Záhřeb — Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury Chorvatska vyzvalo 8. ledna zájemce k předložení nabídky na restrukturalizaci chorvatského nákladního železničního dopravce HŽ Cargo. Nabídky podalo sedm společností: DEAL; společně chorvatské fondy Nexus Private Equiti Partneri, Quaestus Private Equity a Đuro Đaković Holding, dále pak AT Kearney; Rail Cargo Austria; DB International; SC Grup Feroviar Roman a Advanced World Transport (AWT). Ministerstvo se již seznámilo s předloženými nabídkami a zve jednotlivé uchazeče, aby podrobněji představili své plány s HŽ Cargo. Záměrem je seznam redukovat. Postupující do užšího výběru pak budou mít možnost se důkladně seznámit s finančním stavem HŽ Cargo. Přesto, že si stát hodlá ponechat pouze 25% majetkový podíl, v rozhodovacích pravomocech by si přál zachovat rovnost – tedy poměr 50:50.
HŽ Cargo vzniklo v roce 2005 rozdělením společnosti HŽ-Hrvatske željeznice na pět subjektů. Kromě Carga vnikly: HŽ Holding, HŽ Putnički Prijevoz (zajišťuje osobní dopravu), HŽ Vuča Vlakova (provoz lokomotiv, stala se součástí HŽ Cargo od 1. listopadu 2012) a HŽ Infrastruktura. Takové organizační uspořádání reflektovalo požadavky Evropské unie poskytovat nediskriminační přístup k železniční infrastruktuře pro všechny subjekty. Nová správní rada HŽ holding, která byla zvolena 29. února 2012, zpracovala program restrukturalizace s cílem dosáhnout úprav železničního systému pro liberalizovaný trh do 1. července 2013, kdy se Chorvatsko připravuje na vstup do EU.
HŽ Cargo má k dispozici 187 lokomotiv a 6039 vagonů různých typů. Zaměstnává 3342 osob, a vytváří průměrné roční příjmy z dopravy ve výši 80 milionů eur. HŽ Cargo je 100% vlastníkem dalších šesti společností, které se zabývají dopravou zboží, servisem (opravami) osobních a nákladních vozů. Mezi další společnosti patří dílny, které se specializují na výstavbu, údržbu a opravy vozů, ale i elektrických jednotek, další pak zajišťují překládku a nakládku v říčních přístavech a přepravu sypkých hmot (písku, říčního štěrku a jílu) po vodě. Ještě v roce 2007 přepravilo HŽ Cargo 17 milionů tun nákladu, loni to bylo už jen 11 milionů.
Podrobnějším rozborem se došlo k závěru, že HŽ Cargo má velké množství úředníků, oproti těm, kdo reálně zajišťují vozbu vlaků. V současné době dochází k rekapitalizaci společnosti (1,3 miliardy HRK) a v rámci úsporných opatření bylo propuštěno 700 pracovníků. Maximální odstupné je stanoveno na 250 tisíc HRK, ale jeho výše bude stanovena individuálně. Předpokládá se, že průměr bude kolem 150 tisíc HRK (před zdaněním).
Situace ve společnosti vygradovala takovým způsobem, že podnik v lednu neměl ani na výplaty svých více než 3300 zaměstnanců a sháněl 35,5 milionu HRK. Přitom v době, kdy má společnost problémy s cash flow, uvažuje, že by znovu zvýšila počet administrativních pracovníků. Navíc jsou otevřena jednání na nákup nových vlaků v objemu 1,5 miliardy HRK. Finanční experti to ale považují za nereálné, protože další půjčku by neměly železnice z čeho splácet.
Světová banka a Ministerstvo námořnictví, dopravy a infrastruktury provedly analýzu prodávané společnosti. Ocenění společnosti bylo stanoveno na zhruba 1,3 miliardy eur. Proti aktivům stojí ale krátkodobé a dlouhodobé dluhy, které v čase práce expertů dosahovaly téměř 1,1 miliardy eur a stále rostou. Jen v roce 2012 vzrostl dluh vůči bankám o 25 %. Část závazků v objemu 150 milionů eur je splatná v letošním roce, což HŽ Cargo samo nebude schopno splatit. Předpokládá se, že rok 2012 zakončí HŽ Cargo se ztrátou 91,9 milionu HRK. Proti bývalému vedení bylo zahájeno soudní řízení kvůli podpisu smluv nevýhodných pro společnost a pro stát.
Světová banka přislíbila pomoc při restrukturalizaci firmy. Chorvatská vláda očekává, že nový vlastník zahájí rozsáhlou modernizaci vozového praku a přinese investice do logistických center.
Aby ale privatizace nebyla zase tak jednoduchá, vstupují do hry i odbory. Ivan Forgač, předseda SHŽ, vyzval vedení HŽ Cargo i premiéra k pozastavení privatizace, neboť tvrdí, že prodat společnost nyní je pro Chorvatsko nevýhodné. Země by se měla stát 1. července 2013 plnoprávným členem Evropské unie a tím by se mohla cena za společnost zvýšit. Rovněž se obává toho, že nový zahraniční vlastník by mohl preferovat tranzitní dopravu a redukovat či zcela omezit dopravu nákladů na vnitrostátních tratích (mimo evropské koridory). To by mohlo vést jednak ke snížení počtu zaměstnanců na minimum a současně by to mohlo výrazně poškodit chorvatskou ekonomiku. Pokud vláda a vedení HŽ Cargo nezareagují vstřícně na požadavky odborů, je možné očekávat veřejné protesty a stávky.
Zdroje: E15.cz, European Railway Review, HŽ Cargo [1], [2], [3], Jutarnij list, motejlek.com, Poslovni dnevnik, seebiz.eu, Večernji list [1], [2], [3], Wikipedia
1 2 | Zpráv na stránku: |
a víte co je v české kotlině nejzajímavější?? že dost často ty odboráře a to i ty nejradikálnější (nejrudější) dělají kovaní podnikatelisté a ODSáci...
když jsem kdysi (cca. 2004) slyšel mluvit předáka odborů škoda Boleslav tak mi připadal jak asistent Lenina a pak a když jsem si přečetl jeho životopis tak sem nestačil valit oči (ODS a podnikatel tam bylo skoro všude)
Takže asi tak, oběma stranám jde o pravdu až na posledním místě...
ALe jako vždy, každá generalizace nemůže sedět stoprocentně, občas rozhodně jsou i vyjímky. Jen jak je snadno rozeznat :(
:-) Proboha, ne (celým) odborovým majetkem! Umíte si představit co to bylo za nervy zbavit se ztrátových Pionýrských táborů a "skvělých" rekreačních středisek? :-)
Pokud toto neakceptují, tak jen (možná!) mírně poučeně žvaní o věcech které se jen dost vzdáleně podobají tomu na co mají odbornou kvalifikaci a pracovní smlouvu, ale přitom nenesou žádné riziko, čili bych na jejich názor bral jen minimální ohled...
Ono je to ale jeste horsi - pozorny cestujici je za to zpravidla rad, bo se diky tomu (a diky male kapacite koridoru a jejich konzervaci v tomto stavu) osobka podstatne zrychlila.
Pozorný cestující vidí, že se jaksi nákladní vlaky ze železniční sítě vypařily. co zbylo je pár ucelenek, ale ty dostaly podivuhodně soukromníčci a zbytek je paběrkování, to nenese zisk. A ach ano, všem xyz-cargo zůstal na krku personál, lokomotivy, vagóny jo aj ti odboráří. To jsou ty vycházející podmínky pro nevýhodné smlouvy :-(
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.