..: Švédsko spustilo ETCS Level 3, pomůže hlavně regionálním tratím :..

SJ Regina 3276 Borlänge — Nejnovější verze univerzálního evropského zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS, známá jako Level 3, má za sebou první týdny ostrého provozu. Vůbec první funkční instalaci na veřejné trati teď předvedl švédský správce infrastruktury Trafikverket účastníkům letošního Kongresu ERTMS, pořádaného minulý týden ve Stockholmu z iniciativy Mezinárodní organizace železnic (UIC). Nový systém, dodaný firmou Bombardier, převzal řízení regionální trati Västerdalsbanan letos v únoru; provozní zkoušky na 143 km dlouhém úseku Repbäcken - Malung však probíhaly už od léta 2010. Švédsko teď plánuje ETCS úrovně 3 rozšířit i na další lokální tratě, kde v rámci zjednodušeného režimu ERTMS Regional zcela nahradí tradiční traťové dispečery a sníží riziko selhání lidského faktoru. Pilotní instalace přitom zatím nevyužívá všech výhod nejnovější verze zabezpečovače, ty ale švédské železnice chtějí otestovat v následujících měsících.

Soubor technologií ERTMS/ETCS je navržen jako univerzální řešení řízení železničního provozu s cílem definitivně odstranit technologické odlišnosti napříč evropským kontinentem. Ty tradičně způsobovaly značné komplikace a nemalé náklady při zajištění přeshraniční drážní dopravy kvůli vzájemně nekompatibilním národním systémům. S každou verzí se evropský zabezpečovač navíc dále vyvíjí a oprošťuje od klasických traťových návěstidel. Zatímco řešení úrovně 1, využité třeba v úseku Bratislava - Nové Mesto nad Váhom, využívá primárně traťových informačních bodů, tzv. balíz; pokročilejší Level 2, aktuálně ve výstavbě na 1. tranzitním koridoru v ČR, již jako hlavní nástroj přenosu informací využívá bezpečné rádiové spojení řídícího centra s jednotlivými soupravami. Dosud posledním vývojovým krokem v tomto směru je právě Úroveň 3, která díky nezávislému určení polohy a směru vlaku poprvé umožňuje úplně opustit běžné rozdělení tratě na návěstní úseky. Dlouhodobým cílem je zde organizace provozu na bázi virtuálních plovoucích oddílů, přičemž vlak setrvává v neustálém kontaktu s dispečerským počítačem a traťový oddíl se pohybuje spolu s ním.

Level 3, foto: Wikipedia.orgPrávě z možností ERTMS/ETCS Level 3 vychází příbuzná technologie ERTMS Regional. Ta staví na stejných komunikačních prostředcích, ovšem místo plovoucích oddílů pouze rozděluje trať na statické virtuální úseky. Toto řešení nabízí většinu výhod "plné verze" ETCS, ovšem s výrazně nižšími náklady na úpravu infrastruktury a vybavení vozidel. Je proto ideálním řešením pro lokální tratě jako Västerdalsbanan, kde byl dosud provoz řízen dispečerem obdobně, jako je tomu v Česku u tratí provozovaných podle předpisu SŽDC D3. Nasazení ERTMS Regional tak umožní zavedení spolehlivého a vysoce automatizovaného dálkového řízení bez nutnosti závratných investic do infrastruktury a úpravy vozidel. Švédský pilotní projekt zatím pracuje s rozdělením tratě na pětikilometrové virtuální úseky, v nichž si vlak sám hlídá svou polohu na základě několika nezávislých zdrojů měření. Informace o přesné pozici, směru a rychlosti pak každých 6 sekund odesílá na rádiocentrálu, která obratem vysílá návěst povolující jízdu.

Přestože první instalace systému ERTMS Regional 200 km severozápadně od Stockholmu už běží v ostrém provozu, plánuje švédský správce kolejí pokračovat v technologických testech, včetně odzkoušení skutečných plovoucích oddílů v režimu plnohodnotného řízení ETCS Level 3. Praktickému nasazení zatím brání skutečnost, že vlak zabezpečený v tomto režimu musí být schopen s maximální možnou spolehlivostí ověřit celistvost soupravy, což je ještě pořád předmětem probíhajícího vývoje. Pilotní provoz na švédských lokálkách přesto již teď přitahuje mezinárodní pozornost a v následujících měsících lze rozšíření nejnovější verze evropského zabezpečovače očekávat i na dalších tratích. Pro větší rozšíření rodiny technologií ERTMS/ETCS mluví také fakt, že nasazení těchto systémů je od roku 2009 povinné na všech tratích budovaných nebo modernizovaných s přispěním strukturálních fondů EU.

Radioblok, foto: AŽD PrahaTechnologie podobná celoevropskému ERTMS Regional se v současnosti připravuje do provozu i v Česku. Na trati 197 Čičenice - Volary totiž společnost AŽD Praha instaluje svůj rádioblok, poprvé představený v roce 2009. Jeho hlavní nevýhodou je uzavřený charakter řešení s pevnou vazbou na dodavatele, což ho proti standardizovanému ERTMS/ETCS zásadně znevýhodňuje. Pro potřeby zabezpečení lokálních tratí ovšem obě technologie představují funkční a cenově přijatelná řešení, které v relativně krátké době dokáže zvýšit úroveň bezpečnosti bez nutnosti nákladných investic do traťové infrastruktury. V popředí evropského vývoje nicméně v tomto směru zatím zůstává Švédsko, jež plánuje do konce roku 2014 novým zabezpečovačem pokrýt další dvě tratě s celkovou délkou přes 100 kilometrů.

Zdroj: Railway Gazette, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 1.5.2012 (12:09)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Stavby a projekty

Ďalšie z regiónu Švédsko


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
01.05.2012 (22:31)  
Tak na takové zabezpečovací zařízení si v ČR počkáme ještě dlouho, páč si odboráři myslí, že ČD a SŽDC je úřad práce a kritizují a bojkotují každou věc a nápad, který by zapříčinil propouštění současných zaměstnanců, proto máme železnici jak za Rakouska-Uherska
01.05.2012 (22:13)  
No, škoda že v článku chybí technické informace.
Zajímalo by mě, zda pro radiovou komunikaci bylo nutno zbudovat GSM-R...tipuju, že ano.
Taky tipuju, že vozidlová část je shodná,jako pro ostatní ETCS, tedy v řádech mnoha milionů korun. Čili na naše lokálky s šukafony apod. asi mimo realitu, na rozdíl od radiobloku...(bohužel jsem nikde nečetl kolik má vozidlová část stát, ale věřím, že řádově méně). Tohle by možná bylo v budoucnu tak na tratě kategorie pod "koridory".
registrovaný užívateľ JOHNZ 
01.05.2012 (19:10)  
sim: zeby preto, ze v pripade p. Farkaca uz k nicomu takemu podla mna uz nemoze dojst? ale to je jesno, kazdy sme nejaky a verim ze p. Farkac v zivote nieco dokazal ....

Farkac Karel: dakujem .... kazdopadne aj dufam, ze sa aj vy (aj ked ste uz ste snad dospel) do buducna vyhnete hodnoteniu veci, o ktorych viacmenej nic neviete.
01.05.2012 (18:59)  
Ad Johnz - dodatek:
Hlavně to seďte na zadku a držte hubu je patrně příznačné Vašemu intelektu. Možná, že až dospějete, tak se takovým pubertálním výrazům vyhnete. Právě proto mne, a snad i ze zkušeností dané životem přesvědčilo, abych Vám dal plus, i když byste zasloužil mínus-total.
registrovaný užívateľ Sim 
01.05.2012 (18:57)  
JOHNZ > a proto se misto vysvetleni, ze v Praze projeti cervene nema se zde popisovanym radioblokem spolecneho prakticky nic, rovnou pustime do pana rejpaveho a tim ho jeste vice utvrdime v nazoru, ze draha je svet sam pro sebe, ktery nefunguje podle fyzikalnich vlastnosti a ze nema cenu se snazit o tom neco dozvedet.
registrovaný užívateľ JOHNZ 
01.05.2012 (18:36)  
sim: p. Farkac je podla mna a mojej znalosti jeho prispevkov (nie len v tomto vlakne) hlavne clovek, ktory ma rad nazor na vsetko, vyvodzuje zavery o veciach, o ktorych nema ani sajn a tieto veci rad hodnoti. Svedci o tom aj hned jeho nasledovny prispevok, kde preukazal zakladnu neznalost toho co radioblok vlastne je a naco sa to pouziva, kazdopadne mu to nezabranilo v porovnani hrusiek a jablk. Nemat znalost o jeho predoslych prispevkoch, rozhodne by som sa takto nevyjadril. Kazdopadne sa za ton prispevku spatne ospravedlnujem aj ked mi Vase argumenty (co to ma s p. FRK ako "potencialnym" cestujucim, naopak sucasny trend, ze si ktokolvek dovoli verejne povedat nazor na cokolvek a protistrana ho musi patrovat pomalz v rukavickach za cestu do pekla) inak pridu dost mimo misu, ale to asi je problem na mojej strane. A navyse dufam, ze so mnou nebudete rozporovat, ze pomerne agresivny ton, ktory moze kdekoho urazit, citit aj u povodneho prispevku p. Farkaca ...

Farkac Karel: Tak si skuste prosimvas aspon zistit naco ten radioblok je, kde je potom porovnavajte s leteckou dopravou. Potom na Vas nebudem agresivny ;-) Kazdy druh dopravy ma nejake svoje prostredie a svoju cenu, inak spolahlivostou niektorych avionickych systemov v lahkych lietadlach by ste mohli byt dost neprijemne prekvapeny ...
registrovaný užívateľ Sim 
01.05.2012 (18:03)  
JOHNZ > jako sorry, ale z pozice cloveka, ktery se tvari, ze "o tom neco vi" je hlaska "laskavo sedte na zadku Vy a hlavne drzte hubu" naprosto neprimerena tomu, ze se jedna o (klidne jen potencialniho) cestujiciho, ktery ma informace takove, jake se k nemu donesly.

Je uplne jedno, kdo za co muze; pokud by se stala hromada, cas zpatky vratit nepujde. A pokud se nestane, tak vy (jakozto zeleznice) pravdepodobne prijdete o mozna spokojeneho cestujiciho, protoze takoveto urazky si nema nechat zakaznik libit nikde, ani na draze!
01.05.2012 (17:54)  
Ad-Johnz:
Děkuji Vám za agresivní odpověď. Na každý může být takovým odborníkem se širokým rozhledem. Já vycházím pouze z faktů, že vlak odjel "na červenou" a Radioblok není plně funkční, tudíž nelze na něj spléhat. Kdyby taková zařízení zajišťovaly bezpečnost v letecké dopravě - tak požehnaj Vam Pan Boh!
registrovaný užívateľ David Jaša  mail  
01.05.2012 (17:50)  
By mě zajímalo:

1) o kolik je to dražší než t. č. vyvíjený radioblok od AŽD, jestli vůbec

2) jak daleko je standardizace tohoto řešení (aby z toho nebyl jenom další vendor lock-in)

Ad L1 - rád bych ho viděl co nejdřív (proto v podobě L1 LS) na všech tratích řízených podle D2, kde se neplánuje v dohledné době L2.
registrovaný užívateľ JOHNZ 
01.05.2012 (17:10)  
bugear: k realizacii L1 moze dojst na miestach v uzloch, kde z dovodu zatazenosti nebudu stacit komunikacne linky gsm-r alebo bude velka spotreba rbc ...

Farkač Karel: Kym dristnete takuto pitomost, zistite si nieco o vyvoji vlakoveho zabezpecovaca narubaneho na system LS, kedy bol jeho vyvoj ukonceny kvoli tomu ze "za chvilu bude etcs", kto to etcs vyvija, kolko desatroci to meska, kto/co za to moze, aky je postoj k etcs v nemecku a rakusku, o problemoch rusnov bombardier na hraniciach D/NL a zistite, preco tu zatial nemame ZZ co by ten vlak v Prahe zastavilo a az potom nieco hovorte ... inak laskavo sedte na zadku Vy a hlavne drzte hubu. Dakujem.

stoupa: verte alebo nie, ona firma ani nikto zo zabezpecovacej techniky sa ziadnej kompatibilite nebrani. Naopak, dobre by na tom zarobila. Skuste si zistit, aky je cenovy rozdiel radiobloku a etcs L3 ...
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2025 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko