Praha — Na stránkách většiny krajských úřadů, které jsou objednateli regionální dopravy v ČR, se již tradičně v uplynulých týdnech objevily první návrhy jízdních řádů pro rok 2012 s výzvou k odeslání připomínek. Ta má v každém kraji jiné termíny (v některých případech již v následujícím týdnu) a jiné podmínky, někde například očekávají připomínky výhradně prostřednictvím obcí, jinde i od občanů. Každopádně ve všech případech je třeba připomínky zaslat příslušnému krajskému úřadu, nikoliv dopravci. S výjimkou Pardubického kraje, kde jsme již informovali o připravovaných rozsáhlých strukturálních změnách v souvislosti se zavedením IDS IREDO, jsou změny v jiných krajích prozatím bez komentáře. Pokud jde o dálkovou dopravu, samo ministerstvo za sebe návrhy nepublikovalo, nicméně mnohé lze vyčíst právě z krajských úřadů. Žádný z dopravců ani správce infrastruktury ani letos návrhy v tomto stádiu příprav nezveřejnil. Nezbývá tedy než ještě jednou varovat — uvedené návrhy jsou podklady k jednání a od konečného jízdního řádu se mohou i výrazně lišit.
- Jihočeský kraj - návrh nezveřejnil ani kraj, ani společnost JIKORD, oznámení o možnosti návrh připomínkovat nebylo nalezeno
- Jihomoravský kraj
- Karlovarský kraj
- Královehradecký kraj
- Liberecký kraj
- Moravskoslezský kraj
- Olomoucký kraj
- Pardubický kraj
- Plzeňský kraj
- Středočeský kraj a Praha - ROPID zveřejnil jen tratě zapojené do PID
- Ústecký kraj
- Kraj Vysočina - pouze formální oznámení (SŽDC návrhy jiným osobám neposkytne), sám kraj návrh nezveřejnil
- Zlínský kraj - návrh prozatím nezveřejnil, poslední aktualitou v oboru je zveřejnění loňského návrhu 19.7.2010
Zdroj: MDČR, kraje ČR
Pokud jde o návrh střídavého zastavování, s tím nelze absolutně souhlasit, protože tím prakticky zanikne spojení mezi oněmi střídanými zastávkami. Spíše by se mělo pracovat na celkovém zrychlení dopravy a změně konfigurace tratě tak, aby se vše stíhalo tak, jak je potřeba. Opět si lze představit obdobu v metru - střídavé zastavování například v Jinonicích a Stodůlkách.
Zastavování EC - a proč vůbec EC má zastavovat v Hranicích, Zábřehu a podobně? Nestačí rychlíky? Na ně pak navázat všechny "nižší" vlaky a vytvořit vzájemné přípoje, a EC/IC pojmout jako nadstavbu, na kterou nemusí těsně navazovat nic, protože je určena zejména pro dálkovou přepravu mezi velkými městy, a případný čas čekání na další spoj je možné využít k občerstvení. Rychlíků pak může jezdit více (v odpovídající kvalitě) a těchto dálkových spojů případně i méně. Neměly by suplovat to, co jinde chybí, stejně jako by rychlíky neměly zastupovat spěšné a zastávkové vlaky. Když už tedy ty kategorie vlaků máme.
Zákonné slevy v plné výši patří jistě jen na vlaky ZDO.
a toto Vaše přesvědčení pochází odkud?? kdysi jsem si nastudoval věstník MFCR, který zaváděl žákovské jízdné, a ten platil pro jakoukoliv vnitrostátní veřejnou dopravu...
pravda, jsme v ČR, takže se určitě najde způsob, jak to obejít, pan Jančura to kdysi obcházel tak, že stanovil cenu místenky na 20 Kč (celá jízdenka 80 Kč), a protože se z místenky sleva neposkytuje, byla najednou sleva úplně jiná, než měla být.....
Nevím, jestli to bylo myšleno ironicky, ale už si představuju v Praze metro jednou za 30 minut a k tomu soupravy dlouhé 1,5 km...
Přitom existují i jiné možnosti. Například ve vlacích (doufejme že už brzy vždy skutečně) vyšší kvality by mohly platit některé slevy jen omezeně. Zákonné slevy v plné výši patří jistě jen na vlaky ZDO.
Proto aby se studenti z Hranic co jedou do Ostravy nesrali do ECčka ale počkali si na rychlík z Brna. Bohužel to odnese i část lidu, která by jela na trase Pha - Hranice, bohužel díky zrušených příplatkům a "přece nepojedu v Rku když můžu za 10 minut v ECčku" se začíná se systémem vypouštění zastavování dálkových spojů. To už ale bylo avizováno párkrát a osobně s tím souhlasím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.