Varšava — Konsorcium vedené společností Thales podepsalo s PKP PLK smlouvu na modernizaci tratě mezi stanicemi Warszawa-Okęcie a Radom. Vedoucím konsorcia je THALES Polska, dalšími účastníky pak THALES Transportation Systems a ostravská společnost TRAKCE. Smluvní cena je 316,725 milionů zlotých (asi 1,93 miliardy korun). Realizace musí být ukončena do 33 měsíců od podpisu smlouvy.
Železniční trať č. 605 mezi Radomí a Varšavou je přibližně 100 km dlouhá a denně ji využívá na cesty do práce několik tisíc lidí. Těmi je rekonstrukce toužebně očekávána, neboť cestování osobními vlaky Kolei Mazowieckich by se jim mělo zkrátit z dnešních dvou hodin na polovinu.
Tento projekt se zabývá systémy řízení sledu a jízdy vlaků včetně signalizace a dohledu nad vlaky. Konsorcium je zodpovědné za návrh a konstrukci systémů včetně řídicích center (Warszawa-Okęcie a Radom), údržbu a provoz diagnostických center, zabezpečovacích systémů a počítačů náprav, telekomunikací, informačních systémů pro cestující a kamerového systému. Na všech zastávkách a stanicích bude nainstalován informační systém pro cestující. Všechny přejezdy a přechody pro pěší, které trať křižují, budou bezpečně zajištěny.
Připravují se nebo již probíhají další soutěže na stavební práce. Jedním z nich je 27kilomerový úsek mezi stanicemi Warszawa-Okęcie – Czachówek. Kromě úpravy tratě se některé stanice dočkají nových nástupišť, ve stanici Warszawa-Okęcie se pak počítá s výstavbou nové lávky pro pěší a s rekonstrukcí viaduktu a železničních přejezdů. Další stavební soutěže se budou týkat úseků Czachówek – Warka a Warka – Radom. Na všech úsecích se přepokládá kompletní výměna kolejí včetně štěrkového lože, výměna trakčního vedení, přestavba nástupišť. V další etapě do roku 2020 by měla být celá trasa zdvojkolejněna. Celkové náklady na modernizaci úseku Varšava – Radom by mohly dosáhnout 1,5 miliardy zlotých (asi 9,15 miliardy korun). Po realizaci by zde měly jezdit osobní vlaky maximální rychlost 160 km/h, nákladní vlaky 120 km/h, přípustné nápravové zatížení bude 22,5 t.
I zde se ale objevily problémy. Již v době přípravy projektu se kumulovalo zpoždění při zpracování projektové dokumentace jak pro uzel Varšava, tak uzel Radom. Zpoždění má i vyplácení odškodného osobám, jejichž pozemky byly dotčeny výstavbou. Objevily se i problémy při stavebních řízeních. Původně se počítalo s tím, že zrekonstruovaná trať by měla být dána do provozu na přelomu let 2012 – 2013. Následně byl termín prodloužen do roku 2015 (musí být zúčtovány dotace EU poskytnuté během evropské sedmiletky končící v roce 2013). Nyní už se jedná o tom, že realizace bude přesunuta do dalšího finančního období a stavba jako celek by měla být zprovozněna do roku 2020.
Zdroje: cozadzien.pl, Kurier kolejowy, PKP Polskie Linie Kolejowe [1], [2], PMR, THALES, Wikimedia Commons
byla zahájena výstavba trati Brno(jih) - Praha (Běchovice) - přes Přybyslavice u Velké Bíteše Modletiček u Ždáru nad Sázavou a západně okolo Kutné Hory?
to by bylo krásné ... už o tom sníme od roku 1970, kdyb byl vybrán frnacouzský model ...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.