Cerhenice — České dráhy společně s polskou společností Pesa Bydgoszcz ve čtvrtek představily v cerhenickém areálu Výzkumného ústavu železničního nové motorové jednotky Pesa Link II, podle národního označení řada 844. Pro tyto vozy byl zároveň Českými drahami vybrán marketingový název RegioShark, který vzešel z původní přezdívky Žralok, poukazující na charakteristický a vcelku originální a svérázný vzhled čela vlaku. Ten navazuje také na ostatní dřívější zvířecí názvy jako RegioPanter či CityElefant. Nyní vám přinášíme první dojmy z tohoto nového vlaku a jeho základní parametry.
Jak uvedl náměstek pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek, tyto vozy budou nasazeny v regionální dopravě hned v několika krajích České republiky, konkrétně v kraji Ústeckém, kde je plánováno nasazení na linkách Děčín - Rumburk - Dolní Poustevna, Děčín - Bad Schandau, Děčín - Česká Kamenice - Jedlová a spolu s Karlovarským krajem na lince Karlovy Vary - Chomutov. V Karlovarském kraji na linkách Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary, Cheb - Hranice v Čechách, Cheb - Luby u Chebu a na zmíněné lince Karlovy Vary - Chomutov. Plzeňském v úseku Plzeň - Domažlice město a v neposlední řadě také ve Zlínském kraji na trati Valašské Meziříčí - Hulín - Kroměříž - Kojetín, Zlín - Uherské Hradiště a Zlín - Kroměříž. První jednotky by se ve zkušebním provozu s cestujícími měly podle Blažka objevit ve všech krajích už letos na podzim, na přelomu září a října.
Co se týče technického vybavení, disponují jednotky Link dnes již běžně používaným WC s uzavřeným systémem, klimatizací, která je dnes rovněž takřka nutností. Kapacita vozidla je 120 míst k sezení, z toho je 15 sedadel sklopných a celková kapacita vozidla je stanovena na 240 osob. Sedadla jsou uchycena ve vozová skříni pro snadnější úklid. Maximální povolená rychlost v provozu bude 120 kilometrů v hodině, přičemž při testech dosahuje jednotka rychlosti i 160 km/h. Poměrně zarážející z technického vybavení je absence elektromagnetické kolejnicové brzdy, která je dnes již standardem u drtivé většiny nových i rekonstruovaných železničních vozidel. K tomu se vyjádřil přítomný generální ředitel Pesy Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki, který podotkl, že magnetická brzda nebyla Českými drahami objednána pravděpodobně z úsporných důvodů.
Co se týče samotného prostoru pro cestující, i zde je několik nedostatků. Pro provoz na méně vytížených tratích je mínusem absence tlačítka pro zastávky na znamení v oddílech pro cestující, jediné tlačítko se nachází pouze v nástupních prostorech u dveří. Zejména v osmimístném oddíle první třídy také zaujme fakt, že je vybaven pouze jednou zásuvkou, navíc ještě poměrně dobře schovanou mezi sedačkami. Nejen redaktory ŽelPage, ale i zástupce regionů pak také zarazila v oddíle 1. třídy absence větších stolečků, například pro přenosné počítače.
Posledním nepříliš příjemným překvapením byl fakt, že klimatizace při snižování rychlosti nasávala zápach z brzdového zařízení, což bylo v interiéru ihned cítit. Jinak však Žralok překvapil spíše příjemně. V zimních měsících jistě potěší oddělení nástupních a přepravních prostorů zavíracími dveřmi, v létě pak jednoduché roletky proti přímému slunečnímu světlu. Vnitřní osvětlení vlaku je na rozdíl od některých jiných nových kolejových vozidel příjemně decentní a nesvítí příliš do očí, vůz je navíc vybaven také vnějším kamerovým systémem pro lepší přehled strojvedoucího. Samotné stanoviště je pak realizováno podobně jako u obdobných motorových i elektrických jednotek, aby mezi jednotlivými vlaky nebyly v ovládání příliš vysoké rozdíly.
Vlak je celý proveden v nejnovějším provedení korporátní identity původně pocházejícím ze studia Najbrt, včetně například sedaček v první i druhé třídě. Vlak je také vybaven vnitřním i vnějším vizuálním informačním systémem, včetně několika LCD monitorů uvnitř vozu. Jednotky mají rovněž disponovat internetovým připojením, které narozdíl například od jednotky RegioPanter, nedávno představené na veletrhu v Ostravě, zatím nebylo aktivní. Pokud bychom měli tyto dvě jednotky srovnat po stránce interiérů, pak vítězí jednotka RegioShark po stránce designové i technické a právě představený vozidla na ZŽO - Pesa Link a rovněž zde prezentovaný Elf ukazují, jak vysokou pozici si na poli osobních železničních vozidel Pesa vybudovala, za krátkou dobu od roku 2000, kdy byla privatizována a rozšířila opravárenskou činnost o výrobu železničních vozidel a v roce 2005 i o výrobu tramvají. Od roku 2009 se každým rokem objemy výroby této dynamické společnosti několikanásobně zvyšují. V současnosti zaměstnává zhruba 2700 lidí a a měsíčně vyrobí zhruba 10 – 15 kolejových vozidel, z čehož velké množství produkce vlaků je dodáváno do východní i západní Evropy.
Zdroje: České dráhy, Pesa Bydgoszcz, ŽelPage
To odkazované zařízení není Mg brzda, nýbrž snímač vlakového zabezpečovače. Obdobu najdete třeba i na 380; a u té snad nebudete tvrdit, že má Mg brzdu... ;o)
http://www.zelpage.cz/story/ythomas1/dp-kv/fig_0.jpg
Jinak to logo "RegioShark" je celkem slušný, jenom nevím, proč u nás musíme všechno pojmenovávat po anglicku. A kdybych si to označení 16. dubna nechal namísto psaní na Káčko patentovat, tak bych z toho mohl třeba něco mít... :-)
http://www.k-report.net/discus/messages/28/231530.html?1334579365
Pro regionální dopravu by stačily laminátové sedačky v II.třídě, jako byly v tramvajích T3.
A je jisté, že ten vandalský čin na voze za žehlou mají na svědomí cestující? ;) Nemůžete kvůli pár jedincům znehodnotit kvalitu cestování pro tisíce slušných. Spíš by mě zajímalo, zda PESA má to, co třeba Stadler. Tedy skla s ochranou proti poškrábání, anti grafity nátěr atp.
Pro regionální dopravu by stačily laminátové sedačky v II.třídě, jako byly v tramvajích T3.
Celkový dojem ale dobrý, hlavní je přínos pro kulturu cestování u nás.
Nepříjemně mě překvapily 2 věci. Jedna je absence magnetických brzd. Mě by zajímalo, koho na Nábřeží napadlo nevybavit vlak magnetickými brzdami. Druhá věc jsou stolky v jedničce. Já jsem je čekal delší. A celkově by ta 1.třída měla být lepší, protože červený potah Najbrtu se vůbec nepovedl. Doufám, že u Najbrtů se zapracuje na odstínu červené, protože to není sama od sebe špatná barva. Jinak tomu ale není zatím co vytknout.
Interiér 2.třídy vypadá opravdu luxusně, rozhodně líp než u Stadlera. A modré prosklení společně s dřevěným stolkem kvalitě interiéru přidává. Co se týče motorových vozů, tak RegioShark má možná jeden z nejhezčích interiérů Evropy. Až na tu jedničku samozřejmě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.