Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.
Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel
Cestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.
Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.
ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek
Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.
První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.
CityElefant 2. generace?
Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.
Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013

Ještě mě napadá, jak souvisí průběh síťového napětí s funkcí "tabletu" na myš? Vždyť ten zdroj k tomu noťasu je spínaný, takže z původního průběhu se ven nemůže nic dostat.
Ale zase hnací vůz 471 váží stejně jako hnací vůz 460 a to není patrový.
U 460 je pěkný zvuk ventilátorů, ale ty převodovky při rozjezdu a při EDB to je snad ještě lepší. Musí to být ale v pořádku, ne žádná rozrachtaná rachotina a taky ne čerstvě po HO, to jsou pak moc tiché.
No ale 460 se v současnosti vyřazují jak na běžícím pásu, takže z ex ústeckých už je skoro polovina v háji.
Co znamená u Syslu to tramtadadá, které neztichne dokud se vlak zase nerozjede???
Jo jízda ve 460 to je zážitek, hlavně pro uši, ty ventilátory, to je nádherný zvuk, a pak to odcvakávání, to téměř tlačení do sedadla při rozjezdu je taky pěkné, bude jich škoda, hnací vozy se prohybají, s tím už nic rozumného nejde udělat, třeba dostanou novou skříň podle původní, když to šlo u T3.
To klapání klapek mi zas až tak nevadí, ale to spouštění klimatizace když se sedí v mezipatře je fakt hnus a někdy tam trvale hučí takové cosi, připomínající zvukem mixér a to pak se nedá v tom mezipatře vůbec být (hučí to v nástupním prostoru ve stěně vedle schodů, jak jsou ty mřížky) a když je stahovačka, tak to za dlouhého dobíhání ztichne a po ní se opět rozhučí.
Ty smrady a ledový vzduch za krk je taky něco.
Určitě svým způsobem 471 pokrok je v několika směrech jako "hliníková" skříň, asynchronní motory, IGBT měniče a další, ale škoda že se to nedotáhlo k lepší dokonalosti (našlápnuto k tomu bylo u prvních kusů). Proto z mého pohledu není nad 460!
Nahoře se praští do hlavy skoro každý, proč 40 let staré vozy z NDR jsou dělané tak, aby se nikdo nepraštil a tady to nejde?
Neustále práskají nějaké vzduchové klapky nebo co, to nejde udělat regulaci aby se nemuselo každých 10 vteřin měnit nastavení?
Při určité rychlosti nakmitávají podvozky, kromě toho že vůz poskakuje jeko splašená koza, ještě to dělá zvuky jako indiánské bubny.
V mezistropu řve jakési soustrojí, při určitých otáčkách rezonuje celý strop a ještě to houká.
Mezi vozem a nástupištěm je 40 cm mezera, viděl jsem, jak tam spadlo dítě, 50 let stará 451 tam má mezeru normální.
Zápach z brzdového obložení, poslední dobou je cítit něco jako přepalující se vazelína asi z ložisek, i když jsem byl ujištěn, že ložiska mají tepelné snímače, kolikrát jsem se přesvědčil, že ložiska jsou teplejší než je běžné.
Ovládání dveří je nejisté, nemám žádnou kontrolu, že dveře ode mně převzaly pokyn, a když zmačknu podruhé, tak navolím zavření.
Zápach kapaliny z WC na krajích vozu.
Zápach z cigaretového kouře z kabiny strojvedoucího se přenáší do horního podlaží.
Zásuvky poskytují obdélníkový průběh, můj počítač nelze ovládat šmatátkem, musím nosit myš.
Žádné soukromí v první třídě, pokud si někdo pustí na počítači porno a je přítomná matka s dítětem, tak ty otázky co klade dítě, to je zážitek na celý život.
Neustále někdo leze do první třídy kdo tam nemá co dělat a pak to řeší s průvodčím, já to musím poslouchat a bolí mně z toho hlava.
Dalo by se dlouho pokračovat, tohle zatím stačí.
Přesně jak píšete, čím novější série, tím nepohodlnější sedačky, zhasínací světla jsou pouze u 2 prototypů (!)
Když jede nějaká souprava různěbarebná, hned hledám, jestli nemá zařazený starší vůz s původními sedačkami.
Kromě nesnesitelně přesvíceného interiéru to má skoro neprůhledná okna, takže ven se dá vidět jen za veelmi jasného a slunečného počasí.
Potom těch pazvuků co to dělá, v prostředním voze v mezipatře hučí občas cosi, co je úplně nesnesitelné, potom to rozbíhání klimatizace - děs, potom tam taky něco tak divně kňučí, pak to udělá cvak a začne hučet o hodně víc. Když to stojí potom na obratu tak venku hučí klimatizace střídavě ze všech vozů a z hnacího jde taky takový děsný randál, který většinou hučí pořád, že není slyšet ani rozhlas a nedá se u toho pobývat.
Proto přímo "miluju" kecy, že panťáky řady 460 dělají kravál, že tam hučí motorgenerátor a že tam hučí ventilátory aby uchladily svojí archaickou el. výzbroj a podobně. To je proti elefantu rajská hudba. Navíc ty ventilátory u 460 nehučí celou dobu na nástupišti, ale až těsně před tím, než vyjede (pokud tam teda má pobyt několik minut a nejede hned po odbavení).
Jedna z mála výhod elefantů je, že neslyšně zastavují, takže si člověk nemusí každou zastávku zacpávat uši.
Edit: jinak s tou ergonomií je to celkem složitý, musí se řešit často protichůdné parametry a ve výsledku je z toho to, že to sice splňuje všechny bezpečnostní a ergonomické věci, ale jet se v tom moc nedá.
Na Regiopantera je asi ještě brzo, ten nemá ještě podvozky zničené, ale jedu milionkrát radši s ním, než s elefantem!!
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
