fahrzeuge/flirt/
registrovaný uživatel Keprt 
02.11.2011 (16:47)  
jonáš: to je fakt, že v podmínkách ČR (vzdálenosti, rychlosti, zastávky) i blízkého zahraničí je vlastně i dálkovka spíše "nadregionální" dopravou.

Počty a rozměr dveří: to je dost variabilní záležitost; při stavbě skříní z hliníkových profilů se tam dá vyřezat leccos (teda pokud se bavíme o adaptaci příměstské na dálkovou, kde může být méně užších dveří, opačně to samozřejmě takto jednoduše neplatí). Leošův Flirt budiž příkladem, že i skříň klasické stavby (pokud je mi známo, Flirt je stavěn jako kostra potažená plechem, kdyžtak mě opravte) umožňuje dveře zmenšit a "zředit". Realizaci kupé (v části vlaku) v původně "příměstské" jednotce si taky dovedu představit, nebo existuje nějaký důvod, proč to nejde?
02.11.2011 (14:35)  
No možná to spíš bude tak, že jednotky pro dálkovou dopravu se už dělaj výhradně jako rychlovlaky (Pendo, ICE, TGV) a cokoli pod 200 se dá pokrejt tou druhou kategorií .. i když zrovna fíčury jako hodně širokých dveří nebo nedělený velko až multiprostory bez přepážek se tomu maličko vzpíraj.

Jinak dálkovej elefant byl přece kdysi uvažovanej jako pětivozová jednotka řady tušim 675, s bufeťákem ve vloženym voze a dvouma hnacíma mašinama na koncích.

Akorát bohužel v době, kdy ČD neměly žádnej zdroj financování a železnice byla u politiků pomalu sprostý slovo ;-) -- kdyby se tehdy (od 90. let) pokračovalo v nějaký rozumný kontinuitě, moh tady už dávno jezdit jak přízemní panther od škodvky, tak jeho elektrická (neřku-li hybridní) ségra.
  1 2 3 4 5 ... 9      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko