Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.
Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel
Cestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.
Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.
ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek
Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.
První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.
CityElefant 2. generace?
Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.
Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013
jj. A hlavne to novy je potreba postavit cisty a bez houmlesaku...
TTtrain: příměstské S2 a S3 jsou tranzitní, takže se nikde na hlaváku v Brně nemotaj, S4/S41 jsou na kusých kolejích, tak to je fuk, jedině S6 tam zůstává...
V Praze hl.n. tam právěže překáží osobák do Berouna, protože z Úval přijede jen 1x471 a připojuje se k již stojící (překážející) další soupravě...
a na kecy typu "pak se brečí, že je potřeba postavit nové nádraží" jsem vážně alergickej.. byl jste vůbec někdy v Brně?! to nádraží je katastrofa
Nejde o takt, jde o rychlost.
Např. do Mrače u Benešova sice jezdí vlaků více než dost, ovšem jet courákem z Prahy je časově o fous delší než dojet rychlíkem do Benešova a jet protisměrným os. Praha sice cpe vlaky o stošest v hustém taktu, který akorát likviduje dopravní význam koridoru, protože ho ucpává ve velkém množství ten nejpomalejší segment vedený na jednom místě v jednom úseku. Já doufám, že jednou drážní regulátor tomuto udělá přítrž. A potom snad pojede po hodině (půlhod) Sp do Benešova a v prokladu po hodině (půlhod) zastávkovej do Strančic nebo Senohrab. Tedy příměstská doprava bude vícesegmentová, jak je tomu třeba dnes v úsecích u Brna. Systém bude pro cestující do vzdálenějších zastávek rychlejší a pro koridor výhodnější, kdy se trošku omezí špunt a zvýší se stabilita.
kde je gravitace větší, ale štěstí mají jen ti co bydlí u rychlíkových stanic. Ostatní musí sednout do auta a jet na nejbližší stanici metra
To jako proč? Půlhodinový a někdy i čtvrthodinový takt příměstských vlaků kolem PRahy je málo?
Jinak už jsem to psal víckrát, ale 7 nových panťáků a ještě s tak malým počtem vozů je skoro výsměch. 560 už přece jen jsou 40 let staré a Honeckerova pomsta je fakt terno.
O tom že se 560kama budeme nějaký ten pátek ještě jezdit, svědčí oprava 560.007. Ano je sice po modernizaci, ale opravovat propálenou střechu a strop a interiér zničený od hašení a sazí a kdo ví čeho, je úlet, když o 8 let novější kolegové 460 se vyřazují jak na běžícím pásu.
Ad osobák Brno-ČT. V dnešní době automobilů se nikdo nebude kodrcat dvě hodiny osobákem 90kilometrů. Stravitelná je dojížďka do hodiny. Pokud u nějakého města funguje gravitace dále než 50km, tak musím prvních 40km projet s minimem zastavení a obsloužit zastávky vzdálenější. Buď nasadím samostatný vlak (zde bych viděl dvousystémového Pantera), nebo na 40-50km udělám přestup z R třeba do nemilované Regionohy, protože se to ještě dá přežít.
Koukám na GVD 2014 a tento model je použit ráno 3x do Brna (po hodině) a odpoledne 3x z Brna (po dvou hodinách). Tak je to správně. S tím se dá jezdit. Tak by to bylo zapotřebí i kolem Prahy, kde je gravitace větší, ale štěstí mají jen ti co bydlí u rychlíkových stanic. Ostatní musí sednout do auta a jet na nejbližší stanici metra.
???
263 byla nejlepší vozidlo. O moc levnější asi být nemohla, protože to tafo tam být musí (na rozdíl od 163). Individuálně řízené motory mají něco do sebe, tuhle mašinu jsme chtěli pořídit na ŽZO jako trakční vozidlo (patřičně upravenou), bohužel Škodovka jich udělala jen 12.
A co myslíte pod "hůř si rozumí s napájecím systémem"? Se střídavým si rozumí, se ss samozřejmě ne.
(Jo a dílna v Majlontě na Mášu a Dášu taky nedá dopustit, krom občasného zahoření jsou to mašiny s nejjednodušší údržbou)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.