..: Ministerstvo dopravy audituje výkazy nákladů ČD na rychlíky :..

363 037-3 na rychlíku mezi Českým Brodem a Rostoklaty, foto: Chary Praha – Ministerstvo dopravy zveřejnilo 12. dubna informace, kolik peněz dostávaly České dráhy od státu za provoz rychlíkových spojů v roce 2011. Data ministerstvo zveřejnilo na žádost společnosti Student Agency, která o čísla zažádala prostřednictvím své advokátky na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Již ve dřívější době ministerstvo zveřejnilo částky za rok 2010, informace o roce 2011 ale dlouhou dobu zveřejnit odmítalo s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Nakonec ale ministerští úředníci žádaná data k nelibosti drah poskytli.

A co tedy můžeme ze zveřejněných tabulek vyčíst? Pozitivní zprávou rozhodně je, že na naprosté většině tratí vzrostly tržby z jízdného a nejedná se o bezvýznamné částky. Například na trati z Prahy do jihočeské metropole a dále do Rakouska se tržby zvedly o více než 18 milionů, výrazněji rostly například také tratě do Chebu, Tanvaldu či Rakovníka. Naopak výraznější pokles zaznamenala mezi lety 2010 a 2011 zejména trasa z Břeclavi do Bohumína (-31 milionů korun), což bylo způsobeno také snížením objednávky ze strany MD. O bezmála 28 milionů korun se snížily podle drah také tržby na nočních vlacích z Prahy do Polska či na Slovensko.

843 projíždí novým tunelem na trati 120, foto: JTB A zde je právě kámen úrazu. Rozdíl mezi tržbami a meziroční rozdíl v dotacích je často velmi odlišný. Například na zmíněných nočních rychlících došlo k poklesu tržeb o 28 milionů, dotace se však zvýšila o 124 milionů, a to i přesto, že na trati jezdí konstantní počet spojů v podobném řazení. Podobně je na tom i často diskutovaná trasa z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Tržby se zde zvýšily o deset milionů korun ročně, dotace však klesla o 50 milionů, opět za téměř stejného počtu výkonů i řazení na trati. A podobně markantní rozdíly panují i u jiných tras, jmenujme například motorové rychlíky Kolín – Rumburk, Praha – Tanvald či Praha – Písek – České Budějovice. Deník MF Dnes, který podklady jako první citoval, zmiňuje i jiné paradoxy – například téměř padesátimilionový meziroční rozdíl ve správní režii na trase z Děčína do Břeclavi.

Jak uvedl první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, úředníci chtějí údaje důkladně prověřit. V první řadě se chce stát zaměřit na účtované položky za dopravní cestu, které ČD ministerstvu vyfakturovaly a u kterých se rovněž ceny meziročně u některých tratí výrazně liší. Na první pohled je zajímavé, že si Ministerstvo dopravy rozdílných cen všimlo až nyní po mnoha měsících, když se věc začala medializovat a bylo nuceno data poskytnout. To ale vyvrací mluvčí MD Martin Novák: „My jsme si rozdílů nevšimli ‚až nyní‘, jak by se mohlo zdát. Pokaždé musí dráhy dokládat a zdůvodňovat rozdíly cen a i zdánlivě fixní ceny tak pevné nejsou, protože je potřeba brát v ohledu veškeré skutečnosti. Například v poplatku za dopravní cestu byla v roce 2010 poskytována dálkovým vlakům sleva (poplatek byl účtován jako pro regionální dráhy). Zrovna tak v oblasti trakce docházelo k určitým cenovým změnám.“

363.033 v čele rychlíku mezi Hošticemi a Vyškovem, foto: Martin Grill Ohrazují se i České dráhy prostřednictvím svého mluvčího Radka Joklíka: „Zásadní je, že absolutní vykázaná ztráta poklesla i přes růst nákladů a vyjmutí ziskových spojů z objednávky,“ uvedl Joklík a dodal, že podobné zveřejňování podle něj citlivých dat nemá v Evropě obdoby. Ministerstvo dopravy poukazuje na podobný problém: „Obchodní tajemství je stále součástí uzavřené smlouvy. Pokud někdo zažádal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, museli jsme dodržet ono obchodní tajemství. Firma Student Agency podala rozklad proti původnímu rozhodnutí. Tím se materiál dostal do rozkladové komise, která případ individuálně posoudila a doporučila data vydat. Ministr Stanjura rozkladovou komisi respektoval a ztotožnil se s jejím doporučením. Nicméně do budoucna bude potřeba vyřešit zásadní rozpor – zda respektovat obchodní či veřejné právo (v tomto případě konkrétně obchodní tajemství vs. svobodný přístup k informacím).“

Zdroje: MF Dnes, Ministerstvo dopravy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.4.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci Legislativa

More from Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user Busman 
26.04.2013 (12:19)  
Michal Drábek: Souhlasím, a právě proto jsem se ohradil k těm ošéfovaným Sp, jelikož tahle kategorie zrovna nemá na růžích ustláno. K alternativám se nemá ani MD – rozšíření zastávkové politiky je spíše odmítáno, často jen z principu – a mnohde vícekrát zastavující rychlík by mohl být jediným segmentem. A v případě krajů je těžko i těm největším dírám vysvětlovat, že smysl Sp nebo zrychleného Os je právě projíždění. Takže se lpí na dvouhodině Os a dvouhodině R – ale to i v lepších končinách, i na DB, pravda, tam jsou zastávky dál od sebe. Když budete chtít, můžem to probrat přes majl – adresu na mě máte – nebo přes vzkazník, ať to tu zbytečně neplevelíme.
Registered user M 
26.04.2013 (11:13)  
Vsechny smlouvy, ktere dela stat by mely byt verejne. S vyjimkou tech, kde ty informace podlehaji zvlastnimu rezimu utajeni (obrana apod.), coz zeleznicni doprava rozhodne neni.
26.04.2013 (8:01)  
Busman:

Já osobně do těchto kalných vod nevidím, ale mám to z důvěryhodných zdrojů. Uvedu tady ale spíš všeobecný problém: 2x dvouhodinový takt R a Os na našich vedlejších, převážně jednokolejných, tratích - nabídka, která nikoho neuráží, ale taky nevytrhne. Logicky z toho vyplývá dvojí systém taktových uzlů (přípojových skupin). Já osobně jsem zastáncem "sjednocení" nabídky na hodinový takt projížděním největších zapadákovů a střídavou obsluhou těch středních (ve špičkách lze připustit drobné odchylky).
Na výsledný "Regio expres" se samozřejmě nejlíp hodí nějaká jednotka se svižnějším rozjezdem.
Z hlediska objednávky to pak může být 50/50 MD/kraj.
Takováhle nabídka má šanci přitáhnout do poloprázdných vlaků lidi.
Registered user Busman 
25.04.2013 (16:16)  
Michal Drábek: jaké ošéfované Sp máte na mysli?
25.04.2013 (14:46)  
Opravdu nezávidím úředníkům Ministerstva dopravy, kteří se starají o objednávku dálkových vlaků:

- ze státního rozpočtu přicházejí nekoncepční škrty ve stylu "musíme ušetřit za KAŽDOU cenu", zatímco objednávku Os a Sp, i když vozí vzduch, si hejtmani "ošéfují"
- modrý dopravce čachruje s náklady a když se to provalí, ohrazuje se
- žlutý dopravce rovnou zapojil do boje právníky

ještě by to chtělo zná počty a rozložení cestujících (v místě, v čase, podíly dotovaných skupin). Z toho by pak mohla vylézt čísla jako dotace/os, dotace/oskm nebo max/min/průměrná obsazenost, kterými se dají poměřovat jinak nesrovnatelné linky.
SOUHLAS

"Bohuzel" by se tim znacne omezil prostor pro mlzeni a korupci a tak se obavam, ze to jen tak neprojde.
K tomu není co dodat...
Editor or ŽelPage Administrator Radek Papež  mail  
25.04.2013 (14:09)  
Bývalá trať 120 Praha-Chomutov, dnes 124 Lužná u Rakovníka-Chomutov. Tunel je poblíž Droužkovic.
25.04.2013 (14:05)  
Otázka pro znalé netýkající se článku: Kde se nachází tunel,který je na tom druhém obrázku??? V popisce je napsáno, že na trati 120....
Jelikož jsem ale už po trati 120 jel a žádný tunel jsem nezaregistroval, tak teď nevím :) .... A nebo jsem jen špatně koukal???
25.04.2013 (12:07)  
Mirek Hruška: Švédsko a plně liberalizované? :D To už bych se raději podíval na "katastrofální" železnici ve Velké Británii, kde "nikde v Evropě" je běžná realita a říká se tomu "open data". :)
Registered user David Jaša  mail  
25.04.2013 (12:03)  
ještě by to chtělo zná počty a rozložení cestujících (v místě, v čase, podíly dotovaných skupin). Z toho by pak mohla vylézt čísla jako dotace/os, dotace/oskm nebo max/min/průměrná obsazenost, kterými se dají poměřovat jinak nesrovnatelné linky.
Registered user Leinad 
25.04.2013 (10:20)  
Ten rozpor vyřešit jasně psanými smlouvami, kde je určeno, co se zveřejnit musí a co nemusí. Výši příspěvku a rozsah zakázky zveřejnit.
Mimochodem taky by měl platit nějaký IDS, jeho finanční situace a počet cestujících by měl být veřejný. Jestli si dopravce dělá něco komerčního(prodává noviny ve spoji kde to není požadováno, má ve vlastním e-shopu jízdné jiné než IDS,...) tak to může být tajemství.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko