Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.
Linka S20 v provozu i o víkendu, linkou S9 do Čelákovic
Jak již bylo zmíněno v úvodu, přímé vlaky linky S20 z pražského Masarykova nádraží do Milovic cestující nově potkají i o víkendech a státních svátcích. O sobotách tak nově pojede 18 přímých spojů, o nedělích a svátcích pak 16 spojů. Ty budou zajišťovány jednotkami řady 471 City Elefant, zatímco doposud jezdily o víkendech do Milovic hlavně motorové Regionovy. Na trati 221 se dočkáme i další již uvedené pozitivní změny v podobě prodloužení čtyř párů vlaků linky S9 ve směru od Strančic a Říčan až do stanice Čelákovice, zatímco dnes vlaky končí již v Praze-Horních Počernicích. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, navíc avizoval, že právě podle úspěchu těchto vlaků bude uvažovat o dalším případném prodloužení vlaků v tomto směru.
Nové okrajové vlaky na tratích 111 a 200
Středočeský kraj objednal na trati 200 z Březnice do Zdic nový ranní vlak jako přípoj k prvnímu rychlíku do Prahy, analogicky pak vlak pojede v opačném směru večer. Podobně na trati 111 z Kralup nad Vltavou do Velvar pojede nový pár vlaků po 22. hodině večer, opět s přípoji na vlak z Prahy a do Prahy.
Vlakem na Kačerov i do Chýně
V neděli 14. prosince se otevřou také dvě nově postavené vlakové zastávky. Ta důležitější se nachází v Praze na Kačerově, v těsné blízkosti stanice metra C i autobusového terminálu. Druhá zastávka bude aktivována na trati 122 mezi stanicemi Hostivice a Rudná u Prahy. Tato zastávka ponese název Chýně jih a měla by přispět k dalšímu zatraktivnění linky S65 (Praha-Smíchov Na Knížecí - Hostivice - Rudná u Prahy). Třetí nová zastávka přibude Pražanům v následujících měsících v oblasti centrální části Běchovic v souvislosti s modernizací tratě, která již probíhá.
Dalších změn, zejména v časových polohách jednotlivých vlaků, doznají jízdní řády na trati 220. Některé vlaky budou posunuty až o 30 minut, a to i v souvislosti se zrušením stanice Sudoměřice u Tábora. Drobného posílení se pak dočká linka S7 ve směru Praha hl.n. - Praha-Radotín, kde bude nově zavedený desetiminutový interval v ranní špičce i v tomto směru. Po celý den dojde na této lince také ke změnám v zastavování špičkových vlaků a ke zkrácení pobytů průjezdných vlaků na pražském hlavním nádraží ve směru Řevnice - Úvaly.
Naopak stále stejná situace zůstává na trati mezi Mělníkem a Mšenem. Ta bude nově v tabulkách jízdních řádů rozdělena na dvě části, tu z Mělníka do Mšena, kde bude i nadále zavedena náhradní autobusová doprava, a tu z Mladé Boleslavi do Mšena, která bude administrativně spojena s tratí 064 Stará Paka - Mladá Boleslav. Dva páry vlaků Rakovník - Čistá pak budou zrušeny na trati 162.
Společný dopravní systém i nadále v nedohlednu
Co však stále nejen železnici v Praze a Středočeském kraji chybí, je společný integrovaný dopravní systém pro celé území obou celků. Tomu však zatím brání odlišné pohledy na celou věc ze strany středočeského krajského úřadu a pražského magistrátu, a i nadále tak budou vedle sebe pro minimálně několik následujících let existovat paralelně dva systémy - Pražská integrovaná doprava a Středočeská integrovaná doprava, ve které však není železnice vůbec zapojena.
Zdroje: České dráhy, ROPID
Honza - A co je špatného na tom, že ty rychlíky zastavují? Podle Vás nemají vlaky,které mají více zastávek cenu? Proč by se ty vlaky měly rušit a nahrazovat S4?
To je blbost, na té trati jsou jednoznačně potřeba všechny tři dosavadní vrstvy.
Podbaba: Přijde mi paradoxní požadovat zastavování proto, aby nebyl přestup z R v Kralupech, pro lidi z Velvar, Štětí a Kralup :). Nicméně chápu, že cestovat z Kralup bez zastávek až do Prahy je pohodlnější. Ještě, že totéž co v Podbabě nechtějí také jinde po cestě. Jinak proti tomu až tak nic nemám, jakkoli expresy (EC) neřeší cesty z Kralup, Roudnice či Lovosic. Na druhé straně, že se nemusí jezdit do celé Prahy přes centrum, považuji jednoznačně za přínos.
Je pravda, že R4 není rychlík už teď, sotva dosáhne své maximální rychlosti, už brzdí na další zastávce. Je jen otázka času, kdy to začne zastavovat v Roztokách a Libčicích a pak už by bylo možná lepší zdvojit ten elefant a R4 zrušit.
Hlavním cílem je najít takové zastavování a časové polohy, které zajistí co nejlepší nabídku pro cestující (nejenom v rámci železnice, ale pro celé cesty, tedy "od domu k domu").
Typicky v Německu žádná kategorie rychlík vlastně už není a místo toho máme spíše kategorii RE. Možná, že se jednoho dne dočáme na trati 090 stavu, který je trati 500 v Německu:
http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB500_H_Taeglich_nur_14122014_30062015_G14102014.pdf?filename=KB500_H_Taeglich_nur_14122014_30062015_G14102014.pdf&orig=k
Zde máte vlaky RE, které zastavují každých asi 5 až 10 kilometrů, a s nimi jezdí v celém úseku dálkové vlaky (IC, ICE). Vždy u Lipska a Drážďan jezdí S-Bahn (zastávky po cca 1 až 2 km) a ve středním úseku jsou zachovány jen významné zastávky. Předpokládám, že na trati 090 můžeme očekávat podobný výdoj. Sám ho považuji za poměrně vhodný.
To ale není pravda - rychlíky v našich podmínkách jsou spíše meziregionální než čistě dálkové vlaky a jejich přiblížení blíže cestujícím je velmi důležité. Zastávka v Praze-Podbabě je pro vlaky R4 myslím jedině dobrým krokem, který může přilákat další cestující. Argumenty ve stylu "vždyť je přece možné přestoupit v Kralupech na osobák" opravdu neberu, protože to případnou cestu o podstatnou dobu prodlužuje, o komfortu nemluvě.
Dálkové vlaky jsou v kontextu tratě 090 vlaky EC a vlaky R Praha - Ústí nad Labem - Cheb, rychlíky Praha - Děčín jsou opravdu spíše směrem ke spěšným vlakům, než že by zajišťovaly dálkovou dopravu z Prahy do Ústí či Děčína.
Pro Vás je nesmyslné, protože ho nevyužijete. Pravda je, že moc neslouží ani lidem z Roztok. Ale pro studenty ČVUT/VŠZ nebo pracující v Dejvicích nebo na Letné z Kralup/Štětí/Velvar... jde o výrazné zlepšení! Podle mě pozitivní efekt.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.