..: Švédové připravují modernizaci souprav SJ 2000 :..

SJ 2000, foto: SJ AB Stockholm — Představenstvo švédského železničního dopravce SJ rozhodlo o modernizaci souprav SJ 2000 (dříve X 2000). Všech 36 šestivozových jednotek projde rozsáhlou rekonstrukcí za několik miliard švédských korun, která prodlouží jejich životnost do roku 2035. Bude to největší investice SJ za poslední dobu. Plánovaná modernizace je rozsáhlá a zahrnuje výměnu pohonu i řídicího systému. Zvýšenou pozornost věnuje pohodlí cestujících a tedy i zásadní rekonstrukci interiéru. SJ nyní začnou vyjednávat s dodavateli. Předpokládá se, že celá flotila by měla projít obnovou v období tří let – 2016 až 2018 – a jednotlivé soupravy se po rekonstrukci okamžitě vrátí do provozu. Celá akce ale neznamená, že by SJ opustila výhled na novou vysokorychlostní železnici.

Jedním faktorů, které SJ nutí ke zvyšování kvality, je i vstup konkurence na švédské koleje. Od letošního prosince vyjede na trať mezi dvěma největšími švédskými městy – Stockholmem a Göteborgem – nový operátor – MTR Nordic, který je „dcerou“ čínské, resp. hongkongské dopravní společnosti.

Fakta o SJ 2000

  • Naklápěcí jednotky postavila švédská společnost Kalmar Verkstad.
  • Původní elektrovýzbroj navrhla a dodala švédská firma ASEA, která se následně sdružila s Brown Boveri.
  • První jízda X 2000 (podle původního označení) se uskutečnila 4. září 1990 mezi Stockholmem a Göteborgem.
  • Zpočátku byla celá souprava vedena jen jako 1. třída, jídlo i nápoje byly v ceně jízdenky, podobně jako je servis u běžných leteckých společností.
  • První dvě soupravy, nasazené do pravidelného provozu, převezly každá přes 7 milionů cestujících.
  • Vlaky mají nejvyšší konstrukční rychlost 210 km/h. Maximální provozní rychlost činí 204 km/h. Omezení je dáno systémem zabezpečení na švédských tratích, skutečností, že se soupravy pohybují po společné dopravní cestě s ostatními (pomalejšími) vlaky a infrastrukturou (část tratí je ještě ze 2. poloviny 19. století bez zásadních rekonstrukcí).
  • Při testovacích jízdách v r. 1993 bylo dosaženo maximální rychlosti 276 km/h.
  • Speciální podvozky díky naklápění umožňují SJ 2000 větší rychlost v obloucích proti klasickým vlakům.
  • V letech 2000 až 2004 bylo sedm souprav nasazováno na linkách Oslo – Göteborg – Malmö – Kodaň a Oslo – Stockholm.
  • V letech 2005 až 2007 prošly SJ 2000 modernizací – kromě instalace nových pohodlnějších křesel bylo každé místo vybaveno elektrickou zásuvkou pro napájení drobné elektroniky. Přestavbě se nevyhnula ani palubní bistra.
  • V současné době se pracuje na posílení a zlepšení telefonování a využití internetu na palubě. Současná rychlost připojení 7 – 8 Mbit/s se zvýší na 70 až 80 Mbit/s. Plné pokrytí sítí 4G v místech, kde jsou soupravy SJ 2000 nasazovány, by mělo fungovat do konce roku 2013

Souprava X 2000 na čínské trati, foto: 慕尼黑 啤酒 Výrobce se snažil obdobné vlaky nabídnout i jiným operátorům. V roce 1993 probíhala testování na spoji Amtrak na trati mezi New Yorkem a Washingtonem, DC. O dva roky později měl 3 soupravy zapůjčené australský operátor CountryLink v New South Wales. Jedna souprava byla prodána do Číny. V letech 1998 až 2007 jezdila jako přímý vlak mezi sídly Kung-čou a Kau-Lung. V roce 2012 soupravu, kterou přestala čínská strana po zemětřesní v oblasti S'-čchuan v roce 2008 využívat, odkoupily švédské železnice. V současné době se nachází na lodi, která by měla u švédských břehů zakotvit 25. srpna. Pak se přesune do železničního muzea v Gävle, kde bude představena široké veřejnosti 15. září 2013 při výročním dnu muzea. Po rekonstrukci bude nasazena následně do běžného provozu.

Na závěr malá poznámka pod čarou. Pokud chcete fotografovat nebo filmovat ve vlacích SJ nebo v jejich prostorách, potřebujete souhlas společnosti, o který musíte zažádat s třítýdenním předstihem. Vše se ale dá naštěstí vyřešit i přes internet.

Zdroje: Dagens Nyheter, SJ, Trafikverket, Wikimedia Commons [1], [2], Wikipedia


Vlad Poslat mail autorovi | 26.7.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Švédsko


registrovaný uživatel SYN 
28.07.2013 (8:56)  
Takže toto je jedno z mála relativně spolehlivě jezdících "pendolín" které skutečně přispívá naklápěním k rychlejšímu projíždění trati?
registrovaný uživatel Pazzy 
26.07.2013 (21:19)  
Já se tímhle vlakem svezl na z Kodaně se zastávkou v Linkopingu do Stockholmu (a pokračoval SJ 3000)...
Vlaky opravdu mají své nejlepší roky za sebou, náhodou jsem se svezl jedničkou a že bych si tam připadal na tu cenu, co se běžně platí... Hezčí interiér měla třeba Coradia Nordic... Bylo to takové zašlé... Sedačky bez výhledu byly další velké mínus... Ale personál skvělý... i pár (nejspíš rozmazaných) fotek mám....
26.07.2013 (14:28)  
A hlavně také sedačky v 2.vozové třídě, aby někteří cestující nekoukali do stěny. Nejlépe na každé straně čtyřky se stolkem a tím by se vytvořil další prostor pro zavazadla mezi opěradly a patrně by přibyly další místa. O slušivějším nátěru ani nemluvě.
26.07.2013 (12:50)  
Ono to české Pendolino by potřebovalo také již oživit. Hlavně klimatizace, která při vyšších venkovních teplotách nestíhá a WC, která jsou spíše pro menší mimozemšťany. Našlo by se určitě ještě více záležitostí.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko