Olomouc — Doplňme seriál informací o změnách jízdních řádů pro období 2011 – 2012, které vstoupí v platnost 11. prosince 2011, o rekapitulaci, co vše čeká v regionální dopravě cestující v Olomouckém kraji. Největší změny pocítí uživatelé vlaků tam, kde tratě přecházejí z Olomouckého kraje do kraje Pardubického. Pardubický kraj výrazně změnil organizaci dopravy, objednal méně vlakových spojů, resp. nedošlo k dohodě mezi oběma kraji, takže provoz na trati 024 Štíty – Ústí nad Orlicí bude pouze po stanici Moravský Karlov (Pardubický kraj). Úsek Moravský Karlov – Štíty (Olomoucký kraj) zůstane bez železniční dopravy, stejně tak jako trať 025 Hanušovice – Dolní Lipka, kde kraji nebyla objednána žádna přeprava. Dopravu cestujících v těchto lokalitách plně převezmou autobusy. Obdobně bude doprava vedena jen po hranice Olomouckého kraje na trati 271 Prostějov 271 Prostějov - Chornice: všechny vlaky z Prostějova dojedou pouze do stanice Dzbel.
V následujícím období najedou vlaky Českých drah téměř 5,9 milonu vlakokilometrů. České dráhy vypraví v rámci kraje v pracovní dny 587 osobních a spěšných vlakům o víkendech pak 481 vlaků. Veolia Transport Morava pak vypraví v pracovní dny 59 a o víkendech 52 vlaků.
Změny oproti současnému stavu jsou na většině tratí zcela minimální, shrňme ty podstatné. Není jich mnoho.
Trať 271: Prostějov hl. n. – Chornice >>
V souvislosti se změnou v organizaci dopravy v Pardubickém kraji pojedou všechny osobní vlaky z prostějovského hlavního nádraží pouze na území Olomouckého kraje, tedy do Dzbele. Na všechny vlaky budou nasazeny modernizované Regionovy.
Trať 273: Červenka – Senice na Hané >>
Uspíšil se poslední večerní spoj z Litovle předměstí, nově vlak odjíždí ve 21.50 (oproti původnímu času 22.17). V Senici na Hané lze ve 22.05 přestoupit na osobní vlak do Olomouce.
Trať 274: Litovel předměstí – Mladeč >>
V souvislosti s ukončením rekonstrukce Mladečských jeskyní bude obnoven sezónní víkendový provoz mezi Litovlí předměstím a Mladčí od 2. června do 30. září 2012. Každou sobotu a neděli zajistí spojení s turisticky zajímavým místem čtyři páry osobních vlaků.
Trať 275: Olomouc hl. n – Senice na Hané >>
Poslední spoje z olomouckého hlavního nádraží v pátek ve 22.09, v sobotu ve 21.09 se prodlužují až do Prostějova. První ranní víkendové spoje vyjedou už z Prostějova místního nádraží přes Kostelec na Hané, Náměšť na Hané a Senici na Hané do Olomouce.
Trať 280: Hranice na Moravě – Horní Lideč >>
České dráhy ve své tiskové zprávě, kterou k novinkám v jízdnímu řádu v Olomouckém kraji vydaly 23. listopadu ve 14.45, doslova uvedly: "V Hranicích jsou zajištěny přípoje ke všem a ode všech rychlíků mezi Brnem a Bohumínem." Kdyby to byla pravda, zasloužily by si pochvalu. Pro tři rychlíky není zajištěn vlakový přípoj od Valašského Meziříčí (v tabulce jen ValMez), další čtyři rychlíky pak nemají zajištěn přípojový vlak z Hranic směr Valašské Meziříčí. Máme za to, že přípojový vlak by měl přijíždět, resp. odjíždět do jedné hodiny. Navíc u dalších devíti vlaků budou muset cestující čekat na přípoj v Hranicích déle než 30 minut.,
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Trať 292: Jeseník – Šumperk >>
V pracovní dny pojede ranní spěšný vlak ve 4.53 přes Šumperk, Uničov a Olomouc až do Zlína. Jedná se o nejdelší regionální vlak, který ujede 181 km. (Na zpáteční cestě ze Zlína bude vlak ukončen v Olomouci.) V sobotu a neděli pojede ve stejném čase do Zábřehu na Moravě, kde je zajištěn přestup na spoje ve směru na Prahu i Olomouc. Přeshraniční vlaky z Jeseníku do Krnova zůstávají beze změny.
Trať 297: Mikulovice – Zlaté Hory >>
Nedělní spěšný vlak do Olomouce odjíždí nově ze Zlatých Hor v 17.34. Páteční osobní vlak ze Šumperka bude nově dojíždět až do Zlatých Hor ve 22.07. V pracovní dny nepojede pár odpoledních vlaků ze Zlatých Hor ve 13.19 do Lipové Lázní a zpět ve 14.15 do Zlatých Hor s příjezdem v 15.05.
Trať 301: Nezamyslice – Olomouc hl. n. >>
Ve druhé polovině roku 2012 se očekává dodávka první ze tří zcela nových elektrických jednotek Škoda 7Ev RegioPanter a její nasazení na osobní vlaky z Olomouce do Nezamyslic přes Prostějov.
Zdroje: České dráhy, Olomoucký kraj, Správa železniční dopravní cesty, Veolia Transport Morava
Počkal bych s hodnocením autobusového spojení až do chvíle, kdy budou zveřejněny na IDOSu všechny JŘ. V současnosti mají pro Štíty nová data jenom linky v IDSOK, takže zatím navenek vypadá stav tak, že vlaky nejedou a nové busy žádné - OREDO se prezentovalo alespoň na Štítecku nějakou náhradou, takže nějaký podraz v podobě nulového provozu i autobusů bych nečekal. Stejné to asi bude v případně Chornice, takže bych s poplašnýma zprávama ještě chvíli počkal.
A kde je nádraží ve Štítech už tady zaznělo, sám jsem to z města jako téměř místní šel nesčetněkrát a konec osobní dopravy jsem tam předpokládál - posledních 10 let tam většinou jezdilo i ve špičce jen několik lidí na vlak. Kvalitní autobusová náhrada (tj. jezdící i o víkendu alespoň 3x denně, když už ne po dvouhodině) tady udělá opravdu lepší službu.
Kosny: Aspoň že 810. Ale mohly by tam začít jezdit třeba Singrovky, to by byla aspoň paráda.
Jinak zrušení Chornic a přilehlých úseků je opravdu hrůza. Jen tak pro zajímavost, zkuste si najít nějaký spoj mezi Chornice-Dzbel nebo naopak od 11.12.2011. Jeden autobus tam jede v pět ráno a to přes Olomouc (kdo to nezná, tak je to asi tak dvacetkrát delší trasa, řekl bych), jinak nic. Cílená likvidace, která započala už dříve, ale já jsem po trati stejně jezdil i přes hodinové čekání v Chornicích a další takové v Moravské Třebové (vždyť to není žádný uzel, prostě jen stanice na trati).
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.