Havířov — Delší dobu se vedou diskuze jak dál s havířovským nádražím. Zda stavbu projektovanou v letech 1964-1969 architektem Josefem Hrejsemnou ve výrazné spolupráci se sochařem Václavem Urubou zachránit a nebo zda ji nahradit novým dopravním terminálem. O jeho záchranu bojovalo i občanské sdružení Důl architektury. Snaha o prohlášení stavby kulturní památkou ale vyzněla do ztracena, Ministerstvo kultury žádosti nevyhovělo. „Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty,“ míní Adam Guzdek z občanského sdružení. Investorovi tedy již téměř nic nebrání uskutečnit jeho plány – zbourat nyní neútulnou nádražní budovu.
České dráhy i město Havířov úzce spolupracují, takže se obnovují kroky k získání stavebního povolení. Ve druhém pololetí by měla proběhnout výběrová řízení na zhotovitele stavby – jak nádraží (ČD), tak i dopravního terminálu (město). Stavět by se mohlo už na jaře příštího roku. Jediným problémem by mohly být dosud stále nedořešené vztahy, kdy se již nějakou dobu hovoří o tom, že se konečně napraví nedotažené rozdělení Českých drah a na správce infrastruktury přejdou i nádraží, která jsou dosud v majetku ČD. Ale při současných politických problémech je asi velmi málo pravděpodobné, že řešení této otázky by bylo na pořadu dne. Spíše lze očekávat, že „kostlivci ve skříni“ se možná začnou řešit až po volbách.
Zdroje: iDNES, Wikimedia Commons
No, já teda Havířov - Ova hl.n. vidím přímák každou hodinu (počítaje i RJ), plus to zahušťujou spoje s přestupem (stejné cena, prakticky stejný čas, nicméně nižší komfort). A tak jako tak, takhle velké město by asi mělo mít rozumné nádraží (btw. já jsem z Kladna, to je taky nekrajské a podle velikosti je 13., a železničně je málo významným uzlíčkem na trase Praha - Rakovník, takže vcelku podobná situace).
To jestli tím lidí jezdí a kam tím jezdí, to je věc jiná, a když koukám na mapu, tak se ani tolik nedivím, jestli nejezdí.
Mimochodem, rozumná integrace MHD a vlaků je na Kladně zásadně podceněná, přitom by stačilo plně integrovat Kladno do PID a rázem by možnost "mandelinkou na nádraží a vlakem do Prahy" asi zásadním způsobem získala na atraktivitě. Nevím, jak je to v Havířově, ale podle Vašeho příspěvku asi obdobně.
Jinak Havířov-Ova je pravděpodobně něco jako Kladno-Pha (akorát že my to máme dál), tj. dá se očekávat vysoká frekvence ráno do Ovy a odpoledne z Ovy, na to je pořádné vlakové spojení obvykle lepší než autobusy a auta.
Pro ty, co chtějí jet o víkendu do centra Ovy je zde pár možností.
Za 1. je tu vlak- interval z Havířova do Ostravy, jakožto centra= střed, popř. Stodolní a hl.n.(nepočítaje Vítkovice a Svinov), je 2 hodiny.
Za 2. autobus- na ÚAN to jede co půl hodiny a s přidáním Gagarinky to je asi tak 2x častěji.
Finanční stránka(berme z Podlesí na ÚAN= Ostrava Střed)- autobus 33Kč, vlak 28Kč+ 12Kč za MHD v Havířově= 40Kč.
(I kdyby autobusy končily na vlakáči je to furt na stejno. Hlavní záměr s autobusovým terminálem je dle mého jen vytvořit přechod suchou nohou z vlaku na bus)
Z toho plyne, co si asi člověk vybere, když má tu možnost? Autobus jasně vyhrává. Takže velikost nové budovy je zcela adekvátní, pokud by si teda cestující RJ nestěžovali, že mají málo místa, protože většinu cestujících vlakem v Havířově najdeme jako pravidelné dojíždějící do Ovy, nebo ČT. Těm doopravdy stačí nástupiště.
Když už jsme u toho, co jezdí v Havířově za vlaky, tak dnes to jsou jen Os, Sp a RJ. Ach jo, byly časy, kdy jezdil aspoň Hutník a to bylo vždy plné nástupiště. Vítejne v Ostravské aglomeraci, ne někde v krajském městě, kterých je popravdě nemálo mensích než Havířov. Pro úplnost- Havířov má asi 79k obyvatel a tím se řadí na 11. místo, takže 4 krajská jsou jěstě menší. To nemluvě o dopravních uzlech.
Dnes je ta hala opravdu průchozí místo. Pokud si nechcete koupit jízdenku. :D
A nakonec asi nejsem jedinný, co radši, i v zimě, počká na nástupišti, než v té hale. A nebo se zařídím tak, abych nečekal a šel rovnou k vlaku...
Myslím, že to je klíčové (cituji) Ovšem je vidět, že ani na to nechtějí dávat své peníze a žádají o dotaci z peněz veřejných,
Při velikosti obce a poklesu dopravy vše co je nad "přístřešek s automatem na jízdenky" výlučně ze stávajících prostředků obce. Pokud přidá kraj - neposuzuji. Určitě ne stát.
Brusel neni v zasade spatny, ale diky sve fixaci na prostor, svetlo, haly a podhledy se spise hodi pro stavby jako bazeny.
Jinak... Ano, hala je využívaná jako čekárna. Je tam asi 18 míst na sezení v dřevěných "křeslech" a jinak, asi původní, obložení proskleného čela, kde se dá také sednout. Ani na jedno bych si nesedl. Co babička vyprávěla dennodenně o těch looužičkách... Ale to je jiná věc.
V plánech je myslím úplné zbourání haly a pro nový terminál je vymyšleno využití vedlejší přilepené budovy. Kdysi tam byl výpravčí, co vím a dnes je z půlky udělaný azylák. Takže ta nová budova rozhodně nebude tak velká, jako dnešní monstrum haly.
Peníze by se na tom odkládání prodělali jen tehdy, nestihly by se vyčerpat dotace EU, nebo tomu tak není?
Myslím, že si každý dokáže najít na netu obrázky o tom, jak to na nádraží v městě stromů vypadá. Podchod, nevyužitost prostoru v hale, prostory před nádražím. Tak tu nepište o tom, jak to neznáte, nevíte jak to tu vypadá...
http://www.google.cz/search?q=n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+hav%C3%AD%C5%99ov&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OYXSUbC8Oo3ZsgbuzoCgBg&ved=0CCwQsAQ&biw=1887&bih=957#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1r8V11acs8YnMM%3A%3BOAQnXWrlAiB2nM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.ct24.cz%252Fcache%252F616x410%252Farticle%252F49%252F4820%252F481986.jpg%253F1372592801%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ceskatelevize.cz%252Fct24%252Fregiony%252F233197-havirov-se-docka-noveho-nadrazi%252F%3B616%3B347
Už jen tento obrázek mluví za své... (na obrázku je těch 18 míst na sezení, které jsou brány jako čekárna)
http://www.google.cz/search?q=n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+hav%C3%AD%C5%99ov&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OYXSUbC8Oo3ZsgbuzoCgBg&ved=0CCwQsAQ&biw=1887&bih=957#facrc=_&imgdii=_&imgrc=4ebpnz8sWL1u6M%3A%3BHi1-NwhJ73qGKM%3Bhttp%253A%252F%252Fg.denik.cz%252F73%252Fe7%252F0612_ha_vlakove_nadrazi12_denik-1024.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fkarvinsky.denik.cz%252Fgalerie%252F0614-ha-nadrazi.html%253Fmm%253D488482%3B1024%3B768
Tady je to, o čem jsem psal níže. Ten prostor od těch laviček směrem dozadu není nijak využitý, až na pokladnu RJ, která je v řadě za pokladnami ČD.
Co se vytápění týče, tak to taky nemusí být až taková tragedie, po zateplení pláště, instalaci tepelných bran na vstupu a rekuperační vzduchotechniky se to určitě dá rozumně vytápět. Asi bude nějaká norma na teplotu těchto prostor, ale 25 stupňů v zimě to asi nebude, fakticky by mohlo stačit 15 (neočekávám využití haly jako čekárny).
Skutečné rozhodnutí je třeba učinit na základě něčeho jiného než těchto banalit - kritickým posouzením užitné a architektonické hodnoty stavby - já jsem to naživo neviděl, ale žádné zázraky bych tam nečekal... :)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.