..: Nový velkoprostor pro dálkové vlaky: ČD představily řadu Bdmpee :..

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Boční pohled na novou řadu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Modernizace řady Bmee posouvá tyto vozy technicky i morálně o více než generaci vpřed – vůz je vybaven dnes již standardními prvky, jakými jsou vakuové WC, klimatizace, zásuvka 230V pro každou dvojici sedadel, nebo audiovizuální informační systém s výhledem elektronických rezervací. Zcela novým doplněním interiéru jsou držáky pro čtyři jízdní kola, zatímco na protějším představku se nachází police pro nadměrná zavazadla. I přes vysokou kapacitu vozu je u sedadel relativní dostatek prostoru pro nohy. Naopak problém pro nohy může činit uchycení stolků u proti sobě orientovaných sedadel, kde je ukotvení na straně uličky zajištěno dvěma hranoly se šířkou shodnou se složenými deskami stolků. Navíc má toto uchycení, vzhledem k dlouhodobému vývoji, překvapivě ostré hrany. Police nad sedadly nabízí dostatek místa, a to i pro objemnější zavazadla. Samotná sedadla pocházejí od výrobce MSV Interiér, stejně jako v případě nedávno uvedených vozů Bbdgmee236, pocházejících z typově příbuzné řady vozů služebních. Dřevěné područky sedadel působí z designového hlediska působivě, bohužel praktičnost jejich použití je sporná. Područky jsou tvrdé, málo ergonomické a v neposlední řadě se na nich potí ruce. Sedadla v těchto vozech nebudou polohovatelná.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: České dráhy Nástupní prostor vozů Bdmpee nově umožňuje přepravu jízdních kol, foto: České dráhy První modernizovaný vůz řady Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Prototyp vozu nyní podstoupí testy na zkušebním VUZ Cerhenice. Jeho první nasazení do provozu by mohlo proběhnout již během jara, tedy přibližně tři roky poté, co České dráhy úmysl modernizovat vozy Bmee poprvé oznámily. Od poloviny letošního roku pak mají být postupně nasazovány do provozu na expresech mezi Prahou a Žilinou, stejně jako na expresy z Prahy do Mnichova. Do poloviny roku 2014 mají být přestavěny celkem čtyři desítky vozů, tedy všechny exempláře původní řady Bmee s výjimkou jediného, jenž se aktuálně po nehodě vyskytuje v Českých Budějovicích a jeho budoucnost je nejistá. ČD tato dlouho potřebná obměna dálkové flotily vyjde na 695,6 milionu korun, tedy přibližně 17,4 milionu za vagon. Kontrakt je přitom vzácně pozoruhodný svou nižší cenou oproti očekávání. Tu se dokonce, díky výběrovému řízení s důrazem na celkovou cenu zakázky, podařilo snížit až o 180 milionů korun.

Bdmpee, foto: Matouš Danielka Sedadla MSV Interier v Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Informační systém Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Nástupní prostor Bdmpee, foto: Matouš Danielka Podvozek s magnetickou kolejnicovou brzdou Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Police pro objemná zavazadla ve voze Bdmpee, foto: Matouš Danielka Interiér Bdmpee, foto: Matouš Danielka Elektrická zásuvka se ve voze Bdmpee nachází mezi sedadly, foto: Matouš Danielka Police v Bdmpee jsou dostatečně prostorné, foto: Matouš Danielka Hned po představení novinářům byl vůz Bdmpee vypraven na cestu do Cerhenic, foto: Matouš Danielka

Začátek konce posledních bautzenů

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDnešním dnem začíná konec velké rodiny osobních vozů obrysu UIC-X, která mezi lety 1984 a 1988 doplnila vozový park tehdejších Československých státních drah o 250 zcela nových vozů několika různých řad. Třebaže v době svého vzniku představovaly tyto typy nemalý technický pokrok i posun v cestovním komfortu – a to zejména oproti všudypřítomným vozům UIC-Y, které důvěrně známe ještě i dnes jako řady A, B, AB, BDs apod. – vinou řady historických souvislostí dokázaly velmi rychle zastarat, a to zejména v očích cestující veřejnosti. Zatímco provozovatel si mohl dlouhodobě pochvalovat na svou dobu pokročilé podvozky GP-200S s kotoučovou brzdou, lepším sekundárním vypružením a maximální rychlostí 160 km/h, nebo třeba pokročilejší topný agregát a systém nucené ventilace; jeho neochota čekat na upravený typ skříně způsobila, že i vozy 1. třídy řady Amee byly dodávány ve stísněné konfiguraci s 11 oddíly. Pro druhou třídu naopak ČSD, navzdory evropskému trendu, požadovaly pořád 8 míst na kupé ve prospěch vyšší celkové kapacity. V charakteristickém nátěru s širokým žlutým pruhem pak byly nové řady Amee, Bmee, BDmee a BRcm určeny primárně na vnitrostátní povinně místenkové spoje, na nichž setrvaly až do druhé poloviny 90. let, kdy je postupně začaly nahrazovat modernizace starších vozů UIC-Y z produkce maďarské DVJ Dunakeszi a tuzemských ŽOSek.

EC Fatra, foto: CSPSVPrávě skutečnost, že nové vozy z VEB Waggonbau Bautzen jen o několik let minuly skutečný nástup některých nových prvků v železniční dopravě, velmi rychle elitní typ ČSD vytlačila spíše na okrajové výkony, zatímco zákaznicky viditelnější spoje byly v řadě případů svědky nasazení klimatizace, vakuových WC nebo elektrických zásuvek, byť na daleko starším a méně robustním technickém základu vozů ze 60. a 70. let. Výjimkou se staly vozy služební, dnes známé jako BDhmsee/BDbmsee (ČD) a BDshmee/BDshmeer (ZSSK), pro něž ani jeden z nástupnických dopravců ČSD dlouho neměl adekvátní náhradu. Určitý comeback vozy Bmee, teď už se 66 místy k sezení, zaznamenaly od roku 2006, kdy rapidní nárůst počtu mezistátních spojů zastihl České dráhy nepřipravené. Přeznačené vozy Amee a vagony Bmee s vyměněnými sedadly se tak po letech opět vrátily na vlaky nejvyšších kategorií, byť už s perspektivou možné modernizace. Tato myšlenka jako první dostala zelenou na Slovensku v roce 2002, kdy byla pokusně do dvou vozů instalována klimatizace, zatím bez dalších úprav.

Bmeer 20-70 031 ZSSK, foto: GeorgoTy přišly teprve v roce 2006, kdy Železničná spoločnosť Slovensko začala postupně přistavovat vozy Bmee k částečné rekonstrukci do dílen ŽOS Trnava. Zatímco umakartové obložení stěn nebo původní podlahy přežily i několik prvních modernizačních pokusů, ZSSK metodou postupného vylepšování nakonec převzala rekonstrukce všech 73 svých vagonů nové řady Bmeer. Časté úpravy projektu nakonec vyústily v pět různých iterací, jež se mezi sebou liší jak provedením interiéru, tak i reálnou technickou výbavou. Společnou mají ovšem všechny vozy klimatizaci, vakuové WC, ale zároveň elektrické zásuvky, které obdržely jako vůbec první řada 2. třídy v bývalém Československu. Při jednotkové ceně přestavby pouhých 8,7 milionu Kč za kus ovšem řada Bmeer nebyla ušetřena kompromisů, třeba v podobě ponechání chronicky problémových předsuvných dveří. I přes své dílčí nedostatky ovšem znamenala poměrně nenákladnou nápravu celé řady klíčových chyb, kvůli kterým tyto vozy v 90. letech rychle zaostaly za dobovým standardem. ZSSK dnes řadu Bmeer ve velké míře provozuje na téměř všech svých dálkových výkonech, někdy v kombinaci s modernějšími novostavbami velkoprostorového typu.

Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Adam PaderewskiČtyřicet zástupců řady Bmee u Českých drah nyní představuje poslední skupinu z původních 250 vagonů, jichž se dosud výraznější modernizace nedotkla. Jako první z této série opustily české a slovenské koleje hybridní vozy BRm/BRcm, jejichž solidní základ zužitkovali dopravci po svém: na Slovensku přestavbou na bistrovozy ARmeer, jídelní vozy WRRmeer a salonní vůz WGmeer; v Česku naopak přestavbou na pokročilejší bistrovozy ARmpee. V uplynulých dvou letech se pak na řadu dostaly i tolik chybějící vozy služební, které u obou dopravců dostávají velmi podobné nové pojetí z dílny ŽOS Trnava. Po řadách Bbdgmee a Bdghmeer teď nově vzniklé velkoprostorové vozy Bdmpee definitivně uzavřou jednu kapitolu na českých a slovenských tratích. V širším kontextu provozu ČD rok 2014 bude znamenat kompletní náhradu nevyhovujících vozů na dálkových vlacích a jasný posun do 21. století, tolik potřebný nejen pro firmu v prostředí rostoucí konkurence, ale i pro vnímání železniční dopravy jako celku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Parostroj.net


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 13.2.2013 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Komín  mail  
16.02.2013 (11:38)  
Pískání je protivný, a je to dneska všude, u syslů, regionov, panterů, těch novejch hytláků a snad i u novejch slonů... U zavírání dobře, ale ono to píská i u otevírání. Tydydá - tydydá - tydydá...!!
16.02.2013 (10:44)  
Tak sem mel vcera, shodou okolnosti, tu cest svezt se v pribuznem voze Bbdgmee a k negativum tohoto vozu bych pridal nasledujici: neskutecne protivnej zvuk piskadla u venkovnich dveri a nemene otravnej pistivej zvuk motorku pri otvirani i zavirani. Stolek je sice tak velkej, ze se na nej i vetsi NB pohodlne vejde, ale uz neni kam oprit lokty, takze mne osobne ten stolek porad spis prekazel...
registrovaný uživatel Komín  mail  
15.02.2013 (16:47)  
Určitě by cestující měl mít ve vlacích R, EC, IC, Ex možnost výběru mezi kupé a velkoprostorem. Ve spěšňácích a osobácích bych kupé nepoužíval, protože se tam často mění cestující a velkoprostor, v němž monu opustit svoje místo aniž bych rušil ostatní cestující anebo otevíral dveře kupé, je tedy bezpochyby vhodnější. Mám ale na mysli převážně uspořádání po "čtyřkách". Většinové letecké uspořádání je podle mě do regionálních vlaků naprosto nevhodné. Myslím si tedy, že zvolené uspořádání vozů je adekvátní, neboť nyní budou vozy vhodné pro vlaky EC/IC/Ex (mám na mysli B(p)ee, Bdmpee, Bmz) co se týče uspořádání interiéru přibližně 50:50. Naprostá absence kupé je snad jediná věc, která mi vadí na Railjetech a je to také důvod, proč si již nepřeji jejich nákup pro dálkovou dopravu na Slovensko a Maďarsko.

Dále jsem ještě nucen reagovat na příspěvek Busmana a jehonázor, že řada WLABmee823 mimojiné vzniklá právě z Bmee není povedená. Několikrát jse těmito vozy jel a nemohu si stěžovat. Sprcha ve voze, pohodná lůžka, prostorné kupé, klimatizace, zásuvky 230 V, praktické denní uspořádání.Nevím, co se zdá na tomot voze nepodařeným, já nemám výhrad.
registrovaný uživatel Sim 
15.02.2013 (13:26)  
SYN > ty Bee272 byly prostorove podstatne velkorysejsi, nez treba Pendolino - lepe receno, byly to jedine vozy druhe tridy, ktere mely na plnohotnotnou sirku vozu (pendolino je uzsi) a usporadani velkoprostoru 2+1. Nektere vozy byly letadlo, jine mely otocene sedadla proti sobe, ale vzdy byla kapacita vozu stejna a roztece sedacek odpovidaly kupatkovemu usporadani. Bohuzel, diky ostatnim vlastnostem vozu (jizdni vlastnosti, vetrani) a provozovatele (neschopnost razeni garantovat - covek si koupil mistenku na solo sedacku a v realu sedel v B na lavici s dalsimi tremi zoufalci) byla velkorysost tohoto usporadani degradovana.

http://www.zelpage.cz/img/cd/usp_Bee_v.gif
http://www.alanbutschek.cz/fotob/Bee_2038_5.jpg

Ale samosebou souhlasim s tim, ze pri srovnatelne kapacite toho takovyto vuz nabidne cestujicim podstatne vice, nez kupe. Nestydel bych se ani za provozovani takoveto velkoprostorove casti jakozto prvni tridy (samosebou za predpokladu, ze by to nebyl pruchodak do zbyle casti vlaku pro dvojkare).
15.02.2013 (12:40)  
Když ono kupéčko je prostě šotoromantika. Vlezou dva šotouši do kupéčka, sundaj boty, rozbalej chleba a sekanou, co maj od maminky, otevřou Gambáč a sedí v kupé sami, protože ostatní cestující nejsou sebevrazi... Ti drzejší se tam zamknou, případně mají celou cestu otevřené okno, aby se mohli vyklánět a koukat na trať. Osobně bych byl pro, aby kupé bylo třeba pro rodiny s dětmi (odizolování hlučných fakanů), nebo jako oddíly pro ty, kteří cestují spolu. Když jede 6 kamarádů ze školy domů a chtějí si popovídat, kterou roštěnku v týdnu ********, tak je taky dobré aby seděli odděleně. Kdo to má poslouchat :)
Argumenty pro velkoprostor?
- více sedadel při rozumném komfortu (ekonomika)
- vyšší bezpečnost (sama slečna v kupé, no, nic...)
- přehlednější (kouknu a vidím, kde je volno)
- jednodušší provoz (údržba, klimatizace...)
registrovaný uživatel SYN 
15.02.2013 (11:07)  
Jiří Bajer: souhlas, pro začátek (pro prvních pár let) by bohatě stačilo kdyby na dálkových vlacích u nás byly kupáky a velkoprostory namíchány zhruba v poměru 50:50, tak by naprostá většina lidí měla mít možnost najít si co jim lépe vyhovuje (a spoustě lidí to bude víceméně buřt)... poté můžeme uvažovat o vyhodnocení zkušeností s provozem a dalšímu zvýšení podílu směrem který z toho vypadne jako preferovaný.
Ovšem tak jak je u ČD vozový park přepestrý, s mnoha omezeními co s čím jde a nejde nakombinovat, si myslím že to málokdy bude rozumně (okolo těch 50%) vycházet. Jestli by v takovém případě nebylo rozumné používat vozy s "polovičatým" rozdělením, jak byla některá Bee (polovina kupé, polovina velkoprostor - který tím pádem nebyl až tak hrubě "velko" anobrž příjemně decentní... jiný pokus na stejné téma Beer taky není vysloveně špatný, dokonce celkem příjemný, ale domnívám se že je tam poměrně vysoký propad kapacity...
Osobně jsem mírným příznivcem velkoprostoru, kdyby někdo udělal velkoprostor s 66 sedačkami (v "dlouhé" kastli samozřejmě) tak byste viděli co by to bylo za prostorový luxus, ještě lepší než Bmee/Bmz :) Že se toho využije ke zvýšení kapacity do řádu 80 je věc jiná, ale vcelku souhlasím s tím že je to víceméně nutné zlo, aby nám ceny jízdenek nerostly přespříliš.
15.02.2013 (9:15)  
Podle mne by měl mít cestující možnost volby mezi velkoprostorem a oddíly, a to v jakémkoli vlaku, jedoucím na delší vzdálenost. Jednou se to může hodit tak, podruhé zase jinak.

Trochu odbočím: Drahám se divím, že si nezadaly nákup velkoprostorových vozů pro EC již dříve, tedy současně s pořízením Bmz (jako jejich odvozeninu). Všechny sousedící železniční správy takové vozy přece ve svých vlacích EC/IC mají. Proč se české soupravy na EC nepodobají svým řazením těm rakouským nebo maďarským???
15.02.2013 (8:14)  
Space> 13.02.2013 (22:55):
krasne receno!

At ziji kupe!
registrovaný uživatel M 152.0  mail  
14.02.2013 (17:55)  
Vypadá hezky, škoda jen, že se dnes tolik upouští od vozů s oddíly a nahrazují se velkoprostorovýma.
14.02.2013 (16:00)  
Space: Jasně, kupéčka mají své výhody, ale uvědomujete si vůbec za jakou cenu? Přepážky a dveře stojí spoustu peněz navíc. I jejich instalace samotná je drahá a komplikovaná. Dálší komplikace nastávají s větráním oddílů a jejich regulací. Tyhle srandy pak taky něco váží. Když se k tomu pak připočte nižší kapacita vagónu, vychází vychází náklady na sedačku u oddílového vozu oproti velkoprostoru mnohem dráž. Nevím, jestli byste byl ochotný si příplatit třeba 25% za kupéčko. Já teda ne a vsadím se že naprostá většina cestujících rovněž nikoliv.
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko