..: Nový velkoprostor pro dálkové vlaky: ČD představily řadu Bdmpee :..

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Boční pohled na novou řadu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Modernizace řady Bmee posouvá tyto vozy technicky i morálně o více než generaci vpřed – vůz je vybaven dnes již standardními prvky, jakými jsou vakuové WC, klimatizace, zásuvka 230V pro každou dvojici sedadel, nebo audiovizuální informační systém s výhledem elektronických rezervací. Zcela novým doplněním interiéru jsou držáky pro čtyři jízdní kola, zatímco na protějším představku se nachází police pro nadměrná zavazadla. I přes vysokou kapacitu vozu je u sedadel relativní dostatek prostoru pro nohy. Naopak problém pro nohy může činit uchycení stolků u proti sobě orientovaných sedadel, kde je ukotvení na straně uličky zajištěno dvěma hranoly se šířkou shodnou se složenými deskami stolků. Navíc má toto uchycení, vzhledem k dlouhodobému vývoji, překvapivě ostré hrany. Police nad sedadly nabízí dostatek místa, a to i pro objemnější zavazadla. Samotná sedadla pocházejí od výrobce MSV Interiér, stejně jako v případě nedávno uvedených vozů Bbdgmee236, pocházejících z typově příbuzné řady vozů služebních. Dřevěné područky sedadel působí z designového hlediska působivě, bohužel praktičnost jejich použití je sporná. Područky jsou tvrdé, málo ergonomické a v neposlední řadě se na nich potí ruce. Sedadla v těchto vozech nebudou polohovatelná.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: České dráhy Nástupní prostor vozů Bdmpee nově umožňuje přepravu jízdních kol, foto: České dráhy První modernizovaný vůz řady Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Prototyp vozu nyní podstoupí testy na zkušebním VUZ Cerhenice. Jeho první nasazení do provozu by mohlo proběhnout již během jara, tedy přibližně tři roky poté, co České dráhy úmysl modernizovat vozy Bmee poprvé oznámily. Od poloviny letošního roku pak mají být postupně nasazovány do provozu na expresech mezi Prahou a Žilinou, stejně jako na expresy z Prahy do Mnichova. Do poloviny roku 2014 mají být přestavěny celkem čtyři desítky vozů, tedy všechny exempláře původní řady Bmee s výjimkou jediného, jenž se aktuálně po nehodě vyskytuje v Českých Budějovicích a jeho budoucnost je nejistá. ČD tato dlouho potřebná obměna dálkové flotily vyjde na 695,6 milionu korun, tedy přibližně 17,4 milionu za vagon. Kontrakt je přitom vzácně pozoruhodný svou nižší cenou oproti očekávání. Tu se dokonce, díky výběrovému řízení s důrazem na celkovou cenu zakázky, podařilo snížit až o 180 milionů korun.

Bdmpee, foto: Matouš Danielka Sedadla MSV Interier v Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Informační systém Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Nástupní prostor Bdmpee, foto: Matouš Danielka Podvozek s magnetickou kolejnicovou brzdou Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Police pro objemná zavazadla ve voze Bdmpee, foto: Matouš Danielka Interiér Bdmpee, foto: Matouš Danielka Elektrická zásuvka se ve voze Bdmpee nachází mezi sedadly, foto: Matouš Danielka Police v Bdmpee jsou dostatečně prostorné, foto: Matouš Danielka Hned po představení novinářům byl vůz Bdmpee vypraven na cestu do Cerhenic, foto: Matouš Danielka

Začátek konce posledních bautzenů

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDnešním dnem začíná konec velké rodiny osobních vozů obrysu UIC-X, která mezi lety 1984 a 1988 doplnila vozový park tehdejších Československých státních drah o 250 zcela nových vozů několika různých řad. Třebaže v době svého vzniku představovaly tyto typy nemalý technický pokrok i posun v cestovním komfortu – a to zejména oproti všudypřítomným vozům UIC-Y, které důvěrně známe ještě i dnes jako řady A, B, AB, BDs apod. – vinou řady historických souvislostí dokázaly velmi rychle zastarat, a to zejména v očích cestující veřejnosti. Zatímco provozovatel si mohl dlouhodobě pochvalovat na svou dobu pokročilé podvozky GP-200S s kotoučovou brzdou, lepším sekundárním vypružením a maximální rychlostí 160 km/h, nebo třeba pokročilejší topný agregát a systém nucené ventilace; jeho neochota čekat na upravený typ skříně způsobila, že i vozy 1. třídy řady Amee byly dodávány ve stísněné konfiguraci s 11 oddíly. Pro druhou třídu naopak ČSD, navzdory evropskému trendu, požadovaly pořád 8 míst na kupé ve prospěch vyšší celkové kapacity. V charakteristickém nátěru s širokým žlutým pruhem pak byly nové řady Amee, Bmee, BDmee a BRcm určeny primárně na vnitrostátní povinně místenkové spoje, na nichž setrvaly až do druhé poloviny 90. let, kdy je postupně začaly nahrazovat modernizace starších vozů UIC-Y z produkce maďarské DVJ Dunakeszi a tuzemských ŽOSek.

EC Fatra, foto: CSPSVPrávě skutečnost, že nové vozy z VEB Waggonbau Bautzen jen o několik let minuly skutečný nástup některých nových prvků v železniční dopravě, velmi rychle elitní typ ČSD vytlačila spíše na okrajové výkony, zatímco zákaznicky viditelnější spoje byly v řadě případů svědky nasazení klimatizace, vakuových WC nebo elektrických zásuvek, byť na daleko starším a méně robustním technickém základu vozů ze 60. a 70. let. Výjimkou se staly vozy služební, dnes známé jako BDhmsee/BDbmsee (ČD) a BDshmee/BDshmeer (ZSSK), pro něž ani jeden z nástupnických dopravců ČSD dlouho neměl adekvátní náhradu. Určitý comeback vozy Bmee, teď už se 66 místy k sezení, zaznamenaly od roku 2006, kdy rapidní nárůst počtu mezistátních spojů zastihl České dráhy nepřipravené. Přeznačené vozy Amee a vagony Bmee s vyměněnými sedadly se tak po letech opět vrátily na vlaky nejvyšších kategorií, byť už s perspektivou možné modernizace. Tato myšlenka jako první dostala zelenou na Slovensku v roce 2002, kdy byla pokusně do dvou vozů instalována klimatizace, zatím bez dalších úprav.

Bmeer 20-70 031 ZSSK, foto: GeorgoTy přišly teprve v roce 2006, kdy Železničná spoločnosť Slovensko začala postupně přistavovat vozy Bmee k částečné rekonstrukci do dílen ŽOS Trnava. Zatímco umakartové obložení stěn nebo původní podlahy přežily i několik prvních modernizačních pokusů, ZSSK metodou postupného vylepšování nakonec převzala rekonstrukce všech 73 svých vagonů nové řady Bmeer. Časté úpravy projektu nakonec vyústily v pět různých iterací, jež se mezi sebou liší jak provedením interiéru, tak i reálnou technickou výbavou. Společnou mají ovšem všechny vozy klimatizaci, vakuové WC, ale zároveň elektrické zásuvky, které obdržely jako vůbec první řada 2. třídy v bývalém Československu. Při jednotkové ceně přestavby pouhých 8,7 milionu Kč za kus ovšem řada Bmeer nebyla ušetřena kompromisů, třeba v podobě ponechání chronicky problémových předsuvných dveří. I přes své dílčí nedostatky ovšem znamenala poměrně nenákladnou nápravu celé řady klíčových chyb, kvůli kterým tyto vozy v 90. letech rychle zaostaly za dobovým standardem. ZSSK dnes řadu Bmeer ve velké míře provozuje na téměř všech svých dálkových výkonech, někdy v kombinaci s modernějšími novostavbami velkoprostorového typu.

Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Adam PaderewskiČtyřicet zástupců řady Bmee u Českých drah nyní představuje poslední skupinu z původních 250 vagonů, jichž se dosud výraznější modernizace nedotkla. Jako první z této série opustily české a slovenské koleje hybridní vozy BRm/BRcm, jejichž solidní základ zužitkovali dopravci po svém: na Slovensku přestavbou na bistrovozy ARmeer, jídelní vozy WRRmeer a salonní vůz WGmeer; v Česku naopak přestavbou na pokročilejší bistrovozy ARmpee. V uplynulých dvou letech se pak na řadu dostaly i tolik chybějící vozy služební, které u obou dopravců dostávají velmi podobné nové pojetí z dílny ŽOS Trnava. Po řadách Bbdgmee a Bdghmeer teď nově vzniklé velkoprostorové vozy Bdmpee definitivně uzavřou jednu kapitolu na českých a slovenských tratích. V širším kontextu provozu ČD rok 2014 bude znamenat kompletní náhradu nevyhovujících vozů na dálkových vlacích a jasný posun do 21. století, tolik potřebný nejen pro firmu v prostředí rostoucí konkurence, ale i pro vnímání železniční dopravy jako celku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Parostroj.net


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 13.2.2013 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
14.02.2013 (12:31)  
Space: Zajímavé diskusní téma, jestli se lidi víc baví v kupé nebo velkoprostoru... Spíš souhlasím s Railpicem, v kupé se bojím mluvit delší dobu se svým známým, aby to ostatním nevadilo, naopak jednou jsem se v přeplněném nedělním rychlíku vzdal svého místa v kupé, když pán naproti po půlhodině nepřetržitého mluvení začal barvitě popisovat smrtelnou autonehodu, a cestu do Prahy jsem radši prostál na uličce. Když se 5 lidí hlasitě baví v kupé, nebudu si k nim asi sedat - když totéž dělají na dvou čtyřkách ve velkoprostoru, není problém. Řešení, kdy vlak veze ve druhé třídě samé kupéčkové vozy (Bmz), zvlášť na "spěšňácích" do Mnichova, mi přijde celkem nešťastné.

K vozu samotnému - celkově se mi to spíš líbí, s nepolohovatelnými sedačkami vůbec nemám problém, s jednou zásuvkou na dva lidi také ne (fakt tam bude jezdit tolik lidí s notebooky a nebudou se moct prostřídat?), doladit by chtělo to o čem se zmiňují na vlaky.net - útočná madla na opěrácích a ten vnější displej, kde mě sice těší že jeho upevnění do vozové skříně nejspíš přežije útok dělostřelectva, ale celkový dojem to dost kazí.
14.02.2013 (9:10)  
No a když se vrátím k vagónu, toho, kdo vymyslel a schválil dřevěné područky, bych k tomu sedadlu na 4 hodiny uvázal. Řešit zásuvky, obrazovky a další podružnosti tím pádem nemá vůbec smysl, protože stejně se v v tom pohodlně sedět a jezdit nebude. Za sebe říkám: nepoužitelné a naprosto vyhozené peníze.
14.02.2013 (8:59)  
Space: přestaňte koukat na ty staré filmy s bodrými a upovídanými hrdiny v podání Marvana, Kopeckého, Sováka a já nevím koho, které nemají s běžnou realitou minimálně posledních 30 let nic společného. Kupéčkovými vlaky jsem se najezdil dost, ale jen opravdu naprosto výjimečně podnítily víc něž "je tu volno?" nebo v lepším případě dokonce "bude vám vadit, když to okno zavřu / otevřu?". Naopak bych řekl, že se dva cizí lidi dají do řeči spíš právě na soukromé dvojce ve velkoprostoru než před dalšími šesti cizáky v tradičním kupé.
13.02.2013 (23:59)  
Space: A vubec, nebejt tech posranejch vlaku, tak dal cestujem pekne v souladu s prirodou, v dostavniku tazenym konma... Ale to ne, to zas musel prijit nakej moderni frikulin a postavit parni lokomotivu.

Jan Volf: "A kam si chcete natahnout nohy, když jsou sedadla proti sobě??? Nesmysl... Souhlasit se dá pouze se dvojkou, která nemá sedačky proti sobě." Tak podle fotek je vic nez polovina sedacek ve dvojkach. Tech par ctyrek maj vetsinou tendenci zabrat skupiny o 3-4 lidech, ktery se znaj.

Ad polohovatelna sedadla: Nevim, jestli sem takovej exot, ale polohovatelna sedadla me prestala lakat cca ve 12 letech. Ted mi polohovatelnost vubec nechybi.
13.02.2013 (23:56)  
Pro Space: ale však přeci existuje tolik nostalgických jízd, kde můžete obdivovat Hurvínky, 810, a snad brzo i B. Ale nešotouše nechte prosím cestovat na úrovni.
registrovaný uživatel Space 
13.02.2013 (22:55)  
A už je to tu zase - "modernější podoba", "posunutí o více než generaci vpřed", "audiovizuální informační systém s výhledem elektronických rezervací", "vysoká kapacita vozu", "dlouho potřebná obměna", "důraz na celkovou cenu zakázky" a hlavně "jasný posun do 21. století"...

Jestli to 21. století nakonec dopadne dle čtenářům neustále podsouvaných představ modernisticky uvažujících pisálků tohoto plátku, tj. že se ze svobodně pohybujících osob stanou zajatci rezervačních systémů a lidská konverzace podněcovaná prostorem kupé (ať už mezi skupinou přátel, rodinou nebo třeba v rámci tak krásného a stále vzácnějšího náhodného setkání) bude nahrazena 80 asociály, co se tísní v přesně vyhrazeném a řádně zarezervovaném prostoru, sledují střídavě zadní stranu sedačky a panorama PHS, k tomu konzumují již standardní služby dopravce, jako například v nabízeném tisku zdarma (nebo třeba na webu zelpage.cz přístupném zdarma pomocí wifi (zatím) zdarma a zásuvky 230V zdarma) čtou články, jak krásně to cestování modernizujeme a kolik jsme u toho ještě ušetřili; tak můžeme očekávat vskutku zásadní pokrok směrem kupředu.

Vozům Bdmpee, "tolik potřebným pro vnímání železniční dopravy jako celku", třikrát sláva!
13.02.2013 (21:49)  
S diskutovanou polohovatelností je to trochu zamotané. Ve voze Bbdgmee jsou polohovatelná sedadla. Podle dřívějších informací měla být ve voze Bdmpee také polohovatelná sedadla, ale nakonec se tak nestalo a jsou tam pouze pevná. Článek z části upravoval kolega, který vycházel ze starší tiskové zprávy a tím do článku byla zanesena nejdříve tato chyba.
registrovaný uživatel Komín  mail  
13.02.2013 (21:43)  
Sedadla skutečně polohovatelná nebudou, viz konec 2. odstavce, ani v tiskové zprávě ČD se o polohovatelných sedadlech nic nepíše. To mě dost mrzí, myslím, že toto by se již mělo stát běžným standartem. A nechápu, že ve vozech Bbdgmee236, kde jsou naprosto stejná sedadla to šlo a tady to nejde!
13.02.2013 (20:54)  
Pjetro: K Vašim komentářům:
- "Nemocniční" bílá (tuším, že RAL 9002) je předepsána barevným schématem ČD, s tím nic neuděláte, pokud ovšem nejste vlivný úředník u ČD. I nový Panter vypadá díky tomu docela zastarale :(
- Sedadla jsou podle tohoto článku polohovatelná, tedy posun vpřed :)
- Osvětlení uvnitř vozu je pro konstruktéra vždycky pakárna, to se vždycky počítá a ladí a nakonec to stejně ukáže až praxe. Existuje norma ČSN EN 13272, které se všichni drží a která je de facto na dvě věci, protože nepředepisuje nic konkrétního a je platná současně pro tramvaje i mezinárodní železniční dopravu. Takže pokud si zadavatel výslovně nepřeje dodatečné individuální osvětlení stolků či sedadel, tak je hotovo. Z toho by se jeden po***l :(
registrovaný uživatel Pjetro 
13.02.2013 (20:36)  
"Sedadla i v těchto vozech nebudou polohovatelná" viz. článek
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko