..: Začínají třinácté Czech Raildays, letos v česko-slovenském duchu :..

Setkání generací, Czech Raildays, Ostrava 16.6.2009, foto: Richard Weber Ostrava — LEO Express si svůj FLIRT schovává pro berlínský InnoTrans, RegioShark pro České dráhy ještě neopustil Zkušební centrum ve Velimi a RegioJet se momentálně více soustřeďuje na přípravy, než na prezentaci. Přesto letošní ročník drážního veletrhu Czech Raildays slibuje jednu z nejatraktivnějších podívaných za celou dobu své třináctileté existence. Již zítra v 9.30 se otevřou brány areálu nákladového nádraží v ostravském Přívoze, kde se široké veřejnosti vůbec poprvé představí celá řada zásadních novinek, s nimiž se cestující v ČR a na Slovensku svezou v příštích několika měsících. Letošní ročník se navíc nese zejména v duchu česko-slovenské produkce – po menší odmlce se ve velkém opět prezentuje Škoda Vagonka i ŽOS Vrútky, které v současnosti realizují hned několik významných projektů pro státní dopravce v regionu. Světovou premiéru si ale na CRD letos odbude také výrobce CZ LOKO s novou dieselovou lokomotivou, nebo dosud nejdrastičtěji modernizovaný brejlovec v barvách SD-KD.

Co uvidíme

Hlavním tahákem pro železniční veřejnost bude zcela pochopitelně venkovní expozice vozidel ve veletržním kolejišti. Zatímco firemní stánky v halách budou sloužit tradičně zejména k prezentaci specifických technologických produktů a jako zázemí pro obchodní jednání, venku si návštěvníci budou moci doslova osahat některá z nejnovějších vozidel středoevropských dopravců – v řadě případů dokonce vůbec poprvé. Přesto se vyplatí určitou pozornost věnovat i stánkům samotným: aktualizované portfolio svých sedadel, použitých mimo jiné v nových jednotkách LEO Expressu, bude předvádět fryčovický Borcad. Pohled na český železniční export zase nabídne konstruktér zabezpečovacích zařízení AŽD Praha.

Mezi vozidly budou největší pozornost přitahovat zejména:

  • Modernizovaný restaurační vůz řady WRmee816 – netrpělivě očekávané a značně opožděné oživení dálkové flotily Českých drah jakožto náhrada za nevyhovující vozy původní řady WRm. Rekonstrukce z dílny ŽOS Vrútky by měla technicky navazovat na bistrovozy řady ARmpee a restaurační vozy WRRmeer, a završit tak rozsáhlou modernizaci vozového parku pro dálkové expresy.
  • Elektrická jednotka Škoda 7Ev RegioPanter – první nově vyvíjená elektrická souprava od dob představení řady 471 před patnácti lety má za cíl vrátit ostravskou vagonku, teď už pod vlajkou holdingu Škoda, na mapu evropských výrobců moderních regionálních vozidel. Ač byl první kus novinářům představen už loni, cestující se do nové šelmy ČD poprvé usadí teprve teď v Ostravě. Na kolejích minimálně čtyř českých krajů by se měla objevit v průběhu následujícího roku, byť ve velmi komorných počtech.
  • Motorová jednotka řady 861 – po téměř deseti letech opět moderní nízkopodlažní vozidlo v dieselové flotile ZSSK, čítající až donedávna pouhých šest kusů řady 840. S tou nová jednotka sdílí původ v severoslovenských Vrútkách, tentokrát už ovšem bez přímého zapojení zahraničních výrobců, i když značnou část technických celků tvoří právě komponenty evropských značek.
  • Modernizovaný "brejlovec" 753.601 SD-KD – lokomotiva, u niž jsou uvozovky zcela na místě, protože jako první ze své řady podstoupila operaci a o typické brýle přišla. Vedle nešťastného prototypu 755.001 ŽSR se tak jedná o prvního brejlovce ČKD, který prošel takto zásadní změnou vzhledu; na rozdíl od slovenského experimentu z 90. let však stojí na solidním technickém základu řady 753.7, kterou výrobce CZ LOKO dodával hned několika dopravcům v uplynulých letech.
  • Dieselelektrická lokomotiva řady 744 – výsledek nejrozsáhlejšího tuzemského vývoje v oblasti motorových lokomotiv za poslední roky světu představí firma CZ LOKO. Nový modulární stroj má potenciálním zákazníkům přinést dosud nevídanou flexibilitu při volbě jednotlivých technických prvků s ohledem na konkrétní plánované nasazení. Výrobce z České Třebové tak následuje trend, který u svých nových modelů v minulých letech na CRD prezentoval např. Bombardier se svým Traxxem, nebo Siemens s lokomotivami Vectron.
  • Elektrická jednotka 471.076 CityElefant – první zástupce dosud poslední objednané série stále rozšířenějších příměstských jednotek z produkce vítkovické Škody Vagonka pro České dráhy. Zejména ve středních Čechách a v Moravskoslezském kraji je sice řada důvěrně známá, přesto ale zatím poslední série přináší několik novinek v interiéru. Na Raildays se navíc ukáže v zatím poslední verzi korporátního barevného schématu.
  • Lehká motorová lokomotiva 714.811 – Vítkovice Doprava navazují na prezentace z uplynulých ročníků, kde v Ostravě světu ukázaly úspěšné přestavby malých posunovacích lokomotiv s CNG pohonem. Letos se firma pustila do těžšího kalibru v podobě řady 714.8, o kterou předběžně projevovaly zájem i České dráhy v reakci na rostoucí ceny motorové nafty.
  • Fotbalová lokomotiva 380.011 – jedenáctá Škoda 109E není pro české cestující žádnou novinkou, zejména když se celkem prominentně objevovala ve zpravodajství k probíhajícímu evropskému fotbalovému šampionátu. V Ostravě se nicméně představí v plné kráse i s vozem řady Ampz, který grafickým vyvedením navazuje na její zbarvení. Přesně tato sestava do Wrocławi vezla českou fotbalovou reprezentaci.
  • Řídicí vůz řady Bfhvpee295 – "sysel" z Parsu Šumperk se poprvé veřejnosti ukázal přesně před rokem na Raildays 2011. Uběhlo 12 měsíců a klimatizované řídicí vozy vesele jezdí hned na několika tratích v Česku, byť zatím bez adekvátních přípojných vozů, které by nabízely porovnatelný komfort. Na letošních CRD se představí kus číslo 20, přičemž všech 34 vagonů mají mít České dráhy k dispozici ještě do konce roku.
  • Dvousystémová elektrická lokomotiva řady 361 – další z aktuálních ambiciózních projektů výrobce ŽOS Vrútky, který navazuje na loňskou prezentaci technicky obdobné řady 363.5 z dílny Pars nova a Škoda Transportation pro dopravce ČD Cargo. Slovenská ZSSK touto přestavbou z peršingů řady 163 získává tolik potřebné stroje pro střídavou napěťovou soustavu, navíc s modernějším řešením pohonu a mírně vyšším výkonem. Část objednané série modernizací má dokonce zvýšit maximální rychlost řady až na 160 km/h.

Stejně jako každý rok, i letos budeme průběžněji informovat přímo z dějiště veletrhu. Po zkušenostech z minulých let se ale letos odkláníme od snahy sepsat jeden gigantický text ve prospěch průběžnějšího informování, které funguje v lepší souhře i s našimi profily na Facebooku a na Twitteru s hashtagem #CRD. Pokud se na Raildays chystáte i vy, neváhejte nás v úterý nebo ve středu vyhledat – i mezi tolika zajímavými exponáty se vždy najde příležitost na kus řeči o železničních aktualitách. Budeme se těšit!

Zdroj: Railvolution, ŽelPage, AŽD Praha


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 19.6.2012 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Pozvánky

More from ČR Moravskoslezský


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user stoupa  mail  
21.06.2012 (7:57)  
:-)
Chlapi, vy mi taky skočíte na každej "špek"! :-)Zaplať Pánbůh, že to je a tam, kde to je. Já mívávával rád MSVB, ale vono to už taky nejní, co to bývalo. V Praze by to "zapadlo" ve víru jiného dění. Odlehlost Ostravy je můj problém a ne té výstavy. A můj problém je i to, že na Innotrans jednou za dva roky jsem vyslán firmou a jedu tam bez přesupu S-Bahnem. (Posledně jsem nasštval kolegu-domorodce, zastávajícího názor, že jen místní výrobky jsou dobré, a žádné jiné. Po "povinném" služebním penzu jsem se věnoval především novostavbě Sa I K, čímž jsem jeho názor vlastně potvrdil, ale nikde jsem se "nezavázal. Vlastně vedem stále zbabělý spor - zda o/s firmou Stadler třeba se bavit v Bln-Pankow, nebo ve Švajcu. - To teda že bychom diskutovali nějakou novou zubačku, třeba ze Svobody n.Ú do Pece, s odbočkou na Žacléř - pro lepší dosažitelnost Trainmaniaka). :-)
Registered user hans.st  mail  
20.06.2012 (23:58)  
Také jsem se byl včera kouknout. A moc rád si vždy udělám výjezd z (ne)daleké Prahy. Nevidím jediný důvod proč měnit místo.
20.06.2012 (9:28)  
Proč v Praze nebo jinde ne!

1. Jednak Praha mohla v minulosti sama dojít k myšlence uspořádat takovou výstavu. Chybí jim, ale kretivní mýšlení.
2. Uspořádat takovou výstavu v Praze, s její "lácí", tak to by vystavovatelé zaplakali nad výdělkem. Pronájem výstavní plochy by vyšel x-krát dráž. Pominul by se smysl výstavy žel. techniky a stal by z toho další jarmark.
3. Proč né v Brně, kde výstavnictví má již dloholetou tradici.V podstaě podobé důvody jak uvedeno výše. Navíc plocha BVV je obrovská a vytratil by se duch sounáležitosti se železnicí. Ostatně BVV již rovněž zájem projevily.

Byl jsem na výstavě včera, mám to doma v Ostravě, a byl jsem spokojen jako i dřívějších létech. Nechtějme zkazit dobře rozjetou "lokomotivu" a udělet z ní ryze komerční záležitost. Na této výstavě se neuzavírají stěžejní obchodní kontrakty, spíše se zde udržují dobré partnerské vztahy. Komorní a originální areál časti ostravského nádrží tomu jistě přispívá.
Registered user stoupa  mail  
19.06.2012 (12:42)  
Pro M 152.0:

:-) No to ani omylem, Já su sice Pražák, ale z Brna (nad Ponávkou), bytem v jedné vsi nad Sprévou! :-)
Registered user M 152.0  mail  
19.06.2012 (12:31)  
stoupa: Ale copak? Pragocentrismus?
Registered user Ross  mail  
19.06.2012 (10:43)  
Nevím proč by se měla tradice měnit. Jezdí zde spousta lidí, o návtěvníky není nouze.... Ten Brejlovec mě překvapil. Jsem zvědavý jak vypadá zblízka. Včera jsem ho viděl z autobusu, když jsem jel kolem a připomněl mi spíše zmutovaná 380. Je fakt, že byl od autobusu daleko, ale vidět šel dokonale.
19.06.2012 (10:41)  
Stoupa - karel.f:

no, zrovna takováhle výstava - myslím - úplně kdekoliv být nemůže - definičním oborem je aspoň elementární kolejivo. Upřímně se přiznám, že nevím, kam by se to v Praze vešlo. Bývalé lokodepo Praha - střed je nyní pod Národním technickým muzeem. Možná snad ještě nákladové nádraží Žižkov, dokud tam jsou koleje.

Nejsem pragocentrista, jsem rád, že se takováhle akce koná ve velkém průmyslovém centru, kterým Ostrava byla a je, leč právě ta relativní odlehlost mi brání v tom, abych se tam zvládnul podívat... takže se moc těším na zprávy z terénu a jsem autorům vděčný za práci, co si s tím dávají. Díky.
Registered user stoupa  mail  
19.06.2012 (9:32)  
pro Páňula: Na Innotransu jsou dnové pro odbornou veřejnost (použil jsem obrat "firemní" = jdeš tam "za firmu") a nebo pro obecnou veřejnost - privátně.
19.06.2012 (9:05)  
Stoupa:
ve firemních dnech. ....
To jsou jaké...? Ať už Innotrans či CRD, díky.
Registered user karel.f  mail  
19.06.2012 (7:28)  
Již prvá věta mne navodila na zbabělou myšlenku

Výstavy jakékoliv můžou být kdekoliv, můžeš začít organizovat.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko