..: Komentář: RegioJet opět trápí závady klimatizace :..

RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák Praha — První polovina roku 2013 je dávno za námi. Kalendář ukazuje srpen a ruku v ruce s tím přišly také teploty často atakující hranici čtyřicítky, které by měly vydržet dle posledních prognóz meteorologů až do konce prázdnin. Stejně jako loňský rok se i letos potýká žlutý dopravce RegioJet s častými poruchami klimatizace, v jejichž důsledku není uvnitř vozu dodržena teplotní pohoda. Dopravce se za způsobené nepříjemnosti omlouvá a nabízí finanční kompenzaci v podobě návratku jízdného, ta však není přiznávána ve všech případech. Příčin výpadků klimatizace přitom může být hned několik. RegioJet se k řešení záležitosti postavil čelem až po mimořádném dozoru Drážního úřadu, který nařídil nápravu nejpozději do 20. července.

Provoz bez komplikací?

Web RegioJetu v době zásahu RZS na vlaku 1015, foto: Dominik Jaroš Až do nedávné doby se mohli zákazníci RegioJetu o všech mimořádnostech v provozu informovat přednostně na oficiálním Facebookovém profilu. To se však změnilo – firma změnila komunikační strategii, sociální sítě upozadila a veškeré informace cílí na vlastní webové stránky. Tam ovšem nejsou informace vždy aktuální a v mnoha případech omezení provozu dokonce chybí zcela. Stejně tomu bylo i ve čtvrtek 20. června – u vlaku IC 1015 v Uhersku zasahovala záchranná služba, kdy museli lékaři poskytnout neodkladnou pomoc jedné ze stevardek, která zkolabovala. Vlak dále pokračoval se 70 minutami zpoždění. Obdobně sporným způsobem funguje i služba Spoje na cestě, poskytující komplexní přehled o výši zpoždění všech spojů skupiny Student Agency, která neuvádí přesné informace.

Problémy už od počátku

162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Nedostatky museli zaměstnanci RegioJetu řešit již od počátku provozu – první jízdy provázely potíže s nefunkčním topením. Po krušné zimě roku 2011 přišly v létě další komplikace – tentokrát s klimatizací. Vedení společnosti přislíbilo okamžitou nápravu situace. Ani zima 2012 se neobešla bez komplikací. Ostatně o tom informovala i některá média. Firma tehdy problémy s topením svalovala na mokrý sníh, který obalil vozy a vyřadil systém topení z provozu. Skutečným důvodem ovšem mohla být například závada na lokomotivě (nesepnutí stykače topení). Ostatně tomu nasvědčuje i fakt, že ÖBB tyto vozy provozovaly pod Alpami, kde je sněhu logicky více, než v ČR, a s takovými problémy se nepotýkaly. Firma později přislíbila výměnu CZE, které nejsou u vozů ABmz z výroby přizpůsobeny k bezproblémovému napájení dalších dodaných zařízení, jako je kávovar, lednička či mrazničky, jakož i úpravu klimatizací a jejich důslednou kontrolu.

Ani tato investice ovšem nepřinesla své „ovoce“. Letošní tropické teploty způsobily dopravci velké komplikace a najevo vyšla opětovná nepřipravenost na takové klimatické podmínky, ačkoliv i ty k létu neodmyslitelně patří. Na Facebookovém profilu RegioJetu se objevují stížnosti cestujících, kterým padesátistupňové horko a nedostatek čerstvého vzduchu rozhodně neudělalo dobře. „Klimatizace skoro nefungovala, třicítka ve vlaku, lidi se potili a nadávali, mě bylo taky chvílemi na omdlení. Naštěstí kousek před Prahou. Vedoucí vlaku (team leader) říkal, že klima funguje, ale nebylo to vůbec znát! Dneska šlo skutečně o zdraví, vzhledem k tomu, že se ve vlaku RJ nedá téměř větrat okny,“ stěžuje si na sociální síti cestující Pavel Beránek. Další reakce na sebe nenechala dlouho čekat, někteří se dokonce uchýlili k humornému pojetí: „Vážený zákazníku, nechápeme na co si stěžujete. Mohl jste zcela zdarma popíjet kávu, nebo náš vynikající jablečný mošt a tím doplňovat ztracené tekutiny. Rovněž jste mohl navštívit naši voňavou toaletu a kdykoli se opláchnout vodou s příchutí orchideje. Váš Regiojet.“ Další cestující komentují zážitek z jízdy i ve vlastních článcích – [1], [2].

Zaznamenány byly dny, kdy klimatizace nefungovala v nejméně deseti vozech řazených do nadpoloviční většiny spojů. Problémy s technikou pochopitelně postihují všechny dopravce – výjimkou nejsou ani České dráhy, které ale při zjištění závady vadný vůz stahují z oběhu při nejbližší příležitosti a nahrazují jej jiným i za cenu snížení komfortu (například náhrada vozem řady B). Jeden výpadek klimatizace přiznal také LEO Express.

Tereza Gregušová, pracovník zákaznického centra dopravy skupiny Student Agency, k tomu dodala: „Celková údržba vlaků včetně klimatizace probíhá pravidelně. Bohužel, v letních měsících, kdy teploty stoupají nad 30°C se nedaří ve vlacích řádně ochlazovat vzduch. Na tomto technickém problému pracujeme, aby co nejdříve došlo k jeho odstranění a cestujícím nevznikali komplikace a nepohodlí během cesty. Uvědomujeme si, že cestování za takových teplot ve vlacích, kde se nedají otevřít okna a nefunguje klimatizace není pohodlné a rozhodně si nepřejeme takovým podmínkám cestující vystavovat. Při zjištění závady nahlásí team leader vlakové posádky závadu na technické oddělení a ti pak při nejbližší příležitosti stáhnou daný vůz z provozu a technické problémy odstraní.“

Lidé si stěžují také na nevyplácení kompenzací, které je cestujícím při takové situaci (nezařazení vozu, nefunkční klimatizace, atd.) přislíbeno. I to byla jedna z „konkurečních výhod“ a součást marketingu, která měla české zákazníky nalákat právě do vlaků RegioJet. Mezitím však došlo ke změně Smluvních přepravních podmínek (SPPO). Dle původního znění měli na odškodnění nárok všichni cestující, které nebylo možno přesadit a teplota v jejich voze se nepohybovala mezi 15 a 30°C. Nové SPPO teplotní rozsah neobsahují a rozeznávají pouze vůz s "nefunkčním topením/klimatizací".

Jednotka Bombardier Talent dopravce //RegioJet, foto: RegioJet Podobná situace panuje také na Slovensku, kde RegioJet provozuje dotovanou osobní dopravu na trati Bratislava – Komárno. V motorových jednotkách Bombardier Talent často nefunguje klimatizace a dle ohlasů zákazníků uspokojivě ani samotný servis. Talentům se nevyhýbají ani četné poruchy trakčních částí. Dopravce zřejmě upustil také od velkorysého záměru poskytovat ve vlacích občerstvení. „Dnes bola vo vlaku 4320 z Dunajskej Stredy do Bratislavy promo akcia, SAUNA ZDARMA! Už zas nefungovala klimatizácia, záchod bol vytečený. Postol by som to hneď, ale nefungovalo ani Wifi,“ komentuje situaci jeden ze zákazníků.

Na klimatizace si posvítil i Drážní úřad

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Problémy s klimatizací se donesly až k Drážnímu úřadu, který ve dnech 20. a 21. června provedl na vlacích IC RegioJet mimořádný státní dozor ve věcech drah. Na základě zjištění byla majiteli Radimu Jančurovi zaslána výzva k řešení problému s povinností vyrozumět Drážní úřad o provedených opatřeních, a to nejpozději do 20. července. „Na základě této nemilé zkušenosti jsme změnili dodavatele některých komponentů klimatizace. Také provádíme mimořádné revize nad rámec pravidelných kontrol a zavedeme on-line dohled a diagnostiku klimatizačních agregátů ve vozech. Zvětšujeme též provozní zálohu,“ komentoval situaci Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu. Na koleje se tak opět vrátily i třívozové soupravy, které křižovaly českou síť během prvních měsíců provozu žlutého dopravce. RegioJet své zákazníky také informuje prostřednictvím SMS (tam, kde je to možné) a v případě nutnosti odkazuje na služby alternativního dopravce, kterým jsou zpravidla České dráhy. Dopravce může dle vyjádření Drážního úřadu obdržet kromě pokuty také zákaz provozu. Překážkou by v takovém případě nebyla ani dosavadní registrace vozů v Rakousku (A-RJ), neboť rozhodující je sídlo dopravce.

Návěst Stáhněte sběrač se světelnou indikací - tzv. „podmíněná stahovačka“, foto: SŽDC - návěstní předpis D1 V nedávném vyjádření svaluje Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu, vinu také na tzv. „stahovačky“, tedy neutrální pole, kde musí strojvedoucí stáhnout sběrač a přerušit tím napájení vozů. „Na několika úsecích se jede prakticky pouze ze záložních zdrojů a to tam, kde se povinně vypíná sběrač trakčního vedení. Vůz pak jede na zásobu svých bateriích a to znamená při těchto vedrech enormní zátěž pro jeho systém.“

Na trase z Prahy do Ostravy jsou v místech stejnosměrného dělení pouze tzv. „podmíněné stahovačky“, vybavené světelnou indikací (návěst Stáhněte sběrač: čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak tvořený svítícím vodorovným bílým pruhem v úhlopříčce). Při běžné provozní situaci, kdy je do obou napájených úseků přiváděn stejný proud prostřednictvím napaječů a v obou úsecích je stejný potenciál napětí (tzn. není jeden z nich enormně zatížen např. rozjezdem těžkého nákladního vlaku), tato indikace nesvítí a strojvedoucí může projet dělením se zdviženým sběračem a zapnutým vlakovým topením. Opačná situace v úseku mezi Prahou a Ostravou, kde je poměrně stabilní napětí, nastává jen zřídka.

Místa s návěstí Vypněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmena "U" s přerušenými svislými čarami), která přikazuje strojvedoucímu nejpozději v úrovni této návěsti ukončit odběr trakčního proudu, vypnout pomocné pohony a elektrické vytápění vlaku nejpozději v úrovni této návěsti, jsou nově postupně nahrazována návěstí Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá), která strojvedoucímu přikazuje nejpozději v místě této návěsti přerušit odběr trakčního proudu, tj. zavést jízdu výběhem. Pomocné pohony a napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie (CZE) však přitom není třeba vypínat, a to je pro funkčnost klimatizace a dalších zařízení klíčové. Ke zmíněnému stažení sběrače tak při většině jízd dochází jen při rozvěšení a objíždění soupravy.

Světlá budoucnost?

Dálková verze regionálního vlaku. Je vydařená, ale svůj původ nezapře, foto: Juraj Kováč Je bez diskuzí, že vstup konkurence na české tratě divoce zčeřil do té doby spíše stojaté vody. Konkurence je ve všech oborech jednoznačně prospěšná. Marketingově agresivní vystupování Radima Jančury vzbudilo v mnoha lidech dojem „zachránce české železnice“ a laťka komfortu cestování se se zavedením nových služeb, jako roznos občerstvení až na místo, stevard/ka v každém voze, káva zdarma či WiFi připojení, znatelně pozvedla. Reklamní kampaně obou dopravců, později také LEO Expressu Leoše Novotného, zvýšily zájem veřejnosti o cestování vlaky a celkově přispěly ke zlepšení image české železnice. To vše jsou fakta, které nelze upřít. Nepříjemnou záležitostí je však nepřipravená legislativa, která nastoluje na české železnici vpravdě nerovné podmínky. Příkladem může být tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží, které jsou ve správě Českých drah. Soukromí dopravci za použití nádraží neplatí; argument, že jsou tyto poplatky zahrnuty v poplatku za dopravní cestu, je zcestný. Celou záležitost řešily drážní odbory. Do nedávné doby také nebyla vyřešena dopravní priorita – neustále vznikaly spory, který z vlaků má na trati přednost a jednotná pravidla tak víceméně nebyla stanovena ani při řešení mimořádných situací. Tomu je již konec.

RegioJet dosud působil jako agresivnější hráč na trhu díky svému specifickému marketingu a neustálému napadání konkurenčních společností. Na druhou stranu je nutno projevit určitou profesionalitu, upřednostnit ji před kontroverzními prohlášeními do médií, a řešit zodpovědně takové problémy, jakými je například nefunkční klimatizace, která se jeví jako systémový problém. Vždyť právě tyto věci dělají dopravci tu největší reklamu, mnohem větší, než jízdné za nákladové ceny. V situaci, kdy vůz disponuje celkem dvěma výklopnými okénky na představcích, je padesátistupňové vedro spíše hazardem se zdravím cestujících. Na vině může být údajně například nedostatečně výkonný kompresor klimatizace, kterým jsou vybaveny jen některé série původně rakouských vozů. Pravděpodobnější variantou však budou výpadky zdroje napájení – ve vozech, kde byly dodatečně instalovány chladničky, mrazničky či kávovar, je síť z výroby dimenzována maximálně na nabíječky mobilních telefonů či notebooků. S tím souvisejí časté výpadky zdroje, který napájí veškeré elektrické zařízení vozu, a který je jištěn přepěťovou a protipožární ochranou.

Zdroj: FB profil RegioJet, IDnes – [1],[2], autor


Dominik Jaroš | 7.8.2013 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
12.08.2013 (12:48)  
ad Petr Budvar: protože stát je k ničemu.

A je to tak správně. Každý pokus o státní regulaci situaci spíše zhoršuje.
Přitom to tolik nechce.
a) snížit státní zásahy do osobní dopravy (to znamená nastolit spravedlivou cenu dopravní cesty).
b) snížit státní zásahy do nákladní dopravy (to znamená nastolit spravedlivou cenu dopravní cesty)
c) uvědomit si, že železniční byznys platí stát a nákladní železniční doprava, ačkoliv naprostá většina stavební činnosti se věnuje osobní dopravě, což zpravidla zhorší podmínky pro nákladní dopravu (délka dopravních kolejí, propustnost tratí z důvodu zvýšení rychlosti nezastavujících vlaků s ponecháním osobních vlaků s velmi nízkou rychlostí)
d) odstranit penězovody z nákladní do osobní dopravy (platba za elektrickou energii --> zde dokonce ostatní dopravci platí přímo k ČD a.s.)
e) zrychlit nákladní dopravu (ona přece nákladka nikam nespěchá, jsou to výluky, zavádění vlaků, rozjezd vlaků po MU apod.)
f) řešit bezpečnost dopravy rozumem --> viz. debata o jednom nebrzdícím voze ve vlaku osobní dopravy.

A můžete zase diskutovat : - )
registrovaný uživatel SYN 
12.08.2013 (11:30)  
Martin Jarath: Tak jasně, pokud se vlastnostmi sítě a/nebo "vhodnými" předpisy postaráme o to že nebude započitatelná (nebo dokonce vůbec použitelná) nejlogičtější provozní brzda - eldyn./rekuperační tak to možná opravdu zůstane "na pár kotoučích" ale správné to rozhodně není...
12.08.2013 (10:20)  
Petr budvar: Brzděte s tím Budvarem. Petr Šimral psal, že za nekonkurenceschopnost jakékoliv železniční dopravy můžou přehnané předpisy. :) Ostatně o přehnanosti TSI se tu psalo už několikrát. Mě napadá hned jeden nesmysl, který mi možná někdo potvrdí/vyvrátí - údajně TSI požaduje vodní přístroj do interiéru vlaku, i když se s tím můžou v kritické situaci hasit části pod proudem. Výsledek? Dopravce musel nakoupit jedny hasičáky kvůli TSI a druhé, aby tím nikoho nezabil.
12.08.2013 (10:17)  
PŠ:
Ale jo, železnice se ubíjí respektováním všemožných krávovin (drahých jak prase). Jen mi přijde, že zrovna šetření na straně brzd není ideální cestou.
Ono se stačí podívat na rádobymoderní jednotky, které sice mají nadbytek brzdicích procent, ale jen díky započítání magnetů v praxi nepoužitelných (vyjma nouzového brždění pak brzdí stávající blbě brzdící soupravy typu 242+1 špalek+1 kotouč mnohem líp...).
Po nasazení ETCS se jistě budou všichni náramně divit, proč že to se jezdí najednou tak pomalu (brzdné křivky budou uvažovat provozní brzdění a s rezervou). Nebo to snad bude jinak a přistoupí se k tomu tak, aby z toho nepoužitelný paskvil nevylezl?
12.08.2013 (10:15)  
JP:
Přesně tak, viz PŠ. Fůra lidí se z toho mohla picnout, ale neudělalo se provizorně nic jiného než nastálo programově ("změnou" předpisu) u RJ.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
12.08.2013 (9:12)  
Jasně, ČDC jde tam, kam jste popsal - protože stát je k ničemu. Za stávajících podmínek kdy všemožně, absolutně a nekriticky podporuje hladovou zeď - MKD to ani jinak vypadat nemůže. A bez razantního státního zásahu se to nevyřeší. Daň pobídkami pro ty, co žel. využijí pro určitý podíl přeprav, třeba. Jen blb si ještě myslí, že to "samoregulačně" zlepší "konkurence". O ní se mluví i v MKD, ale výsledkem je jen obří kartel (př. minimalizovat a srovnat mzdy řidičů) + lobbing (nulová daň a nul. clo na náhr. díly vzpomínám), vytlačení malých dopravců. A soupeření soukromníků v žel. nákl.dopravě se smrsklo na uzmutí lukrativních přeprav právě tomu ČDC. Nové přepravy negenerují (až na vyjímky, ale u ČDC je tomu také tak). Nevidím v tom nic nejasného. Ale pokud někdo (Šimral) vykřikuje, že za "nekonkurenceschopnost" nákl. žel. přepravy můžou příliš přísné předpisy, tak je poněkud mimo thema. I když tak nechtěně ukazuje na tragickou bezvýchodnost situace. Ta zde neustále řešená, omílaná a za hlavní problém vydávaná údajná neschopnost ČDC toho či onoho v souvislostech působí jako pomyslná moucha na lejně.
12.08.2013 (0:18)  
Výborně. Já asi nejsem schopný tu diskutovat o tom, kam dal nebo nedal Jančura špatný tlumič a v jakém stavu má TM, protože jsem u něho v depu nikdy nebyl. Stejně tak nevím, jestli je jeho údržba výš nebo výrazně níž (jak asi naznačujete) než v ČR obvyklý standard. Jako cestující se v nich cítím docela dobře, narozdíl od vozu B. A vzhledem k tomu, že tu Jančurovi odpůrci už prezentovali jako zcela kritické spousty problémů, které nikdy nenastaly, beru Vaše tvrzení s poměrně velkou rezervou, pardon.

A Vaše diskuse s Petrem Šimralem je úplně k ničemu, protože jste nepochopil, co Vám říká. Jestli jste si ráčil všimnout, tak na nulté už v Běchovicích žádná fronta nestojí. Ve Vrškách na ranžíru rostou břízy a až za nima je Jižní spojka zacpaná kamionama. Váše návrhy k tomu, jak dostat víc nákladů na koleje, jsem ve vašich příspěvcích nenašel. Ale už začínám tušit, co se asi tak řeší v Cargu, zatímco jim firma jde mílovými kroky do prdele...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.08.2013 (11:13)  
Pro Petr Budvar:

Vážený pane, s Vaším příspěvkem (10.08.2013 (23:50), poněkud politicky podbarveným, musím bohužel hluboce nesouhlasit. V letech 1990 až 2006 jsem stál s hospodářskou odpovedností na straně objednatele nákladní dopravy (zpravidla ucenenky uhlí, vápence). Návrhy ČD "Cargo" (v tehdejší podobě) byly natolik odpudivé, že jsem se na ně přestal obracet. A když v roce 2004 částečně změnia tato firma přístup a nabídku, tak ji okořenila požadavkem, jak mám ve fabrice (obratem) rekonstruovat kolejiště, vykládací a skladovací prostory .. česky- fuj.

Můj názor: "Postsocialistická" Carga se namnoze chovají jako "tahač vláčků" z bodu A do bodu B. Dokud se nechovají jako "špeditér", jsou spíše nezajímavým partnerem.

Příklad: Při nakládce i vykládce foukaného vápence všechny úkony k tomu potřebné provede zacvičený šofér trucku. U vlaku to nejde - vlaková četa tam není, stanice nemá (dostatek) posunovačů, o stroji, který by "to" popotahoval nemluvě.

Můj názor na řešení? Konečně přestřihnout Cargu pupeční šňůru ku státu.
registrovaný uživatel Petr budvar  mail  
11.08.2013 (10:44)  
Pane Šimrale, ale vždyť přece v druhém příspěvku (až na ten Váš poslední politický přípodotek) píšete o něčem, co přece ta EU již dávno dělá, byť pomalounku. Na rozdíl od Vás se domnívám, že silnice odveze stejně všechno, byť se kterékoliv kargo bude snažit o nemožné - stávající podmínky ji zvýhodňují o několik délek. Soukromník si pomůže vyzoby ucelenek "hnusným odborářským kargům" třeba za pomoci přes šrot přepraných wapek, což tomu dodává mimořádně pitoreskní rozměr, protože pak funguje u státního karga, ministerstva, GŘ uplacená pátá kolona, kterou je takto skrytě dotován na úkor státu. Soukromníci v nákl. dopravě nijak podíl přepravených zásilek na železnici nezvyšují, neberou jej silniční dopravě, to je kec, co tvrdíte, už se to probíralo mockrát. To musí zaúřadovat stát a nejen poplatky za DC srovnat, nyní je to hra na trh, vhodná leda tak pro samolibé mameluky a různá individua s pochybnými tituly, třeba MBA. Stát může pomoci tím, že za použití vlečky bude doplácet, stejně jako zadarmo staví ke každé fabrice silnice, obchvaty... a dotuje prům.zóny jak o život. Teď "soupeříte" jen a pouze s tím státním kargem. Zaměstancům těch do role zachránců se stavících "soukromníků" jen doporučím - zeptejte se, jak každý majitel kam. dopravy jedná (vyj.bává) s řidiči, čeká Vás to to samé v bledě zeleném. Budete koukat kolik berou za hodinu, uklízečka má více. To že se neozývají, nebrání se je právě dáno abnormálním soustředěním blbých vemen v téhle profesi. Jedna z cest, která vede k tomu, že udělají z fírů kamioňácká vemena se vším všudy je právě bagatelizace předpisů, nároků na vzdělání a jejich podřízení zisku. To je na jinou debatu. Abyste si tím (jak lze číst často zde od různých zjevných "lopat") velebením vyzobů ČDC - soukromník nedělali poněkud medvědí službu..
registrovaný uživatel SergeS 
11.08.2013 (9:09)  
Josef Nos: Naopak. Tato věta stojí mimo jiné za vznikem železnice (V době vzniku železnice dokázala odvézt víc, za méně peněz, než povozy), a dalších vymoženosti dnešní doby. A pak její nedodržování stojí za tím, v jakém je železnice stavu (A nejenom ta).
  1 2 3 4 5 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko