Cerhenice — Železniční zkušební okruh opět zaplňují škodovácké stroje: minulý týden bylo v plzeňském závodě Škody Transportation vedle nové jednotky 7Ev RegioPanter možné spatřit také první ze dvou exemplářů továrního typu 109E2. Ty si objednala Železničná spoločnosť Slovensko pro vozbu regionálních dvoupodlažních souprav řady 951 ze Škody Vagonka na jihozápadě Slovenska. Jak upozornil server railtrains.sk, stroj 381.001 během úterý 8. listopadu přepravili v nákladním vlaku z Plzně do Kolína, odkud byl převezen do Velimi pro zahájení typových zkoušek. Bez větší mediální pozornosti se tak veřejnosti představilo barevné řešení nejnovějších slovenských lokomotiv, které – na rozdíl od řady 380 ČD – ponesou standardní schéma dopravce, vzniklé ve studiu Design 001. Prototyp 381.001 ovšem není jedinou zajímavostí z pozoruhodného světa škodováckých stodevítek: na okruh totiž těsně po červeném prototypu dorazí i lokomotiva, jež léto trávila na prázdninách pod dohledem rakouského soudu.
Pokud se Škodu 109E2 podaří na Slovensku schválit, stane se nejmodernější a nejvýkonnější řadou ve vozovém parku státního osobního dopravce. Přesto se ale nebude vyskytovat v čele vlaků InterCity, kde by se logicky dala očekávat. Naopak, uplatnění nalezne v regionální dopravě, kde je její nasazení určeno podmínkami financování z evropských fondů. V kontrastu s variantou pro ČD disponuje řada 381 už z výroby zabezpečovačem ETCS a její provozní rychlost je omezena na 160 km/h. Než se z okruhu vydá do nového domova v Bratislavě, bude ale mít příležitost potkat se s lokomotivou, která se z jižní části bývalé rakouské monarchie neceremoniálně vrací do vlasti. Podle informací deníku iDNES totiž během středy dorazí do Cerhenic také další exemplář rodiny 109E - lokomotiva 380.004 určená pro ČD, která byla od května soudně zadržována ve Vídni. Jak potvrdila Škoda Transporation, výrobce v tichosti uhradil kauci ve sporu se společností Bombardier Transportation, a dostal tak svůj výrobek zpět. Další detaily ve vývoji sporu zatím Škoda tají a hodlá je oznámit během středy.
Zdroj: railtrains.sk, iDnes
Co se týče spekulací, řekl bych, že po testu rakouského národného špecifika se nečeká ani tak na rakouského úředního šimla, ale spíš na razítko evropské (z Německa), ke kterému teprve to rakouské má smysl přidat. Škodovka posunula očekávání této velké události na jaro, zřejmě kvůli nějakým problémům.
(Tedy pokud to s tím rakouským nebylo jen neověřitelné chlubení...)
České razítko na nic takového vázáno není, naopak o něj Škodovka usiluje zvlášť, aby to aspoň pro ČR urychlila. Což nějak není vidět. Ale český DÚ bych tedy podezíral až jako poslední, že by byl schopen zaseknout Škodováckému romanovskému impériu miliardovou zakázku jen tak z plezíru.
K té objektivitě. Stejně dojdeme k faktu, že nikdo stejně přesně neví, na kolik vyšel 1ks 109E pro nás, na kolik pro ZSSK, za kolik koupili taura Rakušané, Poláci... Součástí každé takové smlouvy jsou konkrétní úpravy, servis ve značně rozdíleném rozsahu. V prípadě (jakékoli) dvoukusové série nelze počítat s "výhodnou cenou". Navíc, když je řeč o smlouvě typu "Vy nám dodáte polotovar, my si ho dobastlíme a vy nám na to dáte záruku."
Výtku kterou jsem k Vám měl, je umisťování roznětek do diskuze ve stylu "dvě ultradrahé" nebo "schváleného (to by se jistě také zařídilo)" o kterých nikdo z nás buď nemůže dokázat pravdivost těchto tvrzení, nebo sám cítí že to nemusí být až tak pravda. Viz. drážní úřad vs. potencionální soukromí dopravci (RTExpress).
P.S. S tím drážním úřadem tomu tak není jen nás. Zrovna teď má 109E v Rakousku vše splněno a se čeká pouze na úředního šimla.
Pro případné přenosy signálů nejsou volné vodiče v mezivozovém vedení (i když AVV stejně musí být na čelním vozidle, protože přes CRV ovládá brzdu)
Díky za odpověď, předpokládál jsem variantu se dvěma anténami, ale netušil jsem, že s možností přepínání BTM nebylo koncepčně počítáno. Pak je jasné, že pro malý počet aplikací by asi vývoj řešení nebyl ekonomicky ospravedlnitelný, i když by ten problém technicky řešitelný asi byl.
Jak je to u 471.042, ta je ETCS jen "jednosměrně", nebo má osazeny EVC na obou stanovištích?
A poslední dotaz, jak je to u "vašeho" AVV, jsou také dvě nezávislé řídící jednotky - na každém stanovišti jedna, nebo jsou jen dva snímače MIB, ale jedna "krabice"?
Řešení použít 2 antény a 2 BTM-ky asi narazí na to, že EVC je určeno pouze pro provoz s jednou BTM-kou, jejich případné přepínání by velice pravděpodobně vedlo k detekci chyby komunikace s BTM a následnému pádu do chybového stavu.
Nicméně jakási poptávka na úpravu dvoukabinového provedení na dvouvozové proběhla, výsledek byl sice negativní, i když nástin jakési cesty k řešení tam byl (ale opakuji - šlo o pevně spojenou dvouvozovku).
Tohle by mě taky moc zajímalo, mohl by se k tomu vyjádřit někdo znalý (Aleš Liesk.)?
Problém, že signál ze snímače balízy by musel doputovat k "bedně" na druhém konci vlaku asi nebude ten největší problém, ne?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.