Praha — České dráhy minulou středu podepsaly se společností Siemens dodatek ke smlouvě na pořízení netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort na rekonfiguraci těchto souprav. O snaze Českých drah na pořízení těchto souprav informovala ŽelPage poprvé již před dvěma lety. Státem vlastěný dopravce v pátek zveřejnil v Informačním systému o veřejných zakázkách zadání výše zmiňovaného dodatku, který řeší změnu konfigurace souprav na 8 osmivozových a 7 sedmivozových souprav. Celkem tedy má jít o 113 vozů v celkem 15 ucelených netrakčních soupravách, u nichž se v provozu do budoucna mimo jiné počítá s lokomotivami řady 380 ze Škody Transportation. Samotná smlouva na pořízení souprav zatím nebyla uzavřena.
České dráhy v současnosti nadále jednají s ÖBB a DB Bahn o konkrétních podmínkách nasazení jednotek na trasách Praha - Ústí nad Labem – Drážďany – Berlín – Hamburk a Praha – Brno- Vídeň – Graz. Samotné ukončení jednání je očekáváno v horizontu týdnů, maximálně několika málo měsíců, proto i nadále trvá možnost neodebrat soupravy v případě, že nedojde k uspokojivému ukončení těchto jednání se zahraničními partenry. Stále tak není definitivně uzavřen obchod, který byl po tříměsíční mediální kritice ze strany Škody Transportation uzavřen loni na konci září. Plánované nasazení souprav by znamenalo nejen jejich využití na trasách z Prahy na sever do Německa a jižním směrem přes Brno do Vídně, ale také by se drahám mělo uvolnit velké množství klimatizovaných vozů klasické stavby, které dráhy hodlají využít na jiných rychlíkových a expresních linkách, např. Bohumín - Brno, Praha - České Budějovice a Praha - Cheb.
Zdroje: IS VZ US, České dráhy, ŽelPage
Velikost salonu RJ (v němž je těch 80 sedaček čili pseudo 20 řad 2+2 rozptýlených) je citelně větší než u Bpee, nejen díky rozdílu délky (skoro dva metry) ale taky díky jinému uspořádání představků (není tam na každé straně hajzlík, na jedné straně jsou dva lépe uspořádané a na druhé žádný).
Takže nám z toho vyjde že aby to mělo nějakou cenu tak by to musely být hypotetické nové (nebo aspoň předělané) relativně malé nízkopodlažní řidičáky... a nevím o tom že by takové byly někde v prodeji, takže nejspíš výzkum, vývoj, dlouhé odlaďování much, pak malosériová výroba... Takže to všechno troskotá na finanční výhodnosti, prostě za současného stavu věcí se to nevyplatí!
Možná někdy ve vzdálenější budoucnosti, pokud jich ČD (těch 840) nakoupí časem hodně, aspoň půlka jich už bude po záruce tak pak možná někdo u nás splácá k nim přijatelný řidičák... možná.
Viaggio comfort je jiná ideová větev, pojetí netrakční jednotky je také zajímavé a pro menší rychlosti (ano 230 je menší rychlost) výkon konvenční loko postačuje a pro dopravce, který má velké množství hnacích vozidel, je to zajímavé řešení, jak udělat jednotku levnější s využitím něčeho co už mají. Obecně je to vhodné řešení pro dopravce mající nadbytek "vysokorychlostních lokomotiv".
A propos - mám obavu že to skončí, jak nastiňueš, tím, že se to prostě nekoupí a propásne se ksvělá příležitost výrazně obnovit vozový park... :-(
Ac to s diskuzi "nesouvisi", co je lepsi, 3000 Vss, 25 kv str, nebo to co maji v Rakousku, Nemecku a Svycarsku? Ja na tuto odpoved otazku neznam, stejne jako nevim, jestli je lepsi Railjet nebo Pendolino (po "trakcni" strance)...
Co se tyka pohodli, tak porad vitezi (nejem u me) rakousky Bmz... :-)
Dodam, ze pokud tato varianta nevyjde, tak proste nebudou Railjety, leda, ze byste je koupil vy... :-)
A pokud se jedná o co nejrychlejší návratnost vynaložených financí, není cena, přepočtená na vůz, lepší, než kdyby se stejný počet nových vozů pořizoval v rámci běžné poptávky?
No, uvidíme. Na osudy der Reihe 380 in Deutschland jsem také zvědav, ale pořád věřím tomu, že to - i přes "spřízněnost" uvedených mrakodrapů - dobře dopadne. Ale že bychom se nakonec dočkali "secondhandových" taurusů? Mám za to, že 1216 mají Rakušáci "jen" nějakých 50 ks, což zase není tolik, když uvážíme, že i v Itálii se jezdí na stejnosměr. Nicméně je to jedno z možných řešení; pokud by to tedy Drahám nestihl vyfouknout pan Žlutý... :-)))
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.