..: Komentář: RegioJet opět trápí závady klimatizace :..

RegioJet stevardka, foto: Josef Petrák Praha — První polovina roku 2013 je dávno za námi. Kalendář ukazuje srpen a ruku v ruce s tím přišly také teploty často atakující hranici čtyřicítky, které by měly vydržet dle posledních prognóz meteorologů až do konce prázdnin. Stejně jako loňský rok se i letos potýká žlutý dopravce RegioJet s častými poruchami klimatizace, v jejichž důsledku není uvnitř vozu dodržena teplotní pohoda. Dopravce se za způsobené nepříjemnosti omlouvá a nabízí finanční kompenzaci v podobě návratku jízdného, ta však není přiznávána ve všech případech. Příčin výpadků klimatizace přitom může být hned několik. RegioJet se k řešení záležitosti postavil čelem až po mimořádném dozoru Drážního úřadu, který nařídil nápravu nejpozději do 20. července.

Provoz bez komplikací?

Web RegioJetu v době zásahu RZS na vlaku 1015, foto: Dominik Jaroš Až do nedávné doby se mohli zákazníci RegioJetu o všech mimořádnostech v provozu informovat přednostně na oficiálním Facebookovém profilu. To se však změnilo – firma změnila komunikační strategii, sociální sítě upozadila a veškeré informace cílí na vlastní webové stránky. Tam ovšem nejsou informace vždy aktuální a v mnoha případech omezení provozu dokonce chybí zcela. Stejně tomu bylo i ve čtvrtek 20. června – u vlaku IC 1015 v Uhersku zasahovala záchranná služba, kdy museli lékaři poskytnout neodkladnou pomoc jedné ze stevardek, která zkolabovala. Vlak dále pokračoval se 70 minutami zpoždění. Obdobně sporným způsobem funguje i služba Spoje na cestě, poskytující komplexní přehled o výši zpoždění všech spojů skupiny Student Agency, která neuvádí přesné informace.

Problémy už od počátku

162.114 RJ a vůz ABmz. Barevné schéma tak úplně neladí., foto: Juraj Kováč Nedostatky museli zaměstnanci RegioJetu řešit již od počátku provozu – první jízdy provázely potíže s nefunkčním topením. Po krušné zimě roku 2011 přišly v létě další komplikace – tentokrát s klimatizací. Vedení společnosti přislíbilo okamžitou nápravu situace. Ani zima 2012 se neobešla bez komplikací. Ostatně o tom informovala i některá média. Firma tehdy problémy s topením svalovala na mokrý sníh, který obalil vozy a vyřadil systém topení z provozu. Skutečným důvodem ovšem mohla být například závada na lokomotivě (nesepnutí stykače topení). Ostatně tomu nasvědčuje i fakt, že ÖBB tyto vozy provozovaly pod Alpami, kde je sněhu logicky více, než v ČR, a s takovými problémy se nepotýkaly. Firma později přislíbila výměnu CZE, které nejsou u vozů ABmz z výroby přizpůsobeny k bezproblémovému napájení dalších dodaných zařízení, jako je kávovar, lednička či mrazničky, jakož i úpravu klimatizací a jejich důslednou kontrolu.

Ani tato investice ovšem nepřinesla své „ovoce“. Letošní tropické teploty způsobily dopravci velké komplikace a najevo vyšla opětovná nepřipravenost na takové klimatické podmínky, ačkoliv i ty k létu neodmyslitelně patří. Na Facebookovém profilu RegioJetu se objevují stížnosti cestujících, kterým padesátistupňové horko a nedostatek čerstvého vzduchu rozhodně neudělalo dobře. „Klimatizace skoro nefungovala, třicítka ve vlaku, lidi se potili a nadávali, mě bylo taky chvílemi na omdlení. Naštěstí kousek před Prahou. Vedoucí vlaku (team leader) říkal, že klima funguje, ale nebylo to vůbec znát! Dneska šlo skutečně o zdraví, vzhledem k tomu, že se ve vlaku RJ nedá téměř větrat okny,“ stěžuje si na sociální síti cestující Pavel Beránek. Další reakce na sebe nenechala dlouho čekat, někteří se dokonce uchýlili k humornému pojetí: „Vážený zákazníku, nechápeme na co si stěžujete. Mohl jste zcela zdarma popíjet kávu, nebo náš vynikající jablečný mošt a tím doplňovat ztracené tekutiny. Rovněž jste mohl navštívit naši voňavou toaletu a kdykoli se opláchnout vodou s příchutí orchideje. Váš Regiojet.“ Další cestující komentují zážitek z jízdy i ve vlastních článcích – [1], [2].

Zaznamenány byly dny, kdy klimatizace nefungovala v nejméně deseti vozech řazených do nadpoloviční většiny spojů. Problémy s technikou pochopitelně postihují všechny dopravce – výjimkou nejsou ani České dráhy, které ale při zjištění závady vadný vůz stahují z oběhu při nejbližší příležitosti a nahrazují jej jiným i za cenu snížení komfortu (například náhrada vozem řady B). Jeden výpadek klimatizace přiznal také LEO Express.

Tereza Gregušová, pracovník zákaznického centra dopravy skupiny Student Agency, k tomu dodala: „Celková údržba vlaků včetně klimatizace probíhá pravidelně. Bohužel, v letních měsících, kdy teploty stoupají nad 30°C se nedaří ve vlacích řádně ochlazovat vzduch. Na tomto technickém problému pracujeme, aby co nejdříve došlo k jeho odstranění a cestujícím nevznikali komplikace a nepohodlí během cesty. Uvědomujeme si, že cestování za takových teplot ve vlacích, kde se nedají otevřít okna a nefunguje klimatizace není pohodlné a rozhodně si nepřejeme takovým podmínkám cestující vystavovat. Při zjištění závady nahlásí team leader vlakové posádky závadu na technické oddělení a ti pak při nejbližší příležitosti stáhnou daný vůz z provozu a technické problémy odstraní.“

Lidé si stěžují také na nevyplácení kompenzací, které je cestujícím při takové situaci (nezařazení vozu, nefunkční klimatizace, atd.) přislíbeno. I to byla jedna z „konkurečních výhod“ a součást marketingu, která měla české zákazníky nalákat právě do vlaků RegioJet. Mezitím však došlo ke změně Smluvních přepravních podmínek (SPPO). Dle původního znění měli na odškodnění nárok všichni cestující, které nebylo možno přesadit a teplota v jejich voze se nepohybovala mezi 15 a 30°C. Nové SPPO teplotní rozsah neobsahují a rozeznávají pouze vůz s "nefunkčním topením/klimatizací".

Jednotka Bombardier Talent dopravce //RegioJet, foto: RegioJet Podobná situace panuje také na Slovensku, kde RegioJet provozuje dotovanou osobní dopravu na trati Bratislava – Komárno. V motorových jednotkách Bombardier Talent často nefunguje klimatizace a dle ohlasů zákazníků uspokojivě ani samotný servis. Talentům se nevyhýbají ani četné poruchy trakčních částí. Dopravce zřejmě upustil také od velkorysého záměru poskytovat ve vlacích občerstvení. „Dnes bola vo vlaku 4320 z Dunajskej Stredy do Bratislavy promo akcia, SAUNA ZDARMA! Už zas nefungovala klimatizácia, záchod bol vytečený. Postol by som to hneď, ale nefungovalo ani Wifi,“ komentuje situaci jeden ze zákazníků.

Na klimatizace si posvítil i Drážní úřad

162.114 RegioJet, Opava (detail), foto: Josef Petrák Problémy s klimatizací se donesly až k Drážnímu úřadu, který ve dnech 20. a 21. června provedl na vlacích IC RegioJet mimořádný státní dozor ve věcech drah. Na základě zjištění byla majiteli Radimu Jančurovi zaslána výzva k řešení problému s povinností vyrozumět Drážní úřad o provedených opatřeních, a to nejpozději do 20. července. „Na základě této nemilé zkušenosti jsme změnili dodavatele některých komponentů klimatizace. Také provádíme mimořádné revize nad rámec pravidelných kontrol a zavedeme on-line dohled a diagnostiku klimatizačních agregátů ve vozech. Zvětšujeme též provozní zálohu,“ komentoval situaci Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu. Na koleje se tak opět vrátily i třívozové soupravy, které křižovaly českou síť během prvních měsíců provozu žlutého dopravce. RegioJet své zákazníky také informuje prostřednictvím SMS (tam, kde je to možné) a v případě nutnosti odkazuje na služby alternativního dopravce, kterým jsou zpravidla České dráhy. Dopravce může dle vyjádření Drážního úřadu obdržet kromě pokuty také zákaz provozu. Překážkou by v takovém případě nebyla ani dosavadní registrace vozů v Rakousku (A-RJ), neboť rozhodující je sídlo dopravce.

Návěst Stáhněte sběrač se světelnou indikací - tzv. „podmíněná stahovačka“, foto: SŽDC - návěstní předpis D1 V nedávném vyjádření svaluje Pavel Halla, tiskový mluvčí RegioJetu, vinu také na tzv. „stahovačky“, tedy neutrální pole, kde musí strojvedoucí stáhnout sběrač a přerušit tím napájení vozů. „Na několika úsecích se jede prakticky pouze ze záložních zdrojů a to tam, kde se povinně vypíná sběrač trakčního vedení. Vůz pak jede na zásobu svých bateriích a to znamená při těchto vedrech enormní zátěž pro jeho systém.“

Na trase z Prahy do Ostravy jsou v místech stejnosměrného dělení pouze tzv. „podmíněné stahovačky“, vybavené světelnou indikací (návěst Stáhněte sběrač: čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak tvořený svítícím vodorovným bílým pruhem v úhlopříčce). Při běžné provozní situaci, kdy je do obou napájených úseků přiváděn stejný proud prostřednictvím napaječů a v obou úsecích je stejný potenciál napětí (tzn. není jeden z nich enormně zatížen např. rozjezdem těžkého nákladního vlaku), tato indikace nesvítí a strojvedoucí může projet dělením se zdviženým sběračem a zapnutým vlakovým topením. Opačná situace v úseku mezi Prahou a Ostravou, kde je poměrně stabilní napětí, nastává jen zřídka.

Místa s návěstí Vypněte proud (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s černým orámováním a bílým okrajem, uvnitř znak v podobě písmena "U" s přerušenými svislými čarami), která přikazuje strojvedoucímu nejpozději v úrovni této návěsti ukončit odběr trakčního proudu, vypnout pomocné pohony a elektrické vytápění vlaku nejpozději v úrovni této návěsti, jsou nově postupně nahrazována návěstí Vypněte trakční odběr (čtvercová, na vrcholu postavená modrá deska s bílým okrajem, uvnitř modrobílá šachovnice s devíti poli, jejíž rohová pole jsou bílá), která strojvedoucímu přikazuje nejpozději v místě této návěsti přerušit odběr trakčního proudu, tj. zavést jízdu výběhem. Pomocné pohony a napájení průběžného vedení centrálního zdroje energie (CZE) však přitom není třeba vypínat, a to je pro funkčnost klimatizace a dalších zařízení klíčové. Ke zmíněnému stažení sběrače tak při většině jízd dochází jen při rozvěšení a objíždění soupravy.

Světlá budoucnost?

Dálková verze regionálního vlaku. Je vydařená, ale svůj původ nezapře, foto: Juraj Kováč Je bez diskuzí, že vstup konkurence na české tratě divoce zčeřil do té doby spíše stojaté vody. Konkurence je ve všech oborech jednoznačně prospěšná. Marketingově agresivní vystupování Radima Jančury vzbudilo v mnoha lidech dojem „zachránce české železnice“ a laťka komfortu cestování se se zavedením nových služeb, jako roznos občerstvení až na místo, stevard/ka v každém voze, káva zdarma či WiFi připojení, znatelně pozvedla. Reklamní kampaně obou dopravců, později také LEO Expressu Leoše Novotného, zvýšily zájem veřejnosti o cestování vlaky a celkově přispěly ke zlepšení image české železnice. To vše jsou fakta, které nelze upřít. Nepříjemnou záležitostí je však nepřipravená legislativa, která nastoluje na české železnici vpravdě nerovné podmínky. Příkladem může být tzv. „ošlapné“, tedy poplatek za užití nádraží, které jsou ve správě Českých drah. Soukromí dopravci za použití nádraží neplatí; argument, že jsou tyto poplatky zahrnuty v poplatku za dopravní cestu, je zcestný. Celou záležitost řešily drážní odbory. Do nedávné doby také nebyla vyřešena dopravní priorita – neustále vznikaly spory, který z vlaků má na trati přednost a jednotná pravidla tak víceméně nebyla stanovena ani při řešení mimořádných situací. Tomu je již konec.

RegioJet dosud působil jako agresivnější hráč na trhu díky svému specifickému marketingu a neustálému napadání konkurenčních společností. Na druhou stranu je nutno projevit určitou profesionalitu, upřednostnit ji před kontroverzními prohlášeními do médií, a řešit zodpovědně takové problémy, jakými je například nefunkční klimatizace, která se jeví jako systémový problém. Vždyť právě tyto věci dělají dopravci tu největší reklamu, mnohem větší, než jízdné za nákladové ceny. V situaci, kdy vůz disponuje celkem dvěma výklopnými okénky na představcích, je padesátistupňové vedro spíše hazardem se zdravím cestujících. Na vině může být údajně například nedostatečně výkonný kompresor klimatizace, kterým jsou vybaveny jen některé série původně rakouských vozů. Pravděpodobnější variantou však budou výpadky zdroje napájení – ve vozech, kde byly dodatečně instalovány chladničky, mrazničky či kávovar, je síť z výroby dimenzována maximálně na nabíječky mobilních telefonů či notebooků. S tím souvisejí časté výpadky zdroje, který napájí veškeré elektrické zařízení vozu, a který je jištěn přepěťovou a protipožární ochranou.

Zdroj: FB profil RegioJet, IDnes – [1],[2], autor


Dominik Jaroš | 7.8.2013 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   
08.08.2013 (17:47)  
Bartik09: Ne, podstatu problému chápu, stejně jako dodatečný problém spočívající v jeho nedostatečném řešení nebo ignorování. Proto píšu, že s článkem souhlasím, ale nesouhlasím s další iterací hysterického (a zbytečného) osočování Jančury, zvlášť když se vždy zcela ignoruje kontext (počet projetí na síti SŽDC, počet výpadků klimatizací atd. atd.).

K příspěvku Petra Šimrala - na k-repu, sekce Nehody se posledních pár stránek probírají "mírné diskrepance" mezi papírovým a reálným brzděním některých vozů. Možná zajímavější čtení než jeden nebrzdící vagon v jinak dostatečně odbrzděném vlaku...
08.08.2013 (16:51)  
Pletu se, nebo WRm před přestavbou na WRmee816 jezdily v soupravách nebržděné, aby se mohlo 160 km/h? :)
08.08.2013 (16:50)  
Pikehead: v české dálkové dopravě, kde je klima možná ve 20% vozů, stále výrazně vyčnívá
Nechapete nebo nechcete chapat podstatu problemu. Regiojet slibuje plne klimatizovane vozy. Muze se stat, ze klimatizace z technickych duvodu prestane fungovat. To neni problem. Problemem je, ze vozy ve kterych je klimatizace nefunkcni jsou stale nasazovany bez radne opravy (a stale prezentovany jako vozy s plne funkcni klimatizaci). CD sve vozy na rychlicich neprezentuje jako plne klimatizovane, nikdo v nich tu klimatizaci neceka a vetrani probiha otevrenym oknem...
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
08.08.2013 (16:39)  
Nebo to platí jen u V15 ve verzi pro ČD?
Předpokládám, že jiný dopravce si tam nic takového nenapsal, zákon to nenařizuje.

co by se stalo, kdyby vůz vedle porouchaného taky přestal brzdit???
Odstaví se.
Nebo kdyby se rozvěsil nebrzdící vůz na obou stranách???
Máte ještě horší krizové scénáře? Třeba výbušnina na šroubovkách? : - )
Jak často by taková situace mohla nastat? Jednou za 1000 let? Spřahovací zařízení udělalo výrazný pokrok a trhání vlaků osobní dopravy je naprostou výjimkou. A pokud by se zrovna roztrhl vůz z obou stran naráz, tak to dopadne velice jednoduše. Předek vlaku začne brzdit, nebrzděný vůz se o předek vlaku opře. Zadek vlaku by to dohnat neměl (on ten Peršan moc nebrzdí a než to fírovi dojde, tak bude doplňovat HP) a po zastavení podle aktuálního sklonu trati ten nebrzděný vůz buď zůstane opřený o přední díl nebo se pomalu přemístí k zadnímu dílu. Než to někomu dojde, tak to stejně nestihne zabrzdit ručkou i kdyby u ní přímo stál a tedy chvíli si to bude dělat co bude chtít. Zas tak daleko ty kusy od sebe stát nebudou, aby z toho vznikl fatální průser.

Co tam máte dále?
08.08.2013 (16:20)  
Článek je dobře napsaný a Jančura by měl ukázat, že se na věci začalo dělat. I když ve výměnu CZE a klimatizací v celé flotile najednou to asi nevypadá (odhaduju na desítky mega), vždy se dá začít u těch nejhorších kusů.

Ale baví mě zase to pindání, že Jančura je arcilotr a tohle je úplně poslední a největší důkaz jeho zločinnosti (po tom, co nemá vyškolené vlakvedoucí, co projel červenou v Zábřehu a perón v Hranicích a dalších zásadních událostech, které už si všechny z toho k-repu nepamatuju...)

Zvlášť když tyto komentáře trousí všelijací modří vohnouti, kteří za svůj život nerealizují nic ani z desetiny tak složitého, jakým byl projekt RJ. Dovolím si připomenout, že Jančura s Paroubkem spustili RJ bez jakýchkoliv státních garancí a dotací a celý projekt včetně způsobu zajištění lokomotiv dodnes považuju za počin hodný zápisu do dějin českého byznysu.

V příspěvcích se tu neukazují IP adresy, ale mám pocit, že musí být všechny švýcarské, protože Jančura je opravdu lempl jen ve srovnání se SBB. Nad poměry v české dálkové dopravě, kde je klima možná ve 20% vozů, stále výrazně vyčnívá.

A s argumentem že "Jančura konkurencí na Ostravu zhoršil dálkovku na jiných trasách" opravdu nevím co si počít - napadá mě leda návštěva obvodního psychiatra. V čekárně si můžete na tabletu přečíst na želpage toto: http://www.zelpage.cz/clanky/s-bc-v-ec-aneb-modra-armada-postupuje
08.08.2013 (15:52)  
hnatikk

Máš pravdu, Pendolina se hodí na Plzeň a Budějovice, měl by se změnit převod víc do pomala, netroufám si říct na kolik.

Nauč se pravopis a zacházet s klávesnicí, ono se dá napsat i velké Č, zmáčkneš caps lock a pak 3 a máš tam Č, pokud máš přepnuto na českou klávesnici.

Klopidel by mohlo být víc, ale na horších (klikatých) trasách. Já jsem s tím tedy nikdy nejel, i když vozidlo s naklápěcí skříní (vlastně rámem) vlastním, tak to bude asi podobné.
08.08.2013 (15:35)  
M 473 003: Pokud Vám někdo vyhrožuje, doporučuji se opravdu obrátit na Policii České republiky, a nikoliv si na to stěžovat v diskuzi na železničním serveru.

Je jasné, že Vaše komentáře můžou budit vášně, jak mezi příznivci RegioJetu, tak mezi jeho odpůrci, to Vám snad je jasné. Nicméně když tu píšete o "obecném ohrožení", tak pokud to nehlásíte na příslušná místa, jsou to pořád jenom Vaše nepotvrzené řeči a možná i Vaše odpovědnost, že s tím nic neděláte.

Rozhodně nechci tvrdit, že RegioJet má údržbu a přístup k ní v pořádku, protože do toho vůbec nevidím. Jen reaguji na to, co jsem viděl v komentářích níže.
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
08.08.2013 (14:16)  
Morálka nemorálka bonzovat se nemá (A hlavně PčR) ale hlasit se to MUSÍ!!!!! z toho si nic nedělej má žluto před očima:D
08.08.2013 (14:15)  
A už je to tady, vyhrožování bejsbolkou---ŘÍKAL JSEM TO!
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
08.08.2013 (14:14)  
Hezký počteníčko!! Asi někdo zjistil že jezdit vlaky neni jako mít autobusy :D super čD fandím uš od narození a to nikdo z mé rodiny není nádražák a pak do owy je fain jet LEOšovou tramvají, ale pendolino je pendolino. Těším se až začne jezdit do plzně a budějic (doufám) bude to fain svezení. Myslím ,že by se těch klopidel mohlo objevit i víc aby bylo na všech dobrých trasách k dispozici.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 13      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko