..: Nový velkoprostor pro dálkové vlaky: ČD představily řadu Bdmpee :..

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Boční pohled na novou řadu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Modernizace řady Bmee posouvá tyto vozy technicky i morálně o více než generaci vpřed – vůz je vybaven dnes již standardními prvky, jakými jsou vakuové WC, klimatizace, zásuvka 230V pro každou dvojici sedadel, nebo audiovizuální informační systém s výhledem elektronických rezervací. Zcela novým doplněním interiéru jsou držáky pro čtyři jízdní kola, zatímco na protějším představku se nachází police pro nadměrná zavazadla. I přes vysokou kapacitu vozu je u sedadel relativní dostatek prostoru pro nohy. Naopak problém pro nohy může činit uchycení stolků u proti sobě orientovaných sedadel, kde je ukotvení na straně uličky zajištěno dvěma hranoly se šířkou shodnou se složenými deskami stolků. Navíc má toto uchycení, vzhledem k dlouhodobému vývoji, překvapivě ostré hrany. Police nad sedadly nabízí dostatek místa, a to i pro objemnější zavazadla. Samotná sedadla pocházejí od výrobce MSV Interiér, stejně jako v případě nedávno uvedených vozů Bbdgmee236, pocházejících z typově příbuzné řady vozů služebních. Dřevěné područky sedadel působí z designového hlediska působivě, bohužel praktičnost jejich použití je sporná. Područky jsou tvrdé, málo ergonomické a v neposlední řadě se na nich potí ruce. Sedadla v těchto vozech nebudou polohovatelná.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: České dráhy Nástupní prostor vozů Bdmpee nově umožňuje přepravu jízdních kol, foto: České dráhy První modernizovaný vůz řady Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Prototyp vozu nyní podstoupí testy na zkušebním VUZ Cerhenice. Jeho první nasazení do provozu by mohlo proběhnout již během jara, tedy přibližně tři roky poté, co České dráhy úmysl modernizovat vozy Bmee poprvé oznámily. Od poloviny letošního roku pak mají být postupně nasazovány do provozu na expresech mezi Prahou a Žilinou, stejně jako na expresy z Prahy do Mnichova. Do poloviny roku 2014 mají být přestavěny celkem čtyři desítky vozů, tedy všechny exempláře původní řady Bmee s výjimkou jediného, jenž se aktuálně po nehodě vyskytuje v Českých Budějovicích a jeho budoucnost je nejistá. ČD tato dlouho potřebná obměna dálkové flotily vyjde na 695,6 milionu korun, tedy přibližně 17,4 milionu za vagon. Kontrakt je přitom vzácně pozoruhodný svou nižší cenou oproti očekávání. Tu se dokonce, díky výběrovému řízení s důrazem na celkovou cenu zakázky, podařilo snížit až o 180 milionů korun.

Bdmpee, foto: Matouš Danielka Sedadla MSV Interier v Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Informační systém Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Nástupní prostor Bdmpee, foto: Matouš Danielka Podvozek s magnetickou kolejnicovou brzdou Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Police pro objemná zavazadla ve voze Bdmpee, foto: Matouš Danielka Interiér Bdmpee, foto: Matouš Danielka Elektrická zásuvka se ve voze Bdmpee nachází mezi sedadly, foto: Matouš Danielka Police v Bdmpee jsou dostatečně prostorné, foto: Matouš Danielka Hned po představení novinářům byl vůz Bdmpee vypraven na cestu do Cerhenic, foto: Matouš Danielka

Začátek konce posledních bautzenů

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDnešním dnem začíná konec velké rodiny osobních vozů obrysu UIC-X, která mezi lety 1984 a 1988 doplnila vozový park tehdejších Československých státních drah o 250 zcela nových vozů několika různých řad. Třebaže v době svého vzniku představovaly tyto typy nemalý technický pokrok i posun v cestovním komfortu – a to zejména oproti všudypřítomným vozům UIC-Y, které důvěrně známe ještě i dnes jako řady A, B, AB, BDs apod. – vinou řady historických souvislostí dokázaly velmi rychle zastarat, a to zejména v očích cestující veřejnosti. Zatímco provozovatel si mohl dlouhodobě pochvalovat na svou dobu pokročilé podvozky GP-200S s kotoučovou brzdou, lepším sekundárním vypružením a maximální rychlostí 160 km/h, nebo třeba pokročilejší topný agregát a systém nucené ventilace; jeho neochota čekat na upravený typ skříně způsobila, že i vozy 1. třídy řady Amee byly dodávány ve stísněné konfiguraci s 11 oddíly. Pro druhou třídu naopak ČSD, navzdory evropskému trendu, požadovaly pořád 8 míst na kupé ve prospěch vyšší celkové kapacity. V charakteristickém nátěru s širokým žlutým pruhem pak byly nové řady Amee, Bmee, BDmee a BRcm určeny primárně na vnitrostátní povinně místenkové spoje, na nichž setrvaly až do druhé poloviny 90. let, kdy je postupně začaly nahrazovat modernizace starších vozů UIC-Y z produkce maďarské DVJ Dunakeszi a tuzemských ŽOSek.

EC Fatra, foto: CSPSVPrávě skutečnost, že nové vozy z VEB Waggonbau Bautzen jen o několik let minuly skutečný nástup některých nových prvků v železniční dopravě, velmi rychle elitní typ ČSD vytlačila spíše na okrajové výkony, zatímco zákaznicky viditelnější spoje byly v řadě případů svědky nasazení klimatizace, vakuových WC nebo elektrických zásuvek, byť na daleko starším a méně robustním technickém základu vozů ze 60. a 70. let. Výjimkou se staly vozy služební, dnes známé jako BDhmsee/BDbmsee (ČD) a BDshmee/BDshmeer (ZSSK), pro něž ani jeden z nástupnických dopravců ČSD dlouho neměl adekvátní náhradu. Určitý comeback vozy Bmee, teď už se 66 místy k sezení, zaznamenaly od roku 2006, kdy rapidní nárůst počtu mezistátních spojů zastihl České dráhy nepřipravené. Přeznačené vozy Amee a vagony Bmee s vyměněnými sedadly se tak po letech opět vrátily na vlaky nejvyšších kategorií, byť už s perspektivou možné modernizace. Tato myšlenka jako první dostala zelenou na Slovensku v roce 2002, kdy byla pokusně do dvou vozů instalována klimatizace, zatím bez dalších úprav.

Bmeer 20-70 031 ZSSK, foto: GeorgoTy přišly teprve v roce 2006, kdy Železničná spoločnosť Slovensko začala postupně přistavovat vozy Bmee k částečné rekonstrukci do dílen ŽOS Trnava. Zatímco umakartové obložení stěn nebo původní podlahy přežily i několik prvních modernizačních pokusů, ZSSK metodou postupného vylepšování nakonec převzala rekonstrukce všech 73 svých vagonů nové řady Bmeer. Časté úpravy projektu nakonec vyústily v pět různých iterací, jež se mezi sebou liší jak provedením interiéru, tak i reálnou technickou výbavou. Společnou mají ovšem všechny vozy klimatizaci, vakuové WC, ale zároveň elektrické zásuvky, které obdržely jako vůbec první řada 2. třídy v bývalém Československu. Při jednotkové ceně přestavby pouhých 8,7 milionu Kč za kus ovšem řada Bmeer nebyla ušetřena kompromisů, třeba v podobě ponechání chronicky problémových předsuvných dveří. I přes své dílčí nedostatky ovšem znamenala poměrně nenákladnou nápravu celé řady klíčových chyb, kvůli kterým tyto vozy v 90. letech rychle zaostaly za dobovým standardem. ZSSK dnes řadu Bmeer ve velké míře provozuje na téměř všech svých dálkových výkonech, někdy v kombinaci s modernějšími novostavbami velkoprostorového typu.

Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Adam PaderewskiČtyřicet zástupců řady Bmee u Českých drah nyní představuje poslední skupinu z původních 250 vagonů, jichž se dosud výraznější modernizace nedotkla. Jako první z této série opustily české a slovenské koleje hybridní vozy BRm/BRcm, jejichž solidní základ zužitkovali dopravci po svém: na Slovensku přestavbou na bistrovozy ARmeer, jídelní vozy WRRmeer a salonní vůz WGmeer; v Česku naopak přestavbou na pokročilejší bistrovozy ARmpee. V uplynulých dvou letech se pak na řadu dostaly i tolik chybějící vozy služební, které u obou dopravců dostávají velmi podobné nové pojetí z dílny ŽOS Trnava. Po řadách Bbdgmee a Bdghmeer teď nově vzniklé velkoprostorové vozy Bdmpee definitivně uzavřou jednu kapitolu na českých a slovenských tratích. V širším kontextu provozu ČD rok 2014 bude znamenat kompletní náhradu nevyhovujících vozů na dálkových vlacích a jasný posun do 21. století, tolik potřebný nejen pro firmu v prostředí rostoucí konkurence, ale i pro vnímání železniční dopravy jako celku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Parostroj.net


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 13.2.2013 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
Registered user Komín  mail  
13.02.2013 (20:32)  
Pjetro: ,,taky jsem čekal na dálkovku něco více (i polohovatelnost)"

A ta sedadla nejsou polohovatelná? V zavazadlových vozech ze Slovenska pro ČD se dají polohovat. Doufam, že se Pjetro mýlí. I když žádnou páčku tam nevidím, to by mi docela vadilo, jako jedna z mála věcí na tomto voze.
Registered user jeffer 
13.02.2013 (19:12)  
Zatlačím slzu za Bmee a obvzlášť za Amee, čo pre mňa stále zostávajú najpohodlnejšie vozne. Njn., pokrok nezastavím. Ale bolo by to krásne vidieť ešte súpravu zeleno-žltých _mee v čele s modrým esom nulkou so širokým žltým pruhom (to asi na Strele, pozdejšie na Tatrane), prípadne dokonca so zeleno-žltou pražskou dvojkou (na Košičane a ďalších).
Registered user Pjetro 
13.02.2013 (19:07)  
Moje postřehy:
- nemocniční interiér (na bílé zase všechno náramně vynikne)
- sedadla: jsem trochu v rozpacích, taky jsem čekal na dálkovku něco více (i polohovatelnost), ale až zkušenost napoví
- osvětlení: nevidím nikde nad sedadly lampičky na přisvícení (takže mám za to, že to opět bude hezké rentgenové záření jak známe z elefantů)
- sklopné stolky: dobrý nápad
- záchod, el. inf a rez. systém - nemám výtek

Shrnuto podtrženo - spíše zklamání, silně mi to připomíná slovenský Bmpeer, tam jsem po 2h hodinách sezení trpěl. Na dálkovku jsem zkrátka čekal něco více reprezentativnějšího.
Registered user Petr Mareš  mail  
13.02.2013 (17:54)  
Mně se to celkově líbí, konečně vůz u kterého někdo přemýšlel. Spousta dvojek, zásuvky, bezvadný háky na kola, který nepřekážej. Zvýšená kapacita je taky fajn (ušetříte každej pátej vagon), ale uvidíme v reálu, jestli se tam všichni vejdem :)

K zásuvkám: Jste jako "jeskyňky", když nebyly zásuvky byl to problém, ale že si bude někdo stěžovat, že je jedna zásuvka pro dva lidi? :D Pokud má cestující přenosné zařízení (laptop, tablet), tak na většinu cest mu stačí baterka a ta zásuvka je jen jako záloha. Tablet vydrží klidně deset hodin, kam byste chtěli jet?
Registered user janick 
13.02.2013 (17:04)  
bartik09: muzu bez problemu natahnout nohy (pod nasledujici sedadlo)

A kam si chcete natahnout nohy, když jsou sedadla proti sobě??? Nesmysl... Souhlasit se dá pouze se dvojkou, která nemá sedačky proti sobě.

Osobně bych se z toto důvodu přikláněl klidně k tomu, aby na jedné straně byly sedadla pouze jedním směrem ve dvojce a na druhé druhým směrem ve dvojce.

Jinak samozřejmě chápu, že pro lidi typu manažer nebo student s příručním zavazadlem a noťasem budou nadšení. Ostatní s většími zavazadly již tolik ne...

vikititor: A doufám, že to teda bude čisté - když už je to celé krásně schované za tím plastem bez ostrých rohů, kam se ani mop nevleze..

Čisté to bude, ale pouze na výchozí zastávce... Ze zkušenosti - jakýkoliv mezistátní expres je ze směru Praha v České Třebové na WC tak zaneřáděn (našlapáno, nacákáno, popel z cigaret, ubrousky...), že opravdu moc nezáleží na novém zařízení ale hlavně na chování cestujících, kteří se jestě stále v mnoha případech chovají naprosto nemožně, lhostejno o jakého jde dopravce...

Nechci to hanět, líbí se mi to, chci konstruktivní debatu na téma, že v některých případech je to prostě nepraktické.
Registered user Sim 
13.02.2013 (16:28)  
...ovšem řada Bmeer nebyla ušetřena kompromisů, třeba v podobě ponechání chronicky problémových předsuvných dveří.

V cem spocivaly jejich problemy? V Bmee a BDbmr(s)ee jsem se neco najezdil a na nefunkcni dvere jsem nenarazil ani jednou. Naopak klapacky v beckach byly bezne mimo provoz a soupacky v emzetach jsem nefunkcni potkal nejednou.

A k vlastnimu vozu. Umisteni zasuvky chvalim, ale souhlasim s nazorem, ze dat tam dvojzasuvku by nestalo prakticky nic navic - sice jsem se uz naucil v Pendolinu a mimo byznys abtajl u zlutych vozit roztrojku (a nekolikrat ji pouzil - tri nebo ctyri notesy na ctyrce opravdu nejsou nic neobvykleho), ale je to furt drbani se pravou rukou za levym uchem.

Displeje ... no, da se na to koukat z ruznych uhlu. Na predstavku chci v prvni rade vedet, jestli jsem ve spravnem voze spravneho vlaku. Teorericky by stacilo tedy cislo vlaku a vozu, jenze ... nektere stanice na pragotronech cisla vlaku nezobrazuji, takze nejaka doplnkova informace se hodi. Pokud na tom displeji jsou informace kompletni, svuj vyznam to ma, ale fakt je, ze to uz je takova tresnicka na dortu, protoze zrovna tyhle informace neni problem resit klidne papirovym "kalendarem", protoze jsou po celou dobu jizdy vlaku stejne beze zmen.

V interieru je pak potreba zejmena informovat o nasledujici zastavce, optimalne vcetne casu dojezdu a/nebo zbyvajicimu casu do zastaveni. Pokud by to dokazalo zobrazit i aktualni hodnotu zpozdeni (coz technicky problem neni, otazkou je, zda je to pro provozovatele politicky pripustne - viz obstrukce, jake mel Robert spojene s provozem babitronu), urcite by si to sve "ctenare" mezi cestujicimi naslo a usetrilo by to spoustu nervu, treba pokud se jede za tmy pri nespecifikovanem zpozdeni.

Jestli takoveto informace zobrazi lepe diodovy pas nebo lcd displej, to uz ale zalezi na konkretnim provedeni - proto to ve voze nainstalovane zatim nijak hodnotit nehodlam, pockam si na setkani nazivo. Do te doby se stejne muzem leda tak dohadovat, jestli je lepsi dobre citelnych malo informaci (treba jen nazev zastavky bez casu), nebo vice informaci, ale hure citelnych.

Ponekud usmevne vnimam dva detaily na fotkach - jednak smesny odpad na kontejneru vedle vozu ... a pak take madlo na WC sedatku :-)

Kazdopadne, souhlasim s temi, kteri to vnimaji jako mozna ne uplne dokonaly vuz, ale celkove konecne smerujici tam, kde my - cestujici - chceme, aby zeleznice byla. Tedy dostatecne kapacitni vagon, kde ale neni kapacity dosazeni na ukor kultury cestovani. S mnozstvim prvku, ktere snad konecne budou fungovat ve vzajemne symbioze ku prospechu cestujicim i provozovateli. Jen tak dal!

P.S: mr.bean > zadna otazka se nenabizi, u LE ma zasuvku kazda sedacka svoji
13.02.2013 (15:51)  
Taky mě zajíma jaké je ve voze osvětlení ? třeba pan Autor článku nám může říct jestli je to tam jak na operačním sále (ala leoepress) nebo příjemné jak v pendolinu ?
13.02.2013 (15:44)  
Umyvadlo bych nechal koňovy.. Myslím, že takto se to bude snáze umívat. A doufám, že to teda bude čisté - když už je to celé krásně schované za tím plastem bez ostrých rohů, kam se ani mop nevleze.. Mě se to líbí.

Mimochodem - potopu zažijete skoro ve všech vlacích - i v SC, ale ve většině vlaků jedoucích z Budapešti nebo z Bratislavy je to celkem pravidlo - lidi se neumí chovat - tomu žádné zapuštění umyvadla nepomůže..

LED display nebo LCD televizi? osobně moc dobře nevidím (proto nejsem u dráhy.. :-/) - pokud by tam byl display LCD tak k němu musím jít a to bych nešel.. rovnou se mrknu ze sedadla na net, kdy budeme ve stanici.. Navíc LCD má větší spotřebu než pár diod.. Pokud je LED na představku tak opradu postrádá smyslu...

Rozhodně tam bude víc místa než v kolejovém autobusu LEO.. tam teda místo není ani pro trpaslíka..

Kola - někdo tu psal, že věšáků na kola vidí v R Ex dost a že nejsou využívané - já cestuju většinou EC, SC, a tam bez rezervace pro kolo ani nelezu.. Jsou totiž několik dní vyprodané všechny místa.. Vítám to. Protože doufám, že tyto vozy budou jezdit na EC - třeba Hungaria a podobné by si zasloužily - není v nich ani hytlák.. a to si pak berte kolo do Brna například... Místo 2,5 hodiny EC musíte courat s R 3,5 hodiny..
13.02.2013 (15:38)  
Některé prvky úplně stejné jak v LEO Expressu. Akorát ty stolečky jsou na noťas malé - chybí tam vychytávka, aby se dala obrazovka ohnout do většího úhlu než 90°. :-D
Registered user Komín  mail  
13.02.2013 (15:35)  
Nejprve bych řekl, že zásuvka umístěná na stěně ve výšce kolen je lepší než takto. Ale vzhledem k tomu, že zásuvka je jedna pro dvě sedadla, což si mimochodem myslím bohatě postačuje, je to vhodnější řešení. Protože pokud chci například ve voze Bpee použít zásuvku a všechna místa u oken, kde jsou zásuvky 230 V obsazena, musím požádat některého z cestujících, který nepoužívá zásuvku, jestli by si přesedl na místo jiné. Takto je zásuvka pohodlně přístupná cestujícímu u okna i v uličce.
  1 2 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko