Praha – Závěrem měsíce února pronikla do některých médií zpráva o tom, že stát chce zrušit dotace na jízdné pro studenty. Některá média to podala tak dramaticky, že se z toho dal udělat závěr, že studenti budou muset jezdit za plné jízdné, protože se jejich jízdné už nebude dotovat. A když se nebude dotovat, tak proč by je někdo nabízel na úkor svého zisku… Některé studenty možná polila hrůza, protože dojíždět za studiem, zajistit si bydlení a vše co se studiem souvisí, není dnes už nic levného. Navíc když některé školy chtějí po svých studentech i nezákonné poplatky. Nic není ale tak horké, jaké se uvaří. Zkusíme trošku vysvětlit kroky Ministerstva dopravy a nabídneme vám i malý přehled slev, které mohou studenti dnes uplatnit.
V prvním momentě řekněme, že není pravda, že by stát na dotace studentského jízdného neměl. Má. Ale systém je z minulosti špatně nastaven a začíná se státu prodražovat. Když už existuje něco tak silně regulačního, jako tarifní věstník ministerstva, tak by třeba mohl stanovit cenu za km žákovského jízdného a kolik na slevu stát dopravcům přispěje. Nebo se dá jít jinou cestou – příspěvek směrovat přímo studentům. Je snaha změnit dnešní stav, kdy se dopravcům platí víc, než studenti reálně "ušetřili".
Jak si ten systém představit? České dráhy mají obyčejné jízdné (+/-) 2,– Kč/km, zákaznické 1,– Kč/km a žákovi nabídnou 0,50 Kč/km. Na trase (trasách) ale nastaví komerční slevu plošně, že všem prodávají za cenu 1,– Kč/km kromě studentů. Stát jim ale nedá rozdíl 0,50 Kč/km do té (ve skutečnosti poskytnuté) 1,– Kč, ale kompenzuje do té nereálné ceny 2,– Kč/km. Kompenzuje tedy více, než jakou slevu přepravce reálně studentům poskytl.
Systém je nastaven shodně jak pro vlaky, tak i dálkové autobusy. Dálkové autobusy nemohou mít dotaci na provoz, ale stát u nich chce mít studentskou slevu, tak ji kompenzuje. U spojů (vlakových i autobusových) objednaných státem nebo krajem (rychlíky, regionální vlaky, regionální autobusy) je již dotace pro studenty zahrnuta v ceně celkové dotace.
7. února 2013 vstoupil v platnost aktualizovaný Metodický pokyn pro kompenzaci slev z jízdného ve veřejné osobní dopravě. V čem hledat změnu oproti předchozímu stavu? „V případě, že dopravce místo z plného (obyčejného) jízdného odvozuje slevu z jízdného nižšího, zahrnujícího tzv. komerční slevu, bere se za základ pro výpočet kompenzace plnocenné jízdné po uplatnění této komerční slevy." To znamená, že třeba RegioJet má obyčejné jízdné mezi Prahou a Ostravou 420,– Kč, promo cena je 295,– Kč, na internetu pořídíte jízdenku za 290,– Kč a žákovské je za 100,– Kč. Dopravce tedy nyní nedostane kompenzaci do 420,– Kč, ale jen do 290,– Kč. (Do února platilo, že by dostal kompenzaci do 420,– Kč. Přitom za 420,– Kč odbavoval jen cestující, kteří nastoupili bez jízdenky do vlaku.)
V současné době probíhá mezirezortní připomínkové řízení k návrhu ministerstva dopravy. Nepředbíhejme, jak to všechno dopadne (volební rok 2014 se blíží). Nic méně ministr dopravy Zbyněk Stanjura již prohlásil, že i v případě, že by dotace na studentské jízdné byly zrušeny, požadoval by po ČD, aby je i nadále poskytovaly. Což se týká jen vlaků, které České dráhy provozují na své podnikatelské riziko a na které si v roce 2012 nárokovaly cca 60 milionů korun. Pokud by se ČD rozhodly slevy studentům neposkytovat, ale ostatní dopravci na lince mezi Ostravou a Prahou by tak činili nadále, lze si lehce domyslet, kterým vlakům by studenti dali přednost.
Seznam vnitrostátních slev vhodných pro dojíždění studentů do škol
Jako „student“ se předpokládá držitel žákovského průkazu („oranžová kartička“, dále jen ŽP) ve věku 15 až 26 let cestující na trase uvedené na žákovském průkazu (mezi místem bydliště a místem školy). Slevu na žákovský průkaz nelze uplatnit v červenci a srpnu.
Trasa Praha – Brno je myšlena s trasováním Kolín, Pardubice, Česká Třebová (ne přes Havlíčkův Brod). Trasa Praha – Hradec Králové je myšlena přes Lysou nad Labem a Chlumec nad Cidlinou. Trasa Brno – Ostrava je myšlena mezi hlavními nádražími a s trasováním Nezamyslice, Přerov, Studénka.
Veškeré ceny jsou platné pro cestující do 26 let (např. cena aplikace na InKartě apod.).
Základní jízdné >>
- základní jízdné – bez prokazování nároků na slevu
- lze kombinovat se slevou pro studenty od 15 do 26 let = sleva 45 % ze základní jízdenky
- lze kombinovat se Zpáteční jízdenkou, další sleva 5 % oproti dvěma jednosměrným jízdenkám; vhodná např. při jednorázové cestě na zkoušku, test, zápočet… (platí do půlnoci druhého dne)
- lze kombinovat slevu pro studenty i Zpáteční jízdenku
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | bez ŽP | bez ŽP zpáteční | (jedna cesta) | s ŽP | s ŽP zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 340,– Kč | 646,– Kč | (323,– Kč) | 187,– Kč | 355,– Kč | (177,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 160,– Kč | 304,– Kč | (152,– Kč) | 88,– Kč | 167,– Kč | (83,50 Kč) |
Brno - Ostrava | 232,– Kč | 441,– Kč | (220,50 Kč) | 128 Kč | 243,– Kč | (121,50 Kč) |
Akční jízdenka >>
- akční ceny jízdného jsou vyhlašovány pro vybrané trasy
- k dostání u pokladny i v den odjezdu (pouze ve stanicích Z a Do, ne v jiných) nebo v eShopu ČD
- slevy pro držitele IN 25 % a IN 50 %; slevy pro studenty
- na některých relacích kombinace obou typů slev – např. Akční jízdenka IN 50 % a student 15 - 26 let
- na některých relacích nelze kombinovat Akční jízdenku se slevou pro studenty
trasa | bez InKarty | s InKartou IN 25 % | s InKartou IN 50 % | |
Praha - Brno | student 15 – 26 let | 150,– Kč | 130,– Kč | 115,– Kč |
Praha - Brno | bez žákovského průkazu | 210,– Kč | 175,– Kč | 150,– Kč |
Praha – Hradec Králové | student 15 – 26 let | 75,– Kč | 60,– Kč | 50,– Kč |
Praha – Hradec Králové | bez žákovského průkazu | 100,– Kč | 80,– Kč | 65,– Kč |
Brno - Ostrava | Akční jízdenka není v prodeji |
IN 25 % >>
- cena aplikace 330 Kč na 3 roky
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | jednosměrná | zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 255,– Kč | 485,– Kč | (242,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 120,– Kč | 228,– Kč | (114,– Kč) |
Brno - Ostrava | 174,– Kč | 331,– Kč | (165,50 Kč) |
IN 50 % >>
- cena aplikace 3490 Kč na 3 roky
- vhodná náhrada žákovského průkazu (o 5 % větší sleva, platí i v červenci a srpnu, platí i na jiných trasách)
- jedna cesta = přepočet ceny na jednu cestu, pouze pro potřeby porovnání
trasa | jednosměrná | zpáteční | (jedna cesta) |
Praha - Brno | 170,– Kč | 323,– Kč | (161,50 Kč) |
Praha – Hradec Králové | 80,– Kč | 152,– Kč | (76,– Kč) |
Brno - Ostrava | 116,– Kč | 221,– Kč | (110,50 Kč) |
Traťová jízdenka >>
- pro denní dojíždění na pravidelné trase do 120 km s neomezeným počtem jízd tam i zpět
- lze zakoupit zákaznickou traťovou jízdenku pro držitele InKarty IN 25 % nebo IN 50 % se slevou 25 %
- lze zakoupit žákovskou jízdenku pro držitele žákovského průkazu (sleva 45 %)
- nelze kombinovat slevu na studentský průkaz a InKartu
- 1 jízda = přepočet na cenu jedné jízdy při počtu 10/40/120 jízd; jen pro srovnání
trasa | týdenní | (1 jízda) | měsíční | (1 jízda) | čtvrtletní | (1 jízda) | |
Praha – Brno | Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km) | ||||||
Praha – Hradec Králové | bez ŽP a InKarty | 1280,– Kč | (128,– Kč) | 4480,– Kč | (112,– Kč) | 11840,– Kč | (98,70 Kč) |
Praha – Hradec Králové | student 15 – 26 let | 704,– Kč | (70,40 Kč) | 2464,– Kč | (61,60 Kč) | 6512,– Kč | (54,30) |
Praha – Hradec Králové | IN 25 % nebo IN 50 % | 960,– Kč | (96,– Kč) | 3360,– Kč | (84,– Kč) | 8880,– Kč | (74,– Kč) |
Brno – Ostrava | Traťová jízdenka není v prodeji (trasa delší než 120 km) |
Včasná jízdenka Česko >>
- lze koupit u pokladní přepážky (nejpozději den předem), prostřednictvím eShopu ČD nebo v jízdenkovém automatu
- 3 cenové úrovně
- I. CÚ – nejdříve 2 měsíce před odjezdem, nejpozději 7 dní před odjezdem
- II. CÚ – v rozmezí 6 – 3 dny před odjezdem, případně i dříve po vyprodání I. CÚ
- III. CÚ – 2 dny před odjezdem a později, případně i dříve po vyprodání II. CÚ
- lze zakoupit libovolný počet jízdenek
- sleva pro držitele IN 25 % nebo IN 50 %
trasa | I. CÚ | II. CÚ | III. CÚ | |
Praha – Brno | bez InKarty | 180,– Kč | 190,– Kč | 200,– kč |
Praha – Brno | IN 25 % nebo IN 50 % | 150,– Kč | 160,– Kč | 170,– kč |
Praha – Hradec Králové | bez InKarty | 90,– Kč | 90,– Kč | 95,– Kč |
Praha – Hradec Králové | IN 25 % nebo IN 50 % | 70,– Kč | 70,– Kč | 75,– Kč |
Brno - Ostrava | bez InKarty | 160,– Kč | 170,– Kč | 180,– Kč |
Brno - Ostrava | IN 25 % nebo IN 50 % | 120,– Kč | 140,– Kč | 150,– Kč |
Trasa Praha – Brno: srovnání cen
cena | druh jízdenky | potřebný ŽP nebo InKarta | poznámka |
340,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná | bez průkazu | nevýhodné |
323,– Kč | Základní jízdenka zpáteční (jedna cesta) | bez průkazu | nevýhodné |
255,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná IN 25 % | IN 25 % | nevýhodné |
242,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční IN 25 % (jedna cesta) | IN 25 % | nevýhodné |
210,– Kč | Akční jízdenka bez InKarty | bez průkazu | |
200,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty III. CÚ | bez průkazu | |
190,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty II. CÚ | bez průkazu (3 dny předem) | |
187,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná ŽP | ŽP | nevýhodné |
180,– Kč | Včasná jízdenka bez InKarty I. CÚ | bez průkazu (7 dní předem) | |
177,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční ŽP (jedna cesta) | ŽP | nevýhodné |
175,– Kč | Akční jízdenka IN 25 % | IN 25 % | |
170,– Kč | Včasná jízdenka IN 25 % III. CÚ | IN 25 % | |
170,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % III. CÚ | IN 50 % | nevýhodné |
170,– Kč | Základní jízdenka jednosměrná IN 50 % | IN 50 % | nevýhodné |
161,50 Kč | Základní jízdenka zpáteční IN 50 % (jedna cesta) | IN 50 % | nevýhodné |
160,– kč | Včasná jízdenka IN 25 % II. CÚ | IN 25 % (3 dny předem) | |
160,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % II. CÚ | IN 50 % (3 dny předem) | nevýhodné |
150,– Kč | Včasná jízdenka IN 25 % I. CÚ | IN 25 % (7 dní předem) | |
150,– Kč | Včasná jízdenka IN 50 % I. CÚ | IN 50 % (7 dní předem) | nevýhodné |
150,– Kč | Akční jízdenka IN 50 % | IN 50 % | |
150,– Kč | Akční jízdenka ŽP bez InKarty | ŽP | |
130,– Kč | Akční jízdenka ŽP IN 25 % | ŽP, IN 25 % | |
115,– Kč | Akční jízdenka ŽP IN 50 % | ŽP, IN 50 % |
Pokud bychom chtěli tento přehled ještě více zkomplikovat, mohli bychom přidat Celodenní jízdenku. Rovněž tak zde neřešíme slevy pro skupiny osob (skupina 2 až 30 cestujících, malá skupina 2 až 5 cestujících). Na vybraných úsecích je nabízena sleva 25 % nebo 50 %. A chcete-li šetřit ještě trošku, plaťte jízdenky bezhotovostně nebo si je zakupte v automatu na jízdenky nebo eShopu - můžete tak ušetřit až 6 % ze zaplaceného jízdného.
Poznámka pod čarou.
Do školy jsem jezdil v 80. létech minulého století. Tarifní vzdálenost byla 196 km, jízdenka stála 27,– Kčs, k tomu navíc ještě 16,– Kčs za rychlíkový příplatek. Jako student jsem to měl za polovinu: 13,50 + 8 = 21,50 Kčs. Žádné InKarty, akční či včasné jízdenky nebyly. Ještě že tak – nedokážu si představit, kolik druhů lepenkových jízdenek by v té době ČSD musely vůbec pořídit. Když se dívám na dnešní přehled slev, vybavuje se mi klasická povídka Šimka a Grossmanna: „… Nechci slevu zadarmo,“ pravil vychytrale a položil na stůl stokorunu…
Zdroje: České dráhy, E15.cz, iDNES.cz, IHNED.cz, Ministerstvo dopravy
Problém s dotacemi studentského jízdného na železnici se dotýká jediné linky: Ostrava - Praha, protože u všech dalších linek je dotace studentského jízdného zahrnuta. Na lince jezdí tři dopravci, kteří si nárokují kompenzace za poskytnuté slevy studentům...
O ostatní dopravcích není v článku jediná zmínka, přičemž právě oni jsou původcem úvah o změnách!!! ČD dostávají dorovnání za studenty plošně a paušálně (kromě trasy Praha - Ostrava) a stejné dorovnání budou dostávat i po případných změnách. Problém se týká právě trasy Praha - Ostrava a vyvstal právě s nástupem dopravců LE a RJ, kteří mají nasazeno vysoké obyčejné jízdné a stát jim dorovnává přesně dle podmínek v článku. Tudíž článek je tendenční a lživý!
Ve Švédsku mají "letecký" tarif, který umí dobře uspokojit jak nízkopříjmové, tak "bohaté" cestující. Ale to jen na dálkových trasách, na lokálních trasách jsou ceny zastropované (či jinak omezené v růstu)... Takže jako chudý student můžu jet o mnoho levněji, než manažer, co se rozhodl včera...
Když cenově diskriminovat, tak dobrovolně a ne nuceně... BTW by mohla být zajímavá studie, jestli zvýšení cen bude kompenzováno snížením počtu jízd, efektivnější přepravou (levnější kolmo nebo pěšky na kratší vzdálenost) nebo opravdu tvrdě dopadne na rodiny... ;-)
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-spousti-cenovou-valku-o-cestujici-na-d1-praha-brno-za-90-kc-pbt-/ekonomika.aspx?c=A130415_133246_ekonomika_spi
Pokial ide o kompenzacie zliav v CR, preco sa to nespravi jednoducho tak ze stat by kompenzoval zlavu len do vysky zaplateneho cestovneho? Teda napr. ak student zaplati 120 Kc tak stat dopravcovi uhradi najviac 120 Kc? Co by zlavu v podstate vzdy nastavilo na vysku 50 percent.
Pokud někomu vadí, že je slev hodně, ať je nepoužívá a platí obyčejné jízdné, pokud slevy zruší, beztak budeme muset potom platit obyčejné jízdné.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.