Praha — České dráhy od března rozšiřují seznam regionálních tratí, kde bude cestujícím automaticky přiznána 25% sleva na jízdném. Cílem je navýšit zájem o cestování vlakem i po těchto tratích, kde je většinou železniční doprava znevýhodněna cestovní dobou nebo silnou konkurencí. Jedná se o celkem 44 tratí po celé České republice, na nichž nejsou vlaky optimálně využívány a v budoucnosti proto může hrozit – vzhledem ke škrtům v krajských rozpočtech – jejich částečný nebo úplný zánik. Na osmnácti tratích, kde akční jízdné v letech 2011 a 2012 platilo, se díky tomu podařilo docílit nárůstu obsazenosti a tržeb.
Ivo Toman, ředitel Odboru regionální dopravy ČD, k tomu dodává: „Snažíme se tímto způsobem přilákat cestující na nejméně vytížené tratě, abychom zlepšili jejich ekonomiku a pokud možno na nich uchovali provoz. Krajské rozpočty jsou napjaté, neustále rostou náklady na elektřinu, dopravní cestu a tak dále. Dříve či později přijde na řadu otázka, zda na takových tratích nemá být doprava zastavena. Pokud ale existuje potenciál cestující do vlaků přilákat, je správné to nejdříve prověřit. Navíc vybíráme tratě, kde by mohlo dojít ke zlepšení služby například zrychlením spojení nebo nasazením kvalitnějších vozidel.“
Správnou cestu ukázala trať z Benešova do Trhového Štěpánova, kde je cestujícím již od září 2011 přiznáván nárok na 50% slevu ze základního jízdného. Navzdory velice nízkému jízdnému nedošlo k žádnému propadu tržeb, jak by se dalo předpokládat. U více než poloviny spojů vzrostla obsazenost a celkové tržby z trati jsou o téměř 15 % vyšší, než před zlevněním. Do vlaku přešli cestující jak z konkurenčních autobusů, tak i automobilů.
Akční nabídka se vztahuje na jednosměrné i zpáteční jízdenky mezi stanicemi ležícími na vyhlášené trati. Slevy nemohou využít cestující, kteří využijí traťovou nebo síťovou jízdenku, jakož i cestující, kteří jsou odbavováni do nebo ze stanice ležící mimo trať, kde je sleva poskytována. Na druhou stranu České dráhy mírně znevýhodňují majitele In-karet s aplikací IN 25 %, kteří v těchto úsecích dosáhnou stejné ceny. S ohledem na možnost síťového využití aplikace na In-kartě po celé České republice však tato nevýhoda nemá rozhodující význam.
Seznam úseků, kde je sleva poskytována | |
014 | Kolín – Ledečko |
064 | Mladá Boleslav hl. n. – Mladá Boleslav město |
076 | Mělník – Mladá Boleslav hl.n. |
081 | Rybniště – Rumburk |
083 | Rumburk – Dolní Poustevna |
084 | Rumburk – Staré Křečany / Zahrady u Rumburka – Mikulášovice dolní nádraží |
097 | Lovosice – Teplice v Čechách |
110 | Louny – Slaný |
131 | Ústí nad Labem hl. n. – Úpořiny – Bílina |
135 | Most – Moldava v Krušných horách |
141 | Karlovy Vary – Merklín |
142 | Karlovy Vary dol. n. – Potůčky |
144 | Nové Sedlo u Lokte – Nová Role |
146 | Cheb – Luby u Chebu |
147 | Františkovy Lázně – Plesná |
148 | Cheb – Hranice v Čechách |
161 | Rakovník – Blatno u Jesenice |
162 | Rakovník – Kralovice u Rakovníka |
178 | Svojšín – Bor |
182 | Poběžovice – Staňkov |
184 | Tachov – Domažlice |
185 | Domažlice – Klatovy |
191 | Nepomuk – Blatná |
192 | Číčenice – Týn nad Vltavou |
197 | Číčenice – Nové Údolí |
198 | Strakonice – Vimperk |
202 | Tábor – Bechyně |
203 | Strakonice – Březnice |
204 | Březnice – Rožmitál pod Třemšínem |
212 | Sázava Černé Budy – Světlá nad Sázavou |
220 | Benešov u Prahy – Mezno |
222 | Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov (50% sleva) |
223 | Olbramovice – Sedlčany |
227 | Kostelec u Jihlavy – Slavonice |
235 | Kutná Hora hl. n. – Zruč nad Sázavou |
236 | Čáslav – Třemošnice |
237 | Havlíčkův Brod – Humpolec |
251 | Žďár nad Sázavou – Nedvědice |
252 | Velké Meziříčí – Studenec |
292 | Lipová Lázně – Mikulovice |
295 | Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku |
297 | Mikulovice – Zlaté Hory |
305 | Kroměříž – Zborovice |
310 | Valšov – Bruntál |
311 | Rýmařov – Valšov |
Seznam tratí ČR (ŽelPage) |
Zdroj: ŽelPage, České dráhy
Bel: Ano, motorackum sice stoupnou trzby o 15 %, ale autobusakum, ktery jezdej stejnou linku, jenom obsluhujou jiny zastavky, zase trzby o 30 % klesnou. Ale ono to je vlastne fuk, protoze kraj to zatahne.
Obyčejné a jak ukazuje tento příklad nesmyslně vykalkulované jízdné normálnímu nezasvěcenému cestujícícmu nelze kompenzovat naprosto komplikovaným, nepřehledným a vytrvale se měnícím systémem slev.
K rušení některých lokálek zřejmě dojde. S cyklostezkami bych byl též opatrnější neboť se na jejich budování dají sehnat výhodné "eurodotace", což se rovná velký zájem všech zainteresovaných na jejich budování. V první řadě nabídka lokálky k odkupu soukromníkům či sdružení místních obcí, také není marný stav zachování lokálek bez údržby pro případ možného oživení v budoucnosti.
O údržbě neprovozovaných tratí SŽDC by se daly psát romány. Ing. Šatava z příspěvku od státu na údržbu tratí dokázal financovat obnovu několika kilometrů JH úzkokolejek. SŽDC nestačí peníze ani na běžnou údržbu a to dostává takřka dvojnásobek jako soukromníci...
Edit:
Jinak až se bude studium skutečně platit, budou studovat jen ti, co na to budou mít finančně, nikoli vědomosti.
Jinak kromě toho vlaku a nějakého toho jídla mě to moc nestojí. Skripta kupovat nemusím (máme knihovnu) a většinou k dispozici výuku v elektronické podobě. Akorát je potřeba občas vytisknout nějaký ten výkres, či semestrální práci a to se platí stránka od stránky podle pokrytí, černobílá/barevná, formátu atd..
jako pokud se někde zruší železnice a těleso ničemu nepřekáží je to dobrý nápad a vhodné využití,
ale varoval bych před jevem, který se občas objevuje, kdy obec prosazuje zrušení železnice, jen proto, aby se mohla přestavět na cyklostezku. Opravdu jsem to zažil a když jsem se dozvěděl, že starosta je ODSák a vlastní stavební firmu bylo mi vše jasné. Každopádně nikdy nerušit železnici, protože se dá přestavět na cyklostezku
Vlak vyjde cca ne jízdné na 62kc bez slevy a 47kc s in25 a tento tarif platí v cele CR
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.