..: Nový jízdní řád v Praze a Středočeském kraji :..

CityElefant s NS a Vítkovem v pozadí, foto: Louis Armstrong Praha - Nadcházející neděle přinese mírné změny železničního jízdního řádu prakticky ve všech krajích České republiky a nejinak je tomu i ve Středočeském kraji a v Praze. Do provozu budou uvedeny postupně tři nové zastávky, naopak nová vozidla v okolí Prahy již přibývat zatím nebudou. Mezi nejvýraznější změny patří například rozšíření provozu přímé linky z Prahy do Milovic i na víkendové dny či prodloužení několika spojů linky S9 z pražských Horních Počernic ve směru od Strančic až do Čelákovic. Celkový rozsah provozu se opět o něco zvýší, v Praze to bude o 1,6 procenta, ve středních Čechách pak dokonce o více jak 2 %.

Linka S20 v provozu i o víkendu, linkou S9 do Čelákovic

Jak již bylo zmíněno v úvodu, přímé vlaky linky S20 z pražského Masarykova nádraží do Milovic cestující nově potkají i o víkendech a státních svátcích. O sobotách tak nově pojede 18 přímých spojů, o nedělích a svátcích pak 16 spojů. Ty budou zajišťovány jednotkami řady 471 City Elefant, zatímco doposud jezdily o víkendech do Milovic hlavně motorové Regionovy. Na trati 221 se dočkáme i další již uvedené pozitivní změny v podobě prodloužení čtyř párů vlaků linky S9 ve směru od Strančic a Říčan až do stanice Čelákovice, zatímco dnes vlaky končí již v Praze-Horních Počernicích. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, navíc avizoval, že právě podle úspěchu těchto vlaků bude uvažovat o dalším případném prodloužení vlaků v tomto směru.

Nové okrajové vlaky na tratích 111 a 200

Motorový vlak na trati 200, foto: Špáňa Středočeský kraj objednal na trati 200 z Březnice do Zdic nový ranní vlak jako přípoj k prvnímu rychlíku do Prahy, analogicky pak vlak pojede v opačném směru večer. Podobně na trati 111 z Kralup nad Vltavou do Velvar pojede nový pár vlaků po 22. hodině večer, opět s přípoji na vlak z Prahy a do Prahy.

Vlakem na Kačerov i do Chýně

V neděli 14. prosince se otevřou také dvě nově postavené vlakové zastávky. Ta důležitější se nachází v Praze na Kačerově, v těsné blízkosti stanice metra C i autobusového terminálu. Druhá zastávka bude aktivována na trati 122 mezi stanicemi Hostivice a Rudná u Prahy. Tato zastávka ponese název Chýně jih a měla by přispět k dalšímu zatraktivnění linky S65 (Praha-Smíchov Na Knížecí - Hostivice - Rudná u Prahy). Třetí nová zastávka přibude Pražanům v následujících měsících v oblasti centrální části Běchovic v souvislosti s modernizací tratě, která již probíhá.

Dalších změn, zejména v časových polohách jednotlivých vlaků, doznají jízdní řády na trati 220. Některé vlaky budou posunuty až o 30 minut, a to i v souvislosti se zrušením stanice Sudoměřice u Tábora. Drobného posílení se pak dočká linka S7 ve směru Praha hl.n. - Praha-Radotín, kde bude nově zavedený desetiminutový interval v ranní špičce i v tomto směru. Po celý den dojde na této lince také ke změnám v zastavování špičkových vlaků a ke zkrácení pobytů průjezdných vlaků na pražském hlavním nádraží ve směru Řevnice - Úvaly.

Osobní vlak na trati 162, foto: MirabrNaopak stále stejná situace zůstává na trati mezi Mělníkem a Mšenem. Ta bude nově v tabulkách jízdních řádů rozdělena na dvě části, tu z Mělníka do Mšena, kde bude i nadále zavedena náhradní autobusová doprava, a tu z Mladé Boleslavi do Mšena, která bude administrativně spojena s tratí 064 Stará Paka - Mladá Boleslav. Dva páry vlaků Rakovník - Čistá pak budou zrušeny na trati 162.

Společný dopravní systém i nadále v nedohlednu

Co však stále nejen železnici v Praze a Středočeském kraji chybí, je společný integrovaný dopravní systém pro celé území obou celků. Tomu však zatím brání odlišné pohledy na celou věc ze strany středočeského krajského úřadu a pražského magistrátu, a i nadále tak budou vedle sebe pro minimálně několik následujících let existovat paralelně dva systémy - Pražská integrovaná doprava a Středočeská integrovaná doprava, ve které však není železnice vůbec zapojena.

Zdroje: České dráhy, ROPID


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 9.12.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


  1 ... 12 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   
10.12.2014 (8:08)  
Ondřej Fejfar: problém by byl ve financování - R platí MD a Sp platí kraj... a věřte mi, že by v tom byl velký problém.
10.12.2014 (8:07)  
To klidně, ale takových R tu máme více - Praha-Tanvald, Kolín-Rumburk i další.

Honza - A co je špatného na tom, že ty rychlíky zastavují? Podle Vás nemají vlaky,které mají více zastávek cenu? Proč by se ty vlaky měly rušit a nahrazovat S4?

To je blbost, na té trati jsou jednoznačně potřeba všechny tři dosavadní vrstvy.
10.12.2014 (7:49)  
Cose týče R4 nebylo by lepší to brát spíš jako Sp než R?
10.12.2014 (7:47)  
IDS JMK: Základ je podle mě kvalitní, přesto pár výhrad mám. Konkrétně těsné ujíždění spojů z Hodonína do Veselí nad Moravou spojům od Velkých Pavlovic a následné delší prostoje ve Veselí nad Moravou - ovšem na zpožděné EC od Varšavy v Hodoníně tytéž vlaky v klidu čekají. Dále je tu na jedné straně ořezávání tratí do menších městeček a na druhé snaha o obnovu jedné obdobné tratě jinde. Obecně pak malá snaha využít potenciál existujících kolejových tras, což je ovšem společný rys v celé zemi. A potom ta absolutní preference hlavního směru přede všemi ostatními při návaznostech - osobně zde nemám tu zkušenost, ale funguje tak třeba PID, že dejme tomu 40% lidí v jednom směru to těsně navazuje, někdy i přes relativně krátký interval, zatímco zbylým (20+20+20)% ve zbylých třech slabších nezbývá, než čekat nepoměrně (někdy až neúnosně) déle, přičemž ještě alespoň 1/3 z nich se poštěstí se kochat koncovými světly "nepřípoje". Pravda, ne vždy je to 40/60, ale ono to těžko počítat, když takovou nabídku málokdo využije.

Podbaba: Přijde mi paradoxní požadovat zastavování proto, aby nebyl přestup z R v Kralupech, pro lidi z Velvar, Štětí a Kralup :). Nicméně chápu, že cestovat z Kralup bez zastávek až do Prahy je pohodlnější. Ještě, že totéž co v Podbabě nechtějí také jinde po cestě. Jinak proti tomu až tak nic nemám, jakkoli expresy (EC) neřeší cesty z Kralup, Roudnice či Lovosic. Na druhé straně, že se nemusí jezdit do celé Prahy přes centrum, považuji jednoznačně za přínos.
registrovaný uživatel Honza  mail  
10.12.2014 (2:43)  
Jaký je rozdíl v pohodlí mezi narvaným elefentem a Bčkem po osmi a zacpanou uličkou? Na co jezdí po půl hodině městská linka z Roztok do Libně, která je skoro prázdná i se současným hodinovým intervalem? Nechápu. 99 % lidí má PID, takže není problém si z Holešovic do Podbaby zajet tím žabotlamem.
Je pravda, že R4 není rychlík už teď, sotva dosáhne své maximální rychlosti, už brzdí na další zastávce. Je jen otázka času, kdy to začne zastavovat v Roztokách a Libčicích a pak už by bylo možná lepší zdvojit ten elefant a R4 zrušit.
09.12.2014 (23:56)  
Ad Michal Jaroš: Přesně tak. Prostě máme tady 3 vrstvy vlaků, které spolu nějakým způsobem koexistují a budou koexistovat i nadále.

Hlavním cílem je najít takové zastavování a časové polohy, které zajistí co nejlepší nabídku pro cestující (nejenom v rámci železnice, ale pro celé cesty, tedy "od domu k domu").

Typicky v Německu žádná kategorie rychlík vlastně už není a místo toho máme spíše kategorii RE. Možná, že se jednoho dne dočáme na trati 090 stavu, který je trati 500 v Německu:
http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.exe/dn/KB500_H_Taeglich_nur_14122014_30062015_G14102014.pdf?filename=KB500_H_Taeglich_nur_14122014_30062015_G14102014.pdf&orig=k

Zde máte vlaky RE, které zastavují každých asi 5 až 10 kilometrů, a s nimi jezdí v celém úseku dálkové vlaky (IC, ICE). Vždy u Lipska a Drážďan jezdí S-Bahn (zastávky po cca 1 až 2 km) a ve středním úseku jsou zachovány jen významné zastávky. Předpokládám, že na trati 090 můžeme očekávat podobný výdoj. Sám ho považuji za poměrně vhodný.
09.12.2014 (22:50)  
Myslím, že spousta lidí vychází z dogmatu, že rychlík je prostě vlak, který zastavuje jen na velkých nádražích s velkým kolejovým rozvětvením a s několika nástupišti.

To ale není pravda - rychlíky v našich podmínkách jsou spíše meziregionální než čistě dálkové vlaky a jejich přiblížení blíže cestujícím je velmi důležité. Zastávka v Praze-Podbabě je pro vlaky R4 myslím jedině dobrým krokem, který může přilákat další cestující. Argumenty ve stylu "vždyť je přece možné přestoupit v Kralupech na osobák" opravdu neberu, protože to případnou cestu o podstatnou dobu prodlužuje, o komfortu nemluvě.

Dálkové vlaky jsou v kontextu tratě 090 vlaky EC a vlaky R Praha - Ústí nad Labem - Cheb, rychlíky Praha - Děčín jsou opravdu spíše směrem ke spěšným vlakům, než že by zajišťovaly dálkovou dopravu z Prahy do Ústí či Děčína.
09.12.2014 (18:09)  
Zastavovat na Podbabě rychlík je podle mně nesmysl. To co jezdí desetiminutovými přískoky jako rychlíky z Děčína už vlastně ani rychlík není. Ve špičkách všedního dne je to plné po střechu a neděle odpoledne už je horor. Na EC moc spoléhat nejde, neb z Maďarska to má v průměru 20min a v ČR jim ještě něco naložíme. A trať 221? Tu asi nahoře nemá někdo rád. Ve špičce co vlak, to nátřesk, obzvlášť, když jede jedna jednotka. Pojem spešný vlak se nám nějak z hlavních tratí vytratil, že. Ten jediný chudák Jordán by ráno potřeboval o dva vozy víc, abych si v něm připadal jako člověk. A teď ponovu odpoledne se zastavováním v Říčanech, to bude kultura. Musím mrknout na řazení vlaků od změny GVD, abych věděl, o kolik vozů nám ČD zase zkrátí(jako každoročně) expresy a EC do Žiliny. Je to zajímavá strategie, když páně Jančura přidává vozy, aby nalákal cestující a ČD je ubírají, patrně aby nějací náhodou nepřibyli.
09.12.2014 (17:06)  
Ad zastavování v Podbabě
Pro Vás je nesmyslné, protože ho nevyužijete. Pravda je, že moc neslouží ani lidem z Roztok. Ale pro studenty ČVUT/VŠZ nebo pracující v Dejvicích nebo na Letné z Kralup/Štětí/Velvar... jde o výrazné zlepšení! Podle mě pozitivní efekt.
09.12.2014 (17:03)  
Ad přestup v Kralupech ze stejného nástupiště. Tak tomu se musím jen smutně pousmát. Tradiční nešvar - slon z Prahy na páté ("myčka") a vzadu na zhlaví už svítí rychlík. Běžná praxe ve směru na Děčín.
  1 ... 12 13 14 15 16 17      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko