..: Škoda získala další zakázky na elektrické jednotky pro ČD a ZSSK :..

RegioPanter 441.009 při prezentační jízdě ve stanici Řečany nad Labem, foto: Matouš Danielka Brno/Bratislava/Ostrava — Skupina Škoda v uplynulých týdnech získala další dvě zakázky na dodání nových elektrických jednotek pro České dráhy a Železničnú spoločnosť Slovensko (ZSSK). Oba kontrakty navazují na dlouhodobější snahu o omlazení vozového parku na příměstských linkách v okolí větších měst, která i přes značný pokrok v minulých letech pořád vykazuje značné regionální mezery. V prvním případě dodá ostravská Škoda Vagonka sedm nízkopodlažních jednotek RegioPanter pro potřeby regionální dopravy v Jihomoravském kraji, jenž dosud v tomto směru poněkud zaostával; zatímco druhý kontrakt může slovenskému dopravci zajistit až devět patrových souprav řady 671. Vítkovická Vagonka by tak měla mít zajištěný odbyt pro své elektrické vlaky až do konce roku 2015; zatímco Škoda Transportation chystá další novinku ve své nabídce kolejových vozidel.

Pantery pro IDS JMK - i poslední kraj se dočká nových vozidel

Nové jednotky pózují na hlavním nádraží v Hradci Králové, foto: Matouš DanielkaCestujícím v okolí jihomoravské metropole svítá na lepší časy: 15. května letošního roku uzavřely České dráhy se Škodou Transportation smlouvu na nákup sedmi nízkopodlažních dvousystémových elektrických jednotek z rodiny RegioPanter; pět v třívozovém a dvě ve dvouvozovém provedení. Jednotky jsou určeny pro provoz v Jihomoravském kraji, který se dosud jako jediný na svých regionálních linkách nedočkal nových drážních vozidel. Jako jediný region také obdrží nové vlaky zcela bez podpory evropských fondů, protože veškeré finance z tohoto zdroje investoval do tramvají Škoda 13T pro Dopravní podnik města Brna.

Podle dohody mezi krajem a ČD, jejímž podpisem byl nákup souprav podmíněn z důvodu ochrany investice, mají být vlaky nasazeny na linku S2 IDS JMK v trase Křenovice horní nádraží - Brno - Blansko - Letovice. Zde by měly v pracovních dnech zajistit zhruba 50 % všech spojů, o víkendech pak 95 %. Zbývající spoje mají být obsluhovány dosavadními jednotkami řady 560 a klasickými soupravami, složenými z vozů řady Bdmtee. Nasazení nových jednotek tak umožní vyřazení několika dosluhujících pantografů, na jejichž technickém stavu se čtyřicet let provozu podepsalo nejvíc. Všech sedm souprav v hodnotě 942,7 milionu korun má být dodáno do dvou let od podpisu kontraktu, tedy do poloviny roku 2015.

ZSSK - napřed jednu, pak možná zbytek

671.001 ZSSK, čelo, foto: Josef Petrák Jen pár dní po podpisu kontraktu s ČD získala Škoda další podstatnou objednávku pro svou vítkovickou linku: ZSSK v ní navázala na předchozí dodávky dvouposchoďových souprav a pořizuje další dvousystémové elektrické jednotky řady 671. Vzhledem k nejistému financování prostřednictvím dotace z upraveného Operačního programu Doprava má smlouva prozatím poněkud kompromisní charakter: závazná objednávka z 23. května se vztahuje pouze na jedinou soupravu, avšak s opcí na dalších osm. Jelikož čerstvě schválená úprava OPD by podle unijních pravidel stejně pokryla maximálně 85 % celkových nákladů projektu, dopravce by při nákupu devíti nových vlaků v každém případě musel jednu soupravu hradit z vlastních zdrojů. Teprve pokud bude ZSSK skutečně přiznána dotace v rámci nedávno revidované kapitoly zaměřené na rozvoj integrovaných dopravních systémů v okolí Bratislavy a Košic, uplatní společnosti opci a z eurofondů dokoupí zbylých osm jednotek.

První souprava má být dodána do léta 2014; případné další pak průběžně do konce roku 2015. V případě realizace projektu v plném zamýšleném rozsahu bude ZSSK do dvou let disponovat celkem 29 dvoupodlažními soupravami, výlučně z provenience Škody Transportation. Zatímco deset zástupců ř. 671 v současnosti operuje podél velké části severního tranzitního koridoru, v úsecích od Nového Mesta nad Váhom až po Čiernu nad Tisou; dalších deset netrakčních jednotek řady 951 je určeno pro příměstský provoz v širším okolí Bratislavy, kde se ovšem tento typ dosud potýká se značnými technickými potížemi. Nasazení dalších devíti elektrických strojů bude záviset především na požadavcích a podmínkách rozpočtového titulu OPD, z něhož má být nákup vlaků financován. Ačkoliv operační program původně v období 2007-2013 s nákupem dalších železničních vozidel nepočítal, neúspěšné čerpání eurofondů v dalších kapitolách a zrušení několika velkých infrastrukturních projektů vedlo slovenské Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálného rozvoja k revizi jednotlivých kapitol, schválené v dubnu Evropskou komisí. Pro ZSSK se tak otevřela nová, byť časově velmi omezená možnost dosáhnout na dodatečné financování tolik potřebných regionálních vlaků.

CityElefant 2. generace?

Škoda Transportation v současnosti pracuje také na dodávkách prvních 19 RegioPanterů pro České dráhy a třívozových patrových jednotkách řady 575 pro Litvu. Jak ale prozradil generální ředitel Škody Vagonka Jiří Paruza pro Veletržní noviny při příležitosti konání Czech Raildays 2013, pracuje Vagonka také na nové dvoupodlažní jednotce, která by měla navázat na dosavadní výrobu CityElefantů, které moravskoslezská linka vyrábí, bez větších modifikací, už od roku 1997.

Zdroje: České dráhy, Škoda Transportation, Veletržní noviny Czech Raildays 2013


JiříK. | 13.6.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.06.2013 (20:48)  
Největší hluk dělají nápravový převody a záleží na tvaru ozubení, mazacím médiu, opotřebení (především) a pod. 460 a podobné mají zrovna dost "hlučný" převod.

Ještě mě napadá, jak souvisí průběh síťového napětí s funkcí "tabletu" na myš? Vždyť ten zdroj k tomu noťasu je spínaný, takže z původního průběhu se ven nemůže nic dostat.
15.06.2013 (17:59)  
Převodovky jsou bezhlučné, to slyšíš trakční elektromotory, ten nádherný zvuk taky brzo z kolejí zmizí. Nahradí ho mrouskání měničů. Já si pamatuju, jak jsme se hádali s kamarádem při cestě do Písku, já jsem chtěl být v M262 na straně trakčních elektromotorů, jemu se líbil Balm.
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.06.2013 (14:44)  
M 474 003: Pípací pí....ny u sysla jsem nepochopil. Tuhle to pípalo celou cestu z Ústí hlavního až na sever.
Ale zase hnací vůz 471 váží stejně jako hnací vůz 460 a to není patrový.
U 460 je pěkný zvuk ventilátorů, ale ty převodovky při rozjezdu a při EDB to je snad ještě lepší. Musí to být ale v pořádku, ne žádná rozrachtaná rachotina a taky ne čerstvě po HO, to jsou pak moc tiché.
No ale 460 se v současnosti vyřazují jak na běžícím pásu, takže z ex ústeckých už je skoro polovina v háji.
15.06.2013 (14:39)  
Pokrok-hliníková skříň, tak proč 071 váží ještě o něco víc než Btmo? Myslel jsem hlavně ty přechodové dveře. On je obrovský chaos v orientaci soupravy, já nevím, kde se v pražském uzlu může souprava otočit, a já se nikdy netrefím tak abych nastoupil rovnou do 471 protože si platím první třídu, tak potom musím procházet celou soupravu, ne pokaždé se podaří orientovat podle sběrače, zejména když dobíhám ze zpožděného jiného vlaku. Zajímavé, že soupravy které jezdily Praha-Rakovník byly vždycky otočené první třídou k Praze, ty co jezdí současně snad ani jinak být orientované nemohou, a u 471 je chaos.
Co znamená u Syslu to tramtadadá, které neztichne dokud se vlak zase nerozjede???
Jo jízda ve 460 to je zážitek, hlavně pro uši, ty ventilátory, to je nádherný zvuk, a pak to odcvakávání, to téměř tlačení do sedadla při rozjezdu je taky pěkné, bude jich škoda, hnací vozy se prohybají, s tím už nic rozumného nejde udělat, třeba dostanou novou skříň podle původní, když to šlo u T3.
registrovaný uživatel Honza  mail  
15.06.2013 (13:51)  
M 474 003: no s tou první částí příspěvku celkem nesouhlasím, čudlíky na dveře (nástupní) a rychlost otevírání mi připadá OK (ne teda rychlost dveří než se ze zavřené polohy přesunou do zcela otevřené ale rychlost od zmáčknutí čudlíku do viditelného otevírání dveří). To syslové jsou na tom podstatně hůř, tam člověk pokaždé nabyde dojmu že to nereaguje a mačká to znova a nehledě na to, jaké všelijaké otravné zvuky to mezi tím udělá (zrovna tak u panterů, u nich se pak ale dveře otevřou podstatně rychleji než u elefanta a i ty zvuky jsou příjemnější). Rozhodně ale se to nedá říct o těch dveřích uvnitř vozu, tam tak malé tlačítka a taky se musí umět mačkat a ještě k tomu znát kouzelnou formuli, aby se to otevřelo. Ve výsledku do toho opakovaně ťukáme a zuříme u toho. To se "povedlo".
To klapání klapek mi zas až tak nevadí, ale to spouštění klimatizace když se sedí v mezipatře je fakt hnus a někdy tam trvale hučí takové cosi, připomínající zvukem mixér a to pak se nedá v tom mezipatře vůbec být (hučí to v nástupním prostoru ve stěně vedle schodů, jak jsou ty mřížky) a když je stahovačka, tak to za dlouhého dobíhání ztichne a po ní se opět rozhučí.
Ty smrady a ledový vzduch za krk je taky něco.
Určitě svým způsobem 471 pokrok je v několika směrech jako "hliníková" skříň, asynchronní motory, IGBT měniče a další, ale škoda že se to nedotáhlo k lepší dokonalosti (našlápnuto k tomu bylo u prvních kusů). Proto z mého pohledu není nad 460!
15.06.2013 (11:44)  
Elefant je nepovedený hnus už od začátku, než tohle zastaví a než kaštani najdou ťamprdlík na otevření dveří a než to s pištěním otevře dveře, než se kaštani nahrnou z horního podlaží k výstupu a než se to zase rozjede, tak je 451 už v další zastávce a otvítá dveře.
Nahoře se praští do hlavy skoro každý, proč 40 let staré vozy z NDR jsou dělané tak, aby se nikdo nepraštil a tady to nejde?
Neustále práskají nějaké vzduchové klapky nebo co, to nejde udělat regulaci aby se nemuselo každých 10 vteřin měnit nastavení?
Při určité rychlosti nakmitávají podvozky, kromě toho že vůz poskakuje jeko splašená koza, ještě to dělá zvuky jako indiánské bubny.
V mezistropu řve jakési soustrojí, při určitých otáčkách rezonuje celý strop a ještě to houká.
Mezi vozem a nástupištěm je 40 cm mezera, viděl jsem, jak tam spadlo dítě, 50 let stará 451 tam má mezeru normální.
Zápach z brzdového obložení, poslední dobou je cítit něco jako přepalující se vazelína asi z ložisek, i když jsem byl ujištěn, že ložiska mají tepelné snímače, kolikrát jsem se přesvědčil, že ložiska jsou teplejší než je běžné.
Ovládání dveří je nejisté, nemám žádnou kontrolu, že dveře ode mně převzaly pokyn, a když zmačknu podruhé, tak navolím zavření.
Zápach kapaliny z WC na krajích vozu.
Zápach z cigaretového kouře z kabiny strojvedoucího se přenáší do horního podlaží.
Zásuvky poskytují obdélníkový průběh, můj počítač nelze ovládat šmatátkem, musím nosit myš.
Žádné soukromí v první třídě, pokud si někdo pustí na počítači porno a je přítomná matka s dítětem, tak ty otázky co klade dítě, to je zážitek na celý život.
Neustále někdo leze do první třídy kdo tam nemá co dělat a pak to řeší s průvodčím, já to musím poslouchat a bolí mně z toho hlava.
Dalo by se dlouho pokračovat, tohle zatím stačí.
registrovaný uživatel Honza  mail  
14.06.2013 (20:00)  
JiP: Vítejte v klubu :-) Já s tím teda jezdím denně zatím jen 2x 17 minut a stačí mi to až až.
Přesně jak píšete, čím novější série, tím nepohodlnější sedačky, zhasínací světla jsou pouze u 2 prototypů (!)
Když jede nějaká souprava různěbarebná, hned hledám, jestli nemá zařazený starší vůz s původními sedačkami.
Kromě nesnesitelně přesvíceného interiéru to má skoro neprůhledná okna, takže ven se dá vidět jen za veelmi jasného a slunečného počasí.
Potom těch pazvuků co to dělá, v prostředním voze v mezipatře hučí občas cosi, co je úplně nesnesitelné, potom to rozbíhání klimatizace - děs, potom tam taky něco tak divně kňučí, pak to udělá cvak a začne hučet o hodně víc. Když to stojí potom na obratu tak venku hučí klimatizace střídavě ze všech vozů a z hnacího jde taky takový děsný randál, který většinou hučí pořád, že není slyšet ani rozhlas a nedá se u toho pobývat.

Proto přímo "miluju" kecy, že panťáky řady 460 dělají kravál, že tam hučí motorgenerátor a že tam hučí ventilátory aby uchladily svojí archaickou el. výzbroj a podobně. To je proti elefantu rajská hudba. Navíc ty ventilátory u 460 nehučí celou dobu na nástupišti, ale až těsně před tím, než vyjede (pokud tam teda má pobyt několik minut a nejede hned po odbavení).

Jedna z mála výhod elefantů je, že neslyšně zastavují, takže si člověk nemusí každou zastávku zacpávat uši.

Edit: jinak s tou ergonomií je to celkem složitý, musí se řešit často protichůdné parametry a ve výsledku je z toho to, že to sice splňuje všechny bezpečnostní a ergonomické věci, ale jet se v tom moc nedá.
registrovaný uživatel JiP 
14.06.2013 (19:39)  
To Honza: Vidim ze jste pravidleny cestujici v elephantech. Prestoze elefantum nelze uprit, ze prinesly pokrok do prazske dopravy, tak zazrak to urcite neni a k dokonalosti maji hodne daleho. Denne v nich travim 2 x 50min. Nekolik dalsich postrehu-nejpohodlnejsi sedacky byly v prvni serii, s kazdou novou serii byly tvrdsi a posledni serie je skutecne des. Kdyz jedou dve soupravy, chodim vzdy do te starsi provenience, nejlepe do prvni serie-tam jdou dokonce zhasnout svetla. Krom toho ze jsou sedacky tvrde-operka rukou je tenoucka s ostrymi hranami a pravidelne mi zpusobuje odkrveni ruky a brneni, tak neskutecne vrzou a cele je to korunovano uzasnou konstrukci odpadkovych kosu, jehoz otevreni obvykle vyvola sok u poloviny osazenstva celeho patra vagonu-takova je to rana. Dale totalne presvetleny interier, ktery zejmena pri ranni jizde v zime pusobi skutecne vemi neprijemne a sterilne. Alarmy u dveri rvou tak, ze by probraly mrtveho. Dodnes jsem nepochopil, proc se dela u vozidel zkusebni provoz s cestujicimi? Stejne se tech cestujich nikdo na nic nepta, jestli jsou spokojeni. Tyto navrhy na zmeny by dal konstrukterum klidne i zadarmo kazdy cestujici, ktery temi vlaky jezdi. Opakuji to tu porad-drtiva vetsina navrhu interieru vozoveho parku je delana od stolu a nejsou brany v potaz ani ty zakladni aspekty ergonomie. Podobnych postrehu bych tu vysypal z rukavu hafo-dokonce jsem jiz nekolikrat zasilal navrhy primo CD s obvyklym vysledke, ze se najde 10 duvodu proc to nejde, nez aby se hledal zpusob jak to resit.
registrovaný uživatel studio 
14.06.2013 (16:41)  
To Mustafa: Víceméně žádné, jen ty lokomotivy... Nehody, 263 je opravdu jen deset... Tedy na Slovensku :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
14.06.2013 (13:50)  
JiP: Přesně tak! Těšil jsem se jak se svezu elefantem do Prahy jako rychlíkem, protože je to něco pro mě nového, sedám si zásadně do prostředního protože je větší, neřvou tam převodovky a nepískaj ty pískací kraviny u dveří a když pominu ty supernepohodlný sedačky, tak jak se to na koridoru pořádně rozjelo, tak to bylo teda něco.

Na Regiopantera je asi ještě brzo, ten nemá ještě podvozky zničené, ale jedu milionkrát radši s ním, než s elefantem!!
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko