Praha — Vstupme do oblasti, ze které zpravidla nepřinášíme podrobnější informace. Koncem února 2013 byla u Ministerstva vnitra zaregistrována nová železniční odborová organizace pod názvem Aliance drážního provozu (ADP). Vzhledem k tomu, že to je již devátá centrála působící v oblasti drážní dopravy, zaměřili jsme se na podrobnější průzkum této oblasti, zmapování odborového pole u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a komplexní pohled na nejmladší, vysloveně profesní organizaci, v tuto chvíli čítající 200 členů, kteří podporují liberalizaci dopravního trhu a konkurenci na kolejích.
U SŽDC je přihlášeno devět odborových centrál, které se – kromě hájení práv zaměstnanců a jednání se zaměstnavatelem na všech úrovních – podílejí na kolektivním vyjednávání, ze kterého při shodě všech centrál a zaměstnavatele vzejde platná kolektivní smlouva na dané období. ADP je, co do počtu členů, v tuto chvíli třetí největší organizací. A do budoucna lze očekávat i tvrdší kolektivní vyjednávání, nejen o mzdách.
Odborové organizace registrované u SŽDC:
- OSŽ – Odborové sdružení železničářů
- SOSaD – Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
- ADP – Aliance drážního provozu
- UŽZ – Unie železničních zaměstnanců
- FVČ – Federace vlakových čet
- FŽ ČR – Federace železničářů České republiky
- FVČR – Federace vozmistrů
- DUO – Demokratická Unie Odborářů
- FSČR – Federace strojvůdců České republiky
Ačkoliv je Aliance nejmladší, už teď je patrné, že se bude od současných zavedených odborových hráčů odlišovat. "Zaměstnanci řízení provozu, kteří vykonávají vysoce odpovědnou práci, žádali větší obhajobu svých práv u zaměstnavatele", sdělil pro ekonomický deník E15 předseda ADP Jan Zazvonil. Vzniku ADP předcházela tzv. "Koalice spolupracujících organizací", která sdružovala základní organizace OSŽ z oblasti řízení provozu z pražských Vršovic, Děčína, Kolína, Ostravy a Plzně. Ta se společnými silami snažila postupovat v řadě jednáních se zaměstnavatelem a hájit názory provozních zaměstnanců.
Pod hlavičkou OSŽ, kde byla právě většina členů současné Aliance dříve soustředěna, se však tito členové od dlouholetých funkcionářů, kteří se v reálném provozu pohybovali v minulosti anebo s tímto segmentem nepřišli do styku vůbec, adekvátního zastoupení nedočkali a zásadně se rozcházeli v názorech.
Nový svaz se od zaběhnutých centrál odlišuje asi nejvíce v pohledu na konkurenční prostředí na železnici. "Snaha o větší podporu liberalizace železničního dopravního trhu v České republice je logickým cílem, neboť zájmem provozních zaměstnanců v řízení provozu je maximálně využívat kapacity dopravní cesty k realizaci dopravních výkonů," stojí v samotném programu svazu. Aliance drážního provozu je tak první centrálou, která konkurenční prostředí bude zřejmě podporovat. Což je však, zdá se, přesně opačný pohled zejména na rozdíl od OSŽ. A zřejmě strach z odlivu členů od největšího svazu stojí za faktem, kdy se v řízeném periodiku Obzor zmiňovala Aliance v poměrně značné frekvenci a funkcionáři nejen jeho prostřednictvím nabádali své členy k loajalitě. V době, kdy se zdá, že je Odborový svaz železničářů propojen a provázán se zaměstnavatelskými subjekty, lze očekávat, že i Aliancí podporovaná liberalizace se stane ožehavým tématem.
Zdroje: ADP, OSŽ, E15, Novinky.cz
A k odborovým svazům, mám k nim jako zaměstnanec SŽDC naprostou averzi. Dle mého je to banda darmožroutů, nemakačenků, příživníků a sběratelů funkcí, kteří jménem zaměstnanců spotřebovávají zbytečné prostředky nás všech.
Chápal bych jednu organizaci, která by jednala se zaměstnavatelem, ale na co jich potřebujeme tolik??? Jen na to, aby se někdo cítil důležitý a mocný, toť můj, asi kontroverzní, názor.
A co nakladni? Ta ma platit vic nez osobni, ale cekat, az se ji uvolni misto? Samozrejme to neni chyba soukromych dopravcu. Ti jen vyuzivaji/zneuzivaji neschopnosti statu/MD/SZDC nastavit vhodnou cenu za pouziti exkluzivni DC, pripadne jeji rozsireni.
To se samozrejme tyka vsech tri dopravcu, vsichni tam provozuji mj. petivozove soupravy.
Než se do mě pustíte, jsem pro liberalizaci. Ale ne tou cestou, jakou předvedlo ministerstvo dopravy na trase Olomouc – Opava – Ostrava, tedy tradičně českou cestou obcházení zákonů. To vrhá špatné světlo na celou liberalizaci a dává vítr do plachet jejím kritikům. Liberalizace ano, ale průhledně, transparentně a zákonně.
Vyčítat soukromníkům vyčerpanou kapacitu je tak pláčem na nesprávném hrobě. Jediné řešení také vidím v urychlené výstavbě nových výjezdů z Prahy, kde směry na Ostravu a Brno jsou samozřejmě prioritní (potřeba odlehčit Kolín).
Mimochodem ČD si tratě taky nestaví - to dělá stát prostřednictvím SŽDC. A že stát nerovná se ČD prokazuje deklarovaná neschopnost MD (tedy státu) zajistit uznávání jízdních dokladů Regiojetu u ČD na trati 310 po změně dopravce (viz http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/nastup-regiojetu-na-novou-trat-brzdi-cd-nechteji-uznavat-jizdenky-973799).
A když už jsme u pláče na nesprávném hrobě, do téhle kategorie spadají i Vaše povzdechy nad drobením sítě a nevyužitelnost In 100. Soukromnící za to vážně nemůžou (ostatně v Krnově naopak aktivně "drobí" ČD, viz výše). Sjednocování tarifu by měl být úkol MD. Chyba byla tuto oblast neřešit předem, když hrozil vstup dalších dopravců na síť SŽDC. Pro současný postoj MD, které tuto oblast nijak neřeší a nehodlá řešit ani v době, kdy soukromí dopravci jezdí a jejich podíl na trhu stoupá, pro to prostě nemám slov.
A abych nebyl úplně OT - ve světle výše uvedených jevů vznik odborové centrály, která nevidí příčinu veškerého zla v soukromých dopravcích, vřele vítám :-)
Musím říct, ze konečně nějaká organizace, která nežije v minulosti.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.