Praha — Vstupme do oblasti, ze které zpravidla nepřinášíme podrobnější informace. Koncem února 2013 byla u Ministerstva vnitra zaregistrována nová železniční odborová organizace pod názvem Aliance drážního provozu (ADP). Vzhledem k tomu, že to je již devátá centrála působící v oblasti drážní dopravy, zaměřili jsme se na podrobnější průzkum této oblasti, zmapování odborového pole u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a komplexní pohled na nejmladší, vysloveně profesní organizaci, v tuto chvíli čítající 200 členů, kteří podporují liberalizaci dopravního trhu a konkurenci na kolejích.
U SŽDC je přihlášeno devět odborových centrál, které se – kromě hájení práv zaměstnanců a jednání se zaměstnavatelem na všech úrovních – podílejí na kolektivním vyjednávání, ze kterého při shodě všech centrál a zaměstnavatele vzejde platná kolektivní smlouva na dané období. ADP je, co do počtu členů, v tuto chvíli třetí největší organizací. A do budoucna lze očekávat i tvrdší kolektivní vyjednávání, nejen o mzdách.
Odborové organizace registrované u SŽDC:
- OSŽ – Odborové sdružení železničářů
- SOSaD – Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
- ADP – Aliance drážního provozu
- UŽZ – Unie železničních zaměstnanců
- FVČ – Federace vlakových čet
- FŽ ČR – Federace železničářů České republiky
- FVČR – Federace vozmistrů
- DUO – Demokratická Unie Odborářů
- FSČR – Federace strojvůdců České republiky
Ačkoliv je Aliance nejmladší, už teď je patrné, že se bude od současných zavedených odborových hráčů odlišovat. "Zaměstnanci řízení provozu, kteří vykonávají vysoce odpovědnou práci, žádali větší obhajobu svých práv u zaměstnavatele", sdělil pro ekonomický deník E15 předseda ADP Jan Zazvonil. Vzniku ADP předcházela tzv. "Koalice spolupracujících organizací", která sdružovala základní organizace OSŽ z oblasti řízení provozu z pražských Vršovic, Děčína, Kolína, Ostravy a Plzně. Ta se společnými silami snažila postupovat v řadě jednáních se zaměstnavatelem a hájit názory provozních zaměstnanců.
Pod hlavičkou OSŽ, kde byla právě většina členů současné Aliance dříve soustředěna, se však tito členové od dlouholetých funkcionářů, kteří se v reálném provozu pohybovali v minulosti anebo s tímto segmentem nepřišli do styku vůbec, adekvátního zastoupení nedočkali a zásadně se rozcházeli v názorech.
Nový svaz se od zaběhnutých centrál odlišuje asi nejvíce v pohledu na konkurenční prostředí na železnici. "Snaha o větší podporu liberalizace železničního dopravního trhu v České republice je logickým cílem, neboť zájmem provozních zaměstnanců v řízení provozu je maximálně využívat kapacity dopravní cesty k realizaci dopravních výkonů," stojí v samotném programu svazu. Aliance drážního provozu je tak první centrálou, která konkurenční prostředí bude zřejmě podporovat. Což je však, zdá se, přesně opačný pohled zejména na rozdíl od OSŽ. A zřejmě strach z odlivu členů od největšího svazu stojí za faktem, kdy se v řízeném periodiku Obzor zmiňovala Aliance v poměrně značné frekvenci a funkcionáři nejen jeho prostřednictvím nabádali své členy k loajalitě. V době, kdy se zdá, že je Odborový svaz železničářů propojen a provázán se zaměstnavatelskými subjekty, lze očekávat, že i Aliancí podporovaná liberalizace se stane ožehavým tématem.
Zdroje: ADP, OSŽ, E15, Novinky.cz
Myslet si, že to dispečer dělá záměrně.. no to by ho asi rychle vyměnili. Co bylo ale s podivem, na Hl. n. Praha jsem dojejy na čas.. Vata tam teda musela být nazbíraná už od Pardubic, ze kterých jsme odjížděli na čas..
Ať si Jančura a jemu podobní postaví vlastní koleje.
:-) Součástí studia dopravní problematiky by asi mělo být studium železniční historie. Např. Císařství Německé - Pruská administrativa, ale obdobně Anglie (UK), Východ USA - vše prosím ve století devatenáctém ...
Svatá pravda. I s tím "Ropidem" - pro předměstskou "v taktu" jsou dálkové vlaky "rušivé". Řešení? Dávno známé, už od 19. století. Oddělit dálkovou a místní = 4 koleje v exponovaných spádových oblastech.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.