..: Slevy pro studenty - ministerstvo mění pravidla :..

Čekání na vlak, foto: ŽelPage Praha – Závěrem měsíce února pronikla do některých médií zpráva o tom, že stát chce zrušit dotace na jízdné pro studenty. Některá média to podala tak dramaticky, že se z toho dal udělat závěr, že studenti budou muset jezdit za plné jízdné, protože se jejich jízdné už nebude dotovat. A když se nebude dotovat, tak proč by je někdo nabízel na úkor svého zisku… Některé studenty možná polila hrůza, protože dojíždět za studiem, zajistit si bydlení a vše co se studiem souvisí, není dnes už nic levného. Navíc když některé školy chtějí po svých studentech i nezákonné poplatky. Nic není ale tak horké, jaké se uvaří. Zkusíme trošku vysvětlit kroky Ministerstva dopravy a nabídneme vám i malý přehled slev, které mohou studenti dnes uplatnit.

163.045-8, Ostrava-Svinov, foto: Payus V prvním momentě řekněme, že není pravda, že by stát na dotace studentského jízdného neměl. Má. Ale systém je z minulosti špatně nastaven a začíná se státu prodražovat. Když už existuje něco tak silně regulačního, jako tarifní věstník ministerstva, tak by třeba mohl stanovit cenu za km žákovského jízdného a kolik na slevu stát dopravcům přispěje. Nebo se dá jít jinou cestou – příspěvek směrovat přímo studentům. Je snaha změnit dnešní stav, kdy se dopravcům platí víc, než studenti reálně "ušetřili".

Jak si ten systém představit? České dráhy mají obyčejné jízdné (+/-) 2,– Kč/km, zákaznické 1,– Kč/km a žákovi nabídnou 0,50 Kč/km. Na trase (trasách) ale nastaví komerční slevu plošně, že všem prodávají za cenu 1,– Kč/km kromě studentů. Stát jim ale nedá rozdíl 0,50 Kč/km do té (ve skutečnosti poskytnuté) 1,– Kč, ale kompenzuje do té nereálné ceny 2,– Kč/km. Kompenzuje tedy více, než jakou slevu přepravce reálně studentům poskytl.

Systém je nastaven shodně jak pro vlaky, tak i dálkové autobusy. Dálkové autobusy nemohou mít dotaci na provoz, ale stát u nich chce mít studentskou slevu, tak ji kompenzuje. U spojů (vlakových i autobusových) objednaných státem nebo krajem (rychlíky, regionální vlaky, regionální autobusy) je již dotace pro studenty zahrnuta v ceně celkové dotace.

810 631-2, Plaňany, foto: Chary 7. února 2013 vstoupil v platnost aktualizovaný Metodický pokyn pro kompenzaci slev z jízdného ve veřejné osobní dopravě. V čem hledat změnu oproti předchozímu stavu? „V případě, že dopravce místo z plného (obyčejného) jízdného odvozuje slevu z jízdného nižšího, zahrnujícího tzv. komerční slevu, bere se za základ pro výpočet kompenzace plnocenné jízdné po uplatnění této komerční slevy." To znamená, že třeba RegioJet má obyčejné jízdné mezi Prahou a Ostravou 420,– Kč, promo cena je 295,– Kč, na internetu pořídíte jízdenku za 290,– Kč a žákovské je za 100,– Kč. Dopravce tedy nyní nedostane kompenzaci do 420,– Kč, ale jen do 290,– Kč. (Do února platilo, že by dostal kompenzaci do 420,– Kč. Přitom za 420,– Kč odbavoval jen cestující, kteří nastoupili bez jízdenky do vlaku.)

V současné době probíhá mezirezortní připomínkové řízení k návrhu ministerstva dopravy. Nepředbíhejme, jak to všechno dopadne (volební rok 2014 se blíží). Nic méně ministr dopravy Zbyněk Stanjura již prohlásil, že i v případě, že by dotace na studentské jízdné byly zrušeny, požadoval by po ČD, aby je i nadále poskytovaly. Což se týká jen vlaků, které České dráhy provozují na své podnikatelské riziko a na které si v roce 2012 nárokovaly cca 60 milionů korun. Pokud by se ČD rozhodly slevy studentům neposkytovat, ale ostatní dopravci na lince mezi Ostravou a Prahou by tak činili nadále, lze si lehce domyslet, kterým vlakům by studenti dali přednost.

Seznam vnitrostátních slev vhodných pro dojíždění studentů do škol

Jako „student“ se předpokládá držitel žákovského průkazu („oranžová kartička“, dále jen ŽP) ve věku 15 až 26 let cestující na trase uvedené na žákovském průkazu (mezi místem bydliště a místem školy). Slevu na žákovský průkaz nelze uplatnit v červenci a srpnu.

Trasa Praha – Brno je myšlena s trasováním Kolín, Pardubice, Česká Třebová (ne přes Havlíčkův Brod). Trasa Praha – Hradec Králové je myšlena přes Lysou nad Labem a Chlumec nad Cidlinou. Trasa Brno – Ostrava je myšlena mezi hlavními nádražími a s trasováním Nezamyslice, Přerov, Studénka.

Veškeré ceny jsou platné pro cestující do 26 let (např. cena aplikace na InKartě apod.).

Základní jízdné >>

  • základní jízdné – bez prokazování nároků na slevu
  • lze kombinovat se slevou pro studenty od 15 do 26 let = sleva 45 % ze základní jízdenky
  • lze kombinovat se Zpáteční jízdenkou, další sleva 5 % oproti dvěma jednosměrným jízdenkám; vhodná např. při jednorázové cestě na zkoušku, test, zápočet… (platí do půlnoci druhého dne)
  • lze kombinovat slevu pro studenty i Zpáteční jízdenku
  • jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa bez ŽP bez ŽP zpáteční (jedna cesta) s ŽP s ŽP zpáteční (jedna cesta)
Praha - Brno 340,– Kč 646,– Kč (323,– Kč) 187,– Kč 355,– Kč (177,50 Kč)
Praha – Hradec Králové 160,– Kč 304,– Kč (152,– Kč) 88,– Kč 167,– Kč (83,50 Kč)
Brno - Ostrava 232,– Kč 441,– Kč (220,50 Kč) 128 Kč 243,– Kč (121,50 Kč)

Akční jízdenka >>

  • akční ceny jízdného jsou vyhlašovány pro vybrané trasy
  • k dostání u pokladny i v den odjezdu (pouze ve stanicích Z a Do, ne v jiných) nebo v eShopu ČD
  • slevy pro držitele IN 25 % a IN 50 %; slevy pro studenty
  • na některých relacích kombinace obou typů slev – např. Akční jízdenka IN 50 % a student 15 - 26 let
  • na některých relacích nelze kombinovat Akční jízdenku se slevou pro studenty
trasa bez InKarty s InKartou IN 25 % s InKartou IN 50 %
Praha - Brno student 15 – 26 let 150,– Kč 130,– Kč 115,– Kč
Praha - Brno bez žákovského průkazu 210,– Kč 175,– Kč 150,– Kč
Praha – Hradec Králové student 15 – 26 let 75,– Kč 60,– Kč 50,– Kč
Praha – Hradec Králové bez žákovského průkazu 100,– Kč 80,– Kč 65,– Kč
Brno - Ostrava Akční jízdenka není v prodeji

IN 25 % >>

  • cena aplikace 330 Kč na 3 roky
  • jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa jednosměrná zpáteční (jedna cesta)
Praha - Brno 255,– Kč 485,– Kč (242,50 Kč)
Praha – Hradec Králové 120,– Kč 228,– Kč (114,– Kč)
Brno - Ostrava 174,– Kč 331,– Kč (165,50 Kč)

IN 50 % >>

  • cena aplikace 3490 Kč na 3 roky
  • vhodná náhrada žákovského průkazu (o 5 % větší sleva, platí i v červenci a srpnu, platí i na jiných trasách)
  • jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa jednosměrná zpáteční (jedna cesta)
Praha - Brno 170,– Kč 323,– Kč (161,50 Kč)
Praha – Hradec Králové 80,– Kč 152,– Kč (76,– Kč)
Brno - Ostrava 116,– Kč 221,– Kč (110,50 Kč)

Traťová jízdenka >>

  • pro denní dojíždění na pravidelné trase do 120 km s neomezeným počtem jízd tam i zpět
  • lze zakoupit zákaznickou traťovou jízdenku pro držitele InKarty IN 25 % nebo IN 50 % se slevou 25 %
  • lze zakoupit žákovskou jízdenku pro držitele žákovského průkazu (sleva 45 %)
  • nelze kombinovat slevu na studentský průkaz a InKartu
  • 1 jízda = přepočet na cenu jedné jízdy při počtu 10/40/120 jízd; jen pro srovnání
trasa týdenní (1 jízda) měsíční (1 jízda) čtvrtletní (1 jízda)
Praha – Brno Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km)
Praha – Hradec Králové bez ŽP a InKarty 1280,– Kč (128,– Kč) 4480,– Kč (112,– Kč) 11840,– Kč (98,70 Kč)
Praha – Hradec Králové student 15 – 26 let 704,– Kč (70,40 Kč) 2464,– Kč (61,60 Kč) 6512,– Kč (54,30)
Praha – Hradec Králové IN 25 % nebo IN 50 % 960,– Kč (96,– Kč) 3360,– Kč (84,– Kč) 8880,– Kč (74,– Kč)
Brno – Ostrava Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km)

Včasná jízdenka Česko >>

  • lze koupit u pokladní přepážky (nejpozději den předem), prostřednictvím eShopu ČD nebo v jízdenkovém automatu
  • 3 cenové úrovně
  • I. CÚ – nejdříve 2 měsíce před odjezdem, nejpozději 7 dní před odjezdem
  • II. CÚ – v rozmezí 6 – 3 dny před odjezdem, případně i dříve po vyprodání I. CÚ
  • III. CÚ – 2 dny před odjezdem a později, případně i dříve po vyprodání II. CÚ
  • lze zakoupit libovolný počet jízdenek
  • sleva pro držitele IN 25 % nebo IN 50 %
trasa I. CÚ II. CÚ III. CÚ
Praha – Brno bez InKarty 180,– Kč 190,– Kč 200,– kč
Praha – Brno IN 25 % nebo IN 50 % 150,– Kč 160,– Kč 170,– kč
Praha – Hradec Králové bez InKarty 90,– Kč 90,– Kč 95,– Kč
Praha – Hradec Králové IN 25 % nebo IN 50 % 70,– Kč 70,– Kč 75,– Kč
Brno - Ostrava bez InKarty 160,– Kč 170,– Kč 180,– Kč
Brno - Ostrava IN 25 % nebo IN 50 % 120,– Kč 140,– Kč 150,– Kč

Trasa Praha – Brno: srovnání cen

cena druh jízdenky potřebný ŽP nebo InKarta poznámka
340,– Kč Základní jízdenka jednosměrná bez průkazu nevýhodné
323,– Kč Základní jízdenka zpáteční (jedna cesta) bez průkazu nevýhodné
255,– Kč Základní jízdenka jednosměrná IN 25 % IN 25 % nevýhodné
242,50 Kč Základní jízdenka zpáteční IN 25 % (jedna cesta) IN 25 % nevýhodné
210,– Kč Akční jízdenka bez InKarty bez průkazu
200,– Kč Včasná jízdenka bez InKarty III. CÚ bez průkazu
190,– Kč Včasná jízdenka bez InKarty II. CÚ bez průkazu (3 dny předem)
187,– Kč Základní jízdenka jednosměrná ŽP ŽP nevýhodné
180,– Kč Včasná jízdenka bez InKarty I. CÚ bez průkazu (7 dní předem)
177,50 Kč Základní jízdenka zpáteční ŽP (jedna cesta) ŽP nevýhodné
175,– Kč Akční jízdenka IN 25 % IN 25 %
170,– Kč Včasná jízdenka IN 25 % III. CÚ IN 25 %
170,– Kč Včasná jízdenka IN 50 % III. CÚ IN 50 % nevýhodné
170,– Kč Základní jízdenka jednosměrná IN 50 % IN 50 % nevýhodné
161,50 Kč Základní jízdenka zpáteční IN 50 % (jedna cesta) IN 50 % nevýhodné
160,– kč Včasná jízdenka IN 25 % II. CÚ IN 25 % (3 dny předem)
160,– Kč Včasná jízdenka IN 50 % II. CÚ IN 50 % (3 dny předem) nevýhodné
150,– Kč Včasná jízdenka IN 25 % I. CÚ IN 25 % (7 dní předem)
150,– Kč Včasná jízdenka IN 50 % I. CÚ IN 50 % (7 dní předem) nevýhodné
150,– Kč Akční jízdenka IN 50 % IN 50 %
150,– Kč Akční jízdenka ŽP bez InKarty ŽP
130,– Kč Akční jízdenka ŽP IN 25 % ŽP, IN 25 %
115,– Kč Akční jízdenka ŽP IN 50 % ŽP, IN 50 %

Pokud bychom chtěli tento přehled ještě více zkomplikovat, mohli bychom přidat Celodenní jízdenku. Rovněž tak zde neřešíme slevy pro skupiny osob (skupina 2 až 30 cestujících, malá skupina 2 až 5 cestujících). Na vybraných úsecích je nabízena sleva 25 % nebo 50 %. A chcete-li šetřit ještě trošku, plaťte jízdenky bezhotovostně nebo si je zakupte v automatu na jízdenky nebo eShopu - můžete tak ušetřit až 6 % ze zaplaceného jízdného.

Poznámka pod čarou.

Do školy jsem jezdil v 80. létech minulého století. Tarifní vzdálenost byla 196 km, jízdenka stála 27,– Kčs, k tomu navíc ještě 16,– Kčs za rychlíkový příplatek. Jako student jsem to měl za polovinu: 13,50 + 8 = 21,50 Kčs. Žádné InKarty, akční či včasné jízdenky nebyly. Ještě že tak – nedokážu si představit, kolik druhů lepenkových jízdenek by v té době ČSD musely vůbec pořídit. Když se dívám na dnešní přehled slev, vybavuje se mi klasická povídka Šimka a Grossmanna: „… Nechci slevu zadarmo,“ pravil vychytrale a položil na stůl stokorunu…

Zdroje: České dráhy, E15.cz, iDNES.cz, IHNED.cz, Ministerstvo dopravy


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi , Vlad Poslat mail autorovi | 14.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
15.04.2013 (9:33)  
Ac se vam nazor provokatera m-pruvodci nelibi sebevic, z poloviny s nim musim souhlasit. NEKTERI studenti se ve vlacich a autobusech chovaji opravdu vystredne. Byl jsem dokonce svedkem toho, ze neuvolnili misto ani zjevne tehotne zene a to i po vyzvani.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
14.04.2013 (22:28)  
Pasažér: Jen to ne. Volnost a flexibilita při nákupu jízdenky je poslední výhodou ČD a nerad bych o ni přišel. Ten pocit, že na jízdenku vždy něčím domů dojedu, byť třeba se ztrátou místenky, je důležitý. Cestuje se tak mnohem klidněji.
14.04.2013 (22:09)  
Parádní práce. "Studium tarifu" nabírá netušené rozměry.
14.04.2013 (21:29)  
Pokud bychom to vzali z pohledu mikroekonomie, tak systém slev ČD by se dal (dle mého názoru) nazvat pokusem o cenovou diskriminaci 2. a 3. řádu. Tedy o legitimní snahu ČD zvýšit svůj zisk na úkor spotřebitele. Otázkou je, jak se jim to v praxi daří... Tedy snahou o cenovou degresi a o to, aby každá skupina zákazníků platila jízdné v různé výši tak, jak je ochotná platit.

Pokud bude prosazeno školné, tak se mi zdá další dotování jízdného schizofrenní a nesmyslné. Na jednu stranu vyžadovat platby a na druhé straně je vracet. To celé stojí zbytečné administrativní náklady... Takže ideální zrušit dotace pro studenty, ale zároveň nevyžadovat školné (resp. požadovat menší školné). Podobné je to i jinde, seberou se peníze z daní a pak se vrací třeba v důchodovém připojištění nebo stavebním spoření, ale to je na debatu na jiném webu...

Dle mého názoru by byly ideální slevy podobné jako má LE - nižší ceny na nejméně vytížené konkrétní spoje, které by i pro studenty nebo třeba důchodce mohly být atraktivní, protože mají často vyšší časovou flexibilitu a mohou tak jet v poledne místo ráno nebo večer.
registrovaný uživatel Honza  mail  
14.04.2013 (20:18)  
M-průvodčí: vám ten vlak přece stát zaplatí, takže se nemusíte bát, že z toho zchudnete.
Bohužel máte pravdu v tom, že někteří studenti se chovají jak dobytek, ale to spíš platí u té nižší věkově kategie. Jako například děti jezdící panterem z Děčína do Dobkovic že?
registrovaný uživatel EC 174  mail  
14.04.2013 (19:43)  
Otázka nastavení softwaru ČD je velmi zajímavá - nevím, jak to funguje na pokladnách, ale na internetu se rozhodně nejvýhodnější jízdné nenabízí - mám IN 100, a když chci jet do Vídně, eshop mi automaticky nabízí nějakou drahou jízdenku (asi včasnou), přestože na IN 100 lze koupit jízdenku až o 400 Kč levnější - avšak pouze fyzicky na pokladně, eshop ji prostě nevydá.
K tomu množství slev u ČD - já už jsem dávno přestal sledovat různé nabídky, slevy, co se dá s čím kombinovat atd., protože je to opravdu nepřehledné. Na druhou stranu je to ale dobře - jiní dopravci žádné slevy nenabízí: kdyby třeba LE nabízel nějakou IN 100 do Premium třídy, koupil bych si ji, klidně i nějakou IN 25 (aspoň něco). Ale pokud mám jezdit se soukromými dopravci za plné jízdné, ať se nediví, že dám přednost ČD, které mi za dobrou cenu nabídnou kvalitu na celý rok.
registrovaný uživatel Leinad 
14.04.2013 (15:32)  
Na http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/8512731B-8643-4CAA-8FF4-21ED297313FA/0/Metodicky_pokyn_kompenzace_slev_2013.doc je: "Ztráta z poskytnuté slevy se vypočítá jako rozdíl mezi cenou jízdenky ve výši plného (obyčejného) jízdného vyhlášeného dopravcem a cenou jízdenky se slevou ve výši nařízené Výměrem MF. V případě, že dopravce namísto z plného (obyčejného) jízdného odvozuje slevu z jízdného nižšího, zahrnujícího tzv. komerční slevu, bere se za základ pro výpočet kompenzace plnocenné jízdné po uplatnění této komerční slevy."
Chápu to špatně, když si myslím, že se rozdíl počítá do komerční ceny i nyní?
registrovaný uživatel Honza  mail  
14.04.2013 (12:58)  
K poznámce pod čarou: Když jede moje máma například z Vyškova do Malých Žernosek, dostane na tu jednu cestu klidně i 5 "lístků". Jako dobití EP, připsání bonusu a rozdělení včasné jízdenky na 3 úseky :-)
14.04.2013 (12:02)  
jezdím z Jeseniku do Rosic u Brna.opravdu lituju cestující kteří si koupí na této trase jednu jízdenku.já to dělím na několik tras (4-5) podle toho kudy jedu.takto dokážu ušetřit víc než cestující s in25 a když spočítám kolik bych dal za in50 tak tak to radši budu řešit takto
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
14.04.2013 (11:13)  
K poznámce pod čarou: Má to naznačovat, že slevy jsou špatná věc?

Nic takového netvrdím. V dřívějších dobách byla každá stanice vybavena centrálně tištěnými lepenkovými jízdenkami. Nedokážu si představit, jakým způsobem by se zvýšil počet typů jízdenek pro jednotlivé stanice, kdyby existovalo v té době široké spektrum slev a jejich možných kombinací, jako je tomu nyní, kdy se vytiskne až konkrétní jízdenka. Tohle bez výpočetní techniky nejde.

Spíš by mne zajímalo, jestli má ČD nastavený SW pro vydávání jízdenek tak, že počítač automaticky nabídne nejvýhodnější tarif (po zadání slev), nebo zda to musí zadat obsluha a nebo neznalý cestující zaplatí tu nejvyšší cenu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko