Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 22. listopadu 2011 bylo dne 2. prosince 2011 zahájeno správní řízení týkající se trati 341, která spojuje Staré Město u Uherského Hradiště a Vlárský průsmyk. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti. Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dochází ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny.
Pokud by trať 341 i po tomto datu zůstala v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku. Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm. Českým drahám ministerstvo změny v poplatcích dorovnává úpravou smluvních subvencí za poskytování dopravy v závazku veřejné služby. Nový cenový výměr SŽDC pak ještě dolehne na příležitostní a nostalgické jízdy, provozované na tratích, kde byl v minulosti zastaven provoz. Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Oznámení zahájení správního řízení, SŽDC - Ceny dopravní cesty v roce 2012

ono je otázka, nakolik by to rychlíkové spojení mělo smysl. Kromě Trenčína a okolí totiž není zajímavé asi pro nikoho. Žilinští směrem na Brno by daleko raději jezdili přes Lideč, kdyby tam byly odpovídající návaznosti. Na jih od Trenčína už se zase vyplatí ta Bratislava, nebo po silnici.
Navíc při jízdních dobách z Brna do Teplé to vlakové spojení bez masivní investice do nové trati tomu autobusu do Trenčína konkurovat prostě nedokáže.
A mimochodem, už to, že dlouhodobě jezdí (Praha-)Brno-Trenčín jen zhruba 5 busů denně (3 pražské, 2 brněnské - aspoň co s manželkou pátráme v paměti za roky jejího dojíždění na VŠ) a není doteď potřeba zavádět jich více, tak to svědčí o tom, že tenhle směr má proudy cestujících víceméně vyřešený už teď. Ono taky bez případné rychlé trati z Brna směrem nejen na Trenčín, ale i dále přes Bánovce a Prievidzu dále na Žiar nad Hronom a Banskou Bystricu (resp. obecně střední Slovensko) nemá smysl tu něco takového zavádět. A investice na takovou trať by byly obrovské, jejich rentabilita s otazníkem.
Je pravda že absence rychlíku z Brna do Ostravy v 10:02 úplně degraduje možnost přestupu na Košičana :-(
Tak když se SŽDC nepodařilo zrušit regionální tratě, na kterých není celoroční provoz přes správní řízení odůvodněné drahou údržbou a téměř nulovým provozem (přestože spíš údržba byla spíš nulová a provoz existoval) a které jí právě z těchto důvodů Ministerstvo dopravy ve většině případů zamítlo, byla vyhlášena cenová válka. Mají to dobře spočítané, kvůli likvidačním cenám bude nostalgický nebo turistický provoz probíhat v mnohem menší míře a tak se budou tyto tratě moci vesele zrušit. Je to opravdu nechutné! SŽDC se v poslední době chová spíš jako nenasytný likvidátor, než jako správce...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
