..: Ministerstvo dopravy audituje výkazy nákladů ČD na rychlíky :..

363 037-3 na rychlíku mezi Českým Brodem a Rostoklaty, foto: Chary Praha – Ministerstvo dopravy zveřejnilo 12. dubna informace, kolik peněz dostávaly České dráhy od státu za provoz rychlíkových spojů v roce 2011. Data ministerstvo zveřejnilo na žádost společnosti Student Agency, která o čísla zažádala prostřednictvím své advokátky na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Již ve dřívější době ministerstvo zveřejnilo částky za rok 2010, informace o roce 2011 ale dlouhou dobu zveřejnit odmítalo s poukazem na obchodní tajemství Českých drah. Nakonec ale ministerští úředníci žádaná data k nelibosti drah poskytli.

A co tedy můžeme ze zveřejněných tabulek vyčíst? Pozitivní zprávou rozhodně je, že na naprosté většině tratí vzrostly tržby z jízdného a nejedná se o bezvýznamné částky. Například na trati z Prahy do jihočeské metropole a dále do Rakouska se tržby zvedly o více než 18 milionů, výrazněji rostly například také tratě do Chebu, Tanvaldu či Rakovníka. Naopak výraznější pokles zaznamenala mezi lety 2010 a 2011 zejména trasa z Břeclavi do Bohumína (-31 milionů korun), což bylo způsobeno také snížením objednávky ze strany MD. O bezmála 28 milionů korun se snížily podle drah také tržby na nočních vlacích z Prahy do Polska či na Slovensko.

843 projíždí novým tunelem na trati 120, foto: JTB A zde je právě kámen úrazu. Rozdíl mezi tržbami a meziroční rozdíl v dotacích je často velmi odlišný. Například na zmíněných nočních rychlících došlo k poklesu tržeb o 28 milionů, dotace se však zvýšila o 124 milionů, a to i přesto, že na trati jezdí konstantní počet spojů v podobném řazení. Podobně je na tom i často diskutovaná trasa z Olomouce přes Krnov do Ostravy. Tržby se zde zvýšily o deset milionů korun ročně, dotace však klesla o 50 milionů, opět za téměř stejného počtu výkonů i řazení na trati. A podobně markantní rozdíly panují i u jiných tras, jmenujme například motorové rychlíky Kolín – Rumburk, Praha – Tanvald či Praha – Písek – České Budějovice. Deník MF Dnes, který podklady jako první citoval, zmiňuje i jiné paradoxy – například téměř padesátimilionový meziroční rozdíl ve správní režii na trase z Děčína do Břeclavi.

Jak uvedl první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl, úředníci chtějí údaje důkladně prověřit. V první řadě se chce stát zaměřit na účtované položky za dopravní cestu, které ČD ministerstvu vyfakturovaly a u kterých se rovněž ceny meziročně u některých tratí výrazně liší. Na první pohled je zajímavé, že si Ministerstvo dopravy rozdílných cen všimlo až nyní po mnoha měsících, když se věc začala medializovat a bylo nuceno data poskytnout. To ale vyvrací mluvčí MD Martin Novák: „My jsme si rozdílů nevšimli ‚až nyní‘, jak by se mohlo zdát. Pokaždé musí dráhy dokládat a zdůvodňovat rozdíly cen a i zdánlivě fixní ceny tak pevné nejsou, protože je potřeba brát v ohledu veškeré skutečnosti. Například v poplatku za dopravní cestu byla v roce 2010 poskytována dálkovým vlakům sleva (poplatek byl účtován jako pro regionální dráhy). Zrovna tak v oblasti trakce docházelo k určitým cenovým změnám.“

363.033 v čele rychlíku mezi Hošticemi a Vyškovem, foto: Martin Grill Ohrazují se i České dráhy prostřednictvím svého mluvčího Radka Joklíka: „Zásadní je, že absolutní vykázaná ztráta poklesla i přes růst nákladů a vyjmutí ziskových spojů z objednávky,“ uvedl Joklík a dodal, že podobné zveřejňování podle něj citlivých dat nemá v Evropě obdoby. Ministerstvo dopravy poukazuje na podobný problém: „Obchodní tajemství je stále součástí uzavřené smlouvy. Pokud někdo zažádal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, museli jsme dodržet ono obchodní tajemství. Firma Student Agency podala rozklad proti původnímu rozhodnutí. Tím se materiál dostal do rozkladové komise, která případ individuálně posoudila a doporučila data vydat. Ministr Stanjura rozkladovou komisi respektoval a ztotožnil se s jejím doporučením. Nicméně do budoucna bude potřeba vyřešit zásadní rozpor – zda respektovat obchodní či veřejné právo (v tomto případě konkrétně obchodní tajemství vs. svobodný přístup k informacím).“

Zdroje: MF Dnes, Ministerstvo dopravy


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 25.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
25.04.2013 (9:57)  
Mirku, ja nikde netvrdim, ze se ma zverejnovat kompletni ucetnictvi provozovatele. Naopak, ma byt jasne uvedeno, ze - a ted budu citovat sam sebe - "vyse dotaci a pomer trzeb ku dotacim neni brano jako obchodni tajemstvi"

Proste pro zadani souteze musi byt jasne, jake pomery na trati vladnou. Nic min, ale taky nic vic. Soucasny stav je ten, ze neni jasne dano, co se smi a co se nesmi zverejnit ... a kazdy si to vyklada po svem. A pak se nemuzem divit, ze jednou se nezverejni nic a podruhe vice, nez by se melo.
25.04.2013 (9:51)  
Sim: Jak je vidět, že ti to cpou horem dolem na káčku, je jedno a stejně to tvá hlava nepochopí. Problém není zveřejnění dotací a tržeb. Potud by bylo vše v pořádku. Problém je ve zveřejnění kompletních finančních ukazatelů dopravce a to skutečně nemá nikde v Evropě obdoby. Ani v tom plně liberalizovaném Švédsku.
registrovaný uživatel Sim 
25.04.2013 (9:33)  
Michale, diky za clanek.

A v otazce "Nicméně do budoucna bude potřeba vyřešit zásadní rozpor – zda respektovat obchodní či veřejné právo (v tomto případě konkrétně obchodní tajemství vs. svobodný přístup k informacím)" mam naprosto jasno: Takovato smlouva nema byt uz z principu uzavirana s tim, ze vyse dotaci a pomer trzeb ku dotacim neni brano jako obchodni tajemstvi. Pak totiz provozovatel (kterekoliv barvy) muze prskat jak chce, ale pokud do toho chce jit, je to za jasnych a pruhlednych podminek.

"Bohuzel" by se tim znacne omezil prostor pro mlzeni a korupci a tak se obavam, ze to jen tak neprojde.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko