Madrid — Španělský dopravce RENFE přepravil ve svých vlacích AVE na koridoru Madrid - Barcelona za 5 let od uvedení do provozu (20. února 2008) celkem 27,2 milionu cestujících. Ten byl tehdy zahájen se 17 spoji denně v každém směru a jízdním časem nejrychlejších vlaků 2 hodiny 38 minut mezi oběma největšími španělskými městy. Dnes RENFE nabízí až 29 spojů denně a cestovní čas non-stop vlaků se zkrátil o osm minut. Za poslední rok využilo služeb AVE na této trase nebo v její části více než 5 mil. cestujících, což činí podíl na trhu 51,2 %. Nejvíce pak láká relace Madrid - Barcelona, kde to bylo 2,7 milionu cestujících, což znamená meziroční nárůst o 5,6 %. Navíc od 8. února letošního roku je možné na daném ramenu cestovat za akční cenu 32 eur. Další v pořadí se umístily dílčí relace Madrid - Zaragoza s 1,08 mil., Barcelona - Zaragoza 446 tis., Madrid - Camp de Tarragona 280 tis. a Madrid - Lleida 223 tisíci cestujících.
Průměrné obsazení vlaků se pak pohybuje kolem 80 %, přičemž typický cestující je osoba ve věku 35 - 60 let (61,1 %), který vlak používá především z důvodů pracovních (65,3 %) nebo z důvodů rodinných a volnočasových (29,5 %) s průměrnou frekvencí 21 cest za rok. Z výsledků nedávného průzkumu by každý osmý klient z deseti doporučil služby AVE na tomto koridoru. Lidé si zde nejvíce cení spolehlivosti a s ní související přesnosti a také rychlosti.
Počty přepravených cestujících v hlavních relacích v období let 2008 až 2012
- Madrid - Barcelona: 12 941 321
- Madrid - Zaragoza: 6 543 121
- Barcelona - Zaragoza: 2 566 741
- Madrid - Camp de Tarragona: 1 553 345
- Madrid - Lleida: 1 278 619
Zdroj: Via Libre
Flexaretista: "Mocenský vzestup Polska" je přesně co? Narozdíl od totáče se tam dá koupit maso, ale žádný hospodářský ani intelektuální průlom tam nevidím, a ani nečekám. Pokud by nečekaně nastal, tak Ferdinandka má z českých tratí nejblíž k dvoustovce, snad by toto pro začátek stačilo...
Jinak je fajn, že tu má tolik lidí šotosny o VRT, ale (kromě stavebních firem a zapojených politických mafií) to přinese omezený přínos za obrovské náklady. Existuje spousta oblastí, které vidím jako zásadně prioritnější - výběrka na dálkovou dopravu, vozový park tamtéž, systematizace financování pro integrované dopravní systémy, funkční IDS ve všech krajích, dokončení rekonstrukce významných uzlů, a s tím spojené vytížení (a aspoň nějaká ekonomická návratnost) stávajících koridorů atd. atd. Jenže s tím je spousta práce a není to tak efektní, že ano.
Vedle toho by bylo dobré se podívat na ty přepravní proudy. Madrid má s aglomerací 6M, Barcelona 4M a živí VRT trať - OK. Praha má 1.2M, Vídeň 2.4M (ekonomické provázání se většinu z posledních 95 let cíleně ničilo a je nesrovnatelné s Madrid-Barcelona); pokud to chcete posílit vnitrostátním Brnem, tak je to docela těžké - VRT bude asi o dost dražší než autobus a pro konkurenci autům je Brno hrozně blízko (= je pohodlnější se kodrcat autem až do Brna s komfortem door to door, než jet VRT a k tomu 2x přestupovat např. na taxi); a přetažení objemu Německo > Vídeň zní zajímavě, ale nikdo neřekl, kolik těch lidí vlastně má o tuto relaci zájem a kolik padne na zadek z toho, že by to vlak dal za 8 hodin místo za 9h30 (bez dalších VRT investic jak v Německu, tak od nás do Drážďan)...
Takže na vyřešení Brna doporučuju Jančurovi jednorázově věnovat deset Es a problém se vyřeší a "VRT" ambice směrovat k západu, kde kromě lokálek opravdu nic není...
Jestlipak se dožiju i titulku VRT Praha - Brno slaví 5 let? :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.