Berlín — Platy manažerů jsou záležitost, která většinou vyvolá zájem alespoň části veřejnosti. U Českých drah se oficiálně nikde nedozvíte celkové roční odměny nejvyššího vedení, nenajdete je ani ve výroční zprávě. Pouze když uniknou některé informace, může se veřejnost divit, jak vysoký je plat ombudsmana a jeho odstupné, jak vysoký je základní plat předsedy představenstva, jaké je jeho dostupné v případě ukončení jeho smlouvy a celkový výčet benefitů možná ještě nebyl ani nikde uveden. Na západ od našich hranic se tyto údaje dají dohledat ve výročních zprávách. Takže je možno si najít, že předseda představenstva měl v roce 2010 příjem téměř 3 miliony eur, tři ředitelé koncernu Deutsche Bahn (DB) (pro personalistiku, dopravu a logistiku, a soukromí, právní a firemní bezpečnost) pak téměř 2 milióny eur každý. Pro srovnání: Frank Appel, ředitel Deutsche Post si vydělal 3,954 milionů eur, odměna Petera Löschnera, ředitele Siemensu, byla 8,982 milionů eur a šéf VW Martin Winterkorn si vydělal 9,3 milionu eur. Jenže u Deutsche Bahn by to do budoucna mělo být jinak.
DB představilo nový koncept odměňování ředitelů. Jedna třetina bude stálý smluvní plat. Druhá třetina bude odvislá od plnění finančních cílů společnosti nebo od výsledků daného oboru ředitelů. Poslední třetina bude záviset na spokojenosti cestujících a zaměstnanců.
"Každý člen představenstva od teď pocítí spokojenost zákazníků a spolupracovníků na vlastní peněžence," oznámil šéf DB Rüdiger Grube změnu v určování výše odměn vedení koncernu. A na Silvestra vyrazil do vlaku v roli stevarda.
Pro DB pracuje 300 tisíc zaměstnanců. Všichni pracující v Německu budou na podzim osloveni formou dotazníku. Ti, kteří pracují v zahraničních pobočkách, se budou moci vyjádřit také – mělo by jich být zhruba 75 %. Bude to poprvé, co bude Deutsche Bahn něco takového organizovat. U zákazníků DB budou využity již osvědčené metody: průzkum spokojenosti po telefonu nebo na internetu.
U německých společností to nebude novinka, kdy odměny nejvyšších představitelů jsou závislé na spokojenosti zákazníků. S něčím podobným se můžeme setkat u největšího leteckého dopravce Lufthansa a nebo softwarové firmy SAP. Tam ale tato pohyblivá složka není tak vysoká, jak plánují u DB. Na druhou stranu nelze nezmínit fakt, že pouze jedna třetina fixního platu pro manažery není v Německu nic nestandardního. U BMW je fixní plat manažerů jen 19 %, u Daimlera dokonce jen 17 %. Výrazná pohyblivá složka je ale značně závislá na finančních výsledcích jmenovaných společností.
Zatím nejsou stanovena kritéria, podle kterých se bude jedna třetina pohyblivé mzdy vyplácet. Nelze nepřipomenout problémy třeba s nefunkční klimatizací u části spojů DB, na nespokojenosti zákazníků se mohou třeba odrazit i zvyšující se ceny jízdenek (např. cena za Bahn Card 50 se zvyšuje o 10 eur na 240 eur ve druhé třídě a ze 460 na 482 eur v první třídě) .
Je otázkou kdy se i v Česku u společnosti, kde je jediným vlastníkem stát, začnou zveřejňovat odměny vedoucích pracovníků. Již před časem ministr dopravy Dobeš hovořil o tom, že připravuje změny v odměňování vedení ČD. Mělo by skončit i "odklonění" platů přes libereckou účetní a poradenskou firmu Kodap. A jak by asi dopadla jejich výše, kdyby ji mohli ovlivňovat jak samotní zaměstnanci, tak cestující?
Zdroje: ČTK/Finanční noviny, Deutsche Bahn, Welt Online
| 28.1.2012 (8:00)
Martin Keppert - urcite lepsi:) Nicmene fakt mne to zajimalo. Neni to nezajimava myslenka, akorat u vsech tehle majetkovych priznani a podobnych, ktery maji postihnout hlavne ty spatny a zly, to bohuzel nejvic postihuje ty obycejne a ti spatni se tomu vyhnou:-(
Pokud do dotazníku napíšete: "Vyplňte, prosím, tento dotazník, za základě Vašeho ohodnocení bude stanovena mzda našich zaměstnanců", tak každej čecháček vypní, že je srašně nespokojenej, bla, bla bla...
Pokud tam ale bude jen žádost o zpětnou vazbu - co se danému cestujícímu líbí a co by se dalo zlepšit BEZ zmínky o vlivu na platy, tak bych očekával, v rámci možností, rozumný základ pro stanovení mezd.
A to nejen managementu, ale i ostatních.
V osobní dopravě by to mohly řešit dělené jízdenky. Levá půlka doklad, druhá strojově čitelný dotazník (oznámkujte 1-5: personál, kvalita vozu..., a na rubu místo pro vlastní vyjádření.)
Nevím, ale hledal bych ve skandinávském civilizačním okruhu. Když to teď vidím, měl jsem napsat místo jistě možná :o)
daňová přiznání všech obyvatel jsou veřejně přístpná na internetu.
aha. pak tedy s litosti konstatuju, ze GB neni zemi spolecensky vyspelou...
...nesmyslna argumentace. Nemec s minimalni mzdou v Nemecku (ktere ji teda asi nema, ale to cert vem:) ma zhruba stejne siroky okruh moznych objektu zavisti jako Cech s minimalni mzdou...
placas nesmysly. za prve, pokud vim, ze si muzu kazdej rok koupit zanovni auto ze svyho, pak je mi jedno, kolik bere david cameron - a takhle by uvazoval kazdej normalni clovek.
takze otazka je, jestli jsi normalni, a za druhy, proc tedy vyminujes toto:
...Pokud teda ten Nemec nezije 30 kilometru v ceskem vnitrozemi...??
hele, nic s tim neudelas. proste takhle to na svete funguje. smir se s tim, ze nemas na to, abys to nejak zmenil - coz chapu, ze je pro tebe tezky... ty, takovy expert... a nema moznost... to je sileny... mas provaz????
rpet - nesmyslna argumentace. Nemec s minimalni mzdou v Nemecku (ktere ji teda asi nema, ale to cert vem:) ma zhruba stejne siroky okruh moznych objektu zavisti jako Cech s minimalni mzdou. Pokud teda ten Nemec nezije 30 kilometru v ceskem vnitrozemi...
za stavajici situce je takovy opatreni v cr naprosto nesmyslny - pokud je minimalni mzda nastavena na uroven cca 8000 kc cisteho, bude prijemce teto mzdy zavidet kazdemu - i emigrantum v gb (treba), kteri pracuji za minimalni mzdu v dane zemi, ale diky jeji vysi je jim vcelku jedno, kolik bere sef arriva uk...
blby je, ze nikdo nevi, jak ty mzdy zvednout na prijatelnou uroven tak, aby to nepolozilo kompletne ceou ekonomiku...
On asi fakt plat šéfa Siemensu v celkových výkonech a nákladech firmy nebude hrát stěžejní roli, nicméně je v článku uvedeno, že je to za rok 2010. A jak znám prostředí takovýchto firem, odměna je z velké části striktně navázána na výsledky. Přiznám, že jsem líný hledat výroční zprávu Siemensu za 2010, nicméně si dovedu představit, že, na rozdíl od našich státních a polostátních firem, si to dozorčí rada pohlídá.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.










