..: Síť, historie a rozinky: Antonín Blažek podruhé v Hyde parku ČT24 :..

Antonín Blažek v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Komentář — Uběhly necelé dva roky a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu opět usedl do studia ČT24, aby čelil dotazům široké veřejnosti. Když byl Antonín Blažek hostem v populárním Hyde Parku naposledy, konkurenci na české železnici jen málokdo považoval za reálnou perspektivu, a diskuse se tudíž točila zejména kolem toho, zda a jak moc světlé budou modré zítřky. Jenže dvacet měsíců uplynulo a debata k modré přibrala další barvu: žlutou. Změnil se podle toho i obsah: místo ČD Tipů (kdepak je jim konec?) a rekonstrukce jídelních vozů teď náměstek Blažek vysvětloval financování a radikální nové obchodní nabídky, balancující na hraně soutěžního práva, navíc tentokrát s přímým zapojením žlutého šéfa Radima Jančury. Ten je, kromě jiného, známý svými výbušnými výroky, jež nešetří kritikou ani vydatnou dávkou marketingu, za což si u "železničních veteránů" už dávnou vysloužil doživotní pohrdání. Přesto, po úterním televizním utkání by se České dráhy měly hluboce zamyslet, jak moc chtějí veřejnost opravdu oslovit, nebo naopak zda chtějí dále vytvářet image zasloužilého, ale zastaralého státního kolosu. Odpověď na tuto otázku jím nepochybně napoví, jak se stavět k další účasti Antonína Blažka v televizních diskusích. Protože, jak ukázal Hyde Park, rozinky, odvolávání se na minulé křivdy a hejtmanské argumenty ten správný efekt nemají.

Moderní dopravce a staré triky?

Debata v Hyde Parku byla podle očekávání akční. Třebaže jsme minule vystoupení pana Blažka chválili, tentokrát se vysvětlování v jeho podání změnilo na přehlídku stereotypů, které by si státní dopravce ve své současné situaci a při stávajícím naklonění veřejného mínění mohl raději odpustit. Bouřlivými dialogy nad relačními rozinkami (pozor, ČD inovují slovník a zavádějí nový pojem perníčky – zpravte sekretariáty KGŘ – O 15, O 17, O 22, O 23, O 25, O 30, KNPZ – O 09, O 10, KNOD – O 12, O 16, O 20, O 18, KNSM – O 31, KNOM – O 26, O 28, O 29, ředitele KCOD a VDOD, vedoucí RCVD, přednosty osobních stanic a DKV, ředitele OPT a DVI Praha) jsme v uplynulých letech strávili nemálo hodin a opakování teze o vyzobávání lukrativních tratí už opravdu začíná být únavné.

Stále větší procento pozorovatelů přitom Student Agency vytýká příliš ostrou negativní kampaň vůči ČD a nedostatek pokory. Proč si tedy na Nábřeží pořád myslí, že urážet inteligenci diváků opakováním rozinkového klišé je ta správná cesta, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak si státní akciovka, jež naprostou většinu své dálkové dopravy provozuje v závazku veřejné služby, může dovolit ústy svého předního představitele i jen naznačit, že v důsledku konkurence na jedné trati hrozí zhoršení kvality na všech ostatních? Pokud totiž za sloganem "Váš osobní dopravce" stojí firma, která je ochotna pro své vítězství na jediné lince hodit zbytek sítě přes palubu, pak je zde nejen něco zásadně špatně, ale hlavně se ČD stávají obětí vlastního nešťastného argumentu o jediném nejsladším perníčku.

Od září začíná ostrá konkurence žlutých a modrých vlaků, foto: Juraj KováčBýt na místě modrého dopravce, byl bych extrémně opatrný, abych ani náznakem neříkal, že výpadek tržeb na ostravské trati vinou drastického snížení jízdného vyrovnám penězi z jiných rychlíkových tratí. Pokud pomineme, že je takový postup naprosto amorální a vysmívá se obyvatelům Plzně, Liberce, Karlových Varů, Českých Budějovic nebo Ústí nad Labem, ještě větší vrásky na čele by měl způsobovat ministerstvu dopravy, které si veškerou dálkovou dopravu u ČD objednává. Výpadek tržeb v řádu stovek milionů díky supervýhodným sporotiketům přitom můžeme brát jako fakt – tím, že ČD na trati Praha-Ostrava od roku 2007 až dosud požadují finanční pomoc státu, vlastně přiznávají, že ani na perníkové trase samy nejsou schopny vydělat. Pokud by ale právě na tuto linku měly přesunout ještě další finance, které dosud pokrývají chebské, děčínské či budějovické koženkové rychlíky, jak potom bude vypadat situace tam? A co na to resort dopravy, který zrovna na tyto spoje peníze po těžkém shánění poslal? Pokud v PR existuje ekvivalent návěsti Stůj, pak Antonín Blažek rozinkovou argumentací zastavil dva kilometry za ní.

Máte In-kartu? Vaše chyba.

Bohužel, přesun účelově vázaných prostředků není jediná věc, kterou ČD neobratně vyhrožují konkurencechtivé veřejnosti. Také věrní cestující sledují s údivem, co se to v modrém táboře poslední týden děje. České dráhy totiž tarifní novinky mezi Prahou a Ostravou zavedly tak překotným tempem, až spadly do pasti vlastního mamutího tarifu. Ve snaze přinést "dobré ceny pro každého" po vzoru minimalistického ceníku Regiojetu zcela vynechaly z úvahy jednu podstatnou skupinu svých zákazníků. Některé firmy si věrnost budují zákaznickou kartou zdarma, některé zvýhodněným "zákaznickým klubem" a některé zase svým klientům alespoň umožňují nějaký zajímavý benefit zakoupit. Do třetí kategorie patří typicky držitelé aplikace IN50 na In-kartě – zaplatili devítinásobek toho, co jejich souputnici s "obyčejnou" IN25, a teď si mohou rvát vlasy. Tedy, jen pokud cestují někde mezi Prahou, Hradcem Králové, Olomoucí, Ostravou a Zlínem. Vsadím se, že i tak je jich hodně.

In–karta s novým designem (od 13. 12. 2009), foto: České dráhyCo na tom, že za svých 2990 korun ročně nemáte ani výhodnější mezistátní jízdenky, ani levnější místenky, SC rezervace nebo SporoTikety… pořád tady je 50% sleva z jízdného! Z obyčejného jízdného. Jenže, jen do nových akčních slev. Od pondělí se stříbrnou aplikací ušetříte oproti ostatním inkartistům mezi Prahou hl.n. a Ostravou hl.n. pouhou jedinou korunu. Až dosud se vám investice do mírně prémiové zákaznické aplikace při pravidelném ježdění z metropole do… menší metropole vrátila po čtrnácti jízdách. Pokud porovnáváme s IN25, bylo nutných jízd 24 (ani ne půl roku při dvou cestách týdně). Teď by musel zákazník jezdit 7-krát denně po celý rok, aby nákupu "in padesátky" nemusel litovat. Nějaká útěcha od Antonína Blažka? Jistě: „IN50 přeci platí na celé síti.“ Pro věrné zákazníky na promo-tratích nepochybně skvělá zpráva.

Modrá má lepší přípoje, je to její fyzikální vlastnost

Za uplynulý týden to skutečně vypadá tak, že kromě tratě Praha - Ostravsko přestal pro ČD zbytek republiky existovat. Ironie začne být zjevná v momentu, kdy vysoký manažer drah zdůrazňuje, že jeden dopravce je nutnou podmínkou pro zachování síťově funkční železnice. Nejde si přitom nevzpomenout na reklamní kampaň Olomouckého kraje, který nejdříve objednal regionální dopravu u ČD na 15 let, byť existovala levnější nabídka soukromého dopravce, a následně zaplatil sérii reklam, v nichž svým občanům vysvětluje, že to je tak vlastně lepší. Právě "síťový efekt" a návaznost spojů zde byla klíčovým argumentem pro náhlý a jednostranný výběr dopravce. Břitkou ironii reklam vhodně doplňuje grafika CityElefantu, který do Olomouckého kraje může leda tak zabloudit. Než se obyvatelé zdejšího regionu z řad čtenářů budou kochat dosud běžícím reklamním webem (a v duchu se ptát, proč právě tohle museli zaplatit z daní), připomeňme si, že již v tomto prosinci (tedy dva roky od slavných smluv), hrozí ukončení osobní dopravy v mezikrajském úseku Konice - Chornice. Tolik tedy k dokonalým síťovým návaznostem, na které se odkazují hejtmani a náměstek Blažek.

Interiér zhumanizovaného vozu B249, foto: Vít Hinčica / Vagonweb.czJe přirozené, že se ČD nacházejí v nezáviděníhodné situaci a snaží se bránit, jak jen to jde – byť proti přesile veřejného mínění, které obru z Nábřeží není nijak extrémně nakloněno. Obr si bohužel dosud neuvědomil, že k některým problémům se musí stavět čelem, a že ani 170letá tradice nemusí na trhu znamenat vůbec nic. Naopak, může spíš být přítěží. I včerejší vystoupení Antonína Blažka neslo stopy nevyrovnaného přístupu k minulosti ČD, a to dokonce minulosti docela nedávné. Ať už jde o generálního ředitele nebo náměstka pro osobní dopravu, existuje ve vyjadřování představitelů modrého dopravce zvláštní syndrom selektivní paměti, která se obvykle láme někde kolem roku 2002, kdy se ze státní organice České dráhy stala akciovka.

Drážní historie, zkrácené a upravené vydání

Do povinného výkladu obvykle patří zdůraznění špatného hospodaření v "divokých" 90. letech a astronomické dluhy, které železnici paralyzovaly v rozvoji; naopak se železničářské vedení rádo tváří, že před rokem 2002 se nenakupovala žádná vozidla, a teprve několik posledních managementů dopravce zázračně vytáhlo z transformačních bažin na ekonomické výsluní. Také pan Blažek pozapomněl, že nebýt temných 90. let, nebyla by tu dnes pendolina, první série vozů ze Siemensu, první série elefantů, skoro veškeré modernizované vozy nebo jediné slušné motoráky, které ČD dosud vlastní (Šumperští odpustí). Stejně tak v kolektivní paměti zapadla zmínka o tom, že změnou ČD na akciovou společnost došlo k jejich oddlužení, a jejich aktuální dluhy tudíž nejsou tak úplně dědictvím Klausovy a Zemanovy dekády. O dvanácti miliardách z převodu majetku pod SŽDC je pak taktní pomlčet. České dráhy si prostě neumí vybrat, zda se ke své historii hrdě hlásit, nebo ji vytrvale odmítat – a veřejnost z obou protichůdných přístupů bohužel vidí jen to horší: zelená béčka tehdy a zelená a modrá béčka teď.

Radim Jančura v pořadu Hyde Park ČT24, foto: ČT24Leckdo může namítat, že šéf Student Agency, stojící před kulisou olomouckého nádraží, včera v televizi střílel stamilionové částky od boku jako Buffalo Radim. Čím na to reagovaly České dráhy? Hrozbami, že na RegioJet doplatí cestující na jiných tratích, výsměchem vlastním zákazníkům, děravou ekonomickou argumentací a tradičně železničním stylem komunikace, který by lépe pasoval do Televizních novin ČST ze 4. října 1986, vysílaných hodinu před Hyde Parkem na stejném kanálu. Korunu tomu všemu dráhy nasazují opakovaným tvrzením, že akce na trase Praha-Ostrava naprosto nijak s konkurencí nesouvisí. Pokud by to totiž byla pravda – byť tiskové oddělení stejné firmy tvrdí něco jiného – byl by přístup drah k cestujícím mimo "vybrané trasy" ještě více macešský, zejména ve světle blížícího se zdražování jízdného v důsledku zvýšení spodní sazby DPH. Mají ČD zapotřebí takhle průhledně zavádět ve věci, kde jim to vůbec nijak nepomůže?

Náměstek a Hyde Park: do třetice snad raději ne…

Času Dost!Antonín Blažek nemusí být špatný manažer. Podle tvrdého jádra diskutérů je dokonce železničář ve vedoucí funkci doslova žádoucí, což při každé příležitosti předhazují železničně nepolíbenému Radimu Jančurovi (byť ten s Regiojetem nemá společného o moc víc, než že ho vlastní). Druhá strana debaty naopak tvrdí, že manažer musí být v první řadě manažer, a experti se mají věnovat svým profesím. U ČD došlo ve vedení k zajímavému kompromisu: společnost vede finančník, a naopak mediální komunikaci má na krku železničář, třebaže firma rovněž zaměstnává opravdu agilní tiskové oddělení. Zda má vyslání pana Blažka do jámy lvové v podobě Hyde Parku nějaký hlubší smysl, to nedokážu posoudit. Výsledky nicméně ukazují, že pokud se tiskový odbor léta pracně snažil image Českých drah v očích veřejnosti zmodernizovat, padesát minut televizního času v podání jejich nadřízeného dokáže tuto snahu víceméně znehodnotit.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 5.10.2011 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 5 6 7 8 9 ... 40      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2011 (22:45)  
Pikehead: zkuste se opravdu podívat po ČR, jestli najdete fungující "státní" nebo "městský" podnik, možná budete překvapen

na druhou stranu (což také nechcete vidět) existuje mnoho nefungujících soukromých podniků...
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2011 (22:42)  
a co vodovodní síť? tam není přirozený monopol? nebo pokud bude voda drahá, začnete autem jezdit pro vodu do řeky?? (nechoďte na mě s vlastní studnou, tu taky nelze udělat všude a pro každého)

jo holt ne všed funguje jako prodej rychloobrátkového zboží nebo telekomunikačních služeb,
mimo jiné O2 už defakto žádný monopol nemá, jen na provozování jednoho specifického druhu telekomunikační infrastruktury, ale v tom má těžkou konkurenci jiných druhů infrastruktury
08.10.2011 (22:39)  
Karel Kovarik: fixni idea, to je krasne... Mame je vsichni, co pozorujeme CD, CT, VZP a spoustu techto skvelych statnich podniku, u nichz je preci JASNE, ze by mohly tak skvele fungovat, kdyby jen neselhaval jen ten lidsky faktor, soudruzi... Kdeze jsem tohle skuhrani uz slysel?

Ja si spis myslim, ze stale existuji lide, kteri se nezbavili fixni ideje ruznych "socialismu s lidskou tvari" a podobnych ptakovin, ktere svoji zivotaschopnost nikdy a nikde neprokazaly a vedou od desiti k peti a dale k nule.

Ono to soukrome vlastnictvi spolu s konkurenci ma preci jen nejakou silnejsi vazbu na vysledky a zakaznickou orientaci nez "prirozene monopolni" firmy plne existenci zahnivajicich po kanclikach na nabrezich nebo horach (kavcich), kombinovane s ceskym folklorem "malych domu"...
08.10.2011 (22:26)  
Podivejte se, muzete mit cokoliv "moderniho" chcete, pokud ma stat na to to zaplatit. My v CSSR mame treba moderni obrnene transportery, podobne peclive vybrane jako v Rakousku vlaky.

To, ze v Rakousku provozuje vlaky jedna firma, nevylucuje, ze nemohou byt moderni - tento zaver z moji argumentace nijak neplyne. S pravdepodobnosti blizici se jistote byste za tytez prachy mohl pri chytrejsi metode vladnich nakupu provozovat vlaku vice, pripadne ukrast lidem mene penez na danich a provozovat jich stejne. (Vim, ze "na ukor" socialnich jistot rakouskych soudruhu nadrazaku, ale i oni by to mohli casem pochopit...).

Je zajimave nazyvat nazory protistrany dogmatem; fakt, ze vetsi vyber je lepsi v JAKEMKOLIV nakupnim procesu od zvykacek po mezimestske rychliky nejste schopen vyvratit vy.

V tom Vasem pripade pletete dohromady dva pripady - budto se jedna o nedotovanou dopravu, pak nevidim nic divneho na tom, ze se vsichni snazi o provoz v nejzajimavejsich casech. Pokud se jedna o dopravu dotovanou, je na objednateli, aby rekl, kdy se bude jezdit presne, jak pisete. Zaroven na nem je, aby za dane prostredky zaridil co nejvetsi objem prepravy - a toho dosahne prave jen konkurenci mezi dopravci...

Hm, jasny je vyraz monopol - situce, kdy stat zakazuje podnikat v odvetvi komukoliv jinemu nez statem vybrane firme (viz zaklaz konkurence v telekomunikacich v 90. letech). Pokud je aspon teoreticka moznost do odvetvi vstoupit, o monopolu hovorit nemuzeme.

A oznaceni "prirozeny monopol" pro firmu s velmi nizkymi meznimi naklady (a z ni plynouci konkurencni vyhody) ale stoji hodne na vode. Jedina samoobsluha nekde v zapadle vesnici je taky "prirozeny monopol", pokud me ale nastve vysokymi cenami, vezmu auto a pojedu do supermarketu do mesta, nebo se v tom budu stridat se sousedy. Pokud se mi nelibi "prirozeny monopol" O2, vezmu si wifi. Zkratka, prirozeny monopol ve skutecnosti neexistuje a nema cenu se nim zabyvat. Je to paskvil zavleceny do ekonomie politiky a techniky a nema v ni co delat, protoze zceka ignoruje dynamickou povahu konkurence, ktera je dana invenci jak na strane spotrebitelu, tak firem. Dukazem toho neni nic jineho nez tema, u nehoz jsme zacali - Jancura. Navzdory velkym fixnim nakladum branicim ve vstupu do odvetvi a "prirozenemu monopolu CD" ho tu mame... :)
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2011 (22:01)  
ještě něco pro Pikehead:, JHMD nejsou pro Čd konkurence v pravém slova smyslu, bohužel trpíte fixní ideou (v ČR běžnou), že pokud jeden "státní" podnik funguje špatně, tak nemůže nikdy nastat situace, aby "státní" podnik fungoval dobře....

ale pokud se podíváte tak dokonce i u nás jsou "státní" případně "městské" podniky, které fungují dobře....

faktická poznámka, slova státní a městské jsou v uvozovkách, protože jsou tím myšleny firmy vlastněné nebo řízené státem/městem, nikoliv firmy s takovou právní formou
registrovaný uživatel Kakov 
08.10.2011 (21:53)  
Pikehead: příklad Rakouska jednoznačně dokazuje, že i na trhu, kde není konkurence, může být moderní železnice, narozdíl od Vás já v tom nic divného nevidí, ale sama výše uvedená skutečnost vyvrací řadu vašich dogmat o konkurenci...

příklad, kdy konkurence není vždy přínosem, na příměstské lince jezdí místní ČSAD (mimo jiné i přes ten název soukromá firma) + soukromník (myšleno malá firma vlastněná fyzickou osobou) z města odjíždí 14.50 soukromník, 15.00 ČSAD, další bus 17.00,

pak vznikl krajský koordinátor ten zavedl jednu linku, na níž vypsal VŘ a zavedl pravidelný takt po hodině (při téměř stejném počtu busů), co je výhodnější pro cestujícího?

pak také mohou být natolik špatní konkurenti (např. Štáhlich), že než tak špatného soukromníka, to radši monopol na úrovni....

znáte výraz "přirozený monopol", samozřejmě musí být řádně kontrolován státem, což u nás může být kámen úrazu, ale malý příklad (čísla jsou jen imaginární): v obci je 1000 bytů/rod.domů, kteří mají zájem o kabelovou televizi, vybudování a provozování sítě stojí měsíčně 100 000 Kč, tzn. průměrný účet pro každého musí být 100 Kč (jinak operátor prodělává), pak přibudou dva konkurenti, ale zákazníci nepřibudou, pokud si každý vybuduje vlastní síť stoupnou náklady na trojnásobek a průměrný účet pro každého musí být alespoň 300 Kč.....
takže existence konkurence, zvyšuje v tomto případě náklady (účet) každého zákazníka...
08.10.2011 (21:44)  
Poslyste, ja nevim, proc v Rakousku nebo Nemecku stat chce, aby celou verejnou dopravu garantovala jedna firma. Nejakou roli muzou hrat taky odbory (po tom, co jsem videl v Deutsche Telekom si nechci predstavovat, jaky socik a prezamestnanost bude u DB), vyjednavaci sila samotne DB, nebo nejaka posahana legislativa - tuhle jsem kdesi cetl, ze v Nemecku je zakazno konkurovat DB autobusy... Pokrocile socialisticke ekonomiky zapadni Evropy ale pro studium konkurence nejsou uplne idealni.

Ten ALEX uznava jizdenky DB asi z toho duvodu, ze si takovou sluzbu u neho objednatel zaplatil a z tech jizdenek neco ma, ne?

Ja nevim, jakou presne literaturu hledate, ale vyhody z vetsiho vyberu jsou jasne uz na urovni jednotliveho spotrebitele. Vztahuji se tak logicky i na nakupy jinych ekonomickych entit, treba firem (B2B) nebo vlady (B2G), kam vas priklad spada. Nevim, zda cekate citaci x studii, kde se empiricky prokaze, ze vetsi vyber je lepsi nez mensi, ale asi na to dokazete prijit reflexi vlastni spotrebitelske logiky.

Aha, tak JHMD nejsou dukaz? Jsou minimalne dukaz toho, ze soukroma firma je vyrazne vice zakaznicky orientovana nez statni moloch a dokaze tak efektivne obslouzit i veci, na ktere moloch sere. Totez plati i o te klicove trati do Ostravy, krome predrazeneho Potemkina je tam slusny vlak mozna tak EN Slovakia...

A "sousedi si nepousteji" neni uplne presne - zaprve na Westbahn se nejaky soukromnik chysta, zadruhe neefektivni nakupy rakouskeho statu motivovane buhvi cim (viz vyse) nejsou argumentem spravnosti takoveho postupu.
registrovaný uživatel M 
08.10.2011 (21:15)  
Aha, takze zadny dukaz na to, ze statni monopol je prospesnejsi, neni.** Ale to, ze neni, je vlastne prave ten dukaz.
Nicmene klidne se zeptam poctvrte - jake bude mit cesky stat vyhody z toho, ze bude aktivne potirat konkurenci. Usetri naklady? Zvysi prijmy? Nezajima mne, jak je to v Rakousku nebo Nemecku, tak asi maji penez dost a ja nejsem ani Rakusak, ani Nemec.

**Ten dukaz by ale byt mel - jeden Zapadocech, co ma prehled o menickach v Brne, tady totiz psal, ze ne vzdy musi byt pravda, ze konkurence prospiva. Tudiz by jeden rekl, ze uz se to nekdy v minulosti potvrdilo. Nebo toto ma byt prvni pripad, ale je to jasny?
08.10.2011 (20:56)  
Když je řeč o tom Rakousku - tak proč si pohlídali aby Postbus přešel celý k ÖBB, Oberbayernbus zase u sousedů k DB? Jiné než červené autobusy DB se v Horním Bavorsku pomalu nevidí. A pokud jede jiný dopravce tak pod hlavičkou RVO.
Podle zdejších příznivců konkurence tak vzniká opravdu hnusný monopol - a jak to že ALEX musí uznávat jízdenky DB?

A existuje nějaká literatura - mimo teoretických postulátů - která dokazuje že ve veřejné službě je konkurence lepší než monopol?

Jinřichohradečáci nejsou důkaz - konkurence, důkaz by byla fungující volná konkurence třeba na trati Wien - München a tam si ji naši sousedi jaksi nepouštějí :)
08.10.2011 (20:26)  
Karel Kovarik: Velmi pozoruhodne, mohl byste me odkazat na nejakou literaturu, kde se ukazuji priklady, kdy je konkurence skodliva a naopak monopol dobry? Apropos, uvedomujete si, ze i JHMD je konkurence? Hodlate zpochybnovat i tento pripad?

Jinak priznivci konkurence nemusi se rovnat priznivci Radima Jancury - stejne jako napriklad kazdy, kdo byl v roce 1989 rad, ze padl totalitni stat, nemusel byt priznivce Vaclava Havla... I tak by asi inteligentni clovek mel dokazat odfiltrovat Jancurovo vystupovani od jeho vysledku a prinosu pro zeleznici. Krome vyhod cenovych je to i posun od zeleznice jako socky k zeleznici jako zajimavemu a relevantnimu dopravnimu prostredku...

No a s tim Rakouskem - co je divneho na tom, ze ve state, ktery ma o 60% vyssi HDP na hlavu, si statni drahy dokazaly koupit lepsi vlak? Rakousko dozeneme tak mozna za 50 let, takze bych na tento "organicky" scenar radsi nespolehal. Zaprve nechat zeleznici v pazourech CD je skoda a zadruhe za 22 let od totace toho CD predvedly zalostne malo, takze tomu ani moc neverim...
  1 ... 5 6 7 8 9 ... 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko