Praha — Na základě žádosti Správy železniční dopravní cesty ze dne 22. listopadu 2011 bylo dne 2. prosince 2011 zahájeno správní řízení týkající se trati 341, která spojuje Staré Město u Uherského Hradiště a Vlárský průsmyk. Ta dnes administrativně náleží mezi tzv. celostátní dráhy; v případě vyhovění žádosti SŽDC však bude překlasifikována do kategorie drah regionálních. Důsledkem této změny by mohlo být zachování stávajících cen za využití dopravní cesty pro všechny vlaky, vedené po této trati v rámci základní dopravní obslužnosti. Právě poplatky za použití kolejí se totiž od 1. července na celostátních drahách zvyšují o desítky procent, přičemž dochází ke sjednocení tarifů pro objednávané i komerční vlaky osobní dopravy. Právě na regionálních tratích zůstává i po 30. červnu v platnosti aktuální cena 5,32 Kč za vlakový kilometr plus 29,20 Kč za 1000 hrubých tonových kilometrů, jež tvoří variabilní složku ceny.
Pokud by trať 341 i po tomto datu zůstala v kategorii celostátních drah, zaplatili by dopravci nově za každý kilometr 6,28 Kč a 34,45 Kč za každých 1000 hrtkm hmotnosti vlaku. Nové ceny se nejvíce dotknou soukromých dopravců RegioJet a LEO Express, jezdících po tranzitních koridorech, kde od léta zaplatí 7,56 Kč/vlkm a 43,34 Kč/1000 hrtkm. Českým drahám ministerstvo změny v poplatcích dorovnává úpravou smluvních subvencí za poskytování dopravy v závazku veřejné služby. Nový cenový výměr SŽDC pak ještě dolehne na příležitostní a nostalgické jízdy, provozované na tratích, kde byl v minulosti zastaven provoz. Podle nové cenové kategorie zde dopravci zaplatí rekordních 43,63 Kč za každý kilometr jízdu a 57,81 Kč za 1000 hrtkm.
Zdroj: Ministerstvo dopravy - Oznámení zahájení správního řízení, SŽDC - Ceny dopravní cesty v roce 2012

Hm, možná proto, že dotace na pouhou údržbu má teď být 7,5 miliardy? (Pro dálnice + silnice pouze I. třídy je to ale podobné číslo.)
Státní organizace SŽDC nebyla zřízena jako obchodní společnost za účelem dosažení zisku ... ale ke správě "státního majetku".
jedná se o 290 vagonů po 45 tunách, nebo 325 vagonů po 40 tunách ... jen tento objem v časovém horizontu 1 měsíc, aby se tam všechno naložilo a odvezlo se to sem a 1* za rok. Pokud doprava přesáhne cenu X celý obchod ztrácí cenu.
To ale máte ceníkovou cenu , za kterou stejně nikdo nejezdí. Smluvní cena je daleko a daleko menší.
Pokud máte větší objemy dá se třeba mezi ČR a Slovenskem (700 km) jet za nějakých 30.000 Kč-40.000 Kč - což odpovídá 43-57 Kč/km. Když pomyslíte , že jedním vagónem nahradíte 2-3 kamiony , pak už je to celkem v pohodě.
Hm, snažil jsem se najít nějaké zahraničí příklady pro srovnání, ale nenašel jsem nic víceméně srovnatelného. No, ale i tak, pro zajímavost:
Bourges-Saincaize, dvoukolejná trať 58km, zanedbatelný počet umělých staveb, rozpočet 77.3m eur => 1.33Meur/km (33.25MKč/km při kurzu 25Kč za euro).
Tours-Vierzon, dvoukolejná trať 103km, rozpočet 107m eur, => 1.04Meur/km (26MKč/km).
Rennes-St.Malo, dvoukolejná trať 78km, projekt zahrnoval opravu jedné koleje v délce 23km, instalaci zabezpečení a signalizace, rozpočet 109.3m eur => 1.4Meur/km (35MKč/km).
Tady je asi cítit rychlá snaha zadusit nějakou jednoduchou cestou ty pokusy, kdy se SŽDC dohodne s krajem na zastavení dopravy nějaké tratě a okolní obce začnou okamžitě vymýšlet "trucpodniky", aby bylo vidět, že je zájem jezdit.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
