Praha — Plán bývalého ministra dopravy Víta Bárty převést do silniční výstavby devět miliard korun z Operačního programu Doprava (OPD), původně určených pro železniční infrastrukturu, se nakonec neuskuteční. Převod by musela schválit Evropská komise, u které je předpokládán odmítavý postoj z hlediska opodstatnění převodu — podle evropské dopravní strategie totiž investice na železnici nejsou méně potřebné, než ty do silniční sítě, a proto je nastaveno stejné množství prostředků z evropských dotací pro oba druhy dopravy. Podle současného ministra Radka Šmerdy je dnes ve hře převod nižší částky, přibližně 4,7 miliardy korun, ze strukturálních fondů EU. Takové přesunutí financí se ovšem rovněž nejeví jako reálné: o podobnou realokaci peněz již dříve žádalo Polsko, které nakonec s požadavkem neuspělo. Dotace v rámci OPD zachované pro potřeby železnice tak bude možno využít na rekonstrukci trati 171 Praha – Beroun, 071 Nymburk – Mladá Boleslav, 240 v úseku Brno – Zastávka u Brna nebo modernizace v Břeclavském uzlu.
Financování železniční dopravy je relativně dobře zajištěno, a tak si může Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dovolit vypisovat i objemné zakázky například na další fáze rekonstrukce třetího tranzitního koridoru Praha – Plzeň, nejpravděpodobněji pro zmíněný úsek Praha – Beroun. Naproti tomu silniční doprava se bude muset uskromnit, jelikož už jen na financování současných, již zadaných zakázek, chybí přibližně dvacet miliard korun. Nejen z tohoto důvodu prozatím pozastavilo Ministerstvo dopravy čerpání evropských prostředků z OPD pro některé z prioritních os silniční a lodní dopravy.
Samotná SŽDC je navíc pod tlakem majoritního osobního dopravce a krajů, aby časový plán investic přehodnotila. Např. trať 171 Praha – Beroun vykazuje dosažení stropu své kapacity a její technický stav je velmi vážný. Podle náměstka hejtmana Středočeského kraje Robina Povšíka a náměstka generálního ředitele drah Antonína Blažka je zřejmé, že rychlá oprava trati Praha – Nučice – Beroun jako záložní a následná oprava trati podél řeky Berounky jsou nevyhnutelné. S počátkem prací se počítá nejpozději v příštím roce namísto plánovaného roku 2019.
Zdroj: E15.cz, Ministerstvo dopravy, České dráhy
| 6.5.2011 (13:00)
Nemohu s Vámi souhlasit, vycházíte z chybné premisy, že když bude kvalitní hromadná přeprava, lidé budou stále stejně jezdit auty . Můžu Vás ujistit, že nebudou, což víme ze zkušenosti západoevropských zemí:-). Vámi prosazované obchvaty mají velké množství nevýhod: 1. obří předražení a korupce (viz obchvaty Opatovic a Kolína) , 2. obchvaty narušují sídelní krajinu a plynulý přehod mezi sídly a volnou přírodou , 3. problém automobilismu nevyřešíte dalšími stavbami, které navíc musíte velmi draze udržovat (viz chybějící prostředky k údržbě silni po této zimě). Problém vyřešíte přesunem jednotlivých řidičů do hromadné dopravy, která bude jezdit často a rychle. Také bych Vám doporučil si někdy přečíst emisní mapu, možná budete v šoku. Ad Stéblová- Opatovice - to je první stavba zdvoukolejnění Hradec -Pardubice, na kterou Hradubická aglomerace čeká 25 let , protože jak jistě víte má přes 200tis. obyvatel a jendokolejka prostě kapacitně nestačí a neúměrně prodlužuje jízdní dobu. Obecně obsloužit velké aglomerace je nadmíru důležité.
V podloží jednoznačné preference automobilismu v ČR jsou pseudo-liberální názory dřívějších a nynějších českých papalášů, které pocházejí z rozmezí let 60.-70. 20.století. Jejich meze se již dávno ukázaly: a) rizika ekologická, b) rizika zdravotní. Západní Evropa, jakož i Čína, která začíná regulovat, vyrazily nebou jdou opačným směrem. V ČR za dlouhodobým podfinancování železniční infrastruktury stojí náčelník Kradu Pero. Bohužel tímto směrem jde i pražský magistrá , který raději staví nesmysl typu Tunel Blanka, místo aby investoval do železnice a reguloval dopravu vyhláškou (podobně jako Londýn , Düsseldorf a jiná města). Tak, bohužel, došlo k trestuhodnému promrhání přinejmenším 10 let a velkého objemu prostředků.
jo, ale to byste musel u té pokladny být s denním předstihem, protože sporoticket se dá u pokladny koupit pouze v předprodeji. V automatu či na eshopu i v den odjezdu..
1. Chtít mohou. Otázka je, jestli/kdy k tomu dojde (nic jiného než úsek Brno - Zastávka (což je asi jen 20% délky celé tratě) v plánu OPD do r. 2015 není). A minimálně do té doby - přestup Os/Os v žst. Zastávka u Brna.
O lecčem svědčí i skutečnost, že původně uvažovaný úsek 1. etapy elektrizace byl zkrácen z "Brno - Rapotice" pouze na "Brno - Zastávka u Brna".
2. Elektrizace celé 240ky je taky nemysl. Tranzitní nákladní doprava jezdí a bude jezdit po 250, v regionální dopravě sází kraj Vysočina na vozidla nezávislé trakce (Regioshuttly, které budou jezdit i "pod dráty"). Přínos pro místní nákladní dopravu veškerý žádný.
Dost rozumných argumentů pro to, proč je to nesmysl.
A ejhle, to se pozná odborník :D
Vy ste asi z hodně daleka protože tohle může npasat jen
1)hňup z druhé strany republiky ! ()
2)Kamioňák co nenácidí koleje.
Neřešte, co jsem zač. Řešte, co jsem napsal.
Trať č. 331 potřebuje výhybny Otrokovice-Trávníky a Zlín-Příluky pro případné zavedení až 15-timinutového intervalu vlaků, + moderní motorové jednotky. Dráty tam potřeba nejsou. Máte jiný názor?
Tahle hňupovina snad nepotřebuje ani komentář :D :D :D
Ano, snad jakýkoliv obchvat obce, který by přinesl stovkám až tisícům obyvatel úlevu od dopravní zátěže, by byl užitečnější, než 2. kolej Opatovice - Stéblová (křižování vychází do jiného úseku), nebo než elektrizace mezi Brnem a Zastávkou, Otrokovicemi a Vizovicemi nebo mezi KT a Železnou Rudou, protože tam je to jen o drobných úpravách tratě (ne o elektrizaci) + o vhodných vozidlech (což se ale nevyřeší tím, že "převod financí OPD z železnic na silnice se zřejmě neuskuteční").
Rači postavíme DRAZE obchvat než to abychom pozvedli žel. dopravu a zefektivnili její podmínky ( už jen to že ty koleje tam jednou sou je velká blbost je dávat do šrotu.. )
- Nikde nepíšu o tom, že by se ty koleje měly dávat do šrotu.
- Obchvaty obcí jsou potřeba tak jako tak, bez ohledu na železniční dopravu.
- Plánované stavby, ke kterým jsem napsal své výhrady, nepovažuji za "pozvedávající železniční dopravu".
Budeme rači čuchat SMRAD a poslouchat hluk od aut které si vesele trandí po obchvatu, postavíme nad tím srahé lávky abys se lidé mohli dostat z jedné obec do druhé
Budeme muset, bohužel. Ta auta (osobní i nákladní) budou jezdit - ať už obcemi, nebo po jejich obchvatech.
Ty železniční stavby, které nakonec asi budou (z důvodů, o kterých pojednává tento článek) realizovány, na tom prakticky nic nezmění.
nepříjemného přestupu Os/Os v Zastávce u Brna.
VY nejspíš nevíte že chtějí elektrifikovat 240 CELOU že?
Další nesmyslné stavby, o kterých se uvažovalo(/uvažuje?):elektrizace Otrokovice - Vizovice
A ejhle, to se pozná odborník :D
Vy ste asi z hodně daleka protože tohle může napsat jen
1)hňup z druhé strany republiky !
2)Kamioňák co nenávidí koleje.
Snad jakýkoliv silniční obchvat nějaké obce, který by odvedl tranzitní dopravu od obydlených domů, by byl užitečnější.
Tahle hňupovina snad nepotřebuje ani komentář :D :D :D
Rači postavíme DRAZE obchvat než to abychom pozvedli žel. dopravu a zefektivnili její podmínky. ( už jen to že ty koleje tam jednou sou je velká blbost je dávat do šrotu.. )
Budeme rači čuchat SMRAD a poslouchat hluk od aut které si vesele trandí po obchvatu, postavíme nad tím srahé lávky abys se lidé mohli dostat z jedné obec do druhé... Tohle je to vaše uvažování ?
Omluva za OT...!
Ne, já za EU rád nejsem, protože:
1. Nepředpokládám, že "europolitici" vědí, co je v ČR kde nejvíc potřeba za dopravní stavby, nebo že to alespoň vědí lépe, než tuzemští politici.
2. Nějaké pevné pravidlo poměru dotací na silniční vs. na železniční infrastrukturu je nežádoucí - může způsobit, že např. na potřebnější silniční stavbu dotace nepřijde, zatímco na málo prospěšnou železniční stavbu (viz několik příkladů, které jsem napsal v předchozím příspěvku) dotace od EU přidělena bude.
Nymburk - Ml. Boleslav - to SŽDC nemá peníze na běžnou údržbu, že na to potřebuje přispívat od EU?
Brno - Zastávka u Brna - nesmysl toto realizovat. Kapacitním hrdlem zůstane úsek Brno hl. n. - Brno-Horní Heršpice, elektrizace znamená zavedení nepříjemného přestupu Os/Os v Zastávce u Brna. ČD tam ani dnes, na stávající elektrizované tratě, nemají dost elektrických souprav, takže na S3 jezdí i Regionovy, resp. 714/742 + 010.
Další nesmyslné stavby, o kterých se uvažovalo(/uvažuje?): elektrizace Železné Rudy, elektrizace Otrokovice - Vizovice, 2. kolej Opatovice - Stéblová (při taktových uzlech v HK v X:00 i v X:30 vychází křižování protijedoucích vlaků až asi k OBCI Stéblová, tzn. úsek Stéblová - P-RnL).
Snad jakýkoliv silniční obchvat nějaké obce, který by odvedl tranzitní dopravu od obydlených domů, by byl užitečnější.
Díky za info,ale tuhle informaci jsem měl dostat u pokladny.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.










