Praha – Závěrem měsíce února pronikla do některých médií zpráva o tom, že stát chce zrušit dotace na jízdné pro studenty. Některá média to podala tak dramaticky, že se z toho dal udělat závěr, že studenti budou muset jezdit za plné jízdné, protože se jejich jízdné už nebude dotovat. A když se nebude dotovat, tak proč by je někdo nabízel na úkor svého zisku… Některé studenty možná polila hrůza, protože dojíždět za studiem, zajistit si bydlení a vše co se studiem souvisí, není dnes už nic levného. Navíc když některé školy chtějí po svých studentech i nezákonné poplatky. Nic není ale tak horké, jaké se uvaří. Zkusíme trošku vysvětlit kroky Ministerstva dopravy a nabídneme vám i malý přehled slev, které mohou studenti dnes uplatnit.
V prvním momentě řekněme, že není pravda, že by stát na dotace studentského jízdného neměl. Má. Ale systém je z minulosti špatně nastaven a začíná se státu prodražovat. Když už existuje něco tak silně regulačního, jako tarifní věstník ministerstva, tak by třeba mohl stanovit cenu za km žákovského jízdného a kolik na slevu stát dopravcům přispěje. Nebo se dá jít jinou cestou – příspěvek směrovat přímo studentům. Je snaha změnit dnešní stav, kdy se dopravcům platí víc, než studenti reálně "ušetřili".
Jak si ten systém představit? České dráhy mají obyčejné jízdné (+/-) 2,– Kč/km, zákaznické 1,– Kč/km a žákovi nabídnou 0,50 Kč/km. Na trase (trasách) ale nastaví komerční slevu plošně, že všem prodávají za cenu 1,– Kč/km kromě studentů. Stát jim ale nedá rozdíl 0,50 Kč/km do té (ve skutečnosti poskytnuté) 1,– Kč, ale kompenzuje do té nereálné ceny 2,– Kč/km. Kompenzuje tedy více, než jakou slevu přepravce reálně studentům poskytl.
Systém je nastaven shodně jak pro vlaky, tak i dálkové autobusy. Dálkové autobusy nemohou mít dotaci na provoz, ale stát u nich chce mít studentskou slevu, tak ji kompenzuje. U spojů (vlakových i autobusových) objednaných státem nebo krajem (rychlíky, regionální vlaky, regionální autobusy) je již dotace pro studenty zahrnuta v ceně celkové dotace.
7. února 2013 vstoupil v platnost aktualizovaný Metodický pokyn pro kompenzaci slev z jízdného ve veřejné osobní dopravě. V čem hledat změnu oproti předchozímu stavu? „V případě, že dopravce místo z plného (obyčejného) jízdného odvozuje slevu z jízdného nižšího, zahrnujícího tzv. komerční slevu, bere se za základ pro výpočet kompenzace plnocenné jízdné po uplatnění této komerční slevy." To znamená, že třeba RegioJet má obyčejné jízdné mezi Prahou a Ostravou 420,– Kč, promo cena je 295,– Kč, na internetu pořídíte jízdenku za 290,– Kč a žákovské je za 100,– Kč. Dopravce tedy nyní nedostane kompenzaci do 420,– Kč, ale jen do 290,– Kč. (Do února platilo, že by dostal kompenzaci do 420,– Kč. Přitom za 420,– Kč odbavoval jen cestující, kteří nastoupili bez jízdenky do vlaku.)
V současné době probíhá mezirezortní připomínkové řízení k návrhu ministerstva dopravy. Nepředbíhejme, jak to všechno dopadne (volební rok 2014 se blíží). Nic méně ministr dopravy Zbyněk Stanjura již prohlásil, že i v případě, že by dotace na studentské jízdné byly zrušeny, požadoval by po ČD, aby je i nadále poskytovaly. Což se týká jen vlaků, které České dráhy provozují na své podnikatelské riziko a na které si v roce 2012 nárokovaly cca 60 milionů korun. Pokud by se ČD rozhodly slevy studentům neposkytovat, ale ostatní dopravci na lince mezi Ostravou a Prahou by tak činili nadále, lze si lehce domyslet, kterým vlakům by studenti dali přednost.
Seznam vnitrostátních slev vhodných pro dojíždění studentů do škol
Jako „student“ se předpokládá držitel žákovského průkazu („oranžová kartička“, dále jen ŽP) ve věku 15 až 26 let cestující na trase uvedené na žákovském průkazu (mezi místem bydliště a místem školy). Slevu na žákovský průkaz nelze uplatnit v červenci a srpnu.
Trasa Praha – Brno je myšlena s trasováním Kolín, Pardubice, Česká Třebová (ne přes Havlíčkův Brod). Trasa Praha – Hradec Králové je myšlena přes Lysou nad Labem a Chlumec nad Cidlinou. Trasa Brno – Ostrava je myšlena mezi hlavními nádražími a s trasováním Nezamyslice, Přerov, Studénka.
Veškeré ceny jsou platné pro cestující do 26 let (např. cena aplikace na InKartě apod.).
Základní jízdné >>
- základní jízdné – bez prokazování nároků na slevu
- lze kombinovat se slevou pro studenty od 15 do 26 let = sleva 45 % ze základní jízdenky
- lze kombinovat se Zpáteční jízdenkou, další sleva 5 % oproti dvěma jednosměrným jízdenkám; vhodná např. při jednorázové cestě na zkoušku, test, zápočet… (platí do půlnoci druhého dne)
- lze kombinovat slevu pro studenty i Zpáteční jízdenku
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | bez ŽP | bez ŽP zpáteční | (jedna cesta) | s ŽP | s ŽP zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 340,– Kč | 646,– Kč | (323,– Kč) | 187,– Kč | 355,– Kč | (177,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 160,– Kč | 304,– Kč | (152,– Kč) | 88,– Kč | 167,– Kč | (83,50 Kč) |
Brno - Ostrava | 232,– Kč | 441,– Kč | (220,50 Kč) | 128 Kč | 243,– Kč | (121,50 Kč) |
Akční jízdenka >>
- akční ceny jízdného jsou vyhlašovány pro vybrané trasy
- k dostání u pokladny i v den odjezdu (pouze ve stanicích Z a Do, ne v jiných) nebo v eShopu ČD
- slevy pro držitele IN 25 % a IN 50 %; slevy pro studenty
- na některých relacích kombinace obou typů slev – např. Akční jízdenka IN 50 % a student 15 - 26 let
- na některých relacích nelze kombinovat Akční jízdenku se slevou pro studenty
trasa | bez InKarty | s InKartou IN 25 % | s InKartou IN 50 % | |
Praha - Brno | student 15 – 26 let | 150,– Kč | 130,– Kč | 115,– Kč |
Praha - Brno | bez žákovského průkazu | 210,– Kč | 175,– Kč | 150,– Kč |
Praha – Hradec Králové | student 15 – 26 let | 75,– Kč | 60,– Kč | 50,– Kč |
Praha – Hradec Králové | bez žákovského průkazu | 100,– Kč | 80,– Kč | 65,– Kč |
Brno - Ostrava | Akční jízdenka není v prodeji |
IN 25 % >>
- cena aplikace 330 Kč na 3 roky
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | jednosměrná | zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 255,– Kč | 485,– Kč | (242,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 120,– Kč | 228,– Kč | (114,– Kč) |
Brno - Ostrava | 174,– Kč | 331,– Kč | (165,50 Kč) |
IN 50 % >>
- cena aplikace 3490 Kč na 3 roky
- vhodná náhrada žákovského průkazu (o 5 % větší sleva, platí i v červenci a srpnu, platí i na jiných trasách)
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | jednosměrná | zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 170,– Kč | 323,– Kč | (161,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 80,– Kč | 152,– Kč | (76,– Kč) |
Brno - Ostrava | 116,– Kč | 221,– Kč | (110,50 Kč) |
Traťová jízdenka >>
- pro denní dojíždění na pravidelné trase do 120 km s neomezeným počtem jízd tam i zpět
- lze zakoupit zákaznickou traťovou jízdenku pro držitele InKarty IN 25 % nebo IN 50 % se slevou 25 %
- lze zakoupit žákovskou jízdenku pro držitele žákovského průkazu (sleva 45 %)
- nelze kombinovat slevu na studentský průkaz a InKartu
- 1 jízda = přepočet na cenu jedné jízdy při počtu 10/40/120 jízd; jen pro srovnání
trasa | týdenní | (1 jízda) | měsíční | (1 jízda) | čtvrtletní | (1 jízda) | |
Praha – Brno | Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km) | ||||||
Praha – Hradec Králové | bez ŽP a InKarty | 1280,– Kč | (128,– Kč) | 4480,– Kč | (112,– Kč) | 11840,– Kč | (98,70 Kč) |
Praha – Hradec Králové | student 15 – 26 let | 704,– Kč | (70,40 Kč) | 2464,– Kč | (61,60 Kč) | 6512,– Kč | (54,30) |
Praha – Hradec Králové | IN 25 % nebo IN 50 % | 960,– Kč | (96,– Kč) | 3360,– Kč | (84,– Kč) | 8880,– Kč | (74,– Kč) |
Brno – Ostrava | Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km) |
Včasná jízdenka Česko >>
- lze koupit u pokladní přepážky (nejpozději den předem), prostřednictvím eShopu ČD nebo v jízdenkovém automatu
- 3 cenové úrovně
- I. CÚ – nejdříve 2 měsíce před odjezdem, nejpozději 7 dní před odjezdem
- II. CÚ – v rozmezí 6 – 3 dny před odjezdem, případně i dříve po vyprodání I. CÚ
- III. CÚ – 2 dny před odjezdem a později, případně i dříve po vyprodání II. CÚ
- lze zakoupit libovolný počet jízdenek
- sleva pro držitele IN 25 % nebo IN 50 %
trasa | I. CÚ | II. CÚ | III. CÚ | |
Praha – Brno | bez InKarty | 180,– Kč | 190,– Kč | 200,– kč |
Praha – Brno | IN 25 % nebo IN 50 % | 150,– Kč | 160,– Kč | 170,– kč |
Praha – Hradec Králové | bez InKarty | 90,– Kč | 90,– Kč | 95,– Kč |
Praha – Hradec Králové | IN 25 % nebo IN 50 % | 70,– Kč | 70,– Kč | 75,– Kč |
Brno - Ostrava | bez InKarty | 160,– Kč | 170,– Kč | 180,– Kč |
Brno - Ostrava | IN 25 % nebo IN 50 % | 120,– Kč | 140,– Kč | 150,– Kč |
Trasa Praha – Brno: srovnání cen
cena | druh jízdenky | potřebný ŽP nebo InKarta | poznámka |
340,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná | bez průkazu | nevýhodné |
323,– Kč | Základní jízdenka zpáteční (jedna cesta) | bez průkazu | nevýhodné |
255,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná IN 25 % | IN 25 % | nevýhodné |
242,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční IN 25 % (jedna cesta) | IN 25 % | nevýhodné |
210,– Kč | Akční jízdenka bez InKarty | bez průkazu | |
200,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty III. CÚ | bez průkazu | |
190,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty II. CÚ | bez průkazu (3 dny předem) | |
187,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná ŽP | ŽP | nevýhodné |
180,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty I. CÚ | bez průkazu (7 dní předem) | |
177,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční ŽP (jedna cesta) | ŽP | nevýhodné |
175,– Kč | Akční jízdenka IN 25 % | IN 25 % | |
170,– Kč | Včasná jízdenka IN 25 % III. CÚ | IN 25 % | |
170,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % III. CÚ | IN 50 % | nevýhodné |
170,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná IN 50 % | IN 50 % | nevýhodné |
161,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční IN 50 % (jedna cesta) | IN 50 % | nevýhodné |
160,– kč | Včasná jízdenka IN 25 % II. CÚ | IN 25 % (3 dny předem) | |
160,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % II. CÚ | IN 50 % (3 dny předem) | nevýhodné |
150,– Kč | Včasná jízdenka IN 25 % I. CÚ | IN 25 % (7 dní předem) | |
150,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % I. CÚ | IN 50 % (7 dní předem) | nevýhodné |
150,– Kč | Akční jízdenka IN 50 % | IN 50 % | |
150,– Kč | Akční jízdenka ŽP bez InKarty | ŽP | |
130,– Kč | Akční jízdenka ŽP IN 25 % | ŽP, IN 25 % | |
115,– Kč | Akční jízdenka ŽP IN 50 % | ŽP, IN 50 % |
Pokud bychom chtěli tento přehled ještě více zkomplikovat, mohli bychom přidat Celodenní jízdenku. Rovněž tak zde neřešíme slevy pro skupiny osob (skupina 2 až 30 cestujících, malá skupina 2 až 5 cestujících). Na vybraných úsecích je nabízena sleva 25 % nebo 50 %. A chcete-li šetřit ještě trošku, plaťte jízdenky bezhotovostně nebo si je zakupte v automatu na jízdenky nebo eShopu - můžete tak ušetřit až 6 % ze zaplaceného jízdného.
Poznámka pod čarou.
Do školy jsem jezdil v 80. létech minulého století. Tarifní vzdálenost byla 196 km, jízdenka stála 27,– Kčs, k tomu navíc ještě 16,– Kčs za rychlíkový příplatek. Jako student jsem to měl za polovinu: 13,50 + 8 = 21,50 Kčs. Žádné InKarty, akční či včasné jízdenky nebyly. Ještě že tak – nedokážu si představit, kolik druhů lepenkových jízdenek by v té době ČSD musely vůbec pořídit. Když se dívám na dnešní přehled slev, vybavuje se mi klasická povídka Šimka a Grossmanna: „… Nechci slevu zadarmo,“ pravil vychytrale a položil na stůl stokorunu…
Zdroje: České dráhy, E15.cz, iDNES.cz, IHNED.cz, Ministerstvo dopravy
Pokud bude prosazeno školné, tak se mi zdá další dotování jízdného schizofrenní a nesmyslné. Na jednu stranu vyžadovat platby a na druhé straně je vracet. To celé stojí zbytečné administrativní náklady... Takže ideální zrušit dotace pro studenty, ale zároveň nevyžadovat školné (resp. požadovat menší školné). Podobné je to i jinde, seberou se peníze z daní a pak se vrací třeba v důchodovém připojištění nebo stavebním spoření, ale to je na debatu na jiném webu...
Dle mého názoru by byly ideální slevy podobné jako má LE - nižší ceny na nejméně vytížené konkrétní spoje, které by i pro studenty nebo třeba důchodce mohly být atraktivní, protože mají často vyšší časovou flexibilitu a mohou tak jet v poledne místo ráno nebo večer.
Bohužel máte pravdu v tom, že někteří studenti se chovají jak dobytek, ale to spíš platí u té nižší věkově kategie. Jako například děti jezdící panterem z Děčína do Dobkovic že?
K tomu množství slev u ČD - já už jsem dávno přestal sledovat různé nabídky, slevy, co se dá s čím kombinovat atd., protože je to opravdu nepřehledné. Na druhou stranu je to ale dobře - jiní dopravci žádné slevy nenabízí: kdyby třeba LE nabízel nějakou IN 100 do Premium třídy, koupil bych si ji, klidně i nějakou IN 25 (aspoň něco). Ale pokud mám jezdit se soukromými dopravci za plné jízdné, ať se nediví, že dám přednost ČD, které mi za dobrou cenu nabídnou kvalitu na celý rok.
Chápu to špatně, když si myslím, že se rozdíl počítá do komerční ceny i nyní?
Nic takového netvrdím. V dřívějších dobách byla každá stanice vybavena centrálně tištěnými lepenkovými jízdenkami. Nedokážu si představit, jakým způsobem by se zvýšil počet typů jízdenek pro jednotlivé stanice, kdyby existovalo v té době široké spektrum slev a jejich možných kombinací, jako je tomu nyní, kdy se vytiskne až konkrétní jízdenka. Tohle bez výpočetní techniky nejde.
Spíš by mne zajímalo, jestli má ČD nastavený SW pro vydávání jízdenek tak, že počítač automaticky nabídne nejvýhodnější tarif (po zadání slev), nebo zda to musí zadat obsluha a nebo neznalý cestující zaplatí tu nejvyšší cenu.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.