..: Nové drážní odbory podporují liberalizaci dopravy :..

Aliance drážního provozu, logo, foto: Aliance drážního provozu Praha — Vstupme do oblasti, ze které zpravidla nepřinášíme podrobnější informace. Koncem února 2013 byla u Ministerstva vnitra zaregistrována nová železniční odborová organizace pod názvem Aliance drážního provozu (ADP). Vzhledem k tomu, že to je již devátá centrála působící v oblasti drážní dopravy, zaměřili jsme se na podrobnější průzkum této oblasti, zmapování odborového pole u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a komplexní pohled na nejmladší, vysloveně profesní organizaci, v tuto chvíli čítající 200 členů, kteří podporují liberalizaci dopravního trhu a konkurenci na kolejích.

U SŽDC je přihlášeno devět odborových centrál, které se – kromě hájení práv zaměstnanců a jednání se zaměstnavatelem na všech úrovních – podílejí na kolektivním vyjednávání, ze kterého při shodě všech centrál a zaměstnavatele vzejde platná kolektivní smlouva na dané období. ADP je, co do počtu členů, v tuto chvíli třetí největší organizací. A do budoucna lze očekávat i tvrdší kolektivní vyjednávání, nejen o mzdách.

Odborové organizace registrované u SŽDC:

  • OSŽ – Odborové sdružení železničářů
  • SOSaD – Svaz Odborářů Služeb a Dopravy
  • ADP – Aliance drážního provozu
  • UŽZ – Unie železničních zaměstnanců
  • FVČ – Federace vlakových čet
  • FŽ ČR – Federace železničářů České republiky
  • FVČR – Federace vozmistrů
  • DUO – Demokratická Unie Odborářů
  • FSČR – Federace strojvůdců České republiky

Ačkoliv je Aliance nejmladší, už teď je patrné, že se bude od současných zavedených odborových hráčů odlišovat. "Zaměstnanci řízení provozu, kteří vykonávají vysoce odpovědnou práci, žádali větší obhajobu svých práv u zaměstnavatele", sdělil pro ekonomický deník E15 předseda ADP Jan Zazvonil. Vzniku ADP předcházela tzv. "Koalice spolupracujících organizací", která sdružovala základní organizace OSŽ z oblasti řízení provozu z pražských Vršovic, Děčína, Kolína, Ostravy a Plzně. Ta se společnými silami snažila postupovat v řadě jednáních se zaměstnavatelem a hájit názory provozních zaměstnanců.

Pod hlavičkou OSŽ, kde byla právě většina členů současné Aliance dříve soustředěna, se však tito členové od dlouholetých funkcionářů, kteří se v reálném provozu pohybovali v minulosti anebo s tímto segmentem nepřišli do styku vůbec, adekvátního zastoupení nedočkali a zásadně se rozcházeli v názorech.

Výpravčí, foto: Bertovec

Nový svaz se od zaběhnutých centrál odlišuje asi nejvíce v pohledu na konkurenční prostředí na železnici. "Snaha o větší podporu liberalizace železničního dopravního trhu v České republice je logickým cílem, neboť zájmem provozních zaměstnanců v řízení provozu je maximálně využívat kapacity dopravní cesty k realizaci dopravních výkonů," stojí v samotném programu svazu. Aliance drážního provozu je tak první centrálou, která konkurenční prostředí bude zřejmě podporovat. Což je však, zdá se, přesně opačný pohled zejména na rozdíl od OSŽ. A zřejmě strach z odlivu členů od největšího svazu stojí za faktem, kdy se v řízeném periodiku Obzor zmiňovala Aliance v poměrně značné frekvenci a funkcionáři nejen jeho prostřednictvím nabádali své členy k loajalitě. V době, kdy se zdá, že je Odborový svaz železničářů propojen a provázán se zaměstnavatelskými subjekty, lze očekávat, že i Aliancí podporovaná liberalizace se stane ožehavým tématem.

Zdroje: ADP, OSŽ, E15, Novinky.cz


Vítek_V | 23.4.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
23.04.2013 (11:30)  
JK ml. - to co tu popisujete je bohužel poslední měsíc běžná praxe. Lámu si marně hlavu nad tím, proč jedeme po středové koleji z Poříčan do Če Brodu, kde za stanicí přejíždíme na pravou kolej na výměně 40 km/h s EC.. Vpravo od nás ale nebyl ani jeden ešus.. Tak proč ta střední a pak pravá? AHA - po tředu jede LEO do Ostravy.. Sotva nás mine.. zase 40/h před úvalama na středovou kolej abysme zase před libní opět 60 km/h dostaly na pravou..

Myslet si, že to dispečer dělá záměrně.. no to by ho asi rychle vyměnili. Co bylo ale s podivem, na Hl. n. Praha jsem dojejy na čas.. Vata tam teda musela být nazbíraná už od Pardubic, ze kterých jsme odjížděli na čas..
23.04.2013 (10:35)  
Příměstská doprava na trati do Kolína je nejhorší, svou nepravidelností a nespolehlivostí už předstihla jednokolejky do Kladna a Všetat. Každý s prominutím b.....k si může pořídít vlak a jezdit z Prahy do Ostravy. Dřív jel jeden rychlík, měl 15 vozů a v čele 141 nebo 163, přijel, odjel a příměstská doprava mohla pokračovat. Dneska jede 5 5ti vozových rychlíků, vlak který odjíždi v XX.47 z nádraží tatíčka Masaryka do Kolína čeká ve Velimi 10 minut, pouští 4 rychlíky a v Nové Vsi kde vystupuju se za ním plouží další rychlík. Pod slovem rychlík myslím jakýkoli vlak vyššího druhu než je osobní, slovíčkařit tady nemíním. Navíc jako uživatel IN 100 mám pouze škodu, protože pokud někam jedu, musím vybrat vlak ČD. Zatím je to pouze do Ostravy a z Karlových Varů do Mariánských Lázní, ale pokud tohle drobení bude pokračovat, tak je mi IN 100 na 2 věci.
Ať si Jančura a jemu podobní postaví vlastní koleje.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
23.04.2013 (10:13)  
Pro Josef Petrák - podruhé:

:-) Součástí studia dopravní problematiky by asi mělo být studium železniční historie. Např. Císařství Německé - Pruská administrativa, ale obdobně Anglie (UK), Východ USA - vše prosím ve století devatenáctém ...
23.04.2013 (10:06)  
stoupa: To by si někdo musel vystrčil hlavu ze zadku a říct nahlas o čem se dávno mluví - že tříkolejný hlavni koridor se smíšeným provozem není zlepšení kapacity, ale drahá past.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
23.04.2013 (9:48)  
Pro Josef Petrák:
Svatá pravda. I s tím "Ropidem" - pro předměstskou "v taktu" jsou dálkové vlaky "rušivé". Řešení? Dávno známé, už od 19. století. Oddělit dálkovou a místní = 4 koleje v exponovaných spádových oblastech.
23.04.2013 (9:42)  
JK ml. Výpravčí a signalisti konstrukci grafikonu neovlivní a hlavně požadavek ROPIDu, aby jejich vlaky jely první. :-)
registrovaný uživatel JK ml. 
23.04.2013 (8:49)  
hmmm neděle EC 111 praha - Bohumín. V čele lokomotiva ř.380 nrmativ tak 400t ať nežeru. V úvalech předodjezd návěstidlem kotva, v poslední chvíli povolení a rozjezd na 80kmh přes most za dalším autoblokem plnej céres, před Brodem ovšem další kotva a stání 45s na červenou. Rozjezd na traťovou vmax za velimí kotva a jízda tak 100kmh do Kolína. V kolíně zastavení v osbním nádraží na odjezdovém návěstidle na konci peronu, jak vlak zastavil ihned rozjezd a zastavení u odjezdu z nákladového nádraží proti pendolino a EC ze slovenska, za dílnama výluka jedné koleje muvka něco svařovala na jednom z přejezdů.Do přelouče to byl Red bull air race ve výšce nula, displej ve voze ukazoval rychlosti v intervalu 162-165 kmh. Před svítkovem kotva a do pardubic tak 80kmh.....přes chrudmku tak 140 v moravanech zase kotva a střáavě rozjezd na vmax a brždění před autobloky až do chocně. Do ústíno logicky v pořádku ve třebové jízda kolem peronu odbočkou na rovné koleji stála regionova.....Od krasíkova zase brzda a plnej céres,do zábřeha ještě několikrát, před zábřehem téměř zastavení před vjezdem a konečně předjetí koženkového rychlíku, následně fíra patrně trhnul rekord v v jízdě do olomouce.....no zkrátím to ještě nás něco brzdilo v dluhonicích, prosenicích a na svinově +4minuty ve výsledku, maximum bylo +11 v Pardubicích. Ani fírovi takovou šlichtu nezávidím....No co jsem tím chtěl říct. Že pro odbory podporující liberalizaci trhu na železnici je tu pole neorané v konstrukci grafikonu. Dávat nerychlejší vlak na konec balíku vlaků pak dopadne výše popsaným způsobem vždy bez ohledu na snahu jakýchkoliv odborů.....
registrovaný uživatel stoupa  mail  
23.04.2013 (7:41)  
Zní to v prvním přiblížení rozumně.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko