..: Škoda získala další zakázky na elektrické jednotky pro ČD a ZSSK :..

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.

Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel

Nové jednotky pózují na hlavním nádraží v Hradci Králové, foto: Matouš DanielkaCestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.

Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.

ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.

První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.

CityElefant 2. generace?

Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.

Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013


JiříK. | 13.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
13.06.2013 (12:58)  
Tohle je velmi milá zpráva, snad to bude znamenat i vzpruhu pro příměstský vlaky u Brna, alespoň pro S2, která je teď vhodná leda pro zdravé lidi se skoro atletickou průpravou :-) Starší nebo třeba kočárky jsou u pantografu krapet bez šance.
13.06.2013 (12:05)  
V případě 440 se dá střídavá část doplnit, obtížně ale přece. Možná v rámci unifikace je už na doplnění provedena příprava, nevím, s vozidlem jsem se neměl možnost seznámit. 163 jde taky předělat na 363, 263 byla trochu slepá ulička, není levnější než 363 a o mnoho hůř si rozumí s napájecím systémem.
registrovaný uživatel happy 
13.06.2013 (11:29)  
Zkrátka a dobře můj názor je přesně opačný a to, že se měla pořídit vozidla POUZE vícesystémová, aby byla v případě potřeby použitelná i jinde.

Proč platiti za něco, co se nevyužije? Milion sem milion tam že?

Proč by nemohl jezdit osobní vlak s Brna do České Třebové? Kaštani to nechápou, trolej na pohled skoro stejná, a někde v Letovicích je vyženou z 560 do 810.

Protože to prostě stačí. Vše je jen a jen o penězích. Většina lidí stejně jede rychlejší vrstvou. Pochybuji, že by z Vepřové do Brna jel někdo osobákem.
registrovaný uživatel Martin Š.  mail  
13.06.2013 (10:31)  
Nedá mi to a musím reagovat na předposlední komentář, i když je úplně mimo téma: Že na té trati z Letovic do České Třebové nemáte koho vozit? Nevím, zda si děláte srandu nebo to myslíte vážně. Nejsou tak dávné doby, kdy z Brna až do ČT jezdila 363 + 5× Bymee (a snad ještě BDs). Vlak byl už z Třebové našlehaný, že jste si nesedl. Podívejte se, jak ti lidi jezdili (a není to doba tak dávná, že by jste mi tvrdil, že v té době nikdo neměl auto apod.).

Jinak ke článku: Je dobře že se kupují nová vozidla. Ovšem mě leží v žaludku přesně opačná věc a to je ta, že se dělají dvě vozové řady (stejnosměrná a dvousystémová). Ano argumetaci, že vozidla jsou placená z ROPů a pod střídavinu se mezi Pardubicemi a Hradcem se nepodívají. Ale co schvalování jednotlivých řad vozidel, náhradní díly apod. + ROPy jsou snad jen na 5 let a pak ta vozidla mohou jinam (to přesně nevím jak to je). Zkrátka a dobře můj názor je přesně opačný a to, že se měla pořídit vozidla POUZE vícesystémová, aby byla v případě potřeby použitelná i jinde.
registrovaný uživatel Rodney 
13.06.2013 (10:30)  
Už od doby, kdy jsem se dozvěděl, že bude dvouvozová dvousystémová jednotka, tak jsem doufal, že bude jezdit právě osobáky durch Brno - ČT....
Ono zase dle mého je na palici zastavování rychlíku v Březové, svědčí to jen o tom, že mají aktivního starostu, ale i ve špičce tam nastupuje nebo vystupuje tolik lidí, že by se to dalo spočítat na prstech jedné ruky.
I od nás ze Svitav lidi do Třebové spíš jezdí rychlíkem, ale kdyby jezdil osobák v lichý hodiny, tak by se snad naplnil, nehledě na přilákání nových cestujících novým vlakem.
13.06.2013 (9:54)  
M 474 003 - Byl jste někdy v posledním roce Letovicích? Asi ne...

špičkový osobák do Březové má obsazenost v Letovicích tak 10-12 lidí, nástup/výstup jednotlivci...
do rychlíků/spěšňáků směr Třebová je nástup ve špičce tak 15-20, mimo špičku cca 5.

Dlouhá, Hradec n. Sv. nemají potenciál naplnit soupravu. Tak proč tam vozit osobní vlaky? Nebo si tam jezděte na vlastní triko, když je to takové terno. Bude-li to takhle s obsazeností pokračovat dál, nevidím budoucnost osobáků do Březové nijak růžově - malé obce vlak nezaplní, ty velké mají dálkové vlaky.
13.06.2013 (9:23)  
Kolik lidí ten spoj nepoužívá, protože je pro ně přestup nepřijatelný a raději jezdí autem? Jsem přesvědčený, že kdyby to jezdilo přímo, tak by se cestující našli a pak by ta kapacita nebyla zbytečně velká. Navíc by se nepálila nafta a uvolněná 810 by mohla jezdit někde, kde její provoz má smysl.
registrovaný uživatel Keprt 
13.06.2013 (8:20)  
Proč by nemohl jezdit osobní vlak s Brna do České Třebové?

Kapacita soupravy. Kolikrát se to tady ještě bude opakovat? Kolika lidem by takový vlak usnadnil život v porovnání s rozlomeným ramenem?
13.06.2013 (8:02)  
Dvousystémovost je u střídavého vozidla zadarmo, kolikrát se to tady ještě bude opakovat. Jezdit z Brna do Svitav RegioN@vou je opravdu na palici. Je zajímavé, že za bolševika přijely každý pracovní den 2 nové vozy z NDR, Studánka taky vyráběla, a dnes je událost koupit jednu el. jednotku.
Proč by nemohl jezdit osobní vlak s Brna do České Třebové? Kaštani to nechápou, trolej na pohled skoro stejná, a někde v Letovicích je vyženou z 560 do 810.
Je pravda, že příměstská doprava okolo Brna je v porovnání s Prahou špičková, Brno má jedno centrální nádraží, takže se nemusí přebíhat z osobního nádraží na rychlíkové, a vlaky jedou opravdu na opačnou stranu, ne jako v Praze, protože to co jede z Berouna končí v Úvalech, co jede z Benešova končí v Horních Počernicích a podobně, tohle v Brně není, kromě Sokolnice-Telnice.
13.06.2013 (7:36)  
Omlouvám se za témata, která se tu už řešila:
1.Dvousystémové, hm. Asi je to kvůli (budoucí) flexibilitě lepší (OL-BV-BM?), ale když už dopředu deklarují, že to má nahradit 560...
jinou
2. je příznačné, že evropské love se vyplácaly na jiný Škoda-projekt. Navíc asi do nejchudší oblasti, páč Brno je přece nevýdělečné a dotace na šaliny potřebuje, kdežto panteři na 260 či nějaké motoráky na 240 či 246 si na sebe asi vydělají samy, protože jezdí kolem zlatých dolů..:-)

3. Když se podívám, co všechno v JMK jezdí, fakt to nevypadá na lákání k železnici (i když pravda 1. z lákání kraj nic nemá 2. spádovost a relativní kvalita spojení s Brnem je tak přirozeně silná, že by lidi jistě vlezli do všeho. Holt rovina a dvoukolejky na vše strany..:-)

4. Pojďme si vymýšlet:

240+244 - 844 4x
246 - 844 4x
247 - 841 2x (včetně BV-Hodonín a BV-Lanžhot)
250 - 471 8x3v
251 - 844 2x
255 - 841 1x
260 - 440 5x3v + 2x2v)
300 - 844 3x
330 - 440 2x3v + 2x2v
340 - 844 4x

Jako plánování od stolu v půl osmý ráno má něco do sebe :-))))

Nehledě na to, že kdyby si Leošek či Radimek koupili též něco dvousystémového, udělali by na Pha-HB-Brno či Pha-ČB díru do světa...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko