Łódź — (Doplněno) Důvodem pátečního vykolejení expresu u polské obce Baby, při němž zahynul jeden cestující a dalších 84 bylo zraněno, byla podle vyšetřovatelů příliš vysoká rychlost soupravy. Vlak TLK 14101 z Varšavy do Katovic podle záznamu z tachografu lokomotivy vjel do odbočky rychlostí 118 km/h, přičemž v současnosti je v daném místě traťová rychlost omezena na čtyřicítku. Z nehody už byl obviněn strojvedoucí, který teď bude čelit trestnímu stíhání. V okolních nemocnicích mezitím zůstává 22 osob, jež při vykolejení utrpěly těžší zranění. Provoz v úseku Koluszki - Częstochowa by měl být zcela obnoven v neděli večer po dokončení oprav trakčního vedení.
K vykolejení došlo v pátek v 16.15 u obce Baby nedaleko polského města Łódź. Expres dopravce PKP Intercity, který směřoval z Varšavy do Katovic, vezl ve čtyřvozové soupravě 280 cestujících. Nehoda následovala po přejetí výhybky vysokou rychlostí, načež kola vlaku vypadla z koleje a pokračovala v jízdě po pražcích. První vůz soupravy se poté převrátil na bok, lokomotiva EP07 a zbylé vagony zůstaly zpříčeny na trati. Testy na místě prokázaly, že obviněný strojvedoucí v době nehody nebyl pod vlivem alkoholu. Neštěstí na celý víkend ochromilo páteřní trať č. 100. Dálkové vlaky jezdí v průběhu víkendu odklonem přes stanice Łódź Widzew, Zduńską Wola a Siemkowice, zatímco v úseku Częstochowa - Baby byla zavedena kyvadlová doprava náhradní soupravou.
A s tím LC to myslím tak - vzhledem k tomu že to s ním vypadá kdovíjak (není jisté zda vůbec bude) tak to vede k podobným specifickým řešením jako tvoří to AŽD (RAB by to asi mohlo být označené že?) což je další tříštění investic do různorodých systémů které navzájem soupeří o omezené "zdroje" (peníze, vývojáře).
ETCS zpackané - hm, nejsem specialista ale osobně ani při zpětném pohledu nevidím jak inak líp by to bylo šlo udělat než tento bohužel dosti drahý ale zase jinak výhodný (univerzální, interoperabilní) systém začít implementovat v rozsahu dostupných prostředků...
Velká škoda že se jeho Low-cost verze doposud nerealizovala (ví někdo zda je to už odpískané definitivně?). Jinak ale fakt nevím, sice je tu ten radiový autoblok co spáchalo AŽD pro lokálky, no nevím takovýto národně specifický systém... no ale kdyby se náhodou (což by teda u nás byla pozitivní vyjímka) neprodražil oproti prvním údajům tak řekněme, no ale stejně nejhorší nehody byly na hlavních tratích kde by stejně neměl být nasazen...
Pokud je mi známo, tak český LVZ fíru upozorní na to, že se blíží k návěsti omezující rychlost. Fíra v takovém případě musí stisknout tlačítko. Tím zabezpečovači potvrdí, že omezující návěst bere na vědomí. Kdyby tlačítko nestisknul, vlak zastaví.
Pokud by se takováto nehoda stala na trati vybavené LVZ, může to znamenat:
a) LVZ selhal
b) fíra tlačítko stisknul a hned pak ho "klepla pepka"
c) fíra tlačítko stisknul bezmyšlenkovitě a u návěstidla nepřibrzdil
d) v okamžiku stisknutí tlačítka fíra věděl, co má očekávat, ale než přijel k návěstidlu, tak na to zapomněl (něco ho vyrušilo ze soustředění - třeba volal výpravčí)
http://www.zelpage.cz/zpravy/1239
http://www.zelpage.cz/zpravy/7481
Nemá cenu tady předjímat nějaké soudy, nic nebylo vyšetřeno. Fíra mohl přehlídnout jízdu do odbočky, mohlo se mu něco stát. Prostě házet na někoho špínu aniž nevíš je...Jinak fíra, je taky jen člověk a chybovat je lidské, i když je pravda, že by se to stávat nemělo ale přiznejte si, kdo z nás nikdy nic v práci nepohnojil..?
FRK: Zabránilo by tomu iba LZB, ktoré v Nemecku myslím stále nie je nainštalované ani na všetkých najhlavnejších tratiach a v obmedzenej miere PZB(INDUSI). V prípade chybnej obsluhy (uvoľňovača z 1000Hz) by za určitých okolností mohlo dôjsť k nebezpečnému prekročeniu rýchlosti na výhybke. Navyše je tu problém s údržbou, keďže PZB(INDUSI) nie je systém "bezpečný", ale len na báze "vysokej spoľahlivosti".
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.