Liběchov — Včera ve 23.45 vykolejil na trati 072 ve stanici Liběchov plně naložený nákladní vlak s uhlím. Dle zjištění Drážní inspekce ujel vlak i po vykolejení ještě asi 3,5 kilometru, přičemž došlo ke stržení několika sloupů trakčního vedení a závažnému poškození železničního svršku včetně několika výhybek v Liběchově. Následně vykolejený vůz již nevydržel, převrátil se a částečně zasypal osobní automobil, který stál poblíž kolejiště. Škoda se zatím odhaduje na více než 110 milionů korun, z toho sto milionů na trati, deset milionů na vlaku a 50 tisíc na automobilu. Oprava tratě a odklízení následků nehody mělo původně trvat dle webu Českých drah minimálně do dnešní půlnoci, nakonec se však trať zprůjezdnila již před třetí hodinou odpolední. S odklízením pomáhal také speciální nehodový vlak. Do doby odklizení převážela cestující v úseku Mělník - Štětí náhradní autobusová doprava. Tu však komplikovala také omezení na okolních silničních komunikacích, takže vznikala zpoždění až 40 minut.
Zdroje: České dráhy, Česká televize, Drážní inspekce


Pokud je v jedné koleji, nemělo by být rozšíření i na druhou kolej až tak příliš komplikované, jestliže už je na místo dotažená kabeláž a tak?
Obecně: Jistě je možné zahustit síť indikátorů horkoběžnosti. Kdyby byl v těch Libochovanech, nejspíš by to zachytil. Umisťují se do míst, kde vlaky s dosti vysokou pravděpodobností mají za sebou dostatečně dlouhou souvislou jízdu, aby se závada projevila. V místech, kde skutečně došlo k nehodě (Leština, Liběchov), se jeví tato podmínka jako splněná...
Snímače otřesů na některých vozech jsou.
M 474 003: Vykolejený vůz ujel před Liběchovem 3200 m, aniž by se podvozek nadměrně natočil. Přejel přitom betonový panel cestního přejezdu.
To je pravda, a ještě lepší by byla cisterna s benzínem, chlorem nebo ještě něčím lepším. Stalo se na konci 70tých let ve Svošově. Každý vůz by musel mít snímač otřesů a podvozkové snímač shodnosti natočení podvozků. Dokud byli podle trati hradláři, tak byla podobná nehoda téměř vyloučená, tedy ne při přístupu výpravčích:"nepruď a starej se o koncové návěsti"
Kéž byste v tom vlaku pak seděli.
Každé opatření bude něco stát. Horkoběžnost lze samozřejmě také omezit, ale já si nejsem jist, zda by ta opatření byla finančně únosná. Máte nějaké finanční propočty, nebo jste prostě přesvědčen, že se s tím musí něco dělat "za každou cenu"?
Ale všiml jste si toho hned, a ne až po 3,5 km, že? Specifikem železniční dopravy jsou dlouhé komplety, proto třeba stojí za zvážení, zda takovéhle věci dohlížet. Teď je na Drážní inspekci, aby řekla, jestli se tomu dá a má předcházet a jak. Do té doby tu, při vší úctě k odbornosti diskutujících, můžeme o možných opatřeních jen nezávazně tlachat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
