..: Škoda získala další zakázky na elektrické jednotky pro ČD a ZSSK :..

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.

Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel

Nové jednotky pózují na hlavním nádraží v Hradci Králové, foto: Matouš DanielkaCestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.

Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.

ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.

První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.

CityElefant 2. generace?

Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.

Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013


JiříK. | 13.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
14.06.2013 (13:47)  
Mustafův dotaz je dobrý, co je tam za problém? Na 971 a 071 se snad po těch 16 letech nemá co zkazit, tak že by derivát zázraku, nebo dálkové řízení?
14.06.2013 (12:52)  
Tak v době, kdy byly pouze tyristory, měly lokomotivy s fázovou regulací smysl, jinak to udělat nešlo a bylo to lepší než přepínání odboček, použít usměrňovač, vyhlazovací filtr a pak proud přerušovat pomocí 2 sad tyristorů u vozidla které nikdy nemuselo na stejnosměrný systém by byl nesmysl. Já jsem chtěl jenom napsat, že použít stejnosměrný meziobvod na 750V nebo na 3000V vyjde dnes nastejno, v případě druhé varianty je téměř zadarmo vyřešená možnost jezdit i na 3000Vss. On ten špatný opravdový učinník není pro napájecí síť dobrý. Pokud se tu chce někdo za každou cenu hádat, tak ať pokračuje, já o tomhle končím.
14.06.2013 (10:54)  
Jaké problémy jsou na Slovensku s Push-pullama?
registrovaný uživatel Raquac 
14.06.2013 (9:12)  
M474003: ...nádraží tatíčka Masaryka co nechal střílet do dělníků... Vy by jste nejspis nejradsi jezdil do Plzne G.n., ze. Neco si o tom strileni radsi prectete.

Lokomotivy s fázovou regulací ve světě moc nejsou,... Co take si predstavujete pod "moc nejsou", Kefalin? Evrope jich je sice tak kolem tisicovky, ale to spis kvuli dobe kdy prisly. Nez se jejich dodavky jako nahrada generacne starsich stroju rozbehly, byly tu uz stridave pohony.
registrovaný uživatel JiP 
14.06.2013 (7:12)  
To Honza: Zajimavy postreh s Elephanty-jezdim s nimi kazdy den a musim potvrdit, ze jejich podvozky vibruji mnohdy jeste vice nez stara B-cka s vymlacenymi tlumici. Obvzlaste markantni je to v hnacim voze, kde kdyz rychlost presahne 120 km/h neni mozne skoro ani poradne stat. Skutecne se neumim predstavit jet v takove souprave treba 2 hod jako v R. Obvzvlaste pikantni je, ze v hnacim voze, ktery nejvic vibruje je 1. trida ! Jak je to s Panthery, ktere muzou 160 km/h, maji stejnou koncepci podvozku? Vubec bych rekl ze pro Skodovku jsou podvozky kamen urazu, 380 pry nad 160 ma take problemy s vibracemi-viz nekonecne schvalovani v Nemecku.
registrovaný uživatel nojva  mail  
14.06.2013 (1:14)  
paja.butcher: večerní hodinový interval mi přijde naprosto v pohodě.. dvouhodinovej interval o víkendu je pouze na S2 v úseku Brno-Křenovice, ALE! Chrlice, Sokolnice a Újezd obsluhuje i DPMB, Křenovice mají hodinovej proklad S2 Horní / S6 Dolní a s 2 hodinovým intervalem zbývají jen "prdele" Hostěrádky a Zbýšov. Os na S6 jezdí taky po 2 hodinách, ale jsou proloženy po hodině vlaky Sp, takže stejnej případ... V čem je tedy problém?
registrovaný uživatel Honza  mail  
13.06.2013 (23:52)  
paja.butcher: A navíc nasazení souprav 560, který naprosto vylučujou možnost jízdy pro třeba matky s kočárkem A přesto jezděj, dokonce jezděj i s Bdt, kde těma jednoduchejma lámačkama sotva prolezou.
Dokud jezdily Bdt (460) do Děčína, pomáhal jsem s kočárkem několikrát do měsíce.

Jestli jet Bčkem nebo 471 jako rychlíkem, no těžko říct, ono to vyjde na stejno. Bčko sice vypadá humusně, ale má pohodlné a koženkové sedačky a třese se jak kostitřas.
471 sice na pohled vypadá pěkně, ale nedá se v něm sedět a ještě má hnusnou plyš, které se štítím a skáče jak kostitřas také.

Akorát 460 a Bdt byly vlaky ve kterých se dalo jezdit (až na tu výšku a pískání /u Bdt také smrad z koutoučové brzdy/), na štěstí regiopantery jsou konečně moderní vlaky ve kterých se dá i obstojně cestovat, až na klimatizaci a neotevírací okna.

Edit: tím východoněmeckým kurníkem myslíte Bdmtee? Pokud ano, tak s tím plně souhlasím, stejně tak s patrovými vozy.
13.06.2013 (23:32)  
A k tomu 263, už jsem to tady psal, že má nízký opravdový účinník, a pokud je to omezené vystřídáním motorů, tak se asi rozjíždí jako housenka. Lokomotivy s fázovou regulací ve světě moc nejsou, samozřejmě se s nima začínalo, třeba ve Švédsku. Fázově si můžu doma regulovat vysavač, tím nikomu neublížím, ale lokomotiva, to už je trochu moc.
13.06.2013 (23:29)  
Pořád je to lepší než v Praze, já jedu z místa A do místa B a přecházím z nádraží tatíčka Masaryka co nechal střílet do dělníků na hlavní nádraží, a když jedu zpátky, přecházím zase stejným směrem, kdybych alespoň přecházel opačným, když jedu zpátky... V Brně se dají přestupy realizovat na jednom nádraží.
13.06.2013 (23:21)  
TTtrain: V Brně vše skončí na hl.n. pak se to tam motá
Vše? O tom bych si dovolil polemizovat - linka S2 je průjezdná krom posil ve špičku, linka S3 by potřebovala končit jinde než v Křenovicích, je pak asymetricky zatížená, tam se průjezdnost dělá špatně.
Celkem: Dvě tratě jsou zaústěny od severu, 5 (no dobře de iure jich je 6) je zaústěno od jihu. Odsun? 2 (no dobře 3) tratě zaústěny od jihu, 5 od severu. Prašť jak uhoď, průjezdný model se tady dělá blbě.

Robert-Antonio: Novostavba? Navzal bych to všelijak, ale novostavbou teda ne. Pokud se postaví tady* nové nádraží, tak to bude přestavba. Ono už tam nádraží je a za 4 týdny začne dokonce odbavovat cestující.
*) http://www.mapy.cz/s/7wLc
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko