..: České dráhy představily motorovou jednotku RegioShark :..

RegioShark, foto: Matouš Danielka Cerhenice — České dráhy společně s polskou společností Pesa Bydgoszcz ve čtvrtek představily v cerhenickém areálu Výzkumného ústavu železničního nové motorové jednotky Pesa Link II, podle národního označení řada 844. Pro tyto vozy byl zároveň Českými drahami vybrán marketingový název RegioShark, který vzešel z původní přezdívky Žralok, poukazující na charakteristický a vcelku originální a svérázný vzhled čela vlaku. Ten navazuje také na ostatní dřívější zvířecí názvy jako RegioPanter či CityElefant. Nyní vám přinášíme první dojmy z tohoto nového vlaku a jeho základní parametry.

Loga na jednotce, foto: Matouš Danielka Jak uvedl náměstek pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek, tyto vozy budou nasazeny v regionální dopravě hned v několika krajích České republiky, konkrétně v kraji Ústeckém, kde je plánováno nasazení na linkách Děčín - Rumburk - Dolní Poustevna, Děčín - Bad Schandau, Děčín - Česká Kamenice - Jedlová a spolu s Karlovarským krajem na lince Karlovy Vary - Chomutov. V Karlovarském kraji na linkách Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary, Cheb - Hranice v Čechách, Cheb - Luby u Chebu a na zmíněné lince Karlovy Vary - Chomutov. Plzeňském v úseku Plzeň - Domažlice město a v neposlední řadě také ve Zlínském kraji na trati Valašské Meziříčí - Hulín - Kroměříž - Kojetín, Zlín - Uherské Hradiště a Zlín - Kroměříž. První jednotky by se ve zkušebním provozu s cestujícími měly podle Blažka objevit ve všech krajích už letos na podzim, na přelomu září a října.

Úvodní slova k představované motorové jednotce 844.001, foto: Matouš DanielkaKřest nové regionální jednotky, foto: Matouš Danielka

Něco tu chybí?! Magnetickou kolejnicovou brzdu nikdo neobjednal…, foto: Matouš Danielka Co se týče technického vybavení, disponují jednotky Link dnes již běžně používaným WC s uzavřeným systémem, klimatizací, která je dnes rovněž takřka nutností. Kapacita vozidla je 120 míst k sezení, z toho je 15 sedadel sklopných a celková kapacita vozidla je stanovena na 240 osob. Sedadla jsou uchycena ve vozová skříni pro snadnější úklid. Maximální povolená rychlost v provozu bude 120 kilometrů v hodině, přičemž při testech dosahuje jednotka rychlosti i 160 km/h. Poměrně zarážející z technického vybavení je absence elektromagnetické kolejnicové brzdy, která je dnes již standardem u drtivé většiny nových i rekonstruovaných železničních vozidel. K tomu se vyjádřil přítomný generální ředitel Pesy Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki, který podotkl, že magnetická brzda nebyla Českými drahami objednána pravděpodobně z úsporných důvodů.

Sedadla BORCAD Regio v druhé třídě, foto: Matouš Danielka Co se týče samotného prostoru pro cestující, i zde je několik nedostatků. Pro provoz na méně vytížených tratích je mínusem absence tlačítka pro zastávky na znamení v oddílech pro cestující, jediné tlačítko se nachází pouze v nástupních prostorech u dveří. Zejména v osmimístném oddíle první třídy také zaujme fakt, že je vybaven pouze jednou zásuvkou, navíc ještě poměrně dobře schovanou mezi sedačkami. Nejen redaktory ŽelPage, ale i zástupce regionů pak také zarazila v oddíle 1. třídy absence větších stolečků, například pro přenosné počítače.

Neobvyklý typ stolku pod kterým se tradičně nachází odpadkový koš, foto: Matouš DanielkaSedadla BORCAD Regio v druhé třídě, foto: Matouš DanielkaPodlaha je standardně v nízké poloze, vyvýšená je pouze nad podvozky, foto: Matouš DanielkaKaždý oddíl mezi nástupními prostory je oddělen dvoukřídlými automatickými dveřmi, foto: Matouš DanielkaPrvní třída se nachází za stanovištěm strojvedoucího a je od oddílu druhé třídy oddělena prosklenou stěnou, foto: Matouš DanielkaPrvní třída je vybavena sedadly BORCAD Regio+, foto: Matouš DanielkaPrvní třída v uspořádání 2+1, foto: Matouš DanielkaVozový přechod nad jacobsovým podvozkem, foto: Matouš DanielkaSklápěcí sedadla před toaletou včetně úchytů pro jízdní kola, foto: Matouš DanielkaProstor pro invalidní vozíky a jízdní kola, foto: Matouš DanielkaJediná kabina WC v jednotce s prostorem pro vozíčkáře, foto: Matouš DanielkaZde proběhl test kolegy Aleše Petrovského s výškou stropu, na rozdíl od jídelního vozu WRmee z produkce ŽOS Vrútky, úspěšně, foto: Matouš Danielka

Stanoviště strojvedoucího během jízdy, foto: Matouš Danielka Posledním nepříliš příjemným překvapením byl fakt, že klimatizace při snižování rychlosti nasávala zápach z brzdového zařízení, což bylo v interiéru ihned cítit. Jinak však Žralok překvapil spíše příjemně. V zimních měsících jistě potěší oddělení nástupních a přepravních prostorů zavíracími dveřmi, v létě pak jednoduché roletky proti přímému slunečnímu světlu. Vnitřní osvětlení vlaku je na rozdíl od některých jiných nových kolejových vozidel příjemně decentní a nesvítí příliš do očí, vůz je navíc vybaven také vnějším kamerovým systémem pro lepší přehled strojvedoucího. Samotné stanoviště je pak realizováno podobně jako u obdobných motorových i elektrických jednotek, aby mezi jednotlivými vlaky nebyly v ovládání příliš vysoké rozdíly.

RegioShark, foto: Matouš Danielka Vlak je celý proveden v nejnovějším provedení korporátní identity původně pocházejícím ze studia Najbrt, včetně například sedaček v první i druhé třídě. Vlak je také vybaven vnitřním i vnějším vizuálním informačním systémem, včetně několika LCD monitorů uvnitř vozu. Jednotky mají rovněž disponovat internetovým připojením, které narozdíl například od jednotky RegioPanter, nedávno představené na veletrhu v Ostravě, zatím nebylo aktivní. Pokud bychom měli tyto dvě jednotky srovnat po stránce interiérů, pak vítězí jednotka RegioShark po stránce designové i technické a právě představený vozidla na ZŽO - Pesa Link a rovněž zde prezentovaný Elf ukazují, jak vysokou pozici si na poli osobních železničních vozidel Pesa vybudovala, za krátkou dobu od roku 2000, kdy byla privatizována a rozšířila opravárenskou činnost o výrobu železničních vozidel a v roce 2005 i o výrobu tramvají. Od roku 2009 se každým rokem objemy výroby této dynamické společnosti několikanásobně zvyšují. V současnosti zaměstnává zhruba 2700 lidí a a měsíčně vyrobí zhruba 10 – 15 kolejových vozidel, z čehož velké množství produkce vlaků je dodáváno do východní i západní Evropy.

Zdroje: České dráhy, Pesa Bydgoszcz, ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jugy  mail  
29.06.2012 (23:18)  
Tohle je povedené:
http://youtu.be/3ufrqe3nB-s
registrovaný uživatel zdenda 
29.06.2012 (23:07)  
Kolik to má míst pro kola?
29.06.2012 (22:19)  
Mg mají i ARmpee a budou snad mít WRmee, Bdmpee a modernizované BDbmsee.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.06.2012 (19:56)  
Pro: [b]Jiří Kocurek [/b]:
"Stokrát do móře si plivni, všecko je to relativní" :-)

.. a co ty slavné kočáry ze Zličína, co smí i za hranice všedních dnů? Nebo šaliny z Tatry :-)

I když u těch šalin - když to použiješ, i sedící stanou se volně loženými .... Obdoba - v areálu Bus Depa Kačerov jsem cca 1977 zažil ukázku "mezní jízdy" s ŠM 11(!). Téměř jsem se nudržel oběma rukama v sedačce.
29.06.2012 (19:19)  
Redakce: absence elektromagnetické kolejnicové brzdy, která je dnes již standardem u drtivé většiny nových i rekonstruovaných železničních vozidel

Tak si je spočítejme:
- mají: 75 ks Slonů, 20 ks Panterů, 33 Šutlů.
- nemají: 137+26 RegioNova, 20x 380, 31x Žralok (a 34x sysel)
Domácí 128 : 214 Hosté. Domácí drtivě porazili Hosty ...
29.06.2012 (17:04)  
Ad happy:
Píši obyvatelé, nikoliv cestující, i když ti také toho dokáží úmyslně poničit mnoho věcí. Například ukradené záclonky, nebo prořezané sedačky.
29.06.2012 (16:41)  
Tomáš Kraus: Pesa si na okruh přivezla také v textu zmíněného Elfa a ten má hodně pohodlná a měkká sedadla, že se nám z nich vůbec nechtělo... :o)
registrovaný uživatel danz  mail  
29.06.2012 (16:35)  
Elias is best: ten typ podhlavníku je už ve výrobě delší dobu, nicméně poprvé se dostal na český trh. V jedničce budou navíc podhlavníky s ušima - byly vyžádány docela pozdě a tak se dodělávají dodatečně.

Pjetro: s těmi barvami toho výrobce vozů a komponent moc neudělají, je to vynuceno grafickým manuálem ČD.
registrovaný uživatel vbica 
29.06.2012 (14:38)  
ythomas_ct: Nebojte, nebudeme.. :)) Díky za vysvětlení...:)
29.06.2012 (14:38)  
Můj první dojem je vesměs pozitivní, vypadá to že brzy se Pesa tomu Desiru přiblíží (aspoň na pohled) dokonale :-) Jinak ta jednička mě také dvakrát neoslovila - jasně, ono se v regionálním motoráku v té jedničce nedá nic moc vymyslet (jednička v Coradia LINT dopravce Nordseebahn se od dvojky snad lišila jen tím, že na opěrkách hlavy byl takový ten hadr), ale aspoň ty větší stolky a více zásuvek mohlo být. Dejme tomu, že cestující v jedničce si platí za soukromí, ale tady bude sedět tak trochu jako ve výloze. Nasávání vzduchu pro klimatizaci z prostoru brzd je také nepříjemná věc, trpí tím také trnavské rekonstrukce B(p)ee... Každopádně na mnoha tratích budou ti Žraloci velkým posunem kupředu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko