..: 861 predstavená: takto vyzerá nová jednotka z Vrútok :..

861.002 ZSSK, čelo, foto: Josef PetrákVrútky — Prvá nízkopodlažná jednotka slovenskej proveniencie je na svete a od štvrtkového večera nesie meno Mária. Slávnostnou prezentáciou v areáli spoločnosti ŽOS Vrútky tak skončilo takmer ročné čakanie na predstavenie prvého prototypu radu 861 pre Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorá s novými trojčlánkovými jednotkami ráta v regionálnej doprave na východnom a juhozápadnom Slovensku. Vo výrobnej hale, ktorá sa na jeden večer zmenila na veľmi netradičný spoločenský priestor, už zároveň návštevníkov vítali ďalšie dva vyrobené kusy, ako aj prekvapenie vo forme modernizovanej lokomotívy radu 361. Na ŽelPage teraz môžete ako prví nazrieť do interiéru vozidla, ktoré vznikalo s ambíciou stať sa slovenskou alternatívou Desira alebo Talentu.

Sériu dvanástich dieselových jednotiek pre regionálnu dopravu objednala ZSSK pred viac než dvoma rokmi. Pomerne prekvapivým víťazom výberového konania sa vtedy stal domáci výrobca ŽOS Vrútky, ktorý ponúkol zatiaľ neexistujúci koncept vlastného nízkopodlažného vozidla, zostaveného z veľkej časti z overených zahraničných komponentov, vrátane powerpacku MAN/Voith a podvozkov Siemens. Projekt v celkovej hodnote takmer 53 miliónov eur (vtedy 1,42 mld. Kč) mal pôvodne priniesť hotový produkt už začiatkom minuloročnej jesene, pričom výrobca predpokladal vystavenie prvého kusu na berlínskom veľtrhu InnoTrans. Nakoniec sme sa však reálneho predstavenia radu 861 dočkali až včera, hoci vo výrazne štýlovejšom prostredí výrobnej haly, v ktorej boli hostia doslova obklopení produkciou spoločnosti ŽOS Vrútky.

Hotová jednotka 861.001 bola na dnešnej akcii jasným stredobodom pozornosti, i keď tesne za ňou už stáli rozpracované súpravy s poradovými číslami 002 a 003. V duchu nedávno začatej tradície pomenovávania nových regionálnych vozidiel ZSSK sa však slávnostná prezentácia stala zároveň príležitosťou pre krst, ktorého sa okrem vedenia ŽOS Vrútky a zákazníka ujal aj minister dopravy Ján Figeľ. Prototyp nového radu tak absolvuje jazdné skúšky aj schvaľovanie typu už pod novým menom Mária.

861.001 ZSSK (Mária), ŽOS Vrútky, 16. 6. 2011, foto: Josef Petrák 861.001 ZSSK, Jacobs podvozky, foto: Josef Petrák 861.002 a .003 ZSSK, ŽOS Vrútky, 16. 6. 2011, foto: Josef Petrák 861 ZSSK, motor, foto: Josef Petrák

Rad 861 bude pozostávať z trojčlánkových, čiastočne nízkopodlažných jednotiek oceľovej konštrukcie s usporiadaním pojazdu B'2'2'B' na báze jakobsových podvozkov Siemens so vzduchovým vypružením. Pri celkovej dĺžke 57,95 metra ponúka súprava nízkopodlažný nástup na úrovni 550 mm nad temenom koľajnice cez troje dvojkrídlové nástupné dvere na každej strane. Jednotku poháňa dvojica spaľovacích motorov MAN s diesel-hydraulickým prenosom výkonu, ktorá jej dodáva celkový trakčný výkon na úrovni minimálne 800 kW. Design čela zodpovedá smerniciam TSI pre nárazovú pevnosť podľa normy EN 15227 (zrážka s nákladným vozidlom pri rýchlosti 110 km/h). Jednotlivé diely súpravy sú spojené gumokovovým kĺbom; viac jednotiek môže byť spojených navzájom automatickými spriahadlami Scharfenberg až do trojčlenných súprav. Jednotka disponuje hydrodynamickým retardérom, elektropneumatickou priamočinnou brzdou, pružinovou brzdou a pneumatickou nepriamočinnou brzdou.

DMU r. 861 ZSSK
Dĺžka57 590 mm
Maximálna šírka2 850 mm
Maximálna výška4 300 mm
Jazdný profilUIC 505-1
Výkon spaľovacích motorov2× 588 kW
Maximálna rýchlosť140 km/h
Maximálne stúpanie40 ‰
Počet miest na sedenie168 + 9
Počet dverí3 na každej strane

Veľkopriestorový interiér pre 177 sediacich cestujúcich je voľne priechodný od začiatku až na koniec a v strednom článku je prispôsobený pre prepravu osôb so zníženou pohyblivosťou, objemnejšej batožiny a bicyklov. Priestor pre cestujúcich je usporiadaný v štandardnej konfigurácii 2+2 proti sebe aj za sebou s využitím sedadiel Borcad SEN, zhodných s radmi 671 a 951 ZSSK, ktoré sú zároveň typovo totožné so sedadlami v nových regionálnych vozidlách ČD. Klimatizovaný interiér jednotky je monitorovaný kamerovým systémom. Vo zvýšených častiach súpravy sú cestujúcim k dispozícii okrem informačného systému aj zásuvky 230 V. Dve bunky WC, vrátane jednej bezbariérovej, sú vybavené uzavretým systémom.

861 ZSSK, interiér, foto: Josef Petrák 861 ZSSK, interiér, foto: Josef Petrák 861 ZSSK, háky na kola, foto: Josef Petrák 861 ZSSK, WC, foto: Josef Petrák 861 ZSSK, pult, foto: Josef Petrák

Prvá slušná regionálna jednotka… ale nie je to Desiro

Pri pohľade na najnovší produkt ŽOS Vrútky je ťažké ubrániť sa pokušeniu začať 861 okamžite porovnávať so zahraničnou konkurenciou v tomto segmente železničného trhu. Prakticky zlatým štandardom je v tejto oblasti Siemens Desiro Classic, ale koncept absolútne zodpovedá desiatkam ďalších vozidiel iných výrobcov, vrátane Talentov z dielne firmy Bombardier, ktoré v marci budúceho roka začnú jazdiť na trati Bratislava - Komárno vo farbách dopravcu RegioJet. V takomto priamom porovnaní začne byť po veľmi krátkom čase jasné, že Mária nie je Desiro. Problém to samozrejme začne byť až v momente, keď to najlepšie zo zahraničnej produkcie začneme považovať za štandard.

Predstavená jednotka má výrazne nižší podiel nízkej podlahy, než aký môžeme nájsť napr. vo vozidlách Stadleru. Keď už sa rozhodneme posadiť do zvýšenej časti interiéru, čakajú nás hneď štyri schody – teda o jeden až dva viac, než vo väčšine obdobných jednotiek, ktoré sme skúšali na minuloročnom InnoTranse. Interiér samotný tiež pôsobí veľmi jednoduchým dojmom: žiadne podhľady, žiadne sofistikované osvetlenie, žiadne prekvapivé detaily, len sivá, biela, červená. Na druhej strane sa nedá povedať, že by týmto vozidlám čokoľvek chýbalo. Cestovnú tašku, detský kočík a bicykel do nich každý pohodlne naloží, vzduchové vypruženie poskytne zážitok z jazdy, aký užívatelia motorákov 812/813 doposiaľ nezažili, klimatizácia a elektrické zásuvky sú príjemným štandardom a doslova obrovské okná dajú jednak interiéru nevídanú svetlosť, jednak cestujúcim poskytnúť skvelý výhľad.

Pre ŽOS Vrútky nie je výroba regionálnej jednotky úplnou novinkou. Už v rokoch 2000-2002 vyprodukovali pre vtedajšie ŽSR sériu 15 elektrických jednotiek radu 425.9 pre Tatranské elektrické železnice, na ktorú následne v roku 2003 nadviazali šiestimi motorovými jednotkami radu 840, vychádzajúcimi z modelu Stadler GTW 2/6. Oba tieto projekty vznikali licenčne v kooperácii s výrobcami Stadler a Bombardier. V roku 2007 následne ŽOSka dodala 13 vložených a riadiacich vozňov pre rakúsku Pinzgaubahn. Aj napriek týmto skúsenostiam, a použitiu ucelených komponentov renomovaných zahraničných dodávateľov, je rad 861 stále klasickou ukážkou procesu učenia sa, ktorý je možné pozorovať u každého výrobcu koľajových vozidiel pri predstavovaní nových a nových generácií svojich produktov.

861.001 ZSSK v hale ŽOS Vrútky, foto: Josef Petrák 861.001 ZSSK, ŽOS Vrútky, foto: Josef Petrák 861.001 ZSSK, čelo jednotky, foto: Josef Petrák 861.001 ZSSK, WC a nástupní prostor, foto: Josef Petrák 861.001 ZSSK, výrobní štítek, foto: Josef Petrák 861.002 ZSSK, odkrytá střecha, foto: Josef Petrák 861.003 ZSSK, ŽOS Vrútky, foto: Josef Petrák

ZSSK však napriek všetkým detailom, ktoré novej jednotke oproti konkurencii chýbajú, dostáva na vedľajšie trate slušné vozidlo. Kým jeho reálne kvality potvrdia alebo vyvrátia až praktické testy v teréne, z pohľadu cestujúceho ide o regionálnu jednotku s príjemným interiérom, výbavou na úrovni doby a potenciálom rozvíjať sa v budúcnosti tak, ako to každý rok pozorujeme u konkurencie.

Bonus na záver: peršing, ktorý dostal druhý systém

Trojica jednotiek radu 861 nebola jedinou atrakciou z ríše vozidiel, ktorú mohli hostia počas večerného programu v hale sledovať. Kým po okrajoch hlavného vstupu vypomáhali organizátorom dva naleštené osobné vozne radu Ampeer a Bmpeer, z rohu na nich svietil rovnako nablýskaný prototyp nového lokomotívneho radu 361, ktorý na tejto akcii málokto čakal. Podobne ako v prípade strojov 363.5 ČD Cargo, aj 361.001 vznikla prestavbou peršingu radu 163 s určitými dodatočnými úpravami. Najviac hrdosti plynie v ŽOSke hlavne z nového transformátoru vlastnej výroby, ktorý nové eso dostalo v rámci modernizácie. Dokončenie celej 15-kusovej série vytrhne národnému dopravcovi tŕň z päty v podobe nedostatku dvojsystémových vozidiel, a to predovšetkým s ohľadom na predpokladané, i keď zatiaľ stále neisté, zjednotenie trakčnej sústavy na sieti ŽSR.

361.001 ZSSK, ŽOS Vrútky, 16. 6. 2011, foto: Josef Petrák Pult 361.001 ZSSK, ŽOS Vrútky, 16. 6. 2011, foto: Josef Petrák 361.001 ZSSK, podvozek s monobloky, foto: Josef Petrák 361.001 ZSSK, detaily trafa, foto: Josef Petrák 361.001 ZSSK, výrobní štítek, foto: Josef Petrák

Zdroj: ŽelPage, ŽOS Vrútky


Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 17.6.2011 (1:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko Žilinský


  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sandik 
20.06.2011 (15:24)  
Aleš Liesk.: Peripetie ohledně úpravy 109E znám. Pokud jde o 842, tak je to zkrátka "dítě své doby". Design osmdesátých let byl takový záměrně nelíbivý a technicistní. Začínaly do něj totiž postupně pronikat prvky postmoderny (především důraz na nezvyklost, překvapivost, paradoxnost) což se projevilo především v architektuře, ale i designu. Za deset, dvacet let tu jednotku možná oceníte a budete se divit, jak je možné, že se vám nelíbila ;o)
SORy jsou busy (tedy ten návrh) dělané na koleně. Nevím, kdo je navrhoval, ale designér to rozhodně nebyl. Je tam znát snaha po tom, aby to vypadalo dynamicky, takže proto to podivně klopené čelo a další "moderní" detaily. Osobně mi pohled na ten bus vždycky znova vyvolá pocit, že do něčeho vrazil a hnula se mu karoserie. Ty částečně nízkopodlažní tenhle dojem ještě dorazily zalomením střechy. Není tam žádná vyváženost, opticky to "padá" na "těžký" zadek a je to jakoby "rozlámané" a "zdeformované". Takový tipický produkt "dravých devadesátých let", kdy mohla design dělat málem i uklizečka z veřejných wc, pokud by měla dostatek dravosti a drzosti...
registrovaný uživatel SYN 
20.06.2011 (13:10)  
Michal Tvrdý:
Co sa tyka ceny 1-2% - tu si myslim, ze je to dost uletene. Ak by to tak bolo, tak si mohli ZSSk priplatit to 1-2% nech im urobia 2000 kW verziu a po nociach to mohli prenajimat Cargu na vozenie nakladnych vlakov.
Tak to určitě ne. Zaprvé - ty dva megawatty už přecejen překračuje meze co se do takovéhoto motoráku dá dneska narvat, nebo je to na mezi a tudíž už citelně dražší. Zadruhé - nemohlo by to tahat, nemá na to spřáhlo a nejspíš ani dimenzované spoje, přetrhlo by se to. Zatřetí - skoro určitě by to nesplnilo podmínky dotace, takže by jim ji vzali...

Uvidíme co nám řeknou znalejší k tomu případnému rozdílu v ceně slabších verzí, ale podle mě můžeme zapomenout na desítky procent...

Je to poměrně univerzální kousek (při respektování kapacity), takže se klidně může občas vyskytnout na koridoru (ať už řádně, nebo jen částí trasy (někde sjede) nebo mimořádně) kde by byla vysloveně chyba kdyby výrazně brzdila provoz (klesá kapacita trati). Též se může vyskytnout na sklonově náročných tratích. Mírné předimenzování je daň za univerzálnost. Dneska kdy se všechno každou chvíli mění není rozumné vyrábět jednotky "přesně střiženou" na jedno konkrétní použití s tím že na jiné se pak málo hodí...

Jo a pokud by to výrobce případně v budoucnu chtěl nabídnout i někomu mimo SR tak nemůže udělat omezené ořezávátko, jinak si snižuje šanci že to někdy někdo koupí...

No a k těm malým autům (nákupním taškám) - možná jste si všiml že toto poněkud omezené použití vede k tomu že si je lidé typicky kupují jako druhé vozidlo do rodiny když univerzálnější větší typ už mají. Případně ti kteří na větší nemají, či vědí na jisto že jinak než po městě jezdit nebudou.
Celkově ovšem prodeje této třídy rozhodně většinu trhu netvoří...

Ůplně na závěr - asi byste mě byl schopen ukecat že s výkonem 1000kW a Vmax 120kmh by to též neměl být problém, cokoliv pod tyto parametry už je natolik mimo dnešní obvyklé poměry že bych se velice velice bál to vyrobit/objednat protože přecejen přiznejme si pravděpodobnost že se "všichni okolo" mýlí jen Vy máte pravdu (nebo případný tvůrce takového) je dosti nízká...
registrovaný uživatel Sim 
20.06.2011 (12:54)  
Michal Tvrdý > pripominate mi uzivatele, ktery se zde take vyskytuje (z hlavy nevim, jaky nick zde pouziva, na Kacko vystupuje pod nickem Ostravske Tornado). Je to mlady kluk, fascinovany vlaky, ktere uz nastesti (pro cestujici verejnost) pomalu ale jiste mizi v propadlisti dejin. Jemu je to ale lito, protoze tohle realne retro (nebo chcete-li pojizdne muzeum ve stavu nemuzealnim) ho fascinuje a je mu lito, ze se s temito vozidly bude setkavat cim dal tim mene.

Pro nej jsou moderni vozidla (ergonomicka, aerodynamicka, cista, klimatizovana), na ktere se vsichni tesime neco, co skousne jen s velkym premahanim... mimo jine, protoze to povazuje za beznou soucast zivota.

Je to presne o tom, ze clovek, nuceny jezdit cely zivot embeckem (bo na nic jineho nema) bude dekovat bohu za moznost jezdit najednou uplne obycejnou fabkou se zakladnim motorem ... ale nekdo, kdo jezdi fabkou celej zivot bude prave tento model odsuzovat, protoze je to pro nej naprosto podradna zalezitost - a paradoxne bude vyzdvihovat svezeni v embecku ... protoze to bere nikoliv jako prostredek pro denni dojizdeni, ale jako adrenalinovy zazitek.

No a u vas to vidim podobne. Aniz byste si dal dohromady 1+1, vesele tvrdite, ze to je 3 a nechcete akceptovat argumenty ostatnich, naznacujici, ze vase uvaha se neopira o spravne vychozi hodnoty.

Muzete klidne tvrdit, ze v dobe, kdy jezdily vezaky nebo hurvinky stacilo tolik a tolik vykonu motoru na vuz, pripadne klidne prepocteno na sedadlo (nebo klidne vcetne stojicich cestujicich). Zapominate ovsem na to, ze tyto uvahy spadaji do casoveho obdobi, kdy nase silnicni sit nemela vyasfaltovane okresky, neexistovala u nas dalnice (natoz jejich sit) a v teto souvislosti byla zeleznice naprosto dokonalym prikladem jednookeho mezi slepymi. Prestoze to mnohdy byla brutalni zajizdka, porad to bylo efektivni spojeni ve srovnani s ostatnimi moznostmi.

Odvolavate se na brejlovce se dvemi vleky, co se tyka efektivity... a pritom zapominate - nebo v horsim pripade proste neuvazujete - mrtvou hmotnost lokomotivy. Pokud ma masina 80 tun a vleky po 40ceti, znamena to, ze sice mame hnanou polovinu hmotnosti vlaku, ale zaroven je to podobna efektivita, jako byste po meste jezdil traktorem. Srovnatelne velky motor s vlekem (treba 843+Bdtn) odveze stejne mnozstvi osob a bude mit podobnou dynamiku i pri mensim vynalozenem vykonu - kvuli tomu, ze neveze mrtvou zatez masiny.

Pak tu mame pocit, ze tato jednotka se hodi na rychliky ... i kdyz se vam to nemusi libit, na regio provoz osobaku potrebujete podstatne vetsi vykonovou rezervu kvuli rozjezdum, nez u provozu rychlikoveho. V realu to znamena, ze treba takova Hydra puvodne byla urcena na rychliky - kde pravdepodobne vyhovovala. A tam, kde je v tomto rezimu nasazena, predpokladam ze vyhovuje dodnes. Ovsem v mem okoli byva bohuzel pomerne casto nasazovana na osobaky ... a to neni dobre - neresim zde rozmisteni interieru, ale dynamiku jizdy, proste pokud na projeti trasy nemate cely den (a to cestujici, narozdil od sotousu, zpravidla nemaji) a chcete po dane trati krome taktu dvou vrstev osobni dopravy prohnat cas od casu i nejaky ten naklad, je jedinou rozumnou alternativou porizeni vozidel se sviznejsim rozjezdem.

Maximalni rychlost ... podivejte se do CZ provozu ... na koridoru s tratovou rychlosti 160 se prohani zlutozelene regiozazraky s rychlosti 80 ... protoze "nic jinyho neni". Faktem zustava, ze pri castych rozjezdech se maximalni rychlost neprojevi v takove mire, jako u dalkove dopravy... nicmene i tady si dovolim tvrdit, ze pro lokalky to chce aspon 100, optimalne 120, pro hlavni trate nema dnes novostavby delat pod 140, v elektricke trakci jako optimum vidim spis tech 160.

I kdyz chapu, ze neverite na zazraky, opravdu je mozne, ze rychlost 140 km/h bude behem zivotnosti tohoto vozidla na siti zeleznic na Slovensku vyuzitelna. Nebo snad zastavate dogma, ze to nejde, bo se to nikdy nedelalo?

A jeste jedna zalezitost tu je ... predpokladam, ze narozdil od Skody maji Vrutky preci jen vetsi ambice, nez jen par kusu pro domaci trh. Jakmile se preklopime pres hranice, line regiovozidlo s rychlosti 100 a nizsi je neprodejne.

A predosledni fama ... za jednu zivou jednotku pro 140 by byly dve line na 100 ... na to jste prisel jak? Tipuju, ze zmena parametru pohonu se v celkove cene projevi maximalne v radu jednotek procent. Skrin, zabezpecovacka, interiery, podvozky ... to vse se prakticky nemeni a tim padem stoji stejne.

A mame tu posledni bod... vy jezdite autem vzdy na plny plyn? Ja jen, ze treba takova Skoda Favorit pri plynule jizde po rovine rychlosti 50km/h potrebuje k udrzeni teto rychlosti cca 1,2 kW ... a ti dementi z Mlade Boleslavi tam dali motor, ktery ma vic nez tricetinasobek teto hodnoty. To udelali desnou chybu, protoze to bude desne zrat! Vzdyt by stacilo tam mit cca dvojnasobek kvuli rozjezdum a trojnasobek kvuli jizde do kopce ... zda se vam to jako blbost? Tak si spoctete, kolik vykonu by na takoveto tunove auto vychazelo, aby to melo podobny rozjezd jako tato jednotka s vykonem v radu 1350kw a hmotnosti odhadnutou na nejakych 120 tun.... fakt zvlastni, ze by 1+1 byly opravdu 2?
20.06.2011 (12:39)  
to SYN : Moj nazor je ten, ze maximalka tak 100-110 km/ho je postacujuca, s vykonom okolo 700-800 kW (vychadzal som z technickych parametrov inych motorovych jednotiek). Samozrejme, spominal som uz viac krat, nie su to ziadne vedecke vypocty, len moj nazor.
Co sa tyka ceny 1-2% - tu si myslim, ze je to dost uletene. Ak by to tak bolo, tak si mohli ZSSk priplatit to 1-2% nech im urobia 2000 kW verziu a po nociach to mohli prenajimat Cargu na vozenie nakladnych vlakov.
Aby som to zhrnul - celkovo nie som na SVK prilis zastancom velkych a vykonnych vozidiel ... SVK je prilis male, zije tu prilis malo ludi, mesta su prilis male na to, aby sa tu tieto jednotky uzivili. A tak ako si myslim, ze 671 v okoli Ziliny je nezmysel, tak si myslim aj to, ze jedno-dvojvoznove jednotky, ktore sa v pripade prepravnej spicky (2-krat za den) spoja do vacsich celkov je lepsie riesenie ...
A inak - ano, aj s tou Skodou mate pravdu ... male motory s vykonom okolo 40-50 kW sa vyrabaju aj dnes ... su urcene pre auticka do mesta, pripadne na kratsie trasy. Totiz, kolko myslite, ze usetrite casu pri ceste z domu do obchodu, ked sadnete do malej toyotky s litrovym motorom a ked sadnete do Audi A8 so stvorlitrom ?
Ale ano, ak je 861 urcena na Rychliky BA-Humenne po koridore, potom tych 140 km/h a 1200 kW ma znysel ....
20.06.2011 (12:12)  
to jozef novák: Nechcem ta urazit, ale toto asi bude len tvoj nazor a nie seriozny vypocet. Co sa mna tyka, tiez je to len moj nazor, ktory nie je podporeny serioznymi vypoctami. ALE - aj bez serioznych vypoctov som trochu vychadzal z porovnani vykonov existujucich vozidiel (samozrejme to ale nevylucuje moznost, ze moj nazor nie je spravny, zatial som vsak v diskusii nenasiel seriozne argumenty, ze tomu tak nie je) ... Napriklad 362 ma vykon cca 3400 kW, resp. menej podla napajacej sustavy. A pritom vozi vlaky rychlostou 140 km/h ktore maju aj 8-12-14 voznov, a to casto plne klimatizovanych .... Podobne Breljovec ... ma sice len o cca 200-300kW vyssi vykon, ale urcite mu nerobi problem 5-7 plne klimatizovanych voznov ... A to este nehovorim o pomernej hmotnosti vozidla na jedneho cestujuceho, ktora by mala byt u motorovych jednotiek ovela nizsia ....
Na druhej strane - moj nazor bol aj ten, ze tych 140 km/hod je uplne zbytocnych. V clanku uvedene predpokladane nasadenie na vychode republiky. Ked si odmyslime uplne lokalky, tak od uvahy prichadza KE-ZV, Margecany-BB, Presov-Strazke, KE-HN-Medzilaborce ... nuz, neviem, kde sa ta jednotka tam chce vozit 140 km/h, dokonca ani tych 100 km/hod prilis casto neuvidi ...
Ide o to, ze su definovane nejake prostriedky na modernizaciu (aj z OPD sa da cerpat v urcitej vyske). A su dve moznosti - postavime 40 ks vykonnych a rychlych jednotiek s vysokym vykonom a obsluzime dajme tomu 20% vlakov, alebo postavime 70-80 ks menej vykonnych a rychlych, ale rovnako pohodlnych jednotiek, ktore obsluzia 40, mozno 50% vlakov ....
Alebo, tretia moznost - ked uz to mame take vykonne a rychle, obsluzime par vybranych hlavnych trati a na vedlajsich a regionalnych tratiach budu jazdit krabice 81x az do rozpadnutia (ci uz motorakov alebo cestujucich, podla toho, co nastane skor :-)).
P.S. Tato jednotka sa mi skor hodi do koncepcie polovice 20-storocia, ked sa vytvaral zaklad pre vozbu motorovych rychlikov. Lebo 861 je skor nez na vozbu osobnych vlakov vhodna na motorove rychliky. Na osobne vlaky to moz nepredpokladam, lebo vzhaldom na vzdialenosti zastavok, aj keby na to boli trate, to tych 140 km/h nedosiahne bez ohladu na vykon ....
P.S.S. Princip je podobny ako v autobusovej doprave ... za kopec penazi sa kupuju drahe, velke autobusy, ktore potom chodia v dvojhodinovych intervaloch po dedinach v okoli miest. A je len samozrejme, ze pri takom CP autobusom nikto chodit nebude (vyjma deti do/zo skoly). Zatial co pri nakupe mensich a lacnejsich mikrobusov by mohli byt intervaly (kedze ich bude viac a prevadzka lacnejsia) kludne aj 30 minut. A zrazu by ludia v autobusoch boli - lebo by ludia vedeli, ze sa autobusom dostanu kedy potrebuju a kam potrebuju .... A ludom je v zasade jedno, ze sa na nejakom jednom kopci ten mikrobus trochu pomotka a ide o minutu dlhsie. Podstatne je, ze chodi pravidelne a casto ...
registrovaný uživatel SYN 
20.06.2011 (11:48)  
Michal Tvrdý: Můžu se zeptat jaký výkon byste tedy považoval za "optimální" a Váš odhad o kolik nižší by pak byla pořizovací cena (řekněme 1-2%?) a provozní náklady (též tak nějak?).
Toto jsou pochopitelně mé zcela amatérské odhady, poučenější nám to možná zkorigujou. A pak se můžeme začít vážně bavit o tom jestli to má cenu degradovat schopnosti a použitelnost nového vozidla (které má snad před sebou dlouhou kariéru) pro minimální úsporu. Jen tak připomínám že motor který není přetěžován (má rezervu) mívá obvykle tendenci déle vydržet...

Jako připomíná mi to jako by někdo tvrdil že je zbytečné do nového auta pořizovat motor řádu 50-100kW když přece Škoda 105 celkem obstojně jezdila i s výkonem 37kW (doufám že si to pamatuju správně). Jenže ona je holt pane jiná doba, zvedla se nám povolená rychlost na dálnici, provoz je hustší, atakdále, a ten výkon navíc je docela vhodný. Navíc díky vývoji i ty dnešní silnější motory mají pořád nižší spotřebu než ten starý. Můžete tu klidně teoretizovat o tom že nějaký superodladěný motor s nižším výkonem by mohl být teoreticky ještě levnější a úspornější, fakt je ovšem že ho v průměru nikdo nechce, tím pádem se nevyplatí vyrábět a ani pro Vás nebude dostupný i kdybyste si to nakrásně přál. No a tak nějak to je...
20.06.2011 (11:38)  
Jiří Kocurek:

Problém je, že už to zašlo tak daleko, že jakékoliv dílčí opravy vedou díky vytvoření pevného bodu jen k o to větší destrukci na neopraveném úseku.
20.06.2011 (11:29)  
Flexaretista: O spřáhla se nebojím, pokud přežijí tažnou sílu 300 kN v rychlosti 0-20 km/h, tak ji přežijí i v rychlosti 0-100 km/h, pak už tažná síla Taura klesá. Spíš bych měl obavy o stav žel. svršku, vzhledem k nedávným událostem...
20.06.2011 (10:40)  
Ad Michal Tvrdý:Po lopatě řečeno-aby třívozová jednotka pro 180 cestujících dosáhla za rozumnou dobu rychlosti 140 km/h a navíc mohla napájet klimatizaci těchto tří vozů výkon 600-700 kW nestačí.Například regionáální jednovozový motorák pro ČD od Stárlera má výkon 550 kW.
20.06.2011 (10:12)  
Jiří kocurek: možná by to dal, ale otázka je, kolik spřáhel by takový pokus přežilo :-DDD
  1 2 3 4 5 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko